PDA

View Full Version : "Gospel of St. Luke" - Caroussel of Life (Arabic DnB/jungle)



Fusion
4 januari 2015, 15:09
Een soort van Arabische pop die uitmondt in vette jungle en drum n bass. Met Arabische zang en fragementen van het Bijbelboek Lucas in t Arabisch opgelezen. Geen gitaren dit keer, wel hard aan gewerkt (breakbeats opgezocht en gesliced, Arabische zang opgezocht en gepitched, Arabische percussie en glitchy breaks geprogrammeerd, veel expressie geprogrammeerd aan de fluit, oboe, strijkers etc). Ben benieuwd wat jullie er van vinden!

https://soundcloud.com/carrouse-de-vie/the-gospel-of-luke

Duhsjaak
6 januari 2015, 03:59
Wat ben je toch een vreselijk bijzondere gozert.
Letterlijk alles wat ik weet over Arabische muziek wordt hier op zijn kop gezet.
Weet je wat? Ik zeg nog lekker effe niks.
Want ik heb hier veel meer luisterbeurten voor nodig.
It didn't go unnoticed wou ik maar even zeggen.

Wordt vervolgd...
Vriendelijke groet, Gus

mountainman
6 januari 2015, 17:11
Het begint veelbelovend maar dan komen op 1:12 die vervormde drumgeluiden er weer doorheen. Daar haak ik af. :stop: Dat zal wel een kwestie van smaak zijn, maar afgezien daarvan maakt die "westerse" percussie het meteen ook een stuk minder arabisch.

Fusion
8 januari 2015, 14:19
Dank heren!

@Gus ben benieuwd :)

@Bergenman: ja, het is dan ook 'Arabische drum en bass'. Ik kan het dus niet alleen traditioneel Arabisch laten klinken, of alleen jungle ;)

Ernest01
9 januari 2015, 21:33
Ik vind het wel een lekker nummer. Tot 1.15 een beetje een vliegend tapijtje..... maar daarna barst het los.
Prachtig die 'driftige' percussie en dat samen met die trage zang. Mooi contrast.

Cageman
10 januari 2015, 00:41
Ik heb nu eindelijk de tijd om dit een beetje op m'n gemak te luisteren.
Dit is onverbiddelijk man. De 3 minuten duur is precies goed. Hoe heftig het dnb ook is, het blijft hier iets hypnotiserends over zich hebben.

Wat losse commentaartjes:

- De crispy rinkeltjes in het intro zijn top. Sferisch. De ritmische tamboerijn (o.i.d.) daarna vind ik misschien net iets te overheersend naar m'n smaak.

- De lage strijkers vanaf 0.49 steeds net na de accenten zijn masterlijk. Heel drony en gaan ook nog mooi over in de bas van het dnb.

- Die mannenstem tussendoor is een welkome afwisseling. Vooral na die plotselinge stop van de instrumentatie op 2.10 slaat de stem in.

- Vanaf 2.16 had van mij nog wat meer mogen gebeuren.

- Ik vind het leuk dat losse dingetjes van de windings hierin terug te horen zijn, maar ze een totaal andere vibe hebben hier.

- De panning is mooi "van binnen naar buiten". De percussieve inslagen lijken allemaal een oorsprong te hebben en van daaruit ergens heen te bewegen. Alleen vind ik het jammer dat de rustigere delen dat meer hebben dan de stukken met breakbeat. Op 1.12 lijkt er ergens in het stereobeeld iets weg te vallen, wat op 1.35 weer terugkomt en op 1.47 weer verdwijnt.

- De veel aanwezige hoge drone vind ik fijn. Ik zou zelfs wel zeggen dat die drone dit stuk iets minder Fusionlike maakt dan je andere dingen.

( - Een wat meer open master had het alles nog net wat intenser gemaakt.)

- Het valt me nu ineens op dat de bas net na 1.50 wat lijkt te stokken.

- De algehele mix is lekker vol. Eventueel zouden de baspartijen iets meer laag mogen hebben, alhoewel het zoals het nu is misschien wel de kick versterkt.

Geslaagd weer!

Ik leg nu direct m'n kleedje naar het Oos.. onee, wacht. :supercool: :hide:

Loeters,

Merijn

noway
11 januari 2015, 14:06
nou mijn mening ongebaseerd en simpel :)

De stem en de dnb werken elkaar tegen (maybe r duidelijk tempo fxje op de stem)

het geheel is te"hard" . Kan (lach maar ) subtieler

denk aan het verschil tussen de sex pistols en de jaren 80 imitatie bandjes




M aar zeker zeer knap gemaakt !!!!

Fusion
14 januari 2015, 07:04
@Ernest: thanks!

@Cageman: mooie analyse/review, bedankt. Ik zal even goed luisteren naar t evt wegvallen van t stereobeeld en de haperende bas. Das uiteraard niet de bedoeling. Verder heeft t verschil in stereoebeeld tussen de rustigere breaks en de jungle beat te maken met hoe eea gemaakt is. De rustigere percussie heb ik noot voor noot geprogrammeerd op een synthesizer, en die doen meestal zelf voor sommige noten van een percussie patch aan panning. Die jungle beat heb ik gesliced en daarna geprogrammeerd, maar is bijna mono van zichzelf.

Wbedoel je precies met meer open master? Minder brick wall limiting? *grijns* ;)

@noway: kweennie precies wat je bedoelt, maar toch bedankt voor t luisteren en je commentaar!

MichaelSS
14 januari 2015, 08:57
Noway is iemand die het nodige vindt tig accounts aan te maken, iedere post een negatieve tint te geven en vervolgens geband te worden. Ik ben 'hem' ook al verscheidene keren tegen gekomen op dit forum.

Knap gedaan. Is er een markt voor dit soort muziek? Is dit iets waar je zelf naar kunt luisteren? Ik houd niet van deze stijl, dat is bekend. Er zit wel muzikaliteit in en dat vindt ik belangrijk.

Cageman
14 januari 2015, 17:36
Wbedoel je precies met meer open master? Minder brick wall limiting? *grijns* ;)
:soinnocent:

not again
14 januari 2015, 17:56
Noway is iemand die het nodige vindt tig accounts aan te maken, iedere post een negatieve tint te geven en vervolgens geband te worden. Ik ben 'hem' ook al verscheidene keren tegen gekomen op dit forum.

Knap gedaan. Is er een markt voor dit soort muziek? Is dit iets waar je zelf naar kunt luisteren? Ik houd niet van deze stijl, dat is bekend. Er zit wel muzikaliteit in en dat vindt ik belangrijk.
mmmmmm
noway is iemand die hoort dat dit stukje muziek in deze vorm geen dansvloervuller is
en daar een verklaring voor probeert te geven
dat dat vaag is ach,,,,,, dat kan bijna niet anders......maar negatief ??? nah
dan had hij bij jouw postings wel commentaar gegeven :)

Cageman
14 januari 2015, 18:32
mmmmmm
noway is iemand die hoort dat dit stukje muziek in deze vorm geen dansvloervuller is
en daar een verklaring voor probeert te geven
dat dat vaag is ach,,,,,, dat kan bijna niet anders......maar negatief ??? nah
dan had hij bij jouw postings wel commentaar gegeven :)
Dat "noway" en "not again" sowieso al denken dat "negatieve tint" een vast gegeven is dat wel of niet het geval kan zijn, geeft al aan dat ze zich totaal niet bewust zijn van hoe negatief hun posts werkelijk over zouden kunnen komen. Nu weet ik wel dat de meeste mensen hier op Sounds daar wel tegen kunnen, dus erg is het niet.

Ik vind het wel bewonderenswaardig dat jullie altijd wanneer jullie hier op Sounds reageren, die reacties altijd minder negatief zijn dan jullie reacties in andere gedeeltes van het forum. Naast jullie drang om mensen op te jennen, vinden jullie het zelf blijkbaar toch leuk om ook nog muziekjes te beluisteren en te becommentariëren. Dan zetten jullie toch je masker een beetje af. :ok:

not again
14 januari 2015, 18:50
Sounds reageren, die reacties altijd minder negatief zijn dan jullie reacties in andere gedeeltes van het forum.

want daar gaat het voor mij tenslotte om :)

Duhsjaak
15 januari 2015, 16:07
Heb dat verhaal meen ik al eens verteld. Ik heb ooit op een 'onder ons feest' meegespeeld in een orkest. Naar hun smaak erg liberaal. Het feest was kleinschalig (200 man of zo) de schalen met eten waren grootschalig en er werd bijzonder weinig verhullend door beeldschone mevrouwen gedanst.

Ik zat daar netjes in 3 delig kostuum tussen te midden van andere mannen in in kostuum, achter een lessenaar. Alles werd uitgevoerd door gasten van (zeg maar) conservatorium, ik kan geen noten lezen en omdat Warda, de zangeres toch uitdrukkelijk ook een westers tintje aan haar optreden wilde meegeven, zijn mijn missers vriendelijk vergeven. De dirigent sleept je daar strak doorheen.

Een intro van een nummer duurt al gauw 5 of 10 minuten en het moment waarop de zangeres haar rol op pakt, wordt gracieus op een stoel afgewacht. Ik heb mij serieus moeten laten bij praten door bepaalde gasten op muziekgebied.

Het kenmerkende hoge gillen met die rollende rrrrr tong was niet van de lucht, wat een goed teken is. Zo is mij verteld.
Waar je ook kijkt, werkelijk alles in die traditie is live, volgens een traditie die ik prachtig vindt, dramatisch, smachtend.... heel barok.
En een orkest dat een discipline heeft waarbij James Brown bleek om zijn neus van zou zijn geworden.

Zo zit hier dus een gast die zijn uiterste best heeft gedaan zo Arabisch mogelijk te klinken. En hij (ik dus) luistert naar een gast die een merkwaardig eigen of aquired inzicht in de Arabische muziek heeft en telkens als het op stoom komt, zo veel mogelijk westers er doorheen toetert. Haal je nou een foefje uit of weet je echt verdraaid goed wat je aan het doen bent? Ik ben compleet in verwarring. Mij kun je alles wijsmaken op dit moment.

Wàt een avontuur. Wat ik ervan vind is compleet onbelangrijk. Misschien ben ik nog wel weken bezig voordat ik er helemaal in mee kan gaan. Maar van alle gekkigheid hier op Sounds is dit al wel de verrassing van het jaar.
Want, zei ik eerder, dit zet alles wat ik van deze muziek weet (te weinig, anders kon ik me makkelijk aanpassen) op zijn kop. Mensen die niet goed genoeg zijn dulden weinig improvisatie.

Dus: Well done. Super! Ik heb alleen één verzoeknummer, zorg dat je niet teveel uitwaaiert. Het moet ook nog wel je duidelijke duimafdruk behouden. Anders wordt je meer een muzikale clown. Dat zou ik zó zonde vinden!!!
Vriendelijke groet, Gus

sjaaaaak
15 januari 2015, 18:00
wat denk je nou zelf sjakie ???

http://en.wikipedia.org/wiki/Shahin_Badar

reactie van een kleuter

Fusion
18 januari 2015, 15:04
Heeft even geduurd voordat ik antwoordde. Bedankt voor je commentaar weer Gus :) Maar wat bedoel je precies met 'een clown'? Wanneer word ik n muzikale clown? :?

Duhsjaak
18 januari 2015, 15:24
Heeft even geduurd voordat ik antwoordde. Bedankt voor je commentaar weer Gus :) Maar wat bedoel je precies met 'een clown'? Wanneer word ik n muzikale clown? :?

Ja, misschien had ik dat niet zo moeten verwoorden. Een muzikale clown is in mijn ogen iemand die zijn instrument wel beheerst, maar zonder enige bezieling of richting het ene na het andere kunstje uitvoert. Officieel om zijn publiek te behagen maar stiekem vaker dan niet bij gebrek aan kompas.
Dat kan een bewuste keus zijn hoor. Die Hans Lieberg er er zo een. Maakt zich op fabelachtige manier telkens andere stromingen en foefjes eigen. Is bloedgoed en zit, of ie nou wil of niet, gevangen in dat ha ha kijk L. nou weer eens.
Als ie zijn cabaret pet afzet, en leuk eens muziek zou maken, gelooft niemand hem.
Of ie de leukste is op dit punt heb ik geen idee van, maar hij is werkelijk goed.
En gevangen in zijn eigen uitvinding.
Afijn, je snapt wat ik bedoel, denk ik. Weet ik zeker.

Vriendelijke groet, Gus

Fusion
21 januari 2015, 18:35
Oke ik denk dat ik je snap ;) Ik dnek dat je ook met mij eens zult zijn dat niet alleen beauty in the eye of the beholder is, maar ook 'clownliness' ;) Ik doe gewoon wat in mij opkomt, en aangezien ik toch geen commerciele drive heb, zal t me verder geen pijn doen als ik een clown wordt hehe. Eigenlijk ben ik al n beetje de gitaarnet clown :P

Duhsjaak
21 januari 2015, 20:36
Oke ik denk dat ik je snap ;) Ik dnek dat je ook met mij eens zult zijn dat niet alleen beauty in the eye of the beholder is, maar ook 'clownliness' ;) Ik doe gewoon wat in mij opkomt, en aangezien ik toch geen commerciele drive heb, zal t me verder geen pijn doen als ik een clown wordt hehe. Eigenlijk ben ik al n beetje de gitaarnet clown :P

Als dat is dat daar van tijd tot tijd smakelijk om te lachen valt? ja!
Voor de rest neem ik jou en je muziek en je commentaar bijzonder serieus. Echt waar? Èèècht waar!
Vriendelijke groet, gus