PDA

View Full Version : epiphone valve junior head



fideelski
29 december 2014, 11:01
Ik ben lange tijd helemaal niet bezig geweest met versterkers. Ik heb altijd op een crate 10 watt oefenversterkertje gespeeld (daarmee nam ik ook op in mijn home studiotje). Gezien die oefenversterker zijn beste tijd gehad heeft, overweeg ik om over te schakelen op iets anders. Ik heb gezien dat er iemand tweedehands een epiphone valve junior head verkoopt en dat heeft me getriggerd om meer te gaan opzoeken over amps.

Die epiphone valve junior lijkt me wel iets. Heeft iemand daar ervaring mee en zoja, welke cabinet gebruiken jullie? Daar heb ik helemaal geen ervaring mee, gezien ik vroeger altijd op een combo speelde.

Dank,
F

tommus42
29 december 2014, 11:09
De Valve Junior is het meest simpele 5W versterkertje dat er kan bestaan. Dus goed:).
Luidspreker(kast) is naar smaak. Ik zou altijd voor een 2x12 gaan, maar ook dat is persoonlijk en afhankelijk van het gebruiksdoel.

fideelski
29 december 2014, 11:16
Wat de luidsprekerkast betreft, voor welk wattage zou ik best gaan?
Wat het gebruiksdoel betreft, ik speel samen met een vriend muziek die te vergelijken valt met het meest experimentele wat Sonic Youth doet. Als ik alleen speel, is het een pak rustiger, probeer ik een eigen variant op popmuziek te spelen (pinback, my morning jacket, low,... dat soort muziek)

tommus42
29 december 2014, 11:25
Maakt niet uit. Zelfs een 4x12 van 100W doet het prima. Ik ben fan van 2x12 kasten, vol, breed geluid en nog enigszins hanteerbaar.

fideelski
29 december 2014, 11:57
Verlies ik niets gezien het om een 5 watt head is en een 100 watt kast? Sorry als dit een idiote vraag is, maar hoewel ik al redelijk wat heb opgezocht, weet ik er nog steeds weinig van. Niet dat ik meteen een 100 watt kast koop by the way

tommus42
29 december 2014, 12:04
Nee hoor. De luidspreker(s) moeten het vermogen van de versterker aankunnen. Bij een 5 watter dus nooit een probleem. Vaak worden 5W versterkers in een combo uitgerust met een 10 inch speaker, dat vind ik, om te spelen, niet mooi klinken. Als je hem gebruikt om op te nemen met een microfoon is het geen probleem, als het de speaker van je keus is, qua voicing.
Als je zoals je aangeeft wil samenspelen met iemand, zou ik altijd voor een 12 inch gaan. Net wat meer body.

Mitch
29 december 2014, 21:43
Ik zou vooral voor speakers kijken met genoeg hoog als je die doffe bak ellende van een Epi Valve Jr head wil kopen :soinnocent: Het gemiddelde kabinetje met een simpele Celestion G12T75 (op zich vrij pinnig) past bijvoorbeeld prima. Zo heb je met twee op zich goedkope onderdelen toch een aardig gebalanceerd setje.

Pepe
29 december 2014, 22:59
Ik zou de Epi geen doffe bak ellende willen noemen. Dof is voldoende. Warm. Donker.
Dus ja, een heldere speaker is geen luxe.

Tabula Rasa
30 december 2014, 04:27
Leuke versterker en makkelijk aan te passen geloof ik.

tommus42
30 december 2014, 17:12
Kan me aan de hand van het schema niet voorstellen dat het te dof zou zijn, anders is dit een eenvoudige doch effectieve oplossing.
http://i58.tinypic.com/2hxxev.jpg

FruscianteFan
31 december 2014, 10:13
Kan me aan de hand van het schema niet voorstellen dat het te dof zou zijn, anders is dit een eenvoudige doch effectieve oplossing.
http://i58.tinypic.com/2hxxev.jpg

heb je er zelf weleens op gespeeld?

tommus42
31 december 2014, 10:23
Zekers, werkt goed, met 470pF wat lager in frequentie, had 'm echter meestal uit.
Hij staat in de revisie, het toonfilter komt nu op het bordje met afgeschermde draden naar de potmeter, ruist erg met alles maar aan elkaar geknoopt.

FruscianteFan
31 december 2014, 10:34
Zekers, werkt goed, met 470pF wat lager in frequentie, had 'm echter meestal uit.
Hij staat in de revisie, het toonfilter komt nu op het bordje met afgeschermde draden naar de potmeter, ruist erg met alles maar aan elkaar geknoopt.

Ik bedoel niet de mod, ik bedoel de stock amp ;)

Punt was dat die dingen wel echt dof klinken....

tommus42
31 december 2014, 10:50
Ken de Epiphone niet. Dit is een 5W versterker op basis van een Philips radio. Schematisch is het een mix van een AC4, Valve Junior, en de philips. De Valve Junior lijkt me een AC30 normal kanaal, vandaar kon ik dof niet zo plaatsen, maar het is dus een roestig geluid?:D

Mitch
31 december 2014, 21:14
Wil je Valve Junior en AC30 nooit meer in één zin gebruiken? Dit kan nog de laatste ban van 2014 worden hè?! :mad:





Nee serieus, dat ding is behoorlijk dof.

Michiel Katsburg
11 januari 2015, 12:01
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een Valve Junior. Deze is nog niet aangepast, maar ik ben mijzelf nu wel aan het orienteren op alle mogelijke aanpassingen (mods)
Toevallig had ik de speaker van het oorspronkelijke cabinet (Eminence)vorig jaar al eens gekocht. Omdat dat nog niet zo'n geweldige combinatie is heb ik nu een Orange PPC112 er onder gezet. Het is zo een mooie combinatie met een goed clean geluid.

nico verduin
11 januari 2015, 13:05
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een Valve Junior. Deze is nog niet aangepast, maar ik ben mijzelf nu wel aan het orienteren op alle mogelijke aanpassingen (mods).Mods om te modden? Oftewel.... het doel is modden?

tommus42
11 januari 2015, 13:27
Bedoeld wordt denk ik nog geen 'tonal nirvana'. Gebruik je 'm met pedalen?

Michiel Katsburg
12 januari 2015, 17:51
Het wordt zeker niet mods om te modden. Ik ben wel geïnteresseerd in techniek, maar ik ben nooit zo thuisgeraakt in versterker techniek. Op dit moment vind ik het geluid wel OK en het heeft ook wel iets om alleen maar een volumeknop op een versterker te hebben ;-)
Ik pas de toon en het volume vooral aan op mijn gitaar.

Chorus en phaser werken prima, maar een DS1 maakt er een grote brij van. Ik ga nog kijken wat er met de instellingen van de DS-1 te doen is. Ik heb nog een overdrive, maar die heb ik nog niet geprobeerd.

Michiel Katsburg
12 januari 2015, 22:18
Vanavond heb ik nog het een en ander uitgeprobeerd.
Met de volumeknop van mijn gitaar tot driekwart blijft het een clean geluid, daarna krijg je een klein randje. Met de Overdrive (DOD FX50-B) kun je dat goed sturen. De Boss DS-1 valt ook wel mee als ik het level niet voorbij het midden draai en de distortion tot een kwart.