PDA

View Full Version : veel te laag volume piezo element



Lexvandoef
3 januari 2015, 18:02
Hallo allen!

Ik heb een probleem waar ik niet meer uit kom helaas.

Ik heb een akoestische gitaar waar een b-band piezo systeem in zit. Nu is het vreemde dat ik met een volle batterij een inimini signaal eruit krijg. De ruis is vele malen hoger en de snaren zijn gewoon niet hoorbaar. De gebruikelijke dingen heb ik al geprobeerd, batterij is vol, preamp werkt nog, kam bij de brug heb ik opnieuw gemaakt en ook bij deze 2e kam heb ik zo goed als 0 output. Nu heb het piezo element onder de kam uit het gleufje daar gehaald en er op getapped om te checken of deze het nog wel doet. Dan krijg ik ineens genoeg out (echt een heeeeel stuk luider, zoals het hoort). Dan zet ik het elementje terug onder de brugkam en weg is al het volume zodra ik de snaren opspan.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn? voor zover ik kan voelen en zien is het element ook niet te groot/breed voor het gleufje waar hij in hoort. Ik heb het elementje ook nog tussen 2 kunststof shims geplaatst om zeker te weten dat zowel het gleufje als de kam recht zijn en een optimaal recht contact oppervlak aan beide kanten van het elementje hebben. Nog steeds niks, overal even zacht....

Conclusie voor zover (van mijzelf):
- preamp is goed
- batterij is goed
- element is goed
- kammetjes zijn goed

Maar nog steeds geen volume.... Wat is er aan de hand en weet iemand hier meer van? Ik word er een beetje knettergek van....

thnx alvast!

djee
3 januari 2015, 21:14
De afstand tussen de snaren en element te ver uit elkaar? kun je er een foto van maken voor de hoogte?

barno
3 januari 2015, 21:22
zou het kunnen dat de kam op een of andere manier omhoogkomt (of schuin gaat staan) als je de snaren onder spanning zet en daardoor contact met elementje verliest?

Enra
3 januari 2015, 22:54
kun je er een foto van maken voor de hoogte?

Fotootje kan helpen...

Lexvandoef
3 januari 2015, 22:58
Ik heb ff een 2tal foto's gemaakt net. Het kammetje heeft geen speling in de gleuf en lijkt er ook recht in te zitten, zo op het oog.

@djee: dat moet niks uitmaken toch? Het gaat hier niet om magnetische elementen maar om een piezo-elektrische element? De snaren en het element zitten toch vast aan elkaar d.m.v. dat kammetjes. Met een wat lager kammetje bouw je minder kracht op in de richting loodrecht op het kammetje maar dan zou je nog iets moeten horen mijns inziens, nu hoor ik gewoon nagenoeg niks, tenzij mijn amp op 7 staat, de hele kamer omver waait van de ruis en dan hoor je in de verte een snaar....

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMG_20150103_224839_zps7m2qsuin.jpg (http://s172.photobucket.com/user/lexvandoef/media/IMG_20150103_224839_zps7m2qsuin.jpg.html)
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/IMG_20150103_224900_zps4lngonsv.jpg (http://s172.photobucket.com/user/lexvandoef/media/IMG_20150103_224900_zps4lngonsv.jpg.html)

Woml
3 januari 2015, 23:10
En als je het zadel er af haalt, die strip uit het gleufje pulkt, en hem gewoon een mep geeft? Dan zou hij toch iets van "BOF" moeten zeggen?

Edit: Oja, dat zei je al... :chicken:

Ik zou dan toch haast gaan denken dat het zadel niet helemaal tot op de bodem komt, dus niet op het element drukt.
En als je het element er in zet, het zadel er op, en dan tikken op het zadel? Verdwijnt het volume echt pas als je de snaren opspant? En verder, gesteld dat tikken op het zadel nog wel werkt, werkt dat daarna dan ook ineens niet meer? (dit is intussen al de zesde edit, geloof ik... :D)

woldhek
4 januari 2015, 00:13
"weg is al het volume zodra ik de snaren opspan. "

Heb je wel genoeg volume, als je de snaren nog niet gespannen hebt, maar er nog bijna los op hebt liggen?

Ik ben niet zo bekend met piezo, maar kan het zijn, dat het element te veel kracht krijgt te verwerken en zodoende geen output meer geeft.?

Enra
4 januari 2015, 10:11
De hoek van de snaren over het zadeltje is prima. Dat kan het probleem niet zijn.
- Zit het zadel erg strak in de sleuf? Dan maakt het zadel wellicht te weinig contact met het piezo en moet je de zijden eens over een schuurvel halen.
- Is het zadel aan de onderzijde perfect vlak en 90graden met de zijde? Als de hoek niet correct is of het zadel niet vlak leidt dat vaak tot problemen. Soms lijkt iets vlak, maar bij nadere inspectie is het dan toch hol of bol.
- Heb je al eens een ander zadel geprobeerd; ik bedoel een nieuwe gemaakt en getest?
- Is de bodem van de sleuf vlak?

Een truc die wel eens gebruikt wordt als de bovenstaande zaken gecheckt zijn is:
- Een heel dun strookje vuren onder het zadel plakken, waardoor de druk gelijkmatiger verdeeld wordt. Maar vooralsnog betwijfel ik of dat een oplossing is.

Ben benieuwd.
Groet,
Arne

jpdb
4 januari 2015, 11:22
ik zie op je foto's dat je bovenzijde van de kam nog niet hebt gevijld, nu komt de druk op slechts een kant van de kam ( zelfde effect als scheef getrokken kam). als de kam zo wordt gevijld dat de snaren op het midden van de kam drukken komt dit de drukverdeling ten goede ( evt intonatie uitsparingen voor de hoge="dunne" snaren zijn niet van invloed omdat de dikkere snaren door hun hogere spanning de kam wel vasthouden)
verder is het aan te raden geen shims te gebruiken indien mogelijk, de oppervlakken dienen zo "hard" mogelijk te zijn, alles wat wordt toegevoegd kan het geheel wat "softer" maken wat de piezo-werking negatief beinvloed.
let er ook op dat de kam niet op de aansluiting van de piezo strip drukt, sommige strips zijn op dit punt net iets dikker waardoor er geen druk op de gehele strip staat maar enkel op de uiteinden. ooit eens een kam voorzien van schuine uiteindjes ( onderzijde) zodat alleen het gebied onder de snaren aktief is. maak anders van je oude kam een klein kammetje, groot genoeg voor twee snaren en plaats die onder de B en G snaar, is er nu wel volume dan wordt niet de hele strip bedient en moet het "piezo-bed worden gevlakt" .enfin, je kan nog wat uitproberen, succes

Plant
4 januari 2015, 11:53
Van welk materiaal zijn die zadeltjes? Het ziet er een beetje 'bruinig' uit.

Ooit kocht ik voor mijn western een GraphTech Stringsaver zadel (zo'n zwart grafieten ding) en toen beweerde de verkoper dat ik die niet kon gebruiken op een gitaar waar een element onder het zadel zit. Er zou dan nog maar weinig geluid overblijven. Verder dan dat ging de uitleg helaas niet, voor mij was het ook niet belangrijk want ik gebruik geen piëzo element.

Ergens vind ik het wel raar dat dit niet zou werken met dit materiaal, want akoestisch komen de trillingen toch ook gewoon goed door, waarom zou zo'n element er dan niet mee werken?

Maar stel je voor dat dat verhaal voor bepaalde zadelmaterialen klopt, dan zit daar misschien je probleem.

Enra
4 januari 2015, 12:03
Van welk materiaal zijn die zadeltjes? Het ziet er een beetje 'bruinig' uit.

Ooit kocht ik voor mijn western een GraphTech Stringsaver zadel (zo'n zwart grafieten ding) en toen beweerde de verkoper dat ik die niet kon gebruiken op een gitaar waar een element onder het zadel zit. Er zou dan nog maar weinig geluid overblijven. Verder dan dat ging de uitleg helaas niet, voor mij was het ook niet belangrijk want ik gebruik geen piëzo element.

Ergens vind ik het wel raar dat dit niet zou werken met dit materiaal, want akoestisch komen de trillingen toch ook gewoon goed door, waarom zou zo'n element er dan niet mee werken?

Maar stel je voor dat dat verhaal voor bepaalde zadelmaterialen klopt, dan zit daar misschien je probleem.

Dit is kunststof volgens mij, maar behoorlijk hard. Ofschoon ik het niet echt goed kan zien. Ik heb diverse piezo's (ook B-Band) ingebouwd onder dit soort zadeltjes. Weinig problemen mee gehad. Wat betreft GraphTech, dat weet ik ook niet. Lijkt me dat dat net zo goed moet werken.

JPDB heeft trouwens een punt. Je zadel is niet afgerond van boven. De kans dat je zadel naar één zijde gedrukt wordt en contact verliest met het piezo is inderdaad aanwezig

Groet,
Arne

Lexvandoef
4 januari 2015, 12:07
@woml: als het element er in zit en de het kammetje er los in dan krijg ik geluid als ik er op tik. Ga ik dan de snaren aan spannen dan verdwijnt ook het geluid als ik er op tik.

@woldhek: dan heb ik nog steeds niet veel geluid maar wel meer dan als ik de snaren heb opgespannen.

@enra: al die dingen heb ik al eens geprobeerd, zadel van een andere gitaar bood geen oplossing helaas. Misschien dat ik even een compleet nieuwe moet halen en die proberen. Piëzo-elektrisch element heeft ook al ingeklemd gezeten tussen 2 shims die vlak waren, nog steeds geen geluid.....

Woml
4 januari 2015, 12:12
Dan klinkt het naar de suggestie van barno: als je de snaren aanspant, kantelt het zadel, zodat het niet meer op het element drukt. Maar als het zadel er netjes strak in zit, zou dat niet aan de orde moeten zijn. Hmmm...

Plant
4 januari 2015, 12:28
En erop tikken is toch wel een veel grotere kracht dan de snaartrilling.

De snaar oefent weliswaar een zekere kracht uit maar in rust is die kracht konstant, het trillen van de snaar op het zadel doet in verhouding veel minder. Ik denk dat het helemaal niet gek is dat je het geluid van de trillende snaar veel minder hoort dan dat je op het element zit te tikken. Natuurijk moet het niet verzuipen in de ruis, maar uit een kaal piëzo element komt niet zo heel veel signaal.

Lexvandoef
4 januari 2015, 12:40
@jpdb: het zadel is inderdaad niet afgerond van boven maar er zit als het ware een diagonale richel bovenop voor intonatie van de lage snaren. Dit is overigens het originele zadel welke bij de gitaar zat en het piezo systeem is ook affabriek ingebouwd. Dat zou dan toch gewoon moeten werken. Overigens heeft het dat dus ook jaren gedaan in deze combi. Ongeveer een jaar of 3 niet versterkt gespeeld ,te deze gitaar en nu dus geen geluid meer.

@enra/plant: het kammetje is van kunststof, heeft ook in verleden wel gewerkt.

@woml: zat ik ook aan te denken maar ik zie niet waar die zou kunnen kantelen. Kammetje zit er gewoon strak in, geen speling.

@plant: ja dat klopt maar er komt dus echt alleen maar ruis uit op een normaal volume. Op gig volume nog meer ruis en een soort miniem fluistergeluid aan snaren...

Ik ga voor de zekerheid morgen of dinsdag een gloednieuw kammetje halen ook, eens kijken wat dat oplevert. En dan wat knutselen zoals jpdb al voorstelt, kijken wat er gebeurt. Zou het ook kunnen dat het element over al die jaren minder gevoelig is geworden voor zachte trillingen of die compressie niet meer aan kan en stuk is gegaan en niet meer werkt onder druk?

Plant
4 januari 2015, 12:51
Dit is overigens het originele zadel welke bij de gitaar zat en het piezo systeem is ook affabriek ingebouwd. Dat zou dan toch gewoon moeten werken. Overigens heeft het dat dus ook jaren gedaan in deze combi. Ongeveer een jaar of 3 niet versterkt gespeeld ,te deze gitaar en nu dus geen geluid meer.

Ah, het heeft dus gewoon gewerkt en na 3 jaar 'stilstand' niet meer. Dan kunnen we op zich het zadelverhaal uitsluiten.

Als de elektronica nog gewoon werkt (o.a. geen gecorrodeerde kontakten door 3 jaar niet inpluggen) blijft eigenlijk alleen de gitaar zelf nog over. Hout dat is gaan werken waardoor het kontaktoppervlak in de brug / op de top niet meer 100% vlak is.

Lexvandoef
4 januari 2015, 13:17
Ah, het heeft dus gewoon gewerkt en na 3 jaar 'stilstand' niet meer. Dan kunnen we op zich het zadelverhaal uitsluiten.

Als de elektronica nog gewoon werkt (o.a. geen gecorrodeerde kontakten door 3 jaar niet inpluggen) blijft eigenlijk alleen de gitaar zelf nog over. Hout dat is gaan werken waardoor het kontaktoppervlak in de brug / op de top niet meer 100% vlak is.

Jeps, dat is het dus eigenlijk. Ik dacht ook aan het hout dat gaan werken is en daardoor niet meer vlak is in die sleuf. Om dat te testen heb ik een kunststof shim gemaakt en in de sleuf gelegd onder het element. Nope... Niks, nog steeds geen geluid.

Nou las ik na wat gegoogle dat een eerdere serie ust's van b-band na verloop van tijd gewoon sterft. Is toen een garantiegevalletje geweest. Maar dat lijkt me nu nogal sterk aangezien het element wel reageert op aanraking en tikken....

Electronica werkt ook gewoon nog, kom nogal veel ruis uit de preamp welke ik weg kan halen door het volume naar beneden te schroeven en de eq knoppen hebben ook invloed op hoe de ruis klinkt. Batterij is ook een nieuwe, kabels zijn net opnieuw gesoldeerd....

stijnkenens
4 januari 2015, 14:28
Goh, als je zegt dat het element op zich wel werkt, en het zadel zonder enige speling in de sleuf zit, dan zou ik toch het zadel smaller durven maken.
Een piezo werkt alleen als het zadel speling heeft in de groef, dus ook de 2 uiteinden eens nakijken.

Omwille van vocht zou het hout van de brug een beetje kunnen uitzetten, misschien zit er vuilophoping aan de wanden, of misschien onder het zadel, of op de bodem van de groef?


s.

Lexvandoef
4 januari 2015, 14:31
Goh, als je zegt dat het element op zich wel werkt, en het zadel zonder enige speling in de sleuf zit, dan zou ik toch het zadel smaller durven maken.
Een piezo werkt alleen als het zadel speling heeft in de groef, dus ook de 2 uiteinden eens nakijken.

Omwille van vocht zou het hout van de brug een beetje kunnen uitzetten, misschien zit er vuilophoping aan de wanden, of misschien onder het zadel, of op de bodem van de groef?


s.

Ik zal het zadel aan alle 4 de zijkanten even over een schuurpapiertje heen halen, eens kijken wat er gebeurt :).

Lexvandoef
4 januari 2015, 18:34
Oke, net gedaan wat Stijn zei en gechecked, groef is schoon en lijkt op het oog vlak. Ligt in elk geval geen vervuiling in.
Het kammetje heb ik ook aan de 4 zijkanten een klein stukje vlakker en dunner gemaakt. Nu is er aan elke kant iets minder dan 0.5mm speling. Snaren aangespannen en geprobeerd....

Niks... Nog steeds geen geluid met opgespannen snaren, wel als ik het kammetje er los in heb en er op tik...

Enra
4 januari 2015, 19:06
Een piezo werkt alleen als het zadel speling heeft in de groef, dus ook de 2 uiteinden eens nakijken.

Juist! Daarom vroeg ik ook hoe strak het zadel in de sleuf zit. Als je een tang nodig hebt (bij wijze van spreken) om het zadel te verwijderen, dan zit het echt te strak.

Maar gezien je reactie denk ik dat je verder moet zoeken.... Zucht!

Groet,
Arne

Lexvandoef
4 januari 2015, 19:11
Oke, net nog wat meer ge-experimenteer achter de kiezen en ik kan nu duidelijke repodruceren waar het geluid verdwijnt.

- stap 1: snaren los, element los, tik op element -> geluid
- stap 2: snaren los, element los, kam ik gleuf los, tik op kam -> geluid
- stap 3: snaren los, element los, kam in gleuf met druk op de plek van de lage e-snaar, tik op kam -> geluid is weg....

Als ik wat druk zet op de plek van de andere snaren komt er steeds wat meer volume bij...
Het lijkt erop alsof het element of geen ruimte krijgt om te bewegen dan (maar hij gaat zonder druk met gemak in het gleufje) of dat het element onder druk bezwijkt ofzo...? Heb hier nog nooit van gehoord eerlijk gezegd...

Iemand een andere idee?

Plant
4 januari 2015, 19:26
Nee. Sterker nog, druk heeft het element juist nodig. Van een element dat bezwijkt onder druk heb ik nooit gehoord.

Vaak is het zo dat als het hout van een gitaar is gaan werken en iets niet meer vlak is, er onbalans ontstaat tussen de snaren. Er is wel geluid maar niet overal even hard meer. Daar waar het kontakt minder wordt, neemt plaatselijk het volume af. Je kunt ook onbalans krijgen bij alternatieve stemmingen waarbij de snaarspanning onderling verschilt.

Maar jij krijgt helemaal niets. Raar...

johanb
4 januari 2015, 19:40
Ik zou bijna denken dat er een breuk in zit,die tot uiting komt als je er druk op zet

Lexvandoef
4 januari 2015, 19:53
Nee. Sterker nog, druk heeft het element juist nodig. Van een element dat bezwijkt onder druk heb ik nooit gehoord.

Vaak is het zo dat als het hout van een gitaar is gaan werken en iets niet meer vlak is, er onbalans ontstaat tussen de snaren. Er is wel geluid maar niet overal even hard meer. Daar waar het kontakt minder wordt, neemt plaatselijk het volume af. Je kunt ook onbalans krijgen bij alternatieve stemmingen waarbij de snaarspanning onderling verschilt.

Maar jij krijgt helemaal niets. Raar...

Ja daar ben ik allemaal mee bekend en heb ik allemaal al eens verholpen op andere gitaren, maar dit is zo contra intuïtief...


Ik zou bijna denken dat er een breuk in zit,die tot uiting komt als je er druk op zet

Ja dat dacht ik ook heel even maar dan zou je toch niet geleidelijk aan minder volume krijgen als je geleidelijk meer druk er op zet? Als ik zonder druk op te zetten het elementje beweeg hoor/merk ik ook niks van draadbreuk...

johanb
4 januari 2015, 20:25
misschien duw je de breuk uitelkaar op het punt waar het door het bovenblad in de gitaar gaat, steeds iets meer druk en geleidelijk minder volume is naar mijn mening wel logisch

Lexvandoef
4 januari 2015, 20:27
misschien duw je de breuk uitelkaar op het punt waar het door het bovenblad in de gitaar gaat, steeds iets meer druk en geleidelijk minder volume is naar mijn mening wel logisch

Dat zou misschien wel kunnen, maar ik heb het elementje een klein stukje opgeschoven in de gleuf zodat die vouw/hoekje een stuk in de gitaar zit, en nog steeds hetzelfde symptoom....

Ik heb inmiddels ook B-band gemaild met deze vraag, misschien weten zij ook iets :).

Woml
4 januari 2015, 21:31
Intrigerend! Ik heb verder geen heldere ideeën, maar ben wel erg benieuwd als je er nog eens achter komt wat er aan de hand is...

Lexvandoef
4 januari 2015, 22:37
haha ja ik ook zeg.... Ergens ben ik geneigd het elementje er de schuld van te geven en een nieuwe aanschaffen. Maar ja, als dat het niet blijkt te zijn ben ik weer een paar tientjes armer...

barno
5 januari 2015, 00:19
haha ja ik ook zeg.... Ergens ben ik geneigd het elementje er de schuld van te geven en een nieuwe aanschaffen. Maar ja, als dat het niet blijkt te zijn ben ik weer een paar tientjes armer...

ik zou het elementje de schuld geven en een LR Baggs in het klankgat zetten, want laten we eerlijk zijn, piezo..., al zeker als ie zo moeilijk wil doen :)

Lexvandoef
5 januari 2015, 14:28
Haha, ja das ook een idee ja :P. Maar niet echt handig voor nu want ik wil deze juist de deur uit doen omdat ik een andere akoestische op het oog heb... -_-

Ik heb overigens een reactie van b-band, zij vermoeden een kapotte UST.... Dus hmmm ja... Wat te doen. Nieuw element kopen en hopen? Of zijn er nog dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Lexvandoef
12 januari 2015, 14:43
Finally!

Ja hoor, het was het piezo element.... Donderdag een nieuwe besteld, vandaag in de bus gekregen. Gelijk geïnstalleerd natuurlijk, en geluid! Perfect, alle snaren ook mooi in balans en meer dan genoeg volume :).

Toen ik het oude elementje er uit haalde zag ik dat de strip gedelamineerd was op de plek waar het element door het klankblad en de brug heen kwam, in de bocht dus. Vandaar dat hij het niet meer deed als ik op die plek meer druk zette.

Opgelost, alles kan kapot blijkbaar!

johanb
12 januari 2015, 17:51
misschien duw je de breuk uitelkaar op het punt waar het door het bovenblad in de gitaar gaat, steeds iets meer druk en geleidelijk minder volume is naar mijn mening wel logisch

Huh?:???:Heel vreemd

Lexvandoef
12 januari 2015, 17:58
Huh?:???:Heel vreemd

Ja je zat denk ik een heel eind in de richting :). Thnx voor al het advies iedereen!

gengar
13 januari 2015, 11:36
Ik heb dit ook een aantal maal gehad. Alles duidt er op dat er iets mis is met het zadel, brug enz enz. Ik kwam er echter niet uit wat ik ook veranderde. Zodra de snaren er op zaten verdween het geluid.
Bleek dan toch gewoon de piezo strip zelf te zijn. Vervangen en probleem was weg.