PDA

View Full Version : Zelfbouw buizen 40W



ericg
2 januari 2015, 13:35
Hallo allemaal,

Ik heb laatst een buizenversterker gemaakt van een oude Philips radio; tevens artikeltje over geschreven. Misschien heeft iemand er iets aan :)

http://wetenschap.infonu.nl/techniek/125952-buizenversterker-zelfbouw-40w.html

mvgr
Eric

WAARSCHUWING: DIT ONTWERP IS NIET GETEST EN ONDERWERP VAN FLINKE DISCUSSIE. HET KAN GEVAARLIJK ZIJN!
The Bertman, mod.

Tabula Rasa
2 januari 2015, 14:11
Kroonsteentjes? En ik zie nog wat zaken op 1 die echt wel anders kunnen.

nico verduin
2 januari 2015, 14:27
Ik zou het knap vinden om uit een buizenradio voeding met een EZ80 gelijkrichter 40 output vermogen te pompen...... Heb je die 40W wel gemeten? Vaak kunnen die hoogspanningen iets van 80mA leveren als je al mazzel hebt. Idem voor 4 x EL84...
Hoewel ik het altijd weer leuk vindt dat mensen van oude rommel toch weer iets leuks kunnen maken. Immers zo begonnen de meeste van ons in een ver verleden.....

ericg
2 januari 2015, 15:41
hallo,

1. die kroonsteentjes heb ik gebruikt voor het gemak - centrale aftakplaats voedingspanning
2. euh, ik heb geen EZ80 gebruikt, maar een gelijkricht brugcel van 4 Ampere (KBL 400). Je hebt gelijk ik zie net in de EZ80 datasheet dat deze buis niet meer kan leveren dan 90 mA. :-D

Ik heb gemeten: ongeveer 50mA DC stroom in de eindtrap. Stel de swing van het signaal is 0.... 100 mA; meest gunstige situatie. Volgens mijn berekening is dat per kant van de ringkerntrafo : P = i^2 R = (0,1)^2 * 3,5 kOhm = 30 Watt.

Deze getallen zijn te optimaliseren, natuurlijk.

(als mijn berekening niet klopt, hoor ik het graag!)

mvgr
Eric

(long live Ritchie Blackmore)

nico verduin
2 januari 2015, 18:34
hallo,

1. die kroonsteentjes heb ik gebruikt voor het gemak - centrale aftakplaats voedingspanning
2. euh, ik heb geen EZ80 gebruikt, maar een gelijkricht brugcel van 4 Ampere (KBL 400). Je hebt gelijk ik zie net in de EZ80 datasheet dat deze buis niet meer kan leveren dan 90 mA. :-D

Ik heb gemeten: ongeveer 50mA DC stroom in de eindtrap. Stel de swing van het signaal is 0.... 100 mA; meest gunstige situatie. Volgens mijn berekening is dat per kant van de ringkerntrafo : P = i^2 R = (0,1)^2 * 3,5 kOhm = 30 Watt.

Deze getallen zijn te optimaliseren, natuurlijk.

(als mijn berekening niet klopt, hoor ik het graag!)

mvgr
Eric

(long live Ritchie Blackmore)
Dus je hebt eigenlijk niets gemeten? Daarnaast is de impedantie van de enkele helft bij een PP trafo 1/4 van de Raa impedantie. Dus in jouw geval 1K en niet 4K. Ik zou toch echt wel de metingen van de spanningen willen zien. Ik betwijfel zelfs sterk of je de 20W gaat halen. Zeker met een voedingstrafo van een gemiddelde buizenradio. Die toch niet meer als een wattje of 60-70 heeft dacht ik of nog minder. Secundair levert bij de hoogspanning niet meer als iets van 250Vac * 0.1 (ff jouw waarde aanhouden) is 25W zonder verliezen.... En daar zou jij dan 40W van maken...... Als je dat kon kwam je nu in aanmerking voor de Nobel prijs....

ericg
2 januari 2015, 18:56
?? -goed is lezen is een kunst blijkbaar

Primaire impedantie = 3,5 kOhm

gemeten :
- ruststroom (DC) --- 48 mA
- DC voeding -- 345 V
- de swing fase-inverter output --- 8 V

uit de datasheet van de EL84 is af te leiden dat er dan een AC-stroom loopt van 50 mA

(1 EL84 kan max 12 W leveren : dit betekent ongeveer 12/0,05 = 240 V anodespanning)

dus

Pac = ((50+50) mA) ^2 * 3,5 kOhm = 35 W


(Ik heb liever dat je gaten in de berekening en/of metingen schiet, dan dat je zomaar een opmerking maakt)

ericg
2 januari 2015, 19:02
dank je voor de opmerkingen onder quote, daar kan ik iets mee:

"Daarnaast is de impedantie van de enkele helft bij een PP trafo 1/4 van de Raa impedantie. Dus in jouw geval 1K en niet 4K."

Wat bedoel je daarmee? Primaire impedantie ringkern = 3,5 kOhm; ik neem aan dat als 1 helft van de eindtrap vol open staat en de ander volledig dicht, dat je dan Z = 3,5 kOhm mag nemen.

Of maak ik hier een fout?

ericg
2 januari 2015, 19:08
-- sorry dubbel gepost --

Plant
2 januari 2015, 19:40
Dus je hebt eigenlijk niets gemeten? Daarnaast is de impedantie van de enkele helft bij een PP trafo 1/4 van de Raa impedantie. Dus in jouw geval 1K en niet 4K. Ik zou toch echt wel de metingen van de spanningen willen zien. Ik betwijfel zelfs sterk of je de 20W gaat halen. Zeker met een voedingstrafo van een gemiddelde buizenradio. Die toch niet meer als een wattje of 60-70 heeft dacht ik of nog minder. Secundair levert bij de hoogspanning niet meer als iets van 250Vac * 0.1 (ff jouw waarde aanhouden) is 25W zonder verliezen.... En daar zou jij dan 40W van maken...... Als je dat kon kwam je nu in aanmerking voor de Nobel prijs....

Dan verkoopt ie het toch gewoon als PMPO vermogen :D Een faktor 10 tot 20x het RMS vermogen schijnt dan zomaar te kunnen :ok:

ericg
2 januari 2015, 19:53
Interessante discussie!
(in dat opzicht : jammer dat ik nog geen reactie heb gehad op mijn berekening & metingen).

1. ik zou niet weten waarom de impedantie van een ringkerntrafo door 4 moet worden gedeeld???
2. bij mijn weten moet het ongeveer dit zijn: P rms = (i vol open) ^2 * Z

(ik denk dat sommigen in de war zijn met DC vermogen). :cooler:

nico verduin
2 januari 2015, 20:24
Interessante discussie!
(in dat opzicht : jammer dat ik nog geen reactie heb gehad op mijn berekening & metingen).

1. ik zou niet weten waarom de impedantie van een ringkerntrafo door 4 moet worden gedeeld???
2. bij mijn weten moet het ongeveer dit zijn: P rms = (i vol open) ^2 * Z

(ik denk dat sommigen in de war zijn met DC vermogen). :cooler:leef je uit : http://www.valvewizard.co.uk/pp.html
Maar ik zou gewoon een dikke weerstand van 4 of 8 ohm er aan hangen en vervolgens 1000hz AC erin gooien en dan met de scope het max clean vermogen meten. Dan zie je wat eruit komt...... Zeker geen 40W.

nico verduin
2 januari 2015, 20:28
(Ik heb liever dat je gaten in de berekening en/of metingen schiet, dan dat je zomaar een opmerking maakt)Jij dacht dat dit zomaar een opmerking was.... okeeeee.....

ericg
2 januari 2015, 20:46
hi Nico,

ah dank je:

als ik de formule van valvewizzard zou gebruiken, kom ik uit op:

P = (HT-Vmin) * Ipeak / 2 = (250-70) * 135 mA/2 = 12,15 W per buis.

Een versterkerhelft wordt aangestuurd door 2 buizen. Het totaal zou dan zijn: 24,3 Watt.

Zou best kunnen. Het beschikbare vermogen gaat nooit helemaal in het geluid zitten (een gedeelte is DC, en de impedantie's van trafo en speaker zijn gemiddeldes over het gehele frequentiegebied).

Toch?

1. (opmerking -- ja, er zijn zoveel van mensen die heel wat termen kennen (in mijn eigen band bijvoorbeeld), maar geen spanning van een stroom kunnen onderscheiden. Sorry, jij bent er niet zo-een). ;);)
2. Goede truc met de scope (dank). Mijn scope heeft een probleem met de amplitude-knop, vandaar dat ik alleen DC-stroom en spanningen meet.

[ik blijf die valvewizzardformule toch een beetje vreemd vinden: alleen de helft van de stroomswing * spanningswing van 1 versterkerhelft telt mee als ik het goed zie]

cluseau
2 januari 2015, 21:25
Mijn steentje:

1 valvewizzard zijn geen gekke jongens hoor.

2 je vermogensbepaling rammelt aan alle kanten. Wil je het vermogen bepalen dan doe je dat secondair op een load. Je kan niet zomaar uitgaan van datasheets omdat er veel meer factoren een rol spelen. Al jouw veronderstelde vermogen komt uiteindelijk uit de voedingstrafo en deze haalt bij lange na niet jouw opgave met een trafo uit een radio maar ook niet als je er een dikke trafo in zou hangen. Een Ac30 werkt op bijna 500v en dan pers je met veel pijn en moeite 30w uit vier el84.

3 ik heb je verhaaltje gelezen en vraag me af waarom je een radio gaat slopen als je toch de trafo's en buizen gaat vervangen door nieuw. Deze componenten zijn juist de zaken van waarde in een oude radio. Van de verlopen weerstandjes en uitgedroogde caps hoef je het immers niet te hebben.

4 het lijkt me verstandig als je de meetgegevens op de juiste manier verifieert voor je dit op een site gaat plaatsen. Op deze manier zul je mensen teleurstellen die jouw ontwerp nabouwen en van een kouwe kermis thuiskomen.

ericg
2 januari 2015, 21:42
hi Cluseau,

Dank voor je commentaar.

1. dat geloof ik meteen (ik heb die formule's zelf afgeleid door een beetje na te denken).
2a. ja, secundair meten op een load lijkt mij ook de beste methode (dit is de 1e keer dat ik er eentje heb gemaakt, dus hier leer ik alleen maar van).
2b. ik heb een trafo uit een Philips Bx 653A gehaald. Ik heb gemeten : zie (4)
3. het artikel is een voorbeeld -- iedereen mag ermee doen wattie wil. Ik vond het handig om het chassis en de trafo van de buizenradio te gebruiken.
4. er staan geen meetgegegevens in het artikel. Mijn voorstel is juist - meet je eigen ontwerp door. Je hebt gelijk dat een ontwerp aan de specs moet voldoen. Dat ding heb ik een half jaar geleden gebouwd. Door deze discussie zit ik nu door mijn meetgegevens te bladeren: ik heb toch echt gemeten :
- 48mA DC stroom
- 251 V DC anode-spanning

Ik denk dat je gelijk hebt, dus ik zal een en ander nog een keer meten :-D

nico verduin
2 januari 2015, 21:56
hi Cluseau,
2b. ik heb een trafo uit een Philips Bx 653A gehaald. Dat was een radio met twee eindtrapjes. Een van 4.5W en een van 3W. En jij denkt dat je met diezelfde trafo er 40W uitpompt......

ericg
2 januari 2015, 22:13
Jazeker, kijk in het schema van de BX 653A. De DC-spanning wordt gemaakt met 2x EZ80. De hoge spanning in onbelaste toestand is ongeveer 353 V (gemeten).
Dit zou betekenen maximaal vermogen van 353 V * 0,18 A (2xez80) = 63,5 W.

Bovendien voed ik de verwarmingselementen met DC-adapters. Op die manier wordt de trafo minder zwaar belast. ;)

cluseau
2 januari 2015, 22:24
Eric, ik ben overtuigd van je goede bedoelingen maar weet zeker dat de gegevens welke je publiceert niet juist zijn en dat is de reden dat we reageren, om de onweten de nabouwer te beschermen. Je hebt een scoop en ac meter dus wat belet je om de uitgansspanning uit een generator te meten over een bekende load. Je zal zien dat je lang niet aan 40W komt. Als ik een gokje mag wagen houd ik het op hooguit 10W.

Het is natuurlijk geen wedstrijd en ben er ook niet op uit andermans werk af te branden maar de gegevens kloppen gewoon niet dus vraag jouw een meting te doen welke wel kan aantonen wat het vermogen is. Als je een berekening geeft aan de eindbuizen zit er nog steeds een trafo tussen die niet in de meting is meegenomen. En.....DC metingen hebben we niks aan, puur AC spanning aan de uitgang.

ericg
2 januari 2015, 22:32
hi Cluseau,

Ja ik ben het met je eens -- ik wist niet dat het vermogen van een versterker secundair gemeten wordt. Dat ik moet ik dus doen, en die 40 W die is waarschijnlijk te hoog. Ga ik doen, iedereen bedankt voor het commentaar.
(dat die trafo dit vermogen niet zou kunnen leveren, dat klopt echt niet).

Artikel aangepast. (dank aan Nico Verduin en Cluseau).

Plant
3 januari 2015, 00:38
Jazeker, kijk in het schema van de BX 653A. De DC-spanning wordt gemaakt met 2x EZ80. De hoge spanning in onbelaste toestand is ongeveer 353 V (gemeten).
Dit zou betekenen maximaal vermogen van 353 V * 0,18 A (2xez80) = 63,5 W.

Begrijp ik nou dat je denkt dat het volledige voedingsvermogen in geluid wordt omgezet? Als ik me goed herinner is het vermogen van een klasse AB versterker ongeveer 40%. Voor een 40W RMS uitgangsvermogen heb je dan al 100W voedingsvermogen nodig. En dan moet je bedenken dat je voedingstrafo zelf ook geen rendement van 100% heeft, uit het lichtnet wordt dan nog iets meer gezogen.


Bovendien voed ik de verwarmingselementen met DC-adapters. Op die manier wordt de trafo minder zwaar belast. ;)

Dat de gloeidraden apart worden gevoed betekent niet dat de HT tak automatisch meer stroom kan leveren. Het is niet zo dat de primair de VA waarde vast ligt en secundair daar naar wens een beetje mee geschoven kan worden.

nico verduin
3 januari 2015, 00:38
hi Cluseau,

Ja ik ben het met je eens -- ik wist niet dat het vermogen van een versterker secundair gemeten wordt. Dat ik moet ik dus doen, en die 40 W die is waarschijnlijk te hoog. Ga ik doen, iedereen bedankt voor het commentaar.
(dat die trafo dit vermogen niet zou kunnen leveren, dat klopt echt niet).

Artikel aangepast. (dank aan Nico Verduin en Cluseau).Hoe dik is je secundaire koperdraad dan? Je kan wel stellen dat je de gloeidraden via een aparte voeding laat lopen waardoor primair minder belast wordt, maar dat betekent nog niet dat er meer stroom door het koperdraad van de secundaire wikkeling kan. Maar goed ga eerst maar meten......

ericg
3 januari 2015, 01:12
dank voor jullie commentaar:

Plant -
1. die 40% regel ken ik niet, ik had een berekening gemaakt vanuit DC-instelling (AC stroom afleiden van DC-instelling en Vout van fase-inverter. En dan i^2 * R doen. Maar dat bleek niet te kloppen).
2. ja, dat is wel interessant volgens mij: het magnetische veld hoeft niet meer over 2 spoelen verdeeld te worden, dus volgens mij betekent dit dat er meer stroom secundair geleverd kan worden. Die trafo is toch een spanningstrafo?).

Nico Verduin,
Ja ik ga meten, maar in ieder geval bedankt voor je kritiek. :)

Plant
3 januari 2015, 02:06
2. ja, dat is wel interessant volgens mij: het magnetische veld hoeft niet meer over 2 spoelen verdeeld te worden, dus volgens mij betekent dit dat er meer stroom secundair geleverd kan worden. Die trafo is toch een spanningstrafo?

Dan weet je niet hoe een trafo werkt.

Een trafo is geen spanningsomzetter, maar zet een produkt van spanning en stroom (vermogen) in verhouding om.

Verder 'levert' een trafo uit zichzelf geen stroom. Op een secundaire wikkeling staat een spanning. Die spanning belast je waardoor er stroom gaat lopen. Het produkt van die spanning en stroom is een secundair vermogen. Dat vermogen wordt ook primair uit het net getrokken. Naar verhouding gaat er dan primair ook een stroom lopen.

Theoretisch is het dus zo dat wanneer er secundair geen stroom loopt (onbelaste trafo) er dus primair (uit het net) ook geen stroom loopt.

Je redeneert alsof er ten alle tijden een vast vermogen uit het net die trafo in gaat en je willekeurig uit een wikkeling dat vermogen kunt laten leveren.

ericg
3 januari 2015, 02:18
beste Plant, dit is niet juist. Het gaat erom hoeveel stroom wordt er gevraagd.

Plant
3 januari 2015, 02:49
2. ja, dat is wel interessant volgens mij: het magnetische veld hoeft niet meer over 2 spoelen verdeeld te worden, dus volgens mij betekent dit dat er meer stroom secundair geleverd kan worden.


beste Plant, dit is niet juist. Het gaat erom hoeveel stroon wordt er gevraagd.

:???: Sorry hoor, ik haak af...

cluseau
3 januari 2015, 09:16
:???: Sorry hoor, ik haak af...

Tja, jij begrijpt ook niet alles he ;)

@ericq, even kijkend naar de sig van plant......

"Meten is weten als je weet wat je meet"

nico verduin
3 januari 2015, 09:22
toch maar ff een grafiek je gemaakt:
http://www.verelec.com/tijdelijk/images/el84_LL2K.jpg

In de linker grafiek een loadlijn van 2K getrokken (rode lijn). Waarom 2K? Er staan 2 buizen parallel geschakeld. De impedantie is 1K dus ziet elke buis individueel 2K. 1/1K = 1/R + 1/R => R = 2K.
Het Bias punt op -12V (100 ohm kathode weerstanden en iets van 50mA totale stroom = 12.5mA en voor het gemak afgerond).
De input is een voltage swing van 8Vpp = gewoon 4V optellen en 4V aftrekken bij/van het bias punt = -8V en -16V. -16V ligt bijna op de X-as. en voor het gemak ook aangenomen.
Dan zie je dat je een voltage swing krijgt op de OT van 120V - 250V = 130V.
De stroom loopt in hat geval van 60mA tot 0mA.
in de rechter grafiek heb ik ff een driehoek erbij getekend van het vermogen dat in de OT wordt gepompt. Deze is : 0.5 * 60mA * 130V = 3.9W. We hebben 4 buizen dus wordt het totaal 15.6W.
De maximale stroom afname van de voedingstrafo is 120mA.
Die vermogen ga je echter nooit halen omdat er volgens het schema geen elco is gebruikt over de kathode weerstanden waardoor er een negatieve feedback plaatsvindt. Als de stroom toeneemt wordt de bias spanning hoger (=negatiever) en neemt de stroom doorlaat af.
Verder is deze grafiek gebaseerd op een Vg2 van 300V. Bij een Vg2 van 250V zullen de loadlijnen iets lager liggen en de oppervlakte van de driehoek lager. Waardoor er nog minder vermogen naar de OT gaat.

@Frans: Jouw schatting van 10W is helemaal zo gek nog niet :)

cluseau
3 januari 2015, 11:17
dank voor jullie commentaar:

Plant -
1. die 40% regel ken ik niet,......

Dat hoeft ook niet.


Die 40% is een ruwe aanname en zou nog wel eens lager uit kunnen pakken op laag geluidsniveau. Je zal ongetwijfeld kunnen voelen hoeveel warmte jouw creatie produceert. Deze warmte komt allemaal in de vorm van vermogen uit je voedingstrafo. Nu is het gekke dat je die warmte niet kan horen dus dat deel van het door jouw trafo geleverde vermogen komt niet ten goede aan je oren maar aan je voeten. Natuurlijk ook wel lekker maar onder andere deze warmte is bepalend voor de verliezen en resulteert in het schrikbarend lage rendement van een buizenamp. Gaat het dan ook nog om een klasse A versterker dan kun je helemaal je lol op. Op laag geluidsniveau produceert deze nagenoeg alleen maar warmte.

Mocht je nu het idee krijgen een transistor radio te slopen ben je kwa rendement een stuk beter af maar ook daar zijn verliezen. Moet ook wel ff kwijt dat transistoren een stuk minder vergevingsgezind zijn bij verkeerd ontwerp, incidentele sluitinkjes of bouw foutjes. U bent gewaarschuwd.

ericg
3 januari 2015, 12:19
@ Plant -- elk apparaat is een impedantie voor 230 V netspanning. Spanningstrafo's (en de netspanning) gedragen zich zo: de belasting bepaalt hoeveel stroom er getrokken wordt. Als mijn trafo de stroom niet meer leveren kan, gaat hij in verzadiging (dit betekent dat de stroom niet meer groter worden kan).

@Nico Verduin,
Ja, die berekening lijkt precies op wat ik een aantal mails eerder heb gedaan. Het verschil zit hem alleen in die gezamenlijke impedantie, en het bias-punt.
1. Ik dacht: mijn biaspunt zit op 48 mA (niet gezamenlijk, maar per buis).
2. Wat betreft die kathode-condensator: dat is juist, maar dat geldt voornamelijk voor de lage tonen.

cluseau
3 januari 2015, 12:50
2. Wat betreft die kathode-condensator: dat is juist, maar dat geldt voornamelijk voor de lage tonen.

Ow. Ik leer nog steeds bij merk ik.

Ericq. Mijn welgemeend en goedbedoeld advies is om je wat meer te verdiepen in theorie en praktijk. Het is te waarderen dat je kennis wil delen maar als die kennis niet correct is breng je veel beginnende bouwers in verwarring. Het liefst zou ik zien dat je je verhaal even verwijderd tot een later moment waarop alles wat duidelijker is. Er wordt al zoveel onzin op internet verspreid dat het steeds lastiger wordt om dit weer recht te praten. Wees aub heel zeker van je zaak als je iets publiceert en sta open voor commentaar als je tegengas krijgt. In dit hele topic proef ik een soort alwetende eigenwijsheid en dat vind ik jammer. De mensen die er aan meedoen weten redelijk waar ze over praten maar het blijkt erg lastig om door te dringen. Als ik reactie's zoals hier getoont zou krijgen ga ik eerst over mijn uitspraken nadenken en me verdiepen in de theorie voor ik in discussie ga. Begrijp me niet verkeerd hoor, discussie is gezond en leer je van maar neem ff de tijd om het geleverde commentaar op te nemen. Nogmasls goedbedoelde kritiek maar ga er wel een keer mee stoppen

Plant
3 januari 2015, 13:31
Ik zal je vorige posts wel verkeerd interpreteren, voor een deel kan ik je redenering wel volgen maar ook hier mis ik een stukje.


@ Plant -- elk apparaat is een impedantie voor 230 V netspanning. Spanningstrafo's (en de netspanning) gedragen zich zo: de belasting bepaalt hoeveel stroom er getrokken wordt.

OK


Als mijn trafo de stroom niet meer leveren kan, gaat hij in verzadiging (dit betekent dat de stroom niet meer groter worden kan).

Hier! Waarom denk je dan gisteren nog dat de HT tak van je trafo aan je versterker wel ineens meer stroom kan leveren als je de gloeispanningstak van diezelfde trafo niet gebruikt. Zo van: de ene tak hoeft niks te doen dus de andere kan desgewenst meer. Zo las ik dit stukje tenminste:


Bovendien voed ik de verwarmingselementen met DC-adapters. Op die manier wordt de trafo minder zwaar belast. ;)

Nu komt ineens de verzadigingstheorie om de hoek, waarin die extra stroom door die HT tak ineens niet meer geleverd kan worden.

ericg
3 januari 2015, 15:51
beste Cluseau,

Als jij kan laten zien waar mijn theorie niet zou kloppen, dan heb je een punt. Als je goed leest, zie je dat ik probeer te leren van het commentaar. (Ik ben niet alwetend!)

Ik peins er niet over om dat artikel weg te halen. Gezien het verloop van de discussie, zit ik een heel eind de goede richting met mijn berekeningen. Ik zou het alleen weghalen als het allemaal nergens op sloeg.

@Plant -- dat is toch logisch: de filament-wikkeling vormt een veel lagere belasting voor het magneetveld (opgewekt in de primaire spoel), omdat deze geen stroom vraagt (geleverd door adapters).

Dit betekent dat dat magneetveld dus niet alle arbeid verricht die het zou kunnen verrichten. Daarom zal -als er meer stroom in de andere wikkeling wordt gevraagd- de trafo meer stroom gaan leveren. En wanneer er verzadiging optreedt weet ik niet, want ik kan de specs van de (BX 653A) trafo niet vinden op internet. Mee eens?

Plant
3 januari 2015, 16:24
Ik denk dat dat - net zoals Nico al aangeeft in post #21 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?167498-Zelfbouw-buizen-40W&p=3127956&viewfull=1#post3127956) - verhinderd wordt door de fysieke eigenschappen van die wikkeling.

ericg
3 januari 2015, 17:03
Volgens mij niet echt, want het gevraagde 'moet' geleverd worden. Dit kan wel tot warmteontwikkeling (en spanningsverlies) leiden in de secundaire spoel, maar dat zal niet onoverkomelijk zijn.

De verzadiging treedt volgens mij voornamenlijk op door de (beperkte) magnetiseerbaarheid van het ijzer. Als de filament geen stroom vraagt, zal de totale magnetisatie van het ijzer minder zijn. En daarom treedt de verzadiging later op, denk ik.

Pepe
3 januari 2015, 17:24
Als non techneut krijg ik nou toch wel heel veel zin in keiharde cijfers & grafieken.

Het vermogen meten lijkt me aanzienlijk eenvoudiger tot uitsluitsel dan uitgaan van theoretische aannames

cluseau
3 januari 2015, 17:38
beste Cluseau,Als jij kan laten zien waar mijn theorie niet zou kloppen, dan heb je een punt. Als je goed leest, zie je dat ik probeer te leren van het commentaar. (Ik ben niet alwetend!)

Godnondeju, ik heb wel wat beters te doen dan jouw een verhaal te citeren maar als ik kritiek lever voel ik me ook enigsinds verplicht om dat te onderbouwen dus vooruit.....als je het zo vraagt.

Ik zie natuurlijk ook wel dat je je iets van de kritiek aantrekt en dat waardeer ik. We maken allemaal fouten en zolang je openstaat voor andere meningen kunnen we tot een heldere conclusie komen. Afgezien van je zeer twijfelachtige opgave van vermogen wat nu wel genoeg uitgekauwd en inmiddels gecorrigeerd is....

Van jouw site.....

Het enige wat u beter nieuw kunt kopen zijn een ringkerntrafo, en de 4 buizen van de eindtrap.
Hier wek je de indruk dat je een 40W (die hooguit 30W is) eindtrap kunt voeden met een slooptrafo welke normaal gesproken een eindtrapje van max 5W van energie voorziet. Vergeet niet dat jij een unieke radio hebt gesloopt welke toevallig twee eindtrappen had maar dan nog haal je maar een kwart van wat je in het vooruitzicht stelt. Laat de radio liever voor wat hij is en begin van scratch.



Het voedingcircuit ziet er meestal zo uit: van de hoge AC-spanning wordt een DC-spanning gemaakt door gelijkrichtbuizen, met daarachter een zekeringencircuit. Dit hele circuit kunt u laten zitten (zekering main ≈ 1 [A]). De DC-spanning kan ook gemaakt worden met een gelijkrichtcel (ipv met buizen).
Er komt wel wat meer bij kijken dan een gelijkrichter en een zekering. Een voeding is berekend op het aantal buizen wat gevoed moet worden en de filtering van de voedingsbrom komt niet voor elkaar met een 100 ohm weerstandje.
Een voedingstrafo voor een buisgelijkrichter is heel anders van opzet dan een trafo voor een gelijkrichtcel. Deze zijn niet zomaar uitwisselbaar.



Parts listvoedingtrafo --- 300 ... 400 V / 7 Vbrugcel / gelijkrichter --- 250 V (>1 A)ringkerntrafo --- 40 W prim impedance 3,5 kΩ / sec 8 en 4 Ω (bijv Amplino 3A524)
Dit is oa uit je partslist, hier adviseer je een brugcel van 250V. Heb je wel enig idee hoe hoog de maxima van 400Vtt is?
De gelijkspanning uit 400V~ zal zo rond de 560V= uitkomen, heeeel ver boven de Ua-max. Volgens de datasheet is de Raa voor een EL84 pushpull eindtrap 8k. In geval van een parallel/balans eindtrap dus 4k. Maar......dat is voor een voeding van 300V. Enig idee wat het effect op de impedantie is van de door jouw voorgestelde voedingsspanning?



Als u uw versterker extra ongevoelig wilt maken voor 50 Hz-brom, kunt u ook een lage DC-spanning -uit bv een adapter- aanbrengen.
Klinklare onzin, er zijn zat versterkers welke stil zijn met AC gloeidraden.



maak een centraal voedingspunt -van hieruit kunnen V+ en de nuldraad overal verdeeld worden over alle componentenmaak een centrale GND; deze moet alle aarde's verbinden: stekker, chassis, aarde van buizen
Is helemaal geen garantie voor een bromvrij ontwerp. Sterker nog, ik denk als het aardpunt van jouw eerste trapje via een lange draad naar de andere kant van het chassis moet dat het ding bromt als een zwangere tank op de alpe de huez.



50 Hz-brom tegengaan --- voeding afschermen met aluminiumfolie

De 50Hz-brom is beperkt; in elke buizenversterker is 50-Hz brom een verschijnsel dat zoveel mogelijk geminimaliseerd moet worden. Om het risico van eventuele brom zoveel mogelijk te beperken kunt u het beste:
1 veel capaciteit toevoegen aan de voeding --- DC-spanning zo ver mogelijk afvlakken
2 voeding elektrisch afschermen van de rest met folie


1 Veel capaciteit gaat je niet helpen om 50Hz brom tegen te gaan. Waarom niet? Vooral veel lezen dan kom je daar misschien achter.

2 Heel ongebruikelijk en nog nooit gezien. Bovendien is folie in die omgeving levensgevaarlijk dus zou dat maar gelijk uit je verhaal verwijderen voor er ongelukken gebeuren. Als je dan zo nodig moet afschermen neem dan een stevig stuk geperforeerd plaatmateriaal. Is in vele vormen te verkrijgen maar verder zinloos.



1 Het geluid in het lage frequentiegebied kan worden verbeterd. Vermoedelijk moet de ingangstrap hiervoor worden aangepast; u kunt bijvoorbeeld proberen om de ingangstrap minder capacitief te maken (andere ingangsbuis of andere R, C waardes).*
2 Wat hoogstwaarschijnlijk ook zal helpen is het verwijderen van de kathode-condensator (47 μF) in de ingangstrap; dit levert een meer gelijkmatige versterking van het hoog en het laag op.


1 Geen idee wat je hiermee bedoeld en zolang je dit niet kunt onderbouwen is het voor mij klinklare onzin.

2 zie vorig punt.

Ik ben ook nog even door de beschrijving van je Vox verhaaltje gegaan en zie daar ook wel een aantal zaken die niet juist zijn of waarvan ik zie dat je het niet helemaal begrijpt maar helaas heb ik nu honger en moet nodig gevoederd worden. Het is helemaal niet erg als je iets niet weet of begrijpt maar ga dan niet zomaar wat roepen en nog erger, op dat verdomde internet zetten.

cluseau
3 januari 2015, 17:58
Volgens mij niet echt, want het gevraagde 'moet' geleverd worden. Dit kan wel tot warmteontwikkeling (en spanningsverlies) leiden in de secundaire spoel, maar dat zal niet onoverkomelijk zijn.

De verzadiging treedt volgens mij voornamenlijk op door de (beperkte) magnetiseerbaarheid van het ijzer. Als de filament geen stroom vraagt, zal de totale magnetisatie van het ijzer minder zijn. En daarom treedt de verzadiging later op, denk ik.

Je hebt hier wel een punt hoor maar met name die warmte ontwikkeling zal je snel opbreken.:soinnocent:

ericg
3 januari 2015, 18:12
Eerlijk gezegd valt deze kritiek mij wel mee, maar toch bedankt

1.a Ik wek de indruk dat 24 Watt geproduceerd wordt (en dat ik nog moet meten secundair) (goed lezen).
1.b Ik vraag me af of je de discussie over de trafo hebt gelezen (een eindtrap van 5 W wil niet zeggen dat dat ook het nominale vermogen van een trafo is).
2. Gelijkrichter -- lijkt me niet juist (die 250 V is toch nominaal)
3. Voeding 400 V -- waarom komt die op 560 uit? Niet over nagedacht.
4. Gloeidraden -- natuurlijk zijn er versterkers zonder DC-filament die stil zijn (dat doet er helemaal niet toe; dit is oorzaken en gevolgen moedwillig omdraaien)
5. folie -- daarmee dacht ik de capacitivieve koppeling tegen te gaan ("overspraak"). Natuurlijk werkt dat; het elektrisch veld binnen een kooi van Faraday is nul.
6. Ik vermoed dat de ingangstrap als hoogdoorlaatfilter werkt, omdat het laag niet echt goed doorkomt. Door die capaciteit te verwijderen, maak je toch meer (negatieve) feedback voor het hoog?

OK, ik ga de boel doormeten & als er iets moet veranderen dan doe ik dat meteen.

(misschien moet je zelf een stukje schrijven?)

7. Wat klopt er niet aan het artikel over de Vox?

(ik ben een theorie-man, en nog niet zo lang bezig met versterkers, dus ik hoop van die praktijkervaring van jullie/jou iets te leren)

cluseau
3 januari 2015, 18:54
Ik ben een (ouwe) praktijkman maar theorie kennis zal er ook wel wezen, praat niet zo graag over mezelf eigenlijk. Praktijk is van jongsafaan gegroeid en had mijn eerste balans ampje genouwd in de eerste klas LTS. Of ik dan zo lang over de kleuterschool gedaan heb? Neehoor, ik was 12 jaar en heb menigmaal de stoppen laten doorslaan.

Maar, even over jouw theorie: Als jij je afvraagt hoe ik van 400v~ 560v= maak dan is er toch iets mis aan je theoretische kennis of ben ik nu gek aan het worden?

ericg
3 januari 2015, 19:02
Nee er is iets mis met mijn kennis:

Het zal wortel(2) * de AC spanning zijn? OK. Hier moet het artikel inderdaad verbeterd worden :-) Dank.

cluseau
3 januari 2015, 19:10
Nee er is iets mis met mijn kennis:

Echt tof dat je dat toe wilt geven en is ook helemaal geen schande. Als je hier veel aktief blijft kun je er nog veel van opsteken maar ik stop er nu ff mee. Moet me haar nog krullen, vanavond naar de dickso :crazyhappy:

Tabula Rasa
3 januari 2015, 19:21
Ik lees mee om mijn kennis te vergroten. Zie ik ineens dat Frans nog naar de disco gaat. Frans, dat is zoooo 1980, de disco.

cluseau
3 januari 2015, 20:05
Haah, dat ben ik ook man. Je moest eens weten. ;)

ericg
3 januari 2015, 20:19
Ok ........ :-d

Dutch66
4 januari 2015, 12:53
die kroonsteentjes heb ik gebruikt voor het gemak.....


eh....., ik haak dan af zeg maar





Ik peins er niet over om dat artikel weg te halen. Gezien het verloop van de discussie, zit ik een heel eind de goede richting met mijn berekeningen. Ik zou het alleen weghalen als het allemaal nergens op sloeg.



Tja mooi toch, ik weet "ongeveer" hoe het zit dus ik knal 't op 't net...

cluseau
4 januari 2015, 13:55
Tja mooi toch, ik weet "ongeveer" hoe het zit dus ik knal 't op 't net...

Nou, ericg vond het verloop van de discussie juist wel gunstig uitpakken. :sneaky:

Plant
4 januari 2015, 14:56
Volgens mij niet echt, want het gevraagde 'moet' geleverd worden. Dit kan wel tot warmteontwikkeling (en spanningsverlies) leiden in de secundaire spoel, maar dat zal niet onoverkomelijk zijn.

:D kijk, dat laatste klinkt meer als een aanname.


Als non techneut krijg ik nou toch wel heel veel zin in keiharde cijfers & grafieken.

Techneuten ook hoor :)


Het vermogen meten lijkt me aanzienlijk eenvoudiger tot uitsluitsel dan uitgaan van theoretische aannames

Stel dat het verhaal klopt, wat is dan de uiteindelijke hoorbare winst die hier wordt gehaald? Stel dat je door de gloeispanningswikkeling niet te gebruiken en ondanks de verliezen toch per saldo een paar extra Wattjes uit de HT wikkeling weet te trekken. Reken eens even door hoeveel dB winst je daarmee haalt. Nog geen 1dB.

Pepe
4 januari 2015, 15:19
Het is meer een soort van principe natuurlijk. Op basis van aannames zet je iets in elkaar en dan meet je uitkomst. Op basis van die data stel je de aannames bij.
In aannames kan je fouten maken, de data is wat het is, dat moet je niet omdraaien.

fredjuh
4 januari 2015, 15:52
Over die hele vermogenskwestie gesproken, is het niet zo dat wanneer je PT ondermaats is maar je resevoirelco's voldoende groot, dat je beats aardig hard kunt versterken maar dat de zaak in elkaar klapt bij continue belasting? Beetje zelfde verhaal als bij kathodebias? Soort PMPO voor buizen.

Tabula Rasa
4 januari 2015, 16:03
Maar hoe klinkt dat ding nou eigelijk? Cijfertjes zijn leuk, maar hoe ie klinkt, daar gaat het om.

cluseau
4 januari 2015, 16:12
Over die hele vermogenskwestie gesproken, is het niet zo dat wanneer je PT ondermaats is maar je resevoirelco's voldoende groot, dat je beats aardig hard kunt versterken maar dat de zaak in elkaar klapt bij continue belasting? Beetje zelfde verhaal als bij kathodebias? Soort PMPO voor buizen.
Leuk gedacht maar werkt niet. De periode tussen de beats (nooit geweten dat die uit een gitaar komen) is toch ook relatief kort. De tijd welke nodig is om die extra grote reservoir elko's vol te krijgen is weer een extra belasting voor die toch al te krappe voedingstrafo. Je zet in je verlengde cady van 8m toch ook geen fiat500 motortje. Pffff, deze onzin gaat helemaal nergens over.

fredjuh
4 januari 2015, 16:24
Duidelijk! :)

ericg
4 januari 2015, 16:37
wacht even ik kan niet alles tegelijk beantwoorden:

@Plant -- juist de veronderstelling dat de secundaire spoel niet meer dan het nominale aantal VA kan halen is een aanname. Elektrische componenten kunnen vaak veel meer dan hetgeen in de spec staat; (dit is al zo oud als de weg naar Rome).

@Pepe -- goed punt. Ik heb zoveel mogelijk proberen door te rekenenen vantevoren, maar zoals gezegd ik ben nog niet zo lang bezig met versterkers, dus een aantal dingen zijn inderdaad niet vantevoren berekend. Maar het vermogen van (spanningswing* stroomswing) van de eindtrap komt wel degelijk uit op 24 W (of meer). Hiermee ben ik begonnen in de berekeningen. :)

@Tabula Rasa -- Juist! Hij klinkt heel erg lekker, superclean. En ik heb hem al in de oefenruimte gebruikt met een grote 40W (12 inch) speakerkast eronder. Gaat ook prima. Ik maak me alleen zorgen over het laag. In het hoge frequentiegebied is hij echt prima!

cluseau
4 januari 2015, 16:38
Maar hoe klinkt dat ding nou eigelijk? Cijfertjes zijn leuk, maar hoe ie klinkt, daar gaat het om.

De klank heb ik wel een voorstelling van maar onthoud me maar van commentaar. Zal er een ding over zeggen; vergeet ff die trafo maar kijk eens goed naar de voeding. Verder zit er nog een vette fout in de eindtrap wat ook flink zal brommen maar goed, we gaan niet op alle slakken zout leggen. Het heeft me al zout genoeg gekost.

Ben je benieuwd naar de sound zou ik zeggen "wacht ff op de uitnodiging". Mijn advies is wel om je gitaartje te strelen met afwashandschoenen. Waarom? Kijk maar in het onderdeel "veiligheid" op zijn site. Het allerbelangrijkste wat ik bovenaan de lijst zou verwachten ontbreekt helemaal en ik denk ook dat er helemaal niet over nagedacht is.

ericg
4 januari 2015, 16:43
vergeten:
- ik heb 1x een probleem gehad, toen ik de tube-screamer inschakelde, dat trok hij niet echt.

Tabula Rasa
4 januari 2015, 16:49
Waar zit er een zekering in het schema?

ericg
4 januari 2015, 16:54
die heeft er wel ingezeten, maar die heb ik eruit gehaald toen ik zag dat het werkte (ik kan nog wel wat foto's laten zien, als je dat leuk vind)

Tabula Rasa
4 januari 2015, 16:58
Huh? Wtf? You insane?

Gearjunkie
4 januari 2015, 17:00
die heeft er wel ingezeten, maar die heb ik eruit gehaald toen ik zag dat het werkte (ik kan nog wel wat foto's laten zien, als je dat leuk vind)

😳


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

cluseau
4 januari 2015, 17:10
Tja, als het eenmaal werkt heb je ook geen zekering meer nodig, helemaal mee eens. Die overbelaste trafo is al 50 jaar oud dus de volgende 50 jaar zal ook wel kunnen. Je kan overal wel over zeiken.

cluseau
4 januari 2015, 17:12
(ik kan nog wel wat foto's laten zien, als je dat leuk vind)

Me like......

ericg
4 januari 2015, 17:23
@Cluseau, (juist) als de trafo in verzadiging gaat, stopt de extra stroomconsumptie. Maar dat die trafo in vlammen zou opgaan, heb ik nog niet gezien.

(foto's komen eraan)

https://picasaweb.google.com/111257033819798470023/LogitechWebcam?authkey=Gv1sRgCLWzupiSzLOMkwE

cluseau
4 januari 2015, 17:31
Maar dat die trafo in vlammen zou opgaan, heb ik nog niet gezien.

Psies.

Heb toevallig een pre '69 AC30 staan met een uitgefikte pt. Het kan dus wel ff duren voor hij zich meld. Deze trafo was trouwens wel gezekerd met 4A maar die 4A begreep er niets van denk ik.

ericg
4 januari 2015, 17:33
Zou kunnen ... (is nog niet gebeurd)..., (ik moet Picassa eerst installeren voor de foto's).

(Picassa lukt me niet zo snel; ik heb een fotoalbum gemaakt op http://www.mijnalbum.nl/
het foto-album heet
- "tubes 01 - 4 Jan 2015"
- categorie "overig"
- plaats - Noord Brabant
ik weet niet of iedereen het kan zien?)

Gearjunkie
4 januari 2015, 18:09
Via mijn album kan je (in de desktopversie) een link voor een forum kopiëren.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YC3RBCYK-D.jpg

Derde vakje, naast de vogel.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ericg
4 januari 2015, 18:22
hi Gearjunkie, dank u :-D

ik denk dat dit hem is:

http://www.mijnalbum.nl/Album=YMP4URCV

cluseau
4 januari 2015, 18:36
Nou, ziet er redelijk uit voor een eerste bouwwerk. Als hij ook zo klinkt......

ericg
4 januari 2015, 18:39
Dank je wel :-D

cluseau
4 januari 2015, 18:39
ik weet niet of iedereen het kan zien?)

Neenee, alleen de uitverkorenen ;)

Gearjunkie
4 januari 2015, 18:54
zozo, ik durf mijn 18 Watter nu niet meer te laten zien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ericg
4 januari 2015, 19:00
hi Gearjunkie,

Jawel man, laat zien!
(bovendien moet ik nog het vermogen nog secundair meten).

Tabula Rasa
4 januari 2015, 19:03
Omg! Kijken we allemaal naar dezelfde foto's of zie ik andere foto's dan de rest? Zou zelf gek worden van de chaos.

Gearjunkie
4 januari 2015, 19:07
Dit is geen PCB, maar echt Point to Point.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
4 januari 2015, 19:09
Ja snap ik. Ik heb hier ook een.p2p staan, zonder boordjes, maar die is volgens.mij niet zo chaotisch

Plant
4 januari 2015, 19:12
Hilarisch, dit is nog leuker dan de bouwsels van Nielsje :stop:

nico verduin
4 januari 2015, 19:13
Omg! Kijken we allemaal naar dezelfde foto's of zie ik andere foto's dan de rest? Zou zelf gek worden van de chaos.Wij zijn het al dus merken het niet meer :)

ericg
4 januari 2015, 19:15
ja, die hoeveelheid draadjes, daar moet je tegen kunnen, hhh

Gearjunkie
4 januari 2015, 19:17
http://www.mijnalbum.nl/Foto-CJX6V8M3-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-84ENWZEY-D.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ericg
4 januari 2015, 19:19
Mooi, Gearjunkie :-D
(alle componenten goed van elkaar gescheiden)

Gearjunkie
4 januari 2015, 19:22
Dank je! Maar ik moet toegeven, niet zelf bedacht en uitvoerig gedocumenteerd ontwerp.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

ericg
4 januari 2015, 19:25
Hoe klinkt-ie?

Tabula Rasa
4 januari 2015, 19:29
Zoals die van Gearjunkie ziet mijn 1,6,12 watter, ( die met die stuk of 17 trafos :-) ) er ook ongeveer uit. P2p is leuk maar een storing zoeken moet een hel zijn denk ik.

ericg
4 januari 2015, 19:32
Ik heb niet veel last gehad van storing, maar die 50 Hz brom lijkt er altijd te zijn.

Gearjunkie
4 januari 2015, 19:33
Hoe klinkt-ie?

Zo:
http://youtu.be/eEHkjfjjPUk


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
4 januari 2015, 19:33
Zoals die van Gearjunkie ziet mijn 1,6,12 watter, ( die met die stuk of 17 trafos :-) ) er ook ongeveer uit. P2p is leuk maar een storing zoeken moet een hel zijn denk ik.hoeft niet perse... hangt een beetje af hoe eea is gebouwd. Is er met structuur gebouwd hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn..... Tot de 50-60'er jaren was het niet anders....

ericg
4 januari 2015, 19:34
aaaaaaah, of course, jij bent de neef van Angnus Young, hahaha

cluseau
4 januari 2015, 19:35
Jongens, die bakken van jullie zijn allemaal nep. Er gaat niets boven een echt p2p ontwerp als dit. Retecool, net de kerstverlichting die je na een jaar uit de knoop moet halen. Bij deze stel ik voor ericg te nomineren voor de larsfactor.

ericg
4 januari 2015, 19:49
Lars Ulrich?

Gearjunkie
4 januari 2015, 19:52
Lars is de man die mensen als Cluseau en Nico de kennis en kunde heeft bijgebracht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
4 januari 2015, 19:52
Lars Ulrich?zoek op dit forum maar ff naar user Larsje :) Top poster op dit forum...... per onderdeel..... Dan heb jij er nog een paar 1000 posts te gaan.. voor deze ene versterker.....

ericg
4 januari 2015, 19:58
ah OK, zal ik doen :-D

cluseau
4 januari 2015, 20:04
Dan heb jij er nog een paar 1000 posts te gaan.. voor deze ene versterker.....

Maar.......we zijn op de goede weg toch? Topic gaat razend snel en wordt steeds interessanter. Ik ben reuze nieuwsgierig naar harde data en een real test door een van de vooraanstaande test gitaristen die GN rijk is.

@ericg: het zou je sieren als je in je verhaal op jouw site een link zou maken naar dit topic. Ga daarvoor naar je eerste post en kopiëer de inhoud van de adresbalk en plaats die in je site. Als men meer info over jouw amp wil kunnen ze ook deze draad volgen.

ericg
4 januari 2015, 20:16
hoi Cluseau,

Ja is goed, doe ik. Lijkt mij een prima idee. :-D

(ik heb een link naar het algemene forum "Werkbank" gemaakt)

cannondale_01
4 januari 2015, 21:28
Heel vermakelijk :seriousf:

cluseau
4 januari 2015, 21:32
Heel vermakelijk :seriousf:
Jaloers ???

cannondale_01
4 januari 2015, 21:35
Nee hoor. Stiekem leer ik er ook weer wat bij. Keep on rollin'

cluseau
4 januari 2015, 21:40
hoi Cluseau,

Ja is goed, doe ik. Lijkt mij een prima idee. :-D

(ik heb een link naar het algemene forum "Werkbank" gemaakt)

Dat lijkt me nou net niet de bedoeling. Het zou juist interessant zijn als jouw bezoekers direct de info over JOUW amp vinden. Ik denk niet dat de algemene zelfbouwer geinteresseerd is in gitaar geleuter en bovendien zal jouw topic op een gegeven moment afzakken en uiteindelijk verdwijnen. De juiste link welke direct en altijd jouw draadje op het scherm laat zien is deze

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?167498-Zelfbouw-buizen-40W


Zet die text in je link en het komt allemaal goed.

Pepe
4 januari 2015, 21:42
Mag ik de heren attenderen dat er smileys voor handen zijn bij gebruik van ironie?
Een staat van verwarring dient zich aan bij uw argeloze gebruiker.

ericg
4 januari 2015, 21:52
hi Cluseau,

Ja, dat is ook goed :-D. Ik dacht, een algemene link is handig voor de beginnende bouwer, maar een link direct naar deze discussie kan ook. (ook wel belangrijk voor inschattingen en berekeningen).

(@Pepe -- ironie = het omgekeerde zeggen van wat je bedoelt, is dat handig?)

Pepe
4 januari 2015, 21:55
Als je weet dat het ironie is maakt het niet uit natuurlijk. Maar dan moet je het wel weten.

Dutch66
4 januari 2015, 21:56
ik denk dat dit hem is:

http://www.mijnalbum.nl/Album=YMP4URCV


eh..... serieus?


En ik nog zeiken over een lullig kroonsteentje, kijk die elco ff lekker "schokvrij" hangen, oei oei oei...

ericg
4 januari 2015, 21:58
Maar waarom stel je het dan voor?

Pepe
4 januari 2015, 22:00
Die smileys? Wat ik zeg, omdat het zonder niet altijd duidelijk is wanneer wel of niet.

ericg
4 januari 2015, 22:01
Dutch66 -- nee niet serieus (allemaal in scene gezet, hahaha)

(Kun je misschien voor mij de mechanische stress op die Elco voorrekenen?)

cluseau
4 januari 2015, 22:03
Maar waarom stel je het dan voor?

Maak je niet druk, de jaloezie straalt er van alle kanten af.

Zelden zo'n authentiek point to point bouwwerk gezien. Ik vind het met recht een kunstwerk.

ericg
4 januari 2015, 22:03
@Pepe -- dat hoeft toch niet, jij weet het toch?

Pepe
4 januari 2015, 22:04
Nee, anders zou ik het niet vragen.

ericg
4 januari 2015, 22:05
Ja sorry, ik zit me ff op te winden over die Dutch66.
(waarschijnlijk denktie dat elektronen in een Elco naar beneden worden getrokken door de zwaartekracht)

Dutch66
4 januari 2015, 22:09
Dutch66 -- nee niet serieus (allemaal in scene gezet, hahaha)

(Kun je misschien voor mij de mechanische stress op die Elco voorrekenen?)


Ik zou dat best willen, maar op basis van de foto's zijn er voor mij (iets) te veel "variabelen" aan je elco geknutseld :seriousf:

Pepe
4 januari 2015, 22:10
(waarschijnlijk denktie dat elektronen in een Elco naar beneden worden getrokken door de zwaartekracht)

Kijk, DIE ironie zie ik dan weer (en dat zonder smiley)

ericg
4 januari 2015, 22:13
"variabelen aan je elco geknutseld"
- eerst even jezelf goed leren uitdrukken, zou ik zeggen
- daarna krijg je van mij de formule voor mechanische stress, hahaha (wat denk je: een wiebelende Elco levert wiebelende elektronen? hahaha)

Dutch66
4 januari 2015, 22:21
ach, de spaghetti wordt vast niet zo heet gegeten als zij wordt opgediend...

ericg
4 januari 2015, 22:24
F(s) = c * v(s) ...........[1]
Fcap(s) = m * s v(s)....[2]
R = F (s) / v(s) ..........[3]

OK, Dutch, ga je gang: F = kracht , m = massa Elco, v = snelheid, R = wrijving, c = elasticiteit van een tie-wrap.

Oplossen in het s-domein, svp.

cluseau
4 januari 2015, 22:35
Oplossen in het s-domein, svp.
Niet mijn vakgebied dus bemoei me daar ook maar niet mee. Als ik een gokje mag wagen denk ik met S5 aardig in de goede richting te zitten, right?

ericg
4 januari 2015, 22:39
Hahahahahaha (ik wacht tot Dutch het oplost, hij is bezig denk ik). ;)

Pepe
4 januari 2015, 23:03
Een laplace voor een tie wrap vergt enige tijd natuurlijk.

fredjuh
4 januari 2015, 23:19
Ja hallo, zonder het oppervlaktetraagheidsmoment van de doorsnede van de draden, de e-modulus van de draden, het zwaartepunt en massa van de elco, massatraagheidsmoment van de elco, aangrijpingspunt van de tie-wrap en veerconstante van de tie-wrap kunnen we natuurlijk niets.

ericg
5 januari 2015, 14:11
sorry, het is niet mijn bedoeling om die Dutch te beledigen maar hij vraagt er zelf om.

cluseau
5 januari 2015, 14:31
sorry, het is niet mijn bedoeling om die Dutch te beledigen maar hij vraagt er zelf om.

Op dit forum mag je uiteraard je mening geven net als wij dat bij jouw mogen maar we blijven elkaar altijd met respect behandelen. Respect krijg je alleen als je dat ook zelf geeft. Verder bemoei ik me er niet mee.

ericg
5 januari 2015, 15:02
Ja, ik vind het jammer dat die man zo zeurt over een Elco -- het gaat erom dattie versterker doet waarvoor hij gemaakt is & hoe die klinkt. Maar als ik sommige emails lees, dan gaat het veel mensen alleen maar om de blingbling?
(dat brengt een beetje aggressieve reactie's in mij naar boven. excuses) :)

Tabula Rasa
5 januari 2015, 15:10
Ja, ik vind het jammer dat die man zo zeurt over een Elco -- het gaat erom dattie versterker doet waarvoor hij gemaakt is & hoe die klinkt.
Volgens mij is klank in eerste instantie ondergeschikt aan veiligheid. Waar op gedoeld werd is dat componenten zodanig vast zitten dat ze niet kunnen gaan schommelen (lees: nog geen tiende millimeter) beweging is stress op je verbindingen en stress is vroeg of laat een storing, een breuk, contact tussen onderdelen die geen contact moeten maken en misschien wel hoogspanning op plekken waar je die niet wel hebben ( je snaren?)

Voor mij komt klank en hoe fancy het eruit ziet na het bovenstaande verhaal. De leden hier kennende zullen er ook zo over denken.

ericg
5 januari 2015, 15:18
@Tabula Rasa,

Ja, helemaal met je eens (daarom dacht ik (misschien ironisch)) : Dutch is een expert op het gebied van (kabel)breuk. Maar dat wel niet zo zijn. Voor de rest denkt iedereen zo'n beetje in dezelfde richting, dus de discussie is zeker niet slecht.
Euh, hoogspanning op de snaren, hoe zou dat moeten worden veroorzaakt?

Tabula Rasa
5 januari 2015, 15:31
Je snaren zijn direct verbonden met de massa via het chassis.

Dirk_Hendrik
5 januari 2015, 15:38
Allemachtig!

Nou zit ik al een paar dagen van de zijlijn mee te lezen in dit draadje. Geen nut om iets toe te voegen aangezien er genoeg ervaren rotten rondlopen die dat al doen.

Maar wat me toch echt van het hart moet is dat ik me mateloos irrriteer aan het toontje waarin alle aangedragen suggesties en correcties eerst als irrelevant of incorrect van de hand worden gedaan om vervolgens telkens weer langzaam maar zeker bij te draaien. Al dan niet het voorgaande afdoend als zogenaamd grappig.

En als het nou ging om een knap stuk werk waar de voorgenoemde suggesties "icing on the cake" waren maar het gaat om eens stuk houtje-touwtje knutselwerk waar voor elke elektro(nica)technicus, ervaren of niet, alle alarmbellen beginnen te gillen.


Veiligheid voor alles. Altijd. En dus hoop ik oprecht Eric, dat als we op gegeven moment niets meer van je horen, dat niet was omdat je familie om je graf stond omdat Eric een ongelukjehad gehad. En hij kom zo leuk praten over het s-domein....

Een soortgelijk draadje deed me enkele maanden terug besluiten m'n sig aan te passen...

ericg
5 januari 2015, 15:40
geen hoogspanning dus (hoeveel spanning kan in een chassis worden opgewekt?)

@Dirk_Hendrik -- dank voor je commentaar. Je maakt op mij wel een beetje de indruk dat je erg bang bent om een keer tegen een elektrische schok aan te lopen. Als je alles isoleert (en zekert, voor de zekeringliefhebbers) loop je helemaal geen gevaar. Je moet gewoon weten wat je doet.
(sorry voor dat 'toontje' -- ik heb proberen uit te leggen dat ik niet blij werd van die opmerkingen van Dutch).

cluseau
5 januari 2015, 16:03
Je snaren zijn direct verbonden met de massa via het chassis.

Eric, Tabula heeft hier wel een punt hoor. Ik liet het ook al doorschemeren in deze post


Mijn advies is wel om je gitaartje te strelen met afwashandschoenen. Waarom? Kijk maar in het onderdeel "veiligheid" op zijn site. Het allerbelangrijkste wat ik bovenaan de lijst zou verwachten ontbreekt helemaal en ik denk ook dat er helemaal niet over nagedacht is.

maar je reageerde er niet op.

Het minst wat je kan doen is hier even over na te denken, voor jezelf maar ook in het bijzonder voor die onschuldige andere.

ericg
5 januari 2015, 16:06
hi Cluseau,

Ja, ik heb het gelezen in je reactie's (waarvoor dank). Het enige wat echt gevaarlijk is, is volgens mij: een component komt in aanraking met het chassis waardoor er een stroom gaat lopen en een spanning in het chassis ontstaat (die dan ook op de snaren te voelen zou zijn). Maar dat gebeurt niet -- alles zit uitstekend vast en de meeste spanningvoerende delen zijn gescheiden/geisoleerd. Of zie ik iets over het hoofd?

cluseau
5 januari 2015, 16:09
Of zie ik iets over het hoofd?


Wat dacht je van RANDAARDE :crazyhappy:

ericg
5 januari 2015, 16:13
dit begrijp ik niet, dat ding is toch geaard?

tommus42
5 januari 2015, 16:17
:D, sorry, even een meditatief plaatje, vooral voor m'n eigen inspiratie, no offence:)
http://i58.tinypic.com/1sbewo.jpg

fredjuh
5 januari 2015, 16:19
Kroonsteen! :D

HaroldA
5 januari 2015, 16:20
:D, sorry, even een meditatief plaatje, vooral voor m'n eigen inspiratie, no offence:)
http://i58.tinypic.com/1sbewo.jpg

Kroonsteentjes ... ja echt? :(




:soinnocent:

ericg
5 januari 2015, 16:22
Nice :-D (hoe klinkt-ie ?)

toch maar even reageren:
- als het chassis in aanraking komt met spanning, zal de spanning over het chassis laag zijn (dat ding heeft een enorm lage weerstand)
- als dit een zeer grote stroom oplevert (primair) gaat de aardlekschakelaar af
- 1 aarde gebruiken is volgens mij het beste, omdat er dan ook geen aardlussen ontstaan

of zie ik dat verkeerd?

tommus42
5 januari 2015, 16:26
Helaas, tis niet mijne.

HaroldA
5 januari 2015, 16:28
- als dit een zeer grote stroom oplevert (primair) gaat de aardlekschakelaar af

Jij rijdt ook altijd rond zonder gordel, want je hebt airbags?

ericg
5 januari 2015, 16:34
Hhh, nee met gordel.
Maar die aardlussen is volgens mij wel een belangrijk punt: hoe meer lussen je aanlegt naar de aardepunten, hoe meer signalen hier opgepikt gaan worden (en hoe meer brom).

nico verduin
5 januari 2015, 16:36
Nice :-D (hoe klinkt-ie ?)

toch maar even reageren:
- als het chassis in aanraking komt met spanning, zal de spanning over het chassis laag zijn (dat ding heeft een enorm lage weerstand)
- als dit een zeer grote stroom oplevert (primair) gaat de aardlekschakelaar af
- 1 aarde gebruiken is volgens mij het beste, omdat er dan ook geen aardlussen ontstaan

of zie ik dat verkeerd?Heb jij je testament gemaakt...... zou wel eens handig kunnen zijn.......

Tabula Rasa
5 januari 2015, 16:43
Heb jij je testament gemaakt...... zou wel eens handig kunnen zijn.......

Lijkt me ook verstandig. Volgens mij ben ik hier, van de mensen die wat versterkers gebouwd hebben, de grootste leek ( op Larsje na) en zelfs ik let erop dat er geen stroom door mij heen gaat lopen.

Wees echt alsjeblieft heel voorzichtig!

ericg
5 januari 2015, 16:43
hi Nico,
Ik ben het met je eens dat een elektrische schok zeer ongezond is voor het lichaam, maar op een gegeven moment ga je veiliger te werk (en je kunt ook je ontwerp beveiligen).

Tabula Rasa
5 januari 2015, 16:48
Het gaat om het moment waarop de schok komt. Tref je net het juiste moment, oke, het is ff timen, heel precies timen, maar daarna zal je niet veel meer posten.

Misschien is het mijn gebrek aan kennis, maar ik vind dit eng, erg eng op deze manier.

ericg
5 januari 2015, 17:05
@Tabula,
Maak je niet teveel zorgen, zo'n schok kun je wel hebben (al is het zeker niet fijn).
(by the way : de term "hoogspanning" slaat op 1000 Volt en meer -zeer gevaarlijk- dat telt hier niet. Alles onder de 1000 V is officieel "laagspanning". Maar voor echte elektronica-mensen is 100 mA al een gigantische hoop stroom).

Tabula Rasa
5 januari 2015, 17:12
Oke, jij zal het weten. Succes/sterkte. Van mij geen advies meer.

ericg
5 januari 2015, 17:15
Dank je, jij ook succes (dat bouwen levert enorm veel plezier, niet :-D)

Tabula Rasa
5 januari 2015, 17:19
Voor mij is het vooral erg leerzaam, wat het weer leuk maakt.

ericg
5 januari 2015, 17:22
Jazeker, je leert er enorm van!

Gearjunkie
5 januari 2015, 18:07
http://youtu.be/TwIvUbOhcKE


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

nico verduin
5 januari 2015, 18:17
hi Nico,
Ik ben het met je eens dat een elektrische schok zeer ongezond is voor het lichaam, maar op een gegeven moment ga je veiliger te werk (en je kunt ook je ontwerp beveiligen).
Is me bij jou nog niet opgevallen alsook de redeneringen.......

HaroldA
5 januari 2015, 18:20
Ach ja, als iemand op z'n zolderkamertje een "laagspanningsschok" krijgt ... zolang hij anderen maar niet aanzet om hetzelfde te doen met een blog/artikel/oid.

driesp
5 januari 2015, 18:34
@Tabula,
Maak je niet teveel zorgen, zo'n schok kun je wel hebben (al is het zeker niet fijn).
(by the way : de term "hoogspanning" slaat op 1000 Volt en meer -zeer gevaarlijk- dat telt hier niet. Alles onder de 1000 V is officieel "laagspanning". Maar voor echte elektronica-mensen is 100 mA al een gigantische hoop stroom).

Van waar haal jij dat? Alles boven de 60V wordt al gezien als geen veilige spanning meer. Daar heeft 'hoogspanning' niets mee te maken.

nico verduin
5 januari 2015, 18:36
Van waar haal jij dat? Alles boven de 60V wordt al gezien als geen veilige spanning meer. Daar heeft 'hoogspanning' niets mee te maken.Nee .. nee Driesp er is maar een expert in deze....... en wij zijn dat allemaal niet..... tenslotte:seriousf:

ericg
5 januari 2015, 18:42
@HaroldA, Dit soort opmerkingen komen bij mij over als opmerkingen van pseudokenners, maar dat geeft niet, het gaat er mij erom dattie versterker doet waarvoor hij gemaakt & hoe die klinkt.

Gearjunkie
5 januari 2015, 18:45
http://youtu.be/JqlC_V-crKg

ericg
5 januari 2015, 18:48
@Driesp,
Ja dat is juist (wat betreft die 60V), maar een aantal mails geleden werd de term "hoogspanning" gebruikt (en dat is het niet). Waar haal ik dat vandaan? Dat is mijn vakgebied.

nico verduin
5 januari 2015, 18:51
Dat is mijn vakgebied.Dat geeft hoop:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::serio usf:

cluseau
5 januari 2015, 19:09
@Driesp,
Ja dat is juist (wat betreft die 60V), maar een aantal mail geleden werd de term "hoogspanning" gebruikt (en dat is het niet). Waar haal ik dat vandaan? Dat is mijn vakgebied.

Hmmm jouw vakgebied, mooi. Dan weet je ook dat laagspanning onderverdeeld is in veilige laagspanning tot 24V~ en vanaf 48V~ spreekt men over gevaarlijke laagspanning.

Als ervaringsdeskundige heb ik een ontelbaar aantal stevige opneukers gehad waarvan zelfs enkele van 500V=. Beetje geluk dat ik er nog ben, onkruid vergaat niet zeg ik maar.

Als expert weet je natuurlijk ook dat 30mA de grens is waarbij je rikketik het moeilijk gaat krijgen. Nu heb je eerder gezegd het verschil tussen spanning en stroom beter te kennen dan je bandleden dus weet je ook dat niet de hoeveelheid spanning maar de hoeveelheid stroom bepalend is voor een doodsklap. Om een zekere stroom te krijgen heb je een spanning nodig om de weerstand van ons lichaam te overwinnen. We bestaan voor een groot deel uit water dus dat gaat lekker zo. Nu is het ook wel belangrijk hoeveel van dat water op het moment van de schok uit onze huid komt. Water geleid namelijk zo fijn. De moraal van dit verhaal is dat iemand 500V kan overleven waar een ander met 230 al de moord steekt. De veiligheidsmarges zijn daarom uitgegaan van een "worst case senario" zeg maar.

Een ander punt is - en jij als deskundige zou dat helemaal moeten weten - dat elk apparaat waarvan metalen delen aangeraakt kunnen worden geaard MOETEN zijn. Dat is wettelijk verplicht. Zou je dus een van onze testgitaristen op jouw amp laten spelen en hij legt toevallig het loodje door jouw kunstwerk dan ben je wel verantwoordelijk voor het daaruit volgende leed. Realiseer je je dat wel? Laat dus aub niemand op dit apparaat spelen behalve jezelf, jij kan er tegen.

ericg
5 januari 2015, 19:20
Cluseau,

Rustig, rustig. Juist jij gaat tenminste in op de INHOUD! (ik raad iedereen aan te kijken naar de opmerkingen van Cluseau & Nico Verduin, die hebben er het meest verstand van, in mijn ogen).

Een spanning aanraken is niet dodelijk. Het gaat om de stroom die gaat lopen. Een stroom aanraken is helemaal niet dodelijk (omdat de stroom hoogstwaarschijnlijk een andere weg zal nemen dan door het lichaam).

Ik ben net zo voor veiligheid als jullie. Voor het overige: als je iets (stevig) zegt moet je wel voldoende vanaf weten (dus die 2 die ik heb genoemd zitten vaak goed).

Ik geloof dat ik nu wel genoeg heb gezegd. Ik laat de anderen aan het woord.

(en wie zegt dat ik anderen op mijn versterker laat spelen (?), dat mag best van mij maar dan moeten ze wel hiernaartoe komen etc... en dat is het helemaal niet waard).

cluseau
5 januari 2015, 19:29
ik wil alleen aangeven dat je als auteur van je artikel verantwoordelijk ben voor veilig werken van die mensen die er niet zoveel van af weten als jij. Niet iedereen legt zich zo maar neer bij een schok tenzij deze zwaar genoeg is, dan moet hij wel.

Wat ik dus mis in jouw rubriek veiligheid is dat aarding verplicht is. Ook mis ik nog de link naar dit topic, je verwijst naar de werkbank in het algemeen maar daar kijkt toch geen hond naar? Men is alleen geinteresseerd in de bespreking van jouw artikel.

Hier nogmaals de juiste link naar jouw topic.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ouw-buizen-40W (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?167498-Zelfbouw-buizen-40W)

pas het nou ff aan aub

cluseau
5 januari 2015, 19:31
en dat is het helemaal niet waard).

Dat betwijfel ik.:blast:

ericg
5 januari 2015, 19:36
Nou dat vind ik niet nodig. Als het artikel goed leest: dan staat er -meerdere keren - isoleren, zekeren, handschoenen gebruiken, spanning afschakelen, aarden. Dit is een artikel voor techneuten.

(als ik een boze brief krijg van minister Opstelten, dan zie ik dat vanzelf wel).

ik ben al genoeg aan het woord geweest.

cluseau
5 januari 2015, 19:38
Voor een expert had ik je verstandiger verwacht ,valt me tegen.

nico verduin
5 januari 2015, 19:49
Dit is een artikel voor techneuten.
Nou ik hoop/verwacht dat de techneuten verstandiger zijn. Ik maak mij eerder zorgen om de onachtzame doehetzelfer die denkt dat het allemaal meevalt... een radio kan je altijd wel op de kop tikken en die meneer zegt dat het allemaal meevalt....... Dit is een levensgevaarlijk project.

Tabula Rasa
5 januari 2015, 20:21
Nico, Frans, weten jullie mijn projectje nog met die oude Weimar radio, dat die 5watter single ended versterkertje werd? 1x eec83, 1x el84 en 1x ez80? Blij dat ik toen betere voorbeelden en tips vond op het internet. Moet er niet aan denken dat ik het met deze info moest doen. Hoop dat iedere starter kritisch kijkt naar zijn info. Weer het bewijs dat er een hoop gevaarlijke shit te vinden is.

cluseau
5 januari 2015, 20:40
Weer het bewijs dat er een hoop gevaarlijke shit te vinden is.

Tja, internet he!

HaroldA
5 januari 2015, 21:20
163 reacties over veiligheid en dat er een aantal zaken niet kloppen aan het artikel. Kan me voorstellen dat hij de link hiernaar niet wil koppelen ;)

fredjuh
5 januari 2015, 21:33
In de hoop nog enige positieve emotie aan dit topic te knopen:
http://cache1.asset-cache.net/gc/167220415-sexy-beer-gettyimages.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=jy%2BQJR5o1Icx0zasj69WHLCUuM5V7cueFRUEuheftLQ%3D

cluseau
5 januari 2015, 21:33
163 reacties over veiligheid en dat er een aantal zaken niet kloppen aan het artikel. Kan me voorstellen dat hij de link hiernaar niet wil koppelen ;)

In dat geval zou ericg bekennen dat hij wat te verbergen heeft en dat geloof ik niet. De juiste link komt wel.

cluseau
5 januari 2015, 21:36
In de hoop nog enige positieve emotie aan dit topic te knopen:


Auwww.....wat een ongelofelijk lekker biertje ;)

HaroldA
5 januari 2015, 21:53
Auwww.....wat een ongelofelijk lekker biertje ;)

Die valt zeker in de categorie 'hoogst plezierig'!

ericg
5 januari 2015, 22:31
@HaroldA, sorry voor die opmerking over pseudokennis

ik heb natuurlijk niks te verbergen (wat betekent dat nou weer????), maar ik heb wel het gevoel dat mijn ontwerpje speelbal wordt van een ongezonde discussie
- eerst moet het artikel verwijderd worden (zonder argumenten)
- daarna zou de vermogensberekening niet goed zijn
- daarna zou de trafo de stroom niet kunnen leveren
- daarna zou de trafo in fik moeten gaan (?)
- daarna zou het niet veilig zijn ....

begrijp je dat ik een beetje moe word.... (er zullen zeker zaken niet goed zijn, maar heb je wel eens bedacht hoe gevaarlijk al die pre-fab zelfbouwprojectjes zijn????)

cluseau
5 januari 2015, 22:39
ik heb natuurlijk niks te verbergen (wat betekent dat nou weer????),

Dat zeg ik ook niet (goed lezen)

nico verduin
5 januari 2015, 22:40
In de hoop nog enige positieve emotie aan dit topic te knopen:
http://cache1.asset-cache.net/gc/167220415-sexy-beer-gettyimages.jpg?v=1&c=IWSAsset&k=2&d=jy%2BQJR5o1Icx0zasj69WHLCUuM5V7cueFRUEuheftLQ%3D Ik vrees dat dit model geen belangstelling meer heeft in een ouwe lul als ik :) Mag ik alleen nog over dromen....

ericg
5 januari 2015, 22:41
@Cluseau,

Nee, dat heb je niet gezegd, klopt. :)

cluseau
5 januari 2015, 22:44
Ik vrees dat dit model geen belangstelling meer heeft in een ouwe lul als ik :) Mag ik alleen nog over dromen....
Maar het biertje ziet er toch wel lekker uit.

Pepe
5 januari 2015, 22:48
Goede zelfbouw projecten zouden niet gevaarlijk moeten zijn als je ze de wereld in slingert, dat is het punt een beetje. Het heeft iets met verantwoording te maken, het zou geen punt van discussie moeten zijn.

Dat er ook een hele hoop andere gevaarlijke zelfbouw projecten zijn.. is dat je argument?

HaroldA
5 januari 2015, 22:50
- daarna zou de vermogensberekening niet goed zijn

Op je "artikel" staat 24W, en hier 40W. Klopte de vermogensberekening toevallig niet?



Reactie verzonden
Na controle door de redactie zal de reactie worden geplaatst.

Zelf de link naar dit topic maar opgestuurd ...

ericg
5 januari 2015, 22:58
@HaroldA,

juist, die heb ik veranderd (vermogen is altijd een discussiepunt) -- ik wist niet dat vermogen secundair gemeten moet worden. Ik ging uit van de aanname (AC swing i ) ^2 * impedantie trafo, waarschijnlijk moet dat zijn (AC swing i ) ^2 * (impedantie trafo/2).

(ik zet niemand aan tot onveilig werken. dat ik vind te belachelijk voor woorden).

Ik stel voor dat de moderators (topic-beheerders, hoe noem je zoiets?) moeten oordelen. Als zij vinden dat ik aanzet tot te gevaarlijk werk, dan kunnen we dit topic weghalen of ik moet mijn artikel aanpassen, maar ik denk dat de gemiddelde techneut echt niet een buizenversterker gaat bouwen zonder te isoleren, handschoenen te gebruiken etc...... etc....., en zeker niet met natte handen aan het werk gaat!!!

cluseau
5 januari 2015, 23:19
Ik isoleer helemaal niks, in tegendeel. Alles is blank en geaard. Ennehh rubber handschoenen zijn voor mietjes ;)

HaroldA
5 januari 2015, 23:21
Gewoon 1 handje op je rug: kan er helemaal niets gebeuren! ;)

ericg
6 januari 2015, 00:59
hhh, ja nu wordt er een grapje van gemaakt.

Ik moet zeggen: excuses dat ik soms geirriteerd raakte of dat ik iemand beledigd heb, en/of voor dat 'toontje'. In onze band geloofden ze niet dat ik zo'n ding kon maken, dus toen was ik extra geprikkeld om zo'n ding eens een keer in elkaar te zetten. Daar hebben jullie niet zo veel mee van doen (pardon).

En aanzetten tot onveilig werken -- ik hoop niet dat ik dat doe.
Als het niet klopt wat ik doe, dan hoor ik dat graag. En die vermogensberekening zal misschien nog veel lager uitpakken (0,1)^2 1k7 = 17 W, maar dan ik heb de man van Amplino niet goed begrepen. Die vent heb ik een 1/2 uur aan de lijn gehad en die kon mij alles vertellen over die ringkerntrafo, dat moet ik uitzoeken.

(ik hoop alleen maar op min of meer gelijke geesten, ik was erg blij dat ding het deed & dat het geluid OK was, meer niet)

Tabula Rasa
6 januari 2015, 05:03
Hoe laat gaat het hier verder... Dan zet ik ook een potje bier klaar. Uiterst vermeackelyck.

cluseau
6 januari 2015, 10:15
(ik hoop alleen maar op min of meer gelijke geesten
Ben bang dat er daar niet veel van zijn :soinnocent:

ericg
6 januari 2015, 10:34
Aan: Frits van Mourik & the Bertman

Dan begrijp ik niet waarom je meerdere keren vertelt dat dat je vroeger ook zo te werk ging. Uit je woorden maak ik op dat je er trots op bent! (en kom er niet mee aan dat het allemaal een grapje was, aub). Wees redelijk en eerlijk.

Ik vraag aan de beheerders van dit forum -- zet ik aan tot gevaarlijk werk? Zo ja, dan moet ik maatregelen nemen. Zo niet, dan hebben een aantal mensen ongelijk blijkbaar. (wat een aggressie, waar komt dat vandaan???)

peace :noob:

Tabula Rasa
6 januari 2015, 10:48
Rapportknop gebruikt, dan zien de heren mods hetbzeker weten.

ericg
6 januari 2015, 10:54
Ja graag! Man, dit is een onschuldig artikeltje voor de ervaren techneut.

(kijk even in wat er allemaal in de wereld gebeurd, dat is triest & onveilig).

(ik moet vandaag werken, als het echt zo gevaaaaaaaaarlijk is, dan haal ik het weg).

cluseau
6 januari 2015, 10:55
(wat een aggressie, waar komt dat vandaan???)

peace :noob:

Mijn beste eric, die agressie komt van het volgende:

Er zitten hier een flink aantal mensen met meer ervaring dan jij en dat is helemaal niet erg. Maar ik heb je al eerder gezegd dat je bij alle adviezen en commentaar gelijk op de kast zit en verdomd eigenwijs bent. Eigenwijs is niet erg hoor, ben ik ook wel eens denk ik maar de kunst is om iets van een ander aan te nemen. Ik denk dat je best wel wat in je mars hebt maar je moet nog veel leren, met name een stukje zelfbeheersing. Nu knoop je wat componenten aan elkaar op een laten we zeggen twijfelachtige wijze, zowel mechanisch als electronisch. Als iemand hier je dan een verbetering aandraagt ga je daar dwars tegenin of accepteerd het met veel pijn en moeite. Daar worden mensen pissig van snap je? Ik heb het beste met je voor maar blijf van mening dat jouw artikel beter uitgesteld kan worden tot het moment dat je meer ervaring en theoretische kennis hebt opgedaan. Helaas weiger je dat. OKe, kan het niet afdwingen maar wat we wel kunnen is aspirant zelfbouwers laten meelezen in de meningen van anderen. Deze hele discussie zou eigenlijk onder jouw artikel moeten staan. Open en eerlijke meningen van ervaren mensen. Denk nou niet dat we er op uit zijn om je werk af te branden want dat is niet zo. De mensen hier dragen de zelfbouwer een warm hart toe en zijn bereid aan alle kanten te helpen. Ik heb persoonlijk menig zelfbouwer over de vloer gehad die ik hun amp werkend heb gemaakt en een spoedcursus hebben gekregen. Gratuit, omdat we ze een warm hart toedragen. Ondanks alles vind ik het nog knap dat je het kunstwerk geluid kan laten maken. Het begin is er zal ik maar zeggen.

ericg
6 januari 2015, 11:01
Wacht even ik moet aan het werk (& vanavond ben ik terug)

Cluseau,

Hartelijk dank voor je commentaar. Dank je wel! (je hebt gezegd dat je vroeger precies hetzelfde gedaan hebt, dus zo erg is dat allemaal niet). En die componenten zijn niet zomaar aan elkaar gezet!! Ik heb er potverdorie 3 weken aan zitten rekenen, man (en die berekeningen krijgen jullie te zien, als je dat nodig vind). Ik ben alleen ingegaan tegen zaken die -volgens mij- niet juist zijn (zoals opmerkingen over trafo's en (hoog)spanning op de snaren).
(Uit Nico's en jouw reactie maak ik op dat ook jullie een aantal reactie's niet echt relevant vonden.)

In ieder geval dank (als vanavond blijkt dat ik niiet goed zit, dan moet ik het veranderen) , en nu mot ik aan het werk.

nico verduin
6 januari 2015, 11:05
Mijn beste eric, die agressie komt van het volgende:

Er zitten hier een flink aantal mensen met meer ervaring dan jij en dat is helemaal niet erg. Maar ik heb je al eerder gezegd dat je bij alle adviezen en commentaar gelijk op de kast zit en verdomd eigenwijs bent. Eigenwijs is niet erg hoor, ben ik ook wel eens denk ik maar de kunst is om iets van een ander aan te nemen. Ik denk dat je best wel wat in je mars hebt maar je moet nog veel leren, met name een stukje zelfbeheersing. Nu knoop je wat componenten aan elkaar op een laten we zeggen twijfelachtige wijze, zowel mechanisch als electronisch. Als iemand hier je dan een verbetering aandraagt ga je daar dwars tegenin of accepteerd het met veel pijn en moeite. Daar worden mensen pissig van snap je? Ik heb het beste met je voor maar blijf van mening dat jouw artikel beter uitgesteld kan worden tot het moment dat je meer ervaring en theoretische kennis hebt opgedaan. Helaas weiger je dat. OKe, kan het niet afdwingen maar wat we wel kunnen is aspirant zelfbouwers laten meelezen in de meningen van anderen. Deze hele discussie zou eigenlijk onder jouw artikel moeten staan. Open en eerlijke meningen van ervaren mensen. Denk nou niet dat we er op uit zijn om je werk af te branden want dat is niet zo. De mensen hier dragen de zelfbouwer een warm hart toe en zijn bereid aan alle kanten te helpen. Ik heb persoonlijk menig zelfbouwer over de vloer gehad die ik hun amp werkend heb gemaakt en een spoedcursus hebben gekregen. Gratuit, omdat we ze een warm hart toedragen. Ondanks alles vind ik het nog knap dat je het kunstwerk geluid kan laten maken. Het begin is er zal ik maar zeggen.
Tja Frans
't is een energie steken in een zwart gat... je stopt er wat in en er komt niets uit......

cluseau
6 januari 2015, 11:06
......je hebt gezegd dat je vroeger precies hetzelfde gedaan hebt.....

Klopt gedeeltelijk, maar bij mijn allereerste ampje zat de elko wel gewoon in het chassis geschroeft. Begrijp je waar ik heen wil? Beginnen moet iedere bouwer maar er is niet een beginner die gelijk een artikel publiceert. Dat vind ik echt te hoog gegrepen en gevaarlijk voor andere onwetende die blind op jouw vertrouwen.

ericg
6 januari 2015, 11:11
OK, dank voor je reactie. Ik moet echt weg nu, ik zie het vanavond wel (als het moet dan pas ik alles aan, of ik haal het artikel gewoon weg).

Tabula Rasa
6 januari 2015, 11:13
Vermeld ook minimaal dat de elko 's een bepaalde spanning vast houden! Dit mis ik echt in het verhaal. Met een weerstand eroverheen kan je snel de spanning laten zakken. Mensen zouden kunnen gaan denken dat je meteen veilig kan hobbyen zodra de stekker uit het stopcontact is.

zx81
6 januari 2015, 13:19
Een beetje kennis is levensgevaarlijk.

tommus42
6 januari 2015, 13:36
Even een reactie omdat ik veel herken wat roekeloosheid en gevaar voor elektrocutie betreft.
Eenmaal een schok gehad van ongeveer 500V, gelukkig met maar 33uF capaciteit. Afgezien van dat het ellendig voelt, kan het ook gevaarlijk zijn. Volgens mij reset je hart even, geen probleem bij het gros van de mensen, maar als je een aanleg tot een ritmestoornis hebt, kun je er eenvoudig in blijven.
Extra link is het als je gitaar onder spanning komt te staan, je linkerhand wil samenknijpen vanwege de stroom, meer kans op een fatale afloop.
Klinkt meestal ook beter, een net baksel, maar daar heb jij geen last van geloof ik.
waf, waf:D

cannondale_01
6 januari 2015, 16:16
Er vallen nog genoeg doden in NL. Te lezen in elektrotechnisch vakliteratuur uitgegeven door de Sterkin. Van elk ongeval wordt een uitgebreide analyse gemaakt en gepubliceerd door o.a. het meetbedrijf in NL. Een klap van 220V krijgen en lekker met je natte blote kakken op een tegelvloer staan betekend dat er wat meer stroom door je bast loopt. Een paar mA is voldoende .... EXIT hartspier. Zo vallen er doden (nog steeds)

Ik hoop niet dat jij in je boxershort met je knie tegen de radiator zit. Aardlekschakelaars zijn niet voor niets 30mA wat in specifieke situaties ook niet afdoende blijkt.

Don't fuck with the randaard :ok:

guitarnijboer
6 januari 2015, 20:13
Over veiligheid:

De secundaire hoogspanning (200, 300, 500 of 600V) kan nimmer op de snaren van de gitaar komen als het massa potentiaal op de snaren staat. Dit kan echt nooit gevaar opleveren.

De netspanning kan wel op de snaren van je gitaar komen! Dit is gevaarlijk omdat de netspanning een referentie heeft naar aarde en je dus met het aanraken van slechts 1 geleider een klap kunt krijgen. De netspanning kan in buizenversterkers op de snaren komen door blootliggende bedrading die het chassis raakt, defecte schakelaar of een defecte voedingstrafo. Deze is bij buizenversterkers niet dubbelgeisolleerd zijn uitgevoerd waardoor bij een defect de primaire en secundaire spoel verbinding kunnen maken met elkaar. Dit geld ook voor oude buizenradiotrafo's.

Randaarde is dus echt aan te raden!

Natuurlijk zal de aardlekschakelaar aanspreken bij een defect, ook als je geen randaarde gebruikt. In dit geval zal er echter eerst wel een lekstroom via jouw lichaam naar aarde afgevoerd moeten worden. Dit is op z'n minst erg onprettig. Daarnaast is een aardlekschakelaar nooit 100% betrouwbaar. Net als alles kan deze ook kapot.
Met aangesloten randaarde wordt eventuele netspanning op het chassis/gitaar kortgesloten via de weg van de minste weerstand-> de randaarde en geen lekstroom via jou.

Een zekering en de randaarde zitten er overigens niet om weer te verwijderen na het vaststellen dat de versterker werkt, maar om te laten zitten zodat er een beveiliging is ingebouwd voor het geval er een defect ontstaat!

Verder veel succes met je bouwwerk!

Tabula Rasa
6 januari 2015, 20:18
Hoezo kan de b+ niet op de snaren komen en de primaire wisselspanning wel? Ik zie het ff niet helemaal voor me.

cluseau
6 januari 2015, 20:22
Hoezo kan de b+ niet op de snaren komen en de primaire wisselspanning wel? Ik zie het ff niet helemaal voor me.


Omdat deze geen enkele referentie heeft met de vloer waar je op staat. Alleen de netspanning kan dat maar dat is genoeg hoor.

edit: Alles wat achter de trafo zit kan in principe niet je lichaam bereiken maar in gevallen dat er een verbinding tussen de wikkelingen ontstaat of er raakt een netkabel los die tegen het chassis aankomt of je hebt nog een ouderwetse deathcap etc. Legio mogelijkheden te bedenken. Vuistregel is dat als de mogelijkheid bestaat metalen delen te raken is het verplicht randaarde te gebruiken.

edit2:
Die boormachine van tegenwoordig is dubbel geisoleerd en kan dus niet de spanning naar buiten geleiden zeggen ze. Vandaar dat er een fake randaarde stekker aan zit. Daar heb ik dan mijn bedenkingen bij omdat de boorkop toch uit het ding steekt en die kun je aanraken. Maarja, goedgekeurd door de nederlandse vereniging van huisvrouwen denk ik dan maar. Nylon tandwielen isoleren wel lekker natuurlijk maar dan nog, het risico blijft.

Tabula Rasa
6 januari 2015, 20:25
Oh shit, wat dom. Ja, duidelijk.

guitarnijboer
6 januari 2015, 20:32
Omdat deze geen enkele referentie heeft met de vloer waar je op staat. Alleen de netspanning kan dat maar dat is genoeg hoor.

Inderdaad en daarbij: ook al komt de + tegen het chassis/massa: dan is de hoogspanning gewoon kortgesloten en is er dus geen potentiaal (spanningsverschil) meer.

De spanning is immers gelijk aan de stroom x de weerstand. ( U=IxR ) Als de weerstand 0 is (kortsluiting) is de spanning ook altijd 0.

ericg
6 januari 2015, 21:11
@Cluseau,

Ik zie het -- ik heb te weinig aan de veiligheid gedaan (of er in het artikeltje te weinig op gewezen). En ik hoop niet stronteigenwijs te zijn, maar iets te leren hier. Ik dacht net zoals Guitarnijboer over de weerstand vh chassis i * 0 = 0 --> geen spanning. Maar er zijn een hoop veiligheidszaken die ik waarschijnlijk over het hoofd heb gezien.

Ik was zo blij dat de amp ongeveer volgens plan werkte. En ik was blij dat het mogelijk bleek om het hele verhaal in ongeveer 1,5 A4tje te stoppen (dat is retemoeilijk, want 75% staat er niet in). Wat kan ik het beste doen volgens jou, volgens jullie?

(artikel weggooien, artikel aanpassen? (ik kan ook Cluseau en anderen als "bron" vermelden, als jullie dat leuk vinden). Ik draag ook alle bouwers een warm hart toe.

@GuitarNijboer, dank u :-D

The Bertman
6 januari 2015, 22:24
WAARSCHUWING: DIT ONTWERP IS NIET GETEST EN ONDERWERP VAN FLINKE DISCUSSIE. HET KAN GEVAARLIJK ZIJN!
The Bertman, mod.



Ik heb deze waarschuwing ook aan het begin van het topic gezet. Het is goed om flink te discussieren over veiligheid. Ik wil beginnende zelfbouwers niet ontmoedigen, maar het kan levensgevaarlijk zijn, dus voorzichtigheid is geboden!

cluseau
6 januari 2015, 22:39
@Cluseau,

Ik zie het -- ik heb te weinig aan de veiligheid gedaan (of er in het artikeltje te weinig op gewezen). En ik hoop niet stronteigenwijs te zijn, maar iets te leren hier. Ik dacht net zoals Guitarnijboer over de weerstand vh chassis i * 0 = 0 --> geen spanning. Maar er zijn een hoop veiligheidszaken die ik waarschijnlijk over het hoofd heb gezien.

Ik was zo blij dat de amp ongeveer volgens plan werkte. En ik was blij dat het mogelijk bleek om het hele verhaal in ongeveer 1,5 A4tje te stoppen (dat is retemoeilijk, want 75% staat er niet in). Wat kan ik het beste doen volgens jou, volgens jullie?

(artikel weggooien, artikel aanpassen? (ik kan ook Cluseau en anderen als "bron" vermelden, als jullie dat leuk vinden). Ik draag ook alle bouwers een warm hart toe.

@GuitarNijboer, dank u :-D

Met alle respect maar ik wil mijn naam hier niet mee verbonden hebben.

Stel je laat het artikel staan, dan vind ik dat je te weinig kennis hebt om kennis uit te dragen. Je weet ongetwijfeld veel dingen wel maar zeker praktijk ervaring mis je. Als ik even terug mag komen op je advies om een 250v bruggelijkrichter te gebruiken bij een wisselspanningsbron van 300 tot 400 en je je niet realiseert dat dit uiteindelijk 560v wordt dan is dit een duidelijk bewijs van gebrek aan basiskennis. Al eerder vermeld dat we je dat niet kwalijk nemen maar we vinden het wel onverstandig als iemand die deze kennis mist een dergelijk verhaal op internet gaat zetten. Realiseer je goed dat als er iets ernstigs gebeurt dat jij daar dan verantwoordelijk bent. Kun je leven met de gedachte dat iemand door jouw schuld om het leven is gekomen? Waarschijnlijk een of andere jonge knul die nog een heel leven voor zich had. Misschien denk je nu "overdrijf niet zo" maar je mag met een leven geen risico nemen en ik zie genoeg risico's in jouw denkwijze.

Als je nu zo graag je eigen verhaal wil plaatsen bespreek dat dan eerst hier. Op deze site zitten plenty mensen die je op weg willen helpen al moet ik zeggen dat je je crediet een beetje verspeelt hebt. Wat mij betreft verdien je een tweede kans mits je een beetje inbind. Ik heb een bord voor me kop dus mij raak je niet zo snel maar ik kan me voorstellen dat iemand zich beledigt voelt.

Ander punt is dat je er niet best uitspringt als mensen met kennis je artikel lezen. Als ik onderaan jouw artikel kijk zie ik al wat negative reactie's. Dat is niet goed voor je naam maar ook streelt het niet bepaald je ego denk ik. Of je moet een dikkere plaat voor je kop hebben dan ik en dat is zo goed als onmogelijk.

Nee, ik zou je adviseren het verhaal gewoon tijdelijk te verwijderen en probeer het dan desnoods hier. Mogelijk dat je snel een andere kijk op de zaak krijgt. Je wordt nu op ieder manko aangevallen en dat zal niet leuk aanvoelen, dat begrijp ik best. Als we hier op een rustige manier jouw bouwwerk kunnen bespreken en je staat open voor de goedbedoelde kritiek dan kun je straks wel een kloppend verhaal neerzetten. Geloof me, we hebben het toch niet allemaal mis als er wordt gezegd dat het niet deugd. Van mj krijg je respect als je bakzijl gaat halen en het eerst hier probeert. Hier kunnen we discussiëren maar op die andere site controleert niemand jouw beweringen dus leer je er ook niets van. Zo, daar wil ik het bij laten en wens je succes met de juiste beslissing wat dat ook worden zal.

ericg
6 januari 2015, 22:48
OK, dan lijkt het me beter dat ik het verwijder. Natuurlijk wil ik geen ongeval op mijn geweten hebben. De boodschap is doorgedrongen. Om eerlijk te zijn: ik wist niet dat er zoveel mensen mee bezig waren.

cluseau
6 januari 2015, 22:56
Respect voor je moeilijke beslissing.

Veel lezen en gezond discussiëren dan kun je hem snel gecorrigeerd weer terugplaatsen.

ericg
6 januari 2015, 23:01
Ja ok zal ik doen, maar ik ben nou eventjes heel moe :-D

Artikel is verwijderd. En ik hoop hier nog lang te kunnen rondneuzen.
(en ik ga er een andere trafo inzetten, plus die andere aspecten)

cannondale_01
7 januari 2015, 00:49
Een goed en wijs besluit. Top....

Eigenzinnig is iets heel anders dan eigenwijs. Met het verwijderen van je stuk geef je aan dat 'e'en van de twee hier niet van toepassing is.

Keep on building!

Tabula Rasa
7 januari 2015, 03:51
Cool! Nu een shitload aan gutshots posten aub.

cluseau
7 januari 2015, 10:11
Ik denk dat ik namens iedereen spreek als ik zeg blij te zijn dat het artikel voorlopig op non aktief staat.

Nu vind ik persoonlijk dat eric onder voorwaarden wel een kans moet krijgen zijn artikel publicatie waardig te maken. Ik ben er voor om hem stap voor stap te helpen dit voor elkaar te krijgen mits de toon zoals vanaf het begin van dit topic door eric geventileerd flink matigt. Moet eerlijk zeggen als je een goed advies geeft en een beetje voor lul wordt uitgemaakt dat dit niet stimuleert om iemand te helpen. Laten we niet weer in details treden, we weten allemaal wat ons heeft geirriteerd. Dus eric, wat mij betreft gaan we ervoor en ik hoop dat iedereen zich daarbij wil aansluiten.

Tabula Rasa
7 januari 2015, 10:16
Leuk, lekker positief verder gaan... Ben er helemaal voor. Eric, heb je ook een compleet schema, van input tot speaker? Gewoon zoals het nu is, niet zoals je denkt dat het zou moeten zijn. Vind alle mogelijke aanpassingen wel erg leerzaam en interessant.

cluseau
7 januari 2015, 10:19
Vind alle mogelijke aanpassingen wel erg leerzaam en interessant.

Daar gaan er wel van komen denk ik.

ericg
7 januari 2015, 12:52
Iedereen hartelijk dank voor de kritiek. Mijn toon was inderdaad veel te arrogant etc.. , nogmaals excuses (ook aan Nico -- daar begon het mee -- in mail 3 of 4 werd meteen gesuggereerd dat ik niks gemeten had en toen werk ik veel te boos, dat is mijn fout).

(ik speel niet op dat ding, want ik heb nou een Vox (die is echt veel beter :) natuurlijk), maar alle ontwerp-papiertjes heb ik bewaard).

nico verduin
7 januari 2015, 13:27
Ik bewaar de ontwerp papiertjes altijd in eigen ontworpen amps.... :) ben ik ze nooit kwijt.... Zo ook die in mijn speciale diy champje (5C1+5F1). paar vodjes die er al sinds 2002 in liggen :)

cluseau
7 januari 2015, 13:40
Tegenwoordig hebben we daar toch opslagmedia voor?





Philips deed vroegah ook een schema in de achterwand. Werden meestal gejat bij de eerste de beste reparatie.

nico verduin
7 januari 2015, 17:19
Tegenwoordig hebben we daar toch opslagmedia voor?Klopt..... maar die papiertjes zijn uniek... pfffffffffffffffff :) Als je ze ziet.... snap je niet dat er zo'n geluid uit die amps komen :) Alleen mijn 0.25W princeton Reverb is inmiddels wel op schema :)

fredjuh
7 januari 2015, 17:43
Ik bewaar ze in C:\Program Files (x86)\LTC\LTspiceIV\Tubes :seriousf:
Zonder gein, ik zit een beetje te broeden op een cursus LTspice voor buizenversterkers. Ik heb zoveel geleerd van die simulaties.

nico verduin
7 januari 2015, 17:48
Ik bewaar ze in C:\Program Files (x86)\LTC\LTspiceIV\Tubes :seriousf:
Zonder gein, ik zit een beetje te broeden op een cursus LTspice voor buizenversterkers. Ik heb zoveel geleerd van die simulaties.Goed plan....... zou zeker de moeite waard zijn en als er eentje al een jaar of 5 geleden weer langs kwam 'zeiken' met zijn spice modelletjes was jij het wel..... :seriousf: mijn kennis is daar duidelijk (wegens ongeduld) te weinig.......

fredjuh
7 januari 2015, 18:17
en als er eentje al een jaar of 5 geleden weer langs kwam 'zeiken' met zijn spice modelletjes

Mooie tijden. :seriousf: Weet precies naar welke post je refereert. Goed geheugen voor zo'n ouwe knar. :D

nico verduin
7 januari 2015, 19:03
Mooie tijden. :seriousf: Weet precies naar welke post je refereert. Goed geheugen voor zo'n ouwe knar. :DIk ben gestraft met een fotografisch geheugen...... 5 jaar is niks....

cluseau
7 januari 2015, 19:22
Voor mij is vijf uur al een wonder

ericg
7 januari 2015, 21:05
ik heb de ontwerp-papiertjes ook in het album gezet (zal vol met fouten zitten, maar ja daar is dit forum natuurlijk juist voor)

http://www.mijnalbum.nl/Album=YMP4URCV

en dit is hoe die versterker klinkt (opname repetitie + mislukte 'overdubs' :()

https://www.youtube.com/watch?v=2_2e8vKsO80

fredjuh
7 januari 2015, 22:33
Ik moet zeggen dat je ontwerpmap een stuk beter aandoet dan je artikel. En dat filmpje is zeker niet verkeerd. Goeie ouderwetse gitaarsound! Alleen de zang is wat knullig opgenomen.

Twee dingen:

Mij was vrij lang niet duidelijk dat het om een gitaarversterker ging. Ik kwam er enkele dagen geleden wel achter, maar niet vanaf het begin.

Mijns inziens is eigenlijk de hamvraag: had je nou voordat dit topic begon al je chassisdelen en trafoblik aan een juiste randaarde hangen? En afgezien van de dradenspaghetti, zaten alle componenten goed vast? Want de layout van je versterker mag dan een rattennest zijn, Ik denk dat een groot deel van de conflicterende reacties en het cynisme gewoon door miscommunicatie kwam, en dat je jouw professionele achtergrond bij dit project wellicht niet voldoende hebt ingezet/laten zien. Ook al werken we hier niet met > 1kV, laksheid en slordigheid is niet op zijn plaats bij buizenversterkers. Ik denk echter dat zodra jij de hoofdzaken van de bijzaken hebt gescheiden en wat praktijkervaring in de buizenwereld hebt opgedaan, je zeer snel op niveau zit, aangezien de theoretische achtergrond voor jou kennelijk geen hocus pocus is.

Succes

ericg
7 januari 2015, 23:42
hi Fred,

- aarde - ja natuurlijk (staat in het schema, alleen ik ken de term "randaarde" niet zo goed, misschien doe ik daar iets fout) , dus ik dacht aarde = aarde en die loopt natuurlijk via het stopcontact.

- componenten goed vast - reken maar (voor mij was een strakke tie-wrap op sommige plekken geen bezwaar, maar ik heb hier geleerd dat dat wel toch eens gevaarlijk kan zijn, en dat je dat dus niet moet gebruiken/aanraden)

- ik hoef niet zoveel te laten zien, ik wil graag leuke dingen met andere hobbyisten delen :-D

(sorry dat filmpje had ik beter niet kunnen laten zien, want ik dan kom weer dom over, volgens mij ben ik een totale beginner hier als ik dat zo zie in die discussie's hahaha)

- het lijkt mij beter dat ik het artikel over de Vox ook maar verwijder.

cluseau
8 januari 2015, 09:15
- aarde - ja natuurlijk (staat in het schema, alleen ik ken de term "randaarde" niet zo goed, misschien doe ik daar iets fout) , dus ik dacht aarde = aarde en die loopt natuurlijk via het stopcontact.


@Driesp,
Ja dat is juist (wat betreft die 60V), maar een aantal mails geleden werd de term "hoogspanning" gebruikt (en dat is het niet). Waar haal ik dat vandaan? Dat is mijn vakgebied.

:crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy::crazyhappy:


eric, misschien kan je me een beetje op weg helpen, als ik een onbescheiden vraag mag stellen "wat doe je voor werk en doe je dat voor een werkgever of zelfstandig?"

Door dit kenbaar te maken weten we met wat voor iemand we te maken hebben en kunnen we je misschien gerichter helpen.

ericg
8 januari 2015, 12:11
hi Cluseau,

Mijn achtergrond is elektrotechniek, maar tegenwoordig ben ik daarin niet werkzaam. Begrijp ik nou goed ik dat het gehele secundaire gedeelte (ik bedoel alles achter de voedingtrafo) niet had moeten aarden? Ik moet maar een domme vraag stellen.

Ik heb rondgekeken & ik vind dit forum prachtig, mooie discussies & erg veel humor.

cluseau
8 januari 2015, 12:17
hi Cluseau,

Mijn achtergrond is elektrotechniek, maar tegenwoordig ben ik daarin niet werkzaam. Begrijp ik nou goed ik dat het gehele secundaire gedeelte (ik bedoel alles achter de voedingtrafo) niet had moeten aarden? Ik moet maar een domme vraag stellen.

Ik heb rondgekeken & ik vind dit forum prachtig, mooie discussie & erg veel humor.

Humor is het belangrijkste om door het leven te gaan.

Ik begrijp alleen niet dat je als elektrotechnikus nog nooit van randaarde hebt gehoord. Kan er met mijn pet niet bij. Primair - dus voor de trafo - heb je een drieaderige kabel welke direct na binnenkomst aan het metalen chassis moet liggen. Om het nog even verder door te trekken met behulp van een soldeeroog aan de ader op een boutje, moertje met tandveerring en zelfborgend moertje. Dit moet een dedicated boutje zijn wat wil zeggen dat het geen andere functie heeft dan het bevestigen van het soldeeroog. Om het nog duidelijker te maken, je mag het soldeeroog dus niet ff onder een trafobout monteren.

ericg
8 januari 2015, 12:20
hahaha , mee eens (humor) .
Wat ik heb gedaan is: de aarde vd 3aderige kabel gebruiken voor alle aarde's. Voor het schema, voeding, en chassis.
ja dan moet mijn domheid maar even als waarschuwing dienen, jullie opmerkingen zijn terecht. Ik ben gaan nadenken over elektrocutie's etc....:(

cluseau
8 januari 2015, 12:32
hahaha , mee eens (humor)
ja dan moet mijn domheid maar even als waarschuwing dienen, jullie opmerkingen zijn terecht. Ik ben gaan nadenken over elektrocutie's etc....:(

Ik noem het liever onwetendheid. Als je nu kok bent met een hobby kan ik er nog inkomen maar het is notabene je vak.

Waarom dat dedicated boutje:

Dit is een wettelijk omschreven methode en die is niet voor niets. Om een voorbeeld te nemen, de oude Fenders hebben het soldeeroog vaak onder de trafobout zitten en dan ook nog op het chassis gesoldeerd. Toch is bij de meeste de verbinding met het soldeeroog verloren of brak. Hoe komt dat? Iedere keer dat de Fender versleept of neergezet wordt geeft de trafo een ruk aan de bevestigings bouten. Na 40 50 jaar hebben die soms zoveel ruimte gekregen dat ze allemaal los zitten. Je moest eens weten hoeveel apparatuur er rond gaat met brakke groundverbindingen met alle gevaren als gevolg. Als ze bij mij in de werkplaats zijn geweest is het opgelost hoor want ik check ieder apparat wat hier binnenkomt op deugdelijke aardverbinding. Dat staat bij mij bovenaan de checklist.

ericg
8 januari 2015, 12:35
dank je wel, man. Hier leer ik enorm van, & inderdaad de oorzaak van dat soort dingen is 'mechanische stress', tjongejonge.

(ik denk dat ik in mijn enthousiasme veel te snel dingen heb gemaakt/ontworpen, maar vanwege mijn beginners-fase zie ik dingen over het hoofd)

cluseau
8 januari 2015, 12:41
dank je wel, man. Hier leer ik enorm van, & inderdaad de oorzaak van dat soort dingen is 'mechanische stress', tjongejonge.

(ik denk dat ik in mijn enthousiasme veel te snel dingen heb gemaakt/ontworpen, maar vanwege mijn beginners-fase zie ik dingen over het hoofd)

Zo dat is het eerste probleem waar je dus onze bezwaren van inziet.....pluim.

Ook is je duidelijk dat je beter geen artikel kunt plaatsen als beginner, ik denk dat we er wel gaan komen.

Op naar het volgende issue.;)

ericg
8 januari 2015, 12:49
ja dat artikel over de Vox heb ik ook verwijderd, want ik kan me niet voorstellen dat ik meer van weet dan alle kennis hier op dit forum bij elkaar. Dus als ik alles wat beter in de smiezen heb, dan zou dat misschien wel kunnen. Ik ben een gitaarenthousiasteling (en elektro/elektronica), dus daarom had ik dat artikel geschreven.

(ik kom uit de wereld van digitaal ontwerp, nullen en enen, flipflops etc... Ik vond het verstandig om analoog te leren denken, want in werkelijkheid bestaan nullen en enen niet, maar dat leerproces is nog steeds gaande merk ik).

Over die hoogspanning : het lijkt mij een behoorlijk irrelevante opmerking van mij, waarom noemen ze niet alles boven 60V of 100V 'hoogspanning' ?, lijkt mij beter. Maar daar zal wel een reden voor zijn.

vergeten:
excuses aan DriesP, Dutch66, Nico, Dirk_Hendrik, Pepe, Tabula Rasa (ik hoop niet dat er 1 vergeten ben), ik had een grote mond terwijl ik niet doorhad dat alles 'safety first' is.

guitarnijboer
8 januari 2015, 19:44
Tja... laagspanning, hoogspanning... Het is gewoon allemaal betrekkelijk omdat het er vanaf hangt wie je de vraag stelt:

Een electronicus die werkt aan een buizenversterker noemt de 500 Volt op de anodes van de eindbuizen de hoogspanning. Iemand uit de energietechniek zal zeggen:'nee hoor: wisselspanning onder de 1000V en gelijkspanning onder de 1500V wordt gezien als laagspanning'. En dit is ook zo. In verhouding tot bijvoorbeeld het 380KV hoogspanningsnet is het te begrijpen dat een spanning onder de 1000V AC wordt gezien als laagspanning.

Feitelijk is dus ook de huis tuin en keuken netspanning van 230 Volt laagspanning. Daarom noemen energietechnici het ook laagspanningsnet.

De term 'laagspanning' zegt hier echter onvoldoende over hoe gevaarlijk de spanning voor mensen is, zeker bij directe aanraking. Laagspanning is dus ook zeker niet hetzelfde als ongevaarlijk, maar als het gaat om de te hanteren afstand tot spanningvoerende geleiders, isolatoren, etc zegt het wel iets. Iedere electrotechneut weet immers dat een spanning van 1000Volt bij directe aanraking zeer gevaarlijk is.

Als het gaat om wat veilig is, wordt doorgaans een gelijkspanning van 120V en een wisselspanning van 50V gehanteerd. Voor dieren en kleine kinderen is deze spanning lager.

Plant
8 januari 2015, 19:59
Ik begrijp alleen niet dat je als elektrotechnikus nog nooit van randaarde hebt gehoord.

Een jaar of tien geleden kreeg ik al een MTS elektronica stagiair onder m'n hoede die kennelijk niet eens wist dat er wisselspanning uit het lichtnet komt. Die draaide zonder blikken of blozen de multimeter in het gelijkspanningsbereik om voor en na de trafo te meten om zo storing te zoeken. Zelfs de hint dat de fabrikant geen gelijkspanningstrafo's toepast deed geen belletje rinkelen.

Afgestudeerde elektrotechniek HTS'ers die elementaire zaken als de wet van Ohm niet kennen zijn ook allang gesignaleerd.

nico verduin
8 januari 2015, 20:02
't is niet alleen in de elektrotechniek.......
In de software zelfde verhaal..... Ze hebben een taaltje geleerd maar kunnen niet programmeren.... alleen coderen.... MBO/HBO nivo....
Maar laten we eerlijk zijn...... Onderzoeken & innoveren, wat dan onze kracht zou moeten zijn, begint een beetje te vervagen.....

ericg
8 januari 2015, 20:24
ja, zeg!
En in de digitale wereld zegt men tegen een lage spanning 'nul' of 'gnd' (een hoge spanning is 2.2Volt ), door die nullen en enen ben ik het goed analoog denken een beetje verleerd.

Kim Wilson
8 januari 2015, 22:34
Maar laten we eerlijk zijn...... Onderzoeken & innoveren, wat dan onze kracht zou moeten zijn, begint een beetje te vervagen.....
Innoveren, met buizenversterkers?

Plant
8 januari 2015, 22:44
Innoveren, met buizenversterkers?

Nog niet zo lang geleden was er hier nog een discussie over de AMT solid state buizen.

http://shop.amtelectronics.com/images/promo/6L6WS-650w.jpg

Pepe
8 januari 2015, 22:52
Maar laten we eerlijk zijn...... Onderzoeken & innoveren, wat dan onze kracht zou moeten zijn, begint een beetje te vervagen.....
Het is de tijdsgeest. Als er bugs inzitten noem je het Soft launch of 1.0, inspiratie is een ander woord voor kopiëren en ervaring betekent dat je bent blijven hangen. Grappig genoeg levert deze tijd meer innovaties op dan ooit tevoren.

cluseau
9 januari 2015, 12:03
..... en ervaring betekent dat je bent blijven hangen.......

Ik ken toch wel een aantal mensen die daar blij mee zijn :soinnocent:

Trouwens ervaring wil niet zeggen dat je ben blijven hangen he! De nieuwe kennis wordt er aan toegevoegd. Dat ik daar dan weer de helft van moet opschrijven ligt aan mijn oude 4 bits geheugen :(

nico verduin
9 januari 2015, 13:20
ligt aan mijn oude 4 bits geheugen :(Zit ik met mijn 32 bitters......:(

cluseau
10 januari 2015, 13:29
Die draaide zonder blikken of blozen de multimeter in het gelijkspanningsbereik om voor en na de trafo te meten om zo storing te zoeken.

Wat dacht je van een verse collega die kortsluiting meet in een zekering, en dat serieus meent he!