PDA

View Full Version : Felrode eindbuis



johanb
3 januari 2015, 15:06
In een ander topic lees ik over een redplated eindbuis,Hier word geadviseerd eerst te meten voor dat je er een nieuwe inzet.De epiphone valve junior head heeft ook een felrode eindbuis en geeft alleen nog een ferme ruis i.p.v.gitaarklanken.Zou er iets mis moeten zijn in de versterker met als gevolg de rode buis of is dit de manier van een buis om te melden dit was het ,ik moet vervangen worden.

cluseau
3 januari 2015, 15:48
In een ander topic lees ik over een redplated eindbuis,Hier word geadviseerd eerst te meten voor dat je er een nieuwe inzet.De epiphone valve junior head heeft ook een felrode eindbuis en geeft alleen nog een ferme ruis i.p.v.gitaarklanken.Zou er iets mis moeten zijn in de versterker met als gevolg de rode buis of is dit de manier van een buis om te melden dit was het ,ik moet vervangen worden.

Als die buis felrood staat wil dat zeggen dat hij nog steeds werkt al kan dat elk moment stoppen. Zet het ding gelijk uit en laat hem fixen. Het kan in sommige gevallen worden veroorzaakt door de buis zelf maar er zijn ook zat andere mogelijkheden dus een onderzoekje is wel zo veilig.

johanb
3 januari 2015, 16:24
OK dan gaan we eerst onderzoeken.

johanb
4 januari 2015, 19:10
Vandaag de head opengemaakt om van binnen te kijken,buizen eruit.Printplaat even onder gekeken ,maar alles ziet er als nieuw uit.Alles weer in elkaar gezet de buizen erin, even proberen ...en alles doet het weer. Is het mogelijk dat door de buizen eruit en weer erin te doen ik een contactje heb opgeschoont wat de oorzaak was ven de fel rode eindbuis?

nico verduin
4 januari 2015, 19:21
Vandaag de head opengemaakt om van binnen te kijken,buizen eruit.Printplaat even onder gekeken ,maar alles ziet er als nieuw uit.Alles weer in elkaar gezet de buizen erin, even proberen ...en alles doet het weer. Is het mogelijk dat door de buizen eruit en weer erin te doen ik een contactje heb opgeschoont wat de oorzaak was ven de fel rode eindbuis?zou kunnen dat je nu tijdelijk contact hebt......

johanb
4 januari 2015, 19:28
Daar ben ik ook bang voor,maar kan een slecht contact leiden tot een rode buis en veel geruis ipv gitaargeluid

Gearjunkie
4 januari 2015, 19:30
Jazeker


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
4 januari 2015, 19:31
Daar ben ik ook bang voor,maar kan een slecht contact leiden tot een rode buis en veel geruis ipv gitaargeluid
Als de bias spanning wegvalt of er komt een positieve spanning groter dan de bias spanning op de G1 pin..... gaat ie keurig rood gloeien tot er iets uitfikt.

johanb
4 januari 2015, 19:35
En hoe repareren jullie dat. Contactspray,uitbuigen van buispennen,of een nieuwe buisvoet erin zetten.Dat laatste liever niet,de buisvoet zit op de printplaat gesoldeerd.

Gearjunkie
4 januari 2015, 19:41
Nieuwe buisvoet erin.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

johanb
4 januari 2015, 19:44
:( (geen nieuwe buisvoet melde ik toch)

nico verduin
4 januari 2015, 19:50
Dat laatste liever niet,de buisvoet zit op de printplaat gesoldeerd.Tja sommige dingen moeten nu eenmaal..... Als de tandarts zegt dat hij moet boren....ben je niet blij.... maar 't moet wel... (of je bent een sm'er :))

cluseau
4 januari 2015, 19:51
En hoe repareren jullie dat. Contactspray,uitbuigen van buispennen,of een nieuwe buisvoet erin zetten.Dat laatste liever niet,de buisvoet zit op de printplaat gesoldeerd.

Dat laatste....helaas.

Gearjunkie
4 januari 2015, 19:56
Maar een vakman heeft dat echt zo voor elkaar, mits het wat bereikbaar in het chassis zit.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

arjanb01
4 januari 2015, 20:18
Maar als die voet rechtstreeks op de printplaat zit is de kans groot dat je de printplaat tijdens loshalen en nieuw solderen vernaggelt. Dan is het dus nieuwe amp kopen, en die valve juniors kosten geen drol, dus denk dat repareren bijna net zo duur is.

johanb
4 januari 2015, 20:19
Ik ben een enthousiaste diy-man,en zal er de tijd voor nemen. Het is een epiphone valve junior head.je kan er gemakkelijk bij.

Gearjunkie
4 januari 2015, 20:25
Maar als die voet rechtstreeks op de printplaat zit is de kans groot dat je de printplaat tijdens loshalen en nieuw solderen vernaggelt. Dan is het dus nieuwe amp kopen, en die valve juniors kosten geen drol, dus denk dat repareren bijna net zo duur is.

Dat denk ik niet...


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
4 januari 2015, 21:29
Ik ben een enthousiaste diy-man,en zal er de tijd voor nemen. Het is een epiphone valve junior head.je kan er gemakkelijk bij.

De reparatie op zich stelt niks voor maar zou je niet eerst de juiste diagnose stellen voor je onnodig risico gaat nemen.

johanb
5 januari 2015, 18:47
Nu de versterker het weer prima doet kan ik gaan meten of de voltages kloppen die aangegeven worden op de diverse schemas die er op internet te vinden zijn (ik heb een versie 3),Als hij weer gaat weigeren kan ik misschien meten waar het foutje zit,Ik vermoed bij een van de pinnen van de el 84.Diagnose stellen is moeilijk als alles het prima doet.

Gearjunkie
5 januari 2015, 19:07
Stel dat het rooster (pen 3) geen contact maakt met de buis gaat er ongecontroleerd veel stroom lopen. Op de buisvoet zul je nog steeds de juiste spanning meten denk ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
5 januari 2015, 19:16
Nu de versterker het weer prima doet kan ik gaan meten of de voltages kloppen die aangegeven worden op de diverse schemas die er op internet te vinden zijn (ik heb een versie 3),Als hij weer gaat weigeren kan ik misschien meten waar het foutje zit,Ik vermoed bij een van de pinnen van de el 84.Diagnose stellen is moeilijk als alles het prima doet.Je kan meten tot je een ons weegt, maar je kan het gewoon beredeneren....
Wanneer gaat een buis redplaten:
a) als er een bias spanning wegvalt waardoor de ingang aan GND hangt via een weerstand of zelfs helemaal zwevend wordt
b) als er een spanning op de bias komt die dusdanig positief is dat de spanning groter dan 0 volt wordt waardoor zelfs de Grid als anode gaat functioneren
Als er geen negatieve spanning op de Grid komt (tov de kathode) krijgen de electronen vrij spel om ongehinderd naar de anode te schieten. En daar dit ongelimiteerd gebeurt gaat er zoveel stroom lopen (want dat is het in feite) dat de anode zo heet wordt dat deze rood gloeiend wordt. Het nadeel is niet zozeer de buis die een beetje warm wordt maar de stroom door de primaire wikkeling gaat. dat is namelijk de zelfde stroom. En als de stroom hoger wordt dan de dikte van het koperdraad aankan dan wordt deze ook een beetje warm. En als dat ff gebeurt is er nog steeds niets aan de hand. Maar duurt het te lang dan wordt het heet en dus ook de emaille die het koperdraad isoleert. En dan kunnen er 2 dingen gebeuren:
a) het koperdraad wordt zo heet dat je draad gelijk doorfikt (ben je alleen maar de OT kwijt... details)
b) Door de smeltende emaille krijg je sluiting in een wikkeling met de aanpalende wikkeling. In eerste instantie zul je weinig merken, maar die wikkeling is gewoon een sluiting in de trafo en al heb je dan de buis weer in orde dan wordt die wikkeling toch heet en gaat wederom aanpalende wikkelingen sluiten. En op de duur fikt de OT alsnog uit terwijl je mogelijk de reparatie allang in het verleden heb gedaan.

Met andere woorden denk niet te lichtzinnig over redplaten... Dat buisje is overkomelijk.... een mooie OT die eraan gaat is minder.

johanb
5 januari 2015, 20:41
N.a.v. de uitleg van Nico
Het enige wat ik feitelijk deed was de buis eruit en er weer in,daarna werkte de head weer naar behoren.Daarom denk ik dat er een slecht contact was en de bias spanning wegviel met gevolg.Als er een veel positievere spanning op de bias zou zijn zou dat ook moeten wezen nadat de buis eruit en erin was gestoken en had de head niet naar behoren gewerkt.Mijn conclusie is een nieuwe buisvoet om op save te spelen.