PDA

View Full Version : basgitaar maken van een elektrische



Xtreme
20 januari 2002, 21:35
hoi!

ik heb een vraagje
ik heb de bassist van the presidents of the usa denk ik zien lopen met een gitaar met daarop bassnaren gemonteerd, nou is mijn vraag: kan dit?
en is dit gewoon net zoals normale gitaarsnaren te bevestigen?

alvast bedankt!

Jesse

Demon's Eye
21 januari 2002, 12:02
Volgens mij kan dat niet, omdat de halslengte van een basgitaar langer is dan die van een gitaar en bassnaren dus ook langer zijn. Bassnaren zijn te lang om op een gewone gitaar gezet te kunnen worden.

AllodoX
21 januari 2002, 16:12
Shortscale bass zou kunnen.. maar bass op een gewone gitaar is een no-do..

koen_V
28 december 2002, 14:09
die bassist doet dat inderdaad, maar ik weet niet ofdie daar echt mee speelt of gewoon de show-off wilt spelen in zijn clipjes....live heb ik die daar nog niet mee zien spelen, niet dat ik ze al live heb gezien want ik vind ze wel slecht! maar inderdaad hij heeft een gitaar met bassnaren, maar hij heeft er wel maar 2 sanren opliggen!

basswasp
28 december 2002, 14:26
Hij doet dat ook live en hij kan dat doet door z'n stemming: de a-snaar stemt hij naar een C# en de d-snaar naar een G#

basbeest
28 december 2002, 15:48
Dit is toch wel het ultieme bewijs dat bassen veel gaver is dan gitaar spelen :smile: Als zelfs de gitaristen al bassnaren op hun gitaar gaan leggen :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: basbeest op 2002-12-28 14:48 ]</font>

Wouter J
28 december 2002, 19:59
Chris Belew heeft zijn gibson SG voorzien van twee D snaren terwijl zijn collega Dave Deredeer een Fender Strat gebruikt met de drie laagste snaren die op een normale gitaar zitten. Beiden stemmen ze hun instrumenten in C# (De vierde positie op de A snaar) en gebruken ze aleen maar het hals element van hun gitaren.

Waar het verschil ligt is in de versterking. Deredeer doet de gitaar rol en versterkt zijn instrument door een gitaar versterker terwijl Ballew een basversterker gebruikt.

Overigens is Ballew niet de enige die met minder snaren speelt. Tony Levin (King Crimson en Peter Gabriel) speelt op een custom made drie snarige Musicman stingray, en Mark Sandman van Morphine (moge hij rusten in vrede) be speelde een zwaar gemodificeerde Premier bas met maar twee snaren en een slide. Sandman en Ballew hebben samen ook in een band gezeten dus het feit dat Ballew ook met twee snaren speelt heeft hij niet van een vreemde.

En dan is er de bassist van die duitse metal formatie DAD die een custom Gibson thunderbird met maar twee snaren bespeeld, dat ding heeft een on ogelijk smalle hals en is dus naar mijn smaak de lelijkste basgitaar ooit.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter J op 2002-12-28 19:01 ]</font>

basswasp
28 december 2002, 22:01
Ik neem terug wat ik heb gezegd... de prof heeft zojuist gepost :smile:

AllodoX
29 december 2002, 00:33
't kan ook zo'n minibasje zijn eh :smile:

basswasp
29 december 2002, 12:22
Een short-scale bas? Nee, op internet heb ik al gelezen dat 't zowiezo een normale gitaar is...

emielow
29 december 2002, 14:45
volgus mij issut gwoon een gibson/epiphone sg bass. met daarop 2 snaren...
het lijkt me een beetje dat je dan de hals kromtrekt met bassnaren op een gwoone gitaar

basswasp
29 december 2002, 15:39
Nee hij gebruikt gewoon in gitaar met bassnaren in een andere stemming...

bassopotmus
29 december 2002, 20:23
laten we het maar gewoon houden.....

Laus
30 december 2002, 01:25
soms verzinnen ze iets unieks. Maar meestal is het dan voor een ander ondoenbaar. Maar dat is tegelijk ook wel leuk.

dr zullen ongetwijfeld bassisten/gitaristen komen die snaren van beide instrumenten op 1 hals monteren en een leuke stemming verzinnen.

TuRtLeBoY
30 december 2002, 11:31
een vriend van mij heef een grx string en daar heeft ie dus, ingekorte, bassnaren op gelegt
zelf houd ik niet zo heel erg van die zware NU-metal, maar ik moet toegeven; het klinkt echt zwaar beter dan gewone gitaarsnaren!!! plus datie zijn b-snaar helemaal naar een G omlaag kan stemmem en dit geeft een heel speciaal geluid in kombinnatie met het goede effectenpedaal:)