PDA

View Full Version : GIBSON ES-355 of GRETSCH PENGUIN ?



Freddho
1 januari 2015, 21:00
Hey!

Mn vraag / dilemma is simpel: koop ik een GRETSCH PENGUIN of een GIBSON ES-355 ?
Heb genoeg bijeen gespaard de voorbije jaren en kan nu eindelijk die gitaar kopen... Heb ook naar de RICKENBACKER 360 gekeken en heb op alle drie gespeeld...allen top!

Enige suggesties om m'n keuze wat makkelijker te maken?

Bedankt!

episua
1 januari 2015, 21:13
Mooie keuzes! Wel allebei heel verschillend. Pinguïn is hollow zonder f gaten, zonder middenbalk en dynasonic single coil pickups. Te gek voor country, rock&roll dat soort dingen. Gibson es355 is veelzijdiger voor velen. Massief centerblock, humbucker pickups en geschikt voor bijna alle stijlen, maar misschien wel iets minder 'eigen' of apart qua sound tov de penguin. De ric 360 zit een beetje tussen deze twee uitersten in. Succes!

arjanb01
1 januari 2015, 21:17
Ik persoonlijk zou voor een es355 of es335 gaan, kan je alle kanten mee op en mocht je ervan af willen zijn ze qua doorverkoop beter te slijten. Een Gretch is dat toch minder.

Hotpepper01
1 januari 2015, 21:44
Het budget is wel toereikend, maar je bent nog niet aan een keuze toe. Ik zou bij een dergelijke situatie nog wachten totdat ik het 300% zeker wist welke te kopen. Ze lopen morgen niet weg. En een verkeerde keuze maken zou zonde zijn. Zelf zou ik de 355 kiezen, dan de Gretsch en dan de 360...Maar dat is puur persoonlijk.

Eko
1 januari 2015, 21:48
Hangt van je muziekstijl af. Speel je van alles wat is de Gibson een logische keuze. Is de stijl meer richting rockabilly , country dan is de Gretsch logischer. Als je het nog niet zeker weet is uitstellen verstandiger.

barno
1 januari 2015, 22:44
kleine gok: je vindt de Gretsch eigenlijk iets mooier/aparter maar beseft ergens ook dat de 335 de rationeel betere keuze zou zijn? Koop dan de Gretsch zou ik zeggen. :)

telerocker
1 januari 2015, 23:00
Wat Eko zegt, het hangt af van je muziekstijl. Het zijn drie verschillende gitaren. De 355 spreekt mij persoonlijk het meest aan, maar het gaat het vooral om waar jouw hart sneller van gaat kloppen.

vulvasonic
2 januari 2015, 02:01
Die Rickenbacker is anders ook niet vies. :D

munkie
2 januari 2015, 12:11
In Duitsland zeggen ze (vrij vertaald) : ik wou dat ik jouw problemen had...

thjeror
2 januari 2015, 12:16
wat zeggen je bandleden ?

Mr.Fingers
2 januari 2015, 12:47
De 355 (of 345) is met die varitone wel erg veelzijdig... Ik zou daar ook voor durven kiezen, ALS ze niet de maestro vibrola heeft (die werkt eigenlijk alleen maar goed op flattop gitaren, en dan nog, de huidige versies zijn inferieur aan de originelen, wegens een verkeerde hoek van de veer en plaatmateriaal.

Check anders het kanaal van wildwoodguitars eens...

http://youtu.be/TbqeVn7DW6E
http://youtu.be/3t2PgkU5Ehs
http://youtu.be/zoxQn31U7Iw

Freddho
2 januari 2015, 17:55
Het wordt een ES-355 met Bigsby. Heb een besluit genomen! Die gitaar is idd zeer veelzijdig en kun je ook goed mee rocken! qua uitzicht bekoort ze me ook dus....bedankt voor jullie hulp!

Orpheo
2 januari 2015, 18:09
wat een verschrikkelijk goede clips zijn dat. Je hoort werkelijk heel goed de verschillende tones en sounds. bravo.

Dat gezegd hebbende,ik zou zelf gaan voor de penguin en er zelf nog eens een derde pup in laten zetten. Charlie Christian, here I come?

munkie
2 januari 2015, 19:55
Gebaseerd op de clips: wijs besluit. Die man kan wel echt spelen zeg!

episua
3 januari 2015, 08:53
Goede keuze Freddho! Wat voor kleur ga je m kopen? Alvast gefeliciteerd met een gitaar voor het leven.

Je gaat over een tijdje toch wel weer eens nadenken over de gretsch of ric. Het werkt heel verslavend! Maar goed, daar heb je de komende tijd nog geen last van.

Die wildwood clips zijn echt geweldig. Een van de weinige youtube test video's waarbij je echt het verschil tussen de gitaren kan horen. Ben zo ook een beetje bij mijn keus van een es330vos gekomen. Je kan soms aan Greg zien/horen wanneer hij zelf een bepaalde gitaar echt te gek vindt.

Freddho
3 januari 2015, 09:48
Bedankt!Ik ga voor zwart. Enige 'downside' is dat het ebbenhouten fretbord nu richlite is maar tjah...als dit geen verschil uitmaakt qua spelen dan stoort het me ook niet...

telerocker
3 januari 2015, 09:58
Bedankt!Ik ga voor zwart. Enige 'downside' is dat het ebbenhouten fretbord nu richlite is maar tjah...als dit geen verschil uitmaakt qua spelen dan stoort het me ook niet...

Richlite is toch wel een bummer in deze prijsklasse.

episua
3 januari 2015, 10:06
Bedankt!Ik ga voor zwart. Enige 'downside' is dat het ebbenhouten fretbord nu richlite is maar tjah...als dit geen verschil uitmaakt qua spelen dan stoort het me ook niet...

Zwart is altijd mooi! Ach de meeste mensen zullen het verschil echt niet horen en voelen tussen ebben en richlite...
Martin gebruikt ook al jaren richlite voor veel modellen, niemand die je daar over hoort.

arjanb01
3 januari 2015, 10:07
Check anders marktplaats, staan oudere exemplaren met rosewood toets. Richlite vind ik echt niks, zeker als je er zoveel geld voor wil neertellen.

Freddho
3 januari 2015, 20:59
Ik durf erom te wedden dat NIEMAND het verschil zal horen ts richlite en ebbenhout maar het is...wel jammer om te weten eigenlijk. Net gekocht!

arjanb01
3 januari 2015, 21:04
Ach, speelt ie goed en klinkt ie lekker voor de muziekstijlen die je gaat spelen dan lekker helemaal afspelen de komende 30 jaar.
En wie weet worden de richlite uitvoeringen collector's items en ga je er na 40 jaar een fortuin voor vangen -:)
Maar het is inderdaad bekend dat Gibson de laatste 2,3 jaar geen rosewood toetsen maar richlite, een composiet waarin karton verwerkt is, gebruikt. Volgens Gibson omdat rosewood zeldzamer wordt. Ik weet het niet, en of het voor de klank uitmaakt weet ik ook niet.

barno
3 januari 2015, 21:16
je zal geen verschil horen tussen dat composiet en ebben. ik snap alleen niet waarom ze met dat composiet zijn begonnen. het woord alleen al schrikt gitaristen af. Ik zou gewoon maple toetsen gebruiken en zwart stainen (zoals oa National en Harmony vroeger deden).

Dat rosewood en ebben schaarser worden is zeker een feit.

Pepe
3 januari 2015, 22:11
Wat ik een beetje mis in de adviezen is iets over het verschil van feel van beiden, voor mij is een 335 toch net een te groot blok hout wat me min of meer naar de 330 dreef, die trouwens kwa constructie best wel overeenkomt met de Penquin. Niet kwa sound trouwens.
Die Penquin klonk in dat Wildwood filmpje beetje snerperig hoog, daar herken ik mijn Roc Jet niet in terug.

Orpheo
4 januari 2015, 14:11
het hout wordt schaarser maar de 'grote' merken vertikken het om ook maar iets in te geven in marges.

De grap is dat gibson dus nu z'n prijzen keihard omhoog gooit en gestopt is met gelamineerde toetsen. Of ze weer ebben gebruiken, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat er echt plenty ebben is, zolang je maar niet zo koppig bent om gitzwart ebben te willen gebruiken. Ik gebruik graag gestreept ebben, coromandel, macassar, whatever. Als het maar in die familie zit ben ik al happy.