PDA

View Full Version : Fender Pro Reverb (73) soms redplating op één buis



driesp
2 januari 2015, 20:35
Een tijdje geleden met de ongebruikte ground switch achteraan van m'n pro reverb gemaakt dat ik kan schakelen tussen de 5U4GB gelijkrichter en diodes. Dat werkt goed, en ik hou meer van de klank met de diodegelijkrichter.

B+ is rond de 465V met goeie bias van rond de 30mA, maar had er onlangs eens opgelet dat de sound niet super was, erg fizzy. Toen ik achteraan keek was er één buis erg aan het redplaten. Vervolgens heb ik nog maar eens het chassis er uitgehaald, en een hele tijd zitten de buisstroom meten maar er gebeurde niets. Ik heb eens alle punten die met de bias te maken hebben gesoldeerd maar daar vond ik niet echt een probleem. Nu onlangs deed hij het weer, dus ik weet niet meteen meer wat de oorzaak zou kunnen zijn. Ik heb al een ander setje 6L6's geprobeerd maar daar was het ook eens voorgekomen..

Kan dit veroorzaakt worden door lekke 0.1uf koppelcondensatoren na de PI?

Dank

cluseau
2 januari 2015, 21:29
Dat kan natuurlijk heel goed. Als je voedinsspanning hoger is dan normaal kan het net de druppel zijn voor de koppelcap om te gaan lekken. Meten en constateren voor je gaat vervangen.

driesp
2 januari 2015, 21:40
Probleem is dat het maar soms voorkomt, heb de laatste keer het chassis een hele tijd op de werkbank gehad maar niets raars gemeten (en ook gespeeld). Best nog maar eens doen dan. De bias weerstanden van 220k zijn ook al vervangen, en het bias circuit is blackface gemaakt een jaar geleden.

nico verduin
2 januari 2015, 21:41
Op zich dis daar niets verkeerd mee. Maar je zegt dat het na verloop van tijd gebeurt? Slechte buisvoet? matige soldering?

cluseau
2 januari 2015, 23:27
Zelfs heel goed mogelijk dat een buis het niet trekt.

nico verduin
3 januari 2015, 00:40
Zelfs heel goed mogelijk dat een buis het niet trekt.
Zou wel heel veel toeval zijn Frans. Hij er al eens een ander setje eindpitten ingezet. zelfde effect

driesp
3 januari 2015, 09:01
Alle solderingen heb ik al opnieuw overlopen, alsook de buisvoeten gekuist. Maar dat blijft wel oud.. Het zijn idd buisvoetjes of koppelcondensatoren denk ik.

465v B+ moet anders wel geen probleem zijn denk ik ?

driesp
3 januari 2015, 09:08
Best maar de 1k5 grids ook vervangen, nog steeds originele carbon comp

cluseau
3 januari 2015, 09:19
Zou wel heel veel toeval zijn Frans. Hij er al eens een ander setje eindpitten ingezet. zelfde effect

Oops....; (

driesp
3 januari 2015, 10:01
Oops....; (

Volgens mij zijn er dan ondertussen ook al 2 setjes opgestookt. Tegen dat ik het doorhad was het al een mooie kachel..

nico verduin
3 januari 2015, 10:04
Volgens mij zijn er dan ondertussen ook al 2 setjes opgestookt. Tegen dat ik het doorhad was het al een mooie kachel..
Maar goed dat de normale stookkosten naar beneden zijn gegaan door het warme weer :)

driesp
3 januari 2015, 10:12
Waren 6L6 van Tung Sol, en de oude Sovtek 5881, ondanks de lovende reacties op die tung sol vond ik die sovteks toch gelijk wat beter klinken.

cluseau
3 januari 2015, 10:59
Ik heb een paspennetje om de busjes in de buisvoeten te meten. Je zal verbaasd zijn wat een onderling verschil je meet. Het zal maar net pin 5 zijn die verrot is. Buisvoetjes vervangen is voor mij meer regelmaat dan uitzondering. Misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken.

driesp
3 januari 2015, 11:28
Dan bestel ik dat gewoon maar mee, en vervang ik de koppelcaps ook meteen..

driesp
18 januari 2015, 14:05
Heb ondertussen overal nieuwe buisvoeten gemonteerd, nieuwe grid en screen resistors en koppel caps, en nieuwe set 6L6. Probleem lijkt opgelost te zijn tot nu toe! Deze keer de 6L6WGS van Shuguang geprobeerd... erg goedkoop en klinken heel goed tot nu toe. Ook een NOS RFT 12AT7 in de PI nu. Alle kleine details maken in het geheel toch een groot verschil in sound, ben er erg blij mee nu.

fredjuh
18 januari 2015, 15:59
Mooi dat het is opgelost! Typisch PCB-probleem ook, ik had een keer een setje 6L6 dat om dat zoveel tijd de competitie aanging met het 60 Watt pitje aan mijn plafond. :D

Klinkt als een goede buizenset. :) Als je het mij vraagt is een 12AX7 een rotbuis als fasedraaier maar wie is er niet mee groot geworden. :seriousf:

Mooi dat alles weer werkt.

driesp
18 januari 2015, 18:52
Ja ik ben echt wel te spreken over die chinese 6L6. Er zit nu ook een 5751 in V2, maakt de boel een hoop strakker. Ik vraag me alleen af of de bass nog wat minder moderig zou worden als ik een super reverb OT er in zet ofzo, die nu lijkt nogal klein?

nico verduin
18 januari 2015, 19:54
Er zit nu ook een 5751 in V2, maakt de boel een hoop strakker. en rustiger...

fredjuh
18 januari 2015, 20:00
De reden dat sommige fender OT's zo klein zijn is tweevoudig:
Kosten
Bascompressie

Doordat de ot's de bas compressen worden de speakers minder belast en wordt de schijnbare geluidsdruk hoger omdat er relatief meer hoge tonen zijn. Dus een amp met een kleine OT klinkt harder, zo luidt de theorie die hier ergens op het net door mij is opgepikt. (zoals altijd op internet, YMMV)

Mijn 15 Watter heeft een OT uit een Hammond L100 orgel die met gemak in je broekzak past. Toch scheurt dat ding als een tiet en komt er clean voldoende bas uit.
Sometimes, bigger is not better.

Overigens, als je de boel strak wilt maken zou ik in de preamp wat bas weghalen door een kleinere koppelcap te plaatsen. Getest en goed bevonden. Gaat je headroom ook nog eens van omhoog. Denk aan een 2n2 C naar een 1Meg R.

driesp
19 januari 2015, 06:39
Dat is interessant. Dank !

driesp
25 januari 2015, 21:30
Verdorie nog een probleem met de amp.. Nu meer en meer krijg ik last van een erg fizzy buzz die afkomstig is van de reverb, gaat weg met reverb pot op 0. driver en recovery lamp vervangen maar maakt geen verschil. Verder klinkt de reverb nog normaal, buiten dat ze overstuurd is (en lelijk overstuurd). Iemand een idee?

driesp
25 januari 2015, 21:42
Had dit vroeger al eens gehad en dacht dat het ook van de slechte buisvoetjes kwam. Kon het echter nooit simuleren met het chassis uit de cab, nu dus wel zeker dat het van de reverb komt. Er zijn rare dingen mee.. als ik de driver uittrek en de bright switch aan schakel staat de versterker op oscilleren en wordt V2 opeens heel microfonisch.. raar