PDA

View Full Version : Harley Benton GA 15



sas62florett
2 januari 2015, 12:11
IK wil de buizen vervangen van mijn HB GA 15. Er zitten 12 AX7 en EL 84 buizen in en een Chinese speaker die ik ook wil vervangen.

Iemand tips? Gewoon kijken bij Thomann?

Alvast bedankt,

Jos

10us
2 januari 2015, 13:19
Check ff tubetown.de en tonefactory.nl
Die hebben wat meer keuze en volgens mij ook een betere prijs.

Dirk_Hendrik
2 januari 2015, 14:24
Los van dat het echt niet erg is je tot één GA15 topic te beperken,

Heb je een heldere reden om die buizen te gaan vervangen of is het gewoon omdat je handen jeuken om "iets" te vervangen?

nico verduin
2 januari 2015, 14:29
Los van dat het echt niet erg is je tot één GA15 topic te beperken,

Heb je een heldere reden om die buizen te gaan vervangen of is het gewoon omdat je handen jeuken om "iets" te vervangen?Beetje de trend heh.... modden en vervangen als "doel" op zich....

Dirk_Hendrik
2 januari 2015, 18:55
Weet ik.
maar als je er van de 30 ééntje aan het nadenken kan krijgen over of hij nou z'n hormonen achterna loopt en met geld aan het smijten is of dattie goed bezig is... heb je toch weer een zieltje gered.

Dus samenvattend,
JA! Haal die buizen uit die versterker joh! Harley Benton buizen zijn echt de allerallerallerslechtste buizen die er zijn. Dat weet m'n schoonmoeder nog!! (En ze klinkt ook veel beter!). Ruk ze er uit en open een nieuw jubeltopic als je er nieuwe buizen in hebt geprakt. Enne, geen enkele 12AX7 onder de 300 euro klinkt goed. (ref: Die schoonmoeder).

Zoiets?

Plant
2 januari 2015, 19:33
Ja... en Chinese speakers zijn zóóóó 2014 :stop:

Serieus, ik ken het hele ding niet, maar als de enige aanleiding om de speaker te vervangen is dat ie uit China komt wens ik je veel succes met het vervangen door iets dat niet in China gefabriceerd is.

sas62florett
2 januari 2015, 19:55
Los van dat het echt niet erg is je tot één GA15 topic te beperken,

Heb je een heldere reden om die buizen te gaan vervangen of is het gewoon omdat je handen jeuken om "iets" te vervangen?

Uh, ja gewoon jeuk en omdat het misschien beter kan. Ik heb hem voor 100 euro gekocht, dus ik kan er wel wat hobbie geld induwen.

sas62florett
2 januari 2015, 19:56
Dank je , ga eens kijken!

Dirk_Hendrik
3 januari 2015, 09:20
omdat het misschien beter kan.
Misschien een idee om eerst eens even stevig vooronderzoek te doen en dat geld nog even lekker in je broekzak te houden. Op dit moment ben je een beetje trial and error bezig met allerlei acties tegelijk. Daarnaast zit je vast in de opinie dat het origineel niet goed is en alles dat veranderd wordt winst op zou moeten leveren.

Laat het ding es effe een maand met rust. En kijk dan weer wat je eigenlijk wil.

sas62florett
3 januari 2015, 11:24
Goed advies, ga ik doen. Dankjewel, gr. Jos

muziekschuur
4 januari 2015, 21:17
Twee experts met slaaptekort.....
Maarre, los van het feit dat de heren gelijk hebben, is het fun om te kijken wat andere buisjes doen. Je kan natuurlijk ook ff een paar buizen lenen van een bevriende muzikant. En dat kost je vast wat minder.....

jonghj
1 februari 2015, 21:37
De speaker in de HB ga 15 is werkelijk erg dof, daarbij is de versterker stock erg luidruchtig door de wisselstroom op de buizen.

Speaker vervangen door een Jensen P10R en de buisjes zou ik een JJ erin gooien, geeft iets meer compressie in je geluid.
als je nog wat kunt solderen is een alnico mod kit een goed idee om onder andere de wisselspanning naar gleijkspanning aan te passen. Daarna is het ding stiller.
Met de mod kit maak je er met de andere annpassingen een fijn 15 watt monster van. Je schrikt van de geluiden die je dan uit het kleine kastje kunt halen.

cluseau
1 februari 2015, 22:25
....... daarbij is de versterker stock erg luidruchtig door de wisselstroom op de buizen.........


Die kan ik ff niet volgen, kun je dat uitleggen?

jonghj
1 februari 2015, 22:58
Die kan ik ff niet volgen, kun je dat uitleggen?

De heaters worden na de mod met DC gevoed.

cluseau
2 februari 2015, 09:04
De heaters worden na de mod met DC gevoed.Daar had ik al een vermoeden van maar je stelt dat de amp luidruchtig is door de wisselstroom op de buizen. Dat begrijp ik ff niet, waar komt die gedachte vandaan?.Zowat elke amp heeft toch wisselspanning op de buizen maar zijn toch ook niet luidruchtig?

jonghj
2 februari 2015, 09:49
Ik ben geen expert, maar na de aanpassing naar DC is de 50Hz brom die duidelijk aanwezig was in de Harley Benton weg.

Het is een versterker die erg weinig kostte en er zal ongetwijfeld nog meer winst te behalen zijn in aanpassing van het ontwerp, maar de mod kit is erg eenvoudig te doen en bestaat grotendeels uit het vervangen van een aantal weerstanden, een aanpassing in de heater voeding en toevoeging van een switch.

Voor de mods is de vesterker te dof, bromt en heeft een weinig aansprekend geluid, na de mod is het ding een pareltje.
Ultra portable, ziet er schattig uit en een monster tone.

http://test.hjdejong.nl/media/gfx/GA15.jpg
http://test.hjdejong.nl/media/gfx/02.jpg
http://test.hjdejong.nl/media/gfx/04.jpg

cluseau
2 februari 2015, 12:12
Ik ben geen expert, maar na de aanpassing naar DC is de 50Hz brom die duidelijk aanwezig was in de Harley Benton weg.

Dan ligt het dus aan het crapy design en niet aan het feit dat de buizen met wisselstroom worden gevoed. De mod zal best werken maar komt neer op symptoom bestrijding ipv de werkelijke oorzaak verhelpen. Maar goed, als het voor jouw helpt is het prima. ;)

jonghj
2 februari 2015, 12:50
Haha.. Yepp! Maar het is hoe dan ook een leuk klinkend ding geworden en dat is voor mij als muzikant het enige (bijna) dat telt...

marter544
2 februari 2015, 14:58
Als je de gloeidraden netjes om elkaar hebt getwist, zou dat geen brom moeten geven.

nico verduin
2 februari 2015, 15:25
Er valt weinig te twisten als alles via de PCB loopt.....

cluseau
2 februari 2015, 18:48
Er valt weinig te twisten als alles via de PCB loopt.....

Je kan het hele board twisten ........:soinnocent: