PDA

View Full Version : Nieuwe amp voor thuis gebruik



Wutt
28 december 2014, 20:53
Na enige tijd op mijn Roland micro cube te hebben gespeeld vind ik dat ik ondertussen wel een upgrade mag aanschaffen.

Budget: +/- 800eu
Genre: Hoofdzakelijk de rock klassiekers (GNR, led zepplin, zz top, hendrix etc) al speel ik zo nu en dan ook metal ( wat ik leuk vind klinken metallica, slayer, testemant, arch enemy) en blues (vind clapton erg lekker in de oren klinken)
Gebruik: enkel voor thuis
Gitaar: Epiphone les pauls standard

arcane
28 december 2014, 21:23
Met die omschrijving van je zou ik zeggen een Blackstar ht-5. Hou je zelfs nog geld over.
https://m.thomann.de/nl/blackstar_ht_5cr_combo.htm?ref=msg_a_0

thjeror
28 december 2014, 22:09
gezien je voorkeur voor rock klassiekers zou ik het in de marshall hoek zoeken en voor de metalen er een pedaaltje bij kopen

arjanb01
29 december 2014, 07:22
Marshall dsl5 dus.... Zit alles op en aan wat je zou willen ook goeie rocksounds.

telerocker
29 december 2014, 15:13
Een The Valve Bimbo biedt plexisounds in een 5 watt-package. Leuk buizenampje met attenuator. Zeker de head en matching cab(je) zien er tof uit.

Wutt
29 december 2014, 20:52
Bedankt heren. De marshall en de blackstar had ik mijn oog ook al op laten vallen. De valve was bij mij nog niet bekend. Als iemand nog meer sugestisch heeft let me know

mattihafler
30 december 2014, 08:11
Yamaha thr-10

Speeddemon
3 januari 2015, 14:31
Engl Ironball (2e hands?)
Peavey Valveking Micro Head
Marshall SL-5
Blackstar HT-5 of HT-20 met zo'n 4x8" cabje!
Hughes & Kettner Tubemeister 5/18/36?

Die Marshall DSL5C zou ik zeker niet doen, en wel om de volgende reden: 1x10" speaker. Dat gaat niet gaaf klinken. Zeker niet bij 'bass-shy' circuits als de meeste Marshalls.

beruk
3 januari 2015, 15:49
Blij gebruiker van dit ding:

https://www.youtube.com/watch?v=Lmvq63A08nk
Geen woord van onwaar in dit review. En niet duur.

cultfan
27 januari 2015, 12:45
Voor thuis : JTM1c....10 inch speaker voor t gemiddelde woonhuis vet genoeg hoor...

telerocker
27 januari 2015, 14:36
Moet het perse een buizenamp zijn?, want anders kan het een stuk goedkoper dan 800 euri.

Speeddemon
27 januari 2015, 14:37
Voor thuis : JTM1c....10 inch speaker voor t gemiddelde woonhuis vet genoeg hoor...
Niet voor


( ...wat ik leuk vind klinken metallica, slayer, testemant, arch enemy...
"Sad but True" spelen met 1x10"....dan is je geluid vooral 'sad'... :soinnocent:
Helaas, maar zo is het nu eenmaal. :crazyhappy:

Anyway, op 2e hands.nl staat een Engl Ironball voor 550 te koop; 1x12 cabje erbij en je blijft ruim binnen budget.

rocker_71
27 januari 2015, 19:11
Yamaha thr-10


Dat is echt een aanrader!!
Ik had zelf ook een micro cube en ben over gestapt op de Yamaha. Wat een verschil. Zeker als je vaker met een mp3 oid meespeelt, dan moet je deze zeker proberen. Ik sluit zelf mijn iPod aan en dan lekker zelf meespelen.
Reageert heel dynamisch en gaat ook goed om met pedaaltjes.

arjanb01
27 januari 2015, 19:14
+1 voor de yamaha thr, ik heb de thr5 icm m'n iPhone die ik erop aansluit, superdingen voor thuis oefenen! Zeker als je 2 kids hebt die bijtijds in bed liggen.

guhlenn
28 januari 2015, 08:23
Niet voor

"Sad but True" spelen met 1x10"....dan is je geluid vooral 'sad'... :soinnocent:
Helaas, maar zo is het nu eenmaal. :crazyhappy:

Anyway, op 2e hands.nl staat een Engl Ironball voor 550 te koop; 1x12 cabje erbij en je blijft ruim binnen budget.

Waarom zou een 10 inch daar niet geschikt voor zijn?

tommus42
28 januari 2015, 11:03
Omdat geen enkele speaker geschikt is voor Metallica:D:soinnocent:

Speeddemon
28 januari 2015, 15:57
Waarom zou een 10 inch daar niet geschikt voor zijn?
Wil je dit serieus weten? :dontgeti:

De TS *heeft* een Roland Micro Cube en zoekt een UPGRADE met een fatsoenlijk budget.
Waarom een Lada kopen als je huidige auto een Wolga is, en je de cash hebt voor een Toyota? :soinnocent:

guhlenn
28 januari 2015, 16:07
Wil je dit serieus weten? :dontgeti:

De TS *heeft* een Roland Micro Cube en zoekt een UPGRADE met een fatsoenlijk budget.
Waarom een Lada kopen als je huidige auto een Wolga is, en je de cash hebt voor een Toyota? :soinnocent:

Je bedoeld dan de complete amp ofzo? Ik las het als: 10"kjan geen metal... Dat is zoiets als Fender kan geen metal etc.

arjanb01
28 januari 2015, 16:49
Wil je dit serieus weten? :dontgeti:

De TS *heeft* een Roland Micro Cube en zoekt een UPGRADE met een fatsoenlijk budget.
Waarom een Lada kopen als je huidige auto een Wolga is, en je de cash hebt voor een Toyota? :soinnocent:

Ja maar je gaat toch ook niet met een Toyota door de woonkamer scheuren 😂😉

Speeddemon
28 januari 2015, 16:58
Je bedoeld dan de complete amp ofzo? Ik las het als: 10"kjan geen metal... Dat is zoiets als Fender kan geen metal etc.
Laat ik het zo zeggen; bijna elk combootje met een 1x10" mist gewoon diepte voor de heftigere metalsoorten. Ook op slaapkamervolumes.

2x10" is al een heel ander verhaal.
Ik heb zelf 2 1x10" amps (Fender Princeton Reverb uit '74 en een Tech21 Trademark 30); beide klinken een stuk leuker door een 1x12" extensiecab.

@Arjanb01: daar hoeft een versterker echt niet hard voor te staan. Het is gewoon natuurkunde dat een 12" speaker met minder moeite lagere tonen weet weer te geven. Als je weet dat de gemiddelde resonantiepiek van een 10" speaker vaak dik 20Hz hoger ligt dan van een 12" variant (bijv. Celestion Greenback 10"=98Hz, 12"=75Hz), gecombineerd met het feit dat de meeste 1x10" combootjes open back zijn, niet gesloten+ported, dan ga je dus gewoon een hoop 'duw' missen in het laag. Komt nog eens bij dat de meeste 'stock' speakers in goedkopere oefencombootjes 1e klas bagger zijn.

En laat "Sad but True" nou precies zo'n nummer zijn, waarbij dit juist moddervet en toch retestrak klinkt.

Als jij de sound uit een 1x10" open back oefencombootje lekker vindt voor Metallica/Testament/Arch Enemy, be my guest, maar ik deel die mening niet. Proefondervindelijk niet, en theoretisch niet. ;)

harrie-beton
28 januari 2015, 17:06
In oefenruimte een 100 watt buizen maar dat is te luid voor mijn hele buurt..

Heb voor thuis een Tubemeister 18 van Hugh en Kettner gekocht. Adviesprijs is 500 en het ding klinkt geweldig door ingebouwde power soaker. Speel veel via de ingebouwde speaker simulator. Heb namelijk de meeste oefentijd als de kids op bed liggen. Op een speaker klinkt hij mooi! De adviesprijs is zonder een speaker. Je zou dan nog wel een speaker moeten kopen maar de kast is volledig buizen met een schakelbare powersoak. 0 watt (direct op mengpaneel) 1 watt tot en met 18 watt.

Speeddemon
28 januari 2015, 18:32
Dat kan de Ironball dus ook (en die 2 nieuwe mini Peaveys die er aan komen ook), maar ik heb de TM18 gehad; Ironball is een vele malen serieuzere en veelzijdigere amp. Maar goed, 2e hands zijn die TM18's nu wel interessant (+/- 300 euro).

guhlenn
29 januari 2015, 08:32
Laat ik het zo zeggen; bijna elk combootje met een 1x10" mist gewoon diepte voor de heftigere metalsoorten. Ook op slaapkamervolumes.

2x10" is al een heel ander verhaal.
Ik heb zelf 2 1x10" amps (Fender Princeton Reverb uit '74 en een Tech21 Trademark 30); beide klinken een stuk leuker door een 1x12" extensiecab.

@Arjanb01: daar hoeft een versterker echt niet hard voor te staan. Het is gewoon natuurkunde dat een 12" speaker met minder moeite lagere tonen weet weer te geven. Als je weet dat de gemiddelde resonantiepiek van een 10" speaker vaak dik 20Hz hoger ligt dan van een 12" variant (bijv. Celestion Greenback 10"=98Hz, 12"=75Hz), gecombineerd met het feit dat de meeste 1x10" combootjes open back zijn, niet gesloten+ported, dan ga je dus gewoon een hoop 'duw' missen in het laag. Komt nog eens bij dat de meeste 'stock' speakers in goedkopere oefencombootjes 1e klas bagger zijn.

En laat "Sad but True" nou precies zo'n nummer zijn, waarbij dit juist moddervet en toch retestrak klinkt.

Als jij de sound uit een 1x10" open back oefencombootje lekker vindt voor Metallica/Testament/Arch Enemy, be my guest, maar ik deel die mening niet. Proefondervindelijk niet, en theoretisch niet. ;)

daar heb je een bassist voor. Maar goed, je hebt wel een punt, want op je slaapkamer heb je geen bassist. :)

Verder is je natuurkunde verhaal nogal relatief. Basissten gebruiken vaak 10" ers he...

D3nnis
29 januari 2015, 08:53
Daar zit wel wat in, voor bas heb ik een Eden 210 XST, die heeft behoorlijk wat laag. Waarom dit bij gitaarspeakers + kasten in 10" nooit is?

arjanb01
29 januari 2015, 10:44
En vergeet niet dat sad but true meerdere keren is ingespeeld, waardoor het heel dik klinkt. Dat ga je met 1 ampje met zelfs 412 speakers niet lukken.

Speeddemon
29 januari 2015, 10:56
Verder is je natuurkunde verhaal nogal relatief. Basissten gebruiken vaak 10" ers he...
Nee hoor. Niks relatief. :hippie:

Hoeveel bassisten ken jij die in band-verband op een openback 1x 10" spelen? :soinnocent: :cool:

Speakers koppelen samen, wat bijdraagt aan druk/laag, vandaar dat ik ook mbt gitaristen/gitaarversterkers aangaf dat een 2x10" al een heel ander verhaal is. Je hebt zelfs meer speakerconus oppervlak met 2x10" dan met 1x12". En een gesloten cab draagt ook bij aan drukopbouw.

Ik *had* thuis een oefenbas-combootje, 1x10", open back. Weggedaan, en geupgrade naar een Ampeg Micro VR head (250W Mosfet power, 4kg) en Ampeg 2x10" gesloten cabinetje. Extremere metalsoorten daargelaten, zou ik in een pop/rock coverband gerust met dat setje het podium op durven als bassist. Aardige druk in het laag.

@Arjanb01; weet ik. Mijn punt was dat 1x10" NOG verder verwijderd was van die dikke Metallica sound op plaat en dat je met een ported/gesloten 1x12 cab (of 2x10" cab) al een stuk dichterbij kan komen. En als de topicstarter het budget heeft voor iets fatsoenlijks, waarom niet?

Van de huidige 20W heads is de Engl Ironball waarschijnlijk de veelzijdigste en best klinkende (een Mesa Mark V:25 kost het DUBBELE en heb al wat berichten gehoord op o.a. rig-talk dat men de Ironball beter vond klinken dan de Mark V:25. Ik heb de Ironball kunnen vergelijken met
-Tubemeister 18
-Carvin V3M
-Mesa Mini Rectifier

Ben wel benieuwd naar die nieuwe Peavey 6505MH, maar die is misschien weer minder geschikt voor Zeppelin/G N' R etc. wat de TS ook zocht.

Kim Wilson
29 januari 2015, 11:03
Het gaat om huiskamerniveau, dan wil je geen moddervet en duwend laag hebben. Strakke palmmutes, oké, maar die kun je uit een goed pedaal wel halen. Gelul over inches is niet interessant als het over thuisgebruik gaat, nog los van het feit dat het verhaal van Speeddemon daarover niet helemaal juist is. Het belangrijkste is een goeie speaker en een gesloten cab.

postbus31
29 januari 2015, 11:22
......... Gelul over inches is niet interessant als het over thuisgebruik gaat,........

En toch vind ik m'n Cube 80 met 12" op huiskamer-niveau fijner klinken dan de Cube 40 met 10" Maar dan kan ook "tussen de oren" zitten natuurlijk :-)

guhlenn
29 januari 2015, 11:32
Nee hoor. Niks relatief. :hippie:

Hoeveel bassisten ken jij die in band-verband op een openback 1x 10" spelen? :soinnocent: :cool:

Speakers koppelen samen, wat bijdraagt aan druk/laag, vandaar dat ik ook mbt gitaristen/gitaarversterkers aangaf dat een 2x10" al een heel ander verhaal is. Je hebt zelfs meer speakerconus oppervlak met 2x10" dan met 1x12". En een gesloten cab draagt ook bij aan drukopbouw.

Ik *had* thuis een oefenbas-combootje, 1x10", open back. Weggedaan, en geupgrade naar een Ampeg Micro VR head (250W Mosfet power, 4kg) en Ampeg 2x10" gesloten cabinetje. Extremere metalsoorten daargelaten, zou ik in een pop/rock coverband gerust met dat setje het podium op durven als bassist. Aardige druk in het laag.

@Arjanb01; weet ik. Mijn punt was dat 1x10" NOG verder verwijderd was van die dikke Metallica sound op plaat en dat je met een ported/gesloten 1x12 cab (of 2x10" cab) al een stuk dichterbij kan komen. En als de topicstarter het budget heeft voor iets fatsoenlijks, waarom niet?

Van de huidige 20W heads is de Engl Ironball waarschijnlijk de veelzijdigste en best klinkende (een Mesa Mark V:25 kost het DUBBELE en heb al wat berichten gehoord op o.a. rig-talk dat men de Ironball beter vond klinken dan de Mark V:25. Ik heb de Ironball kunnen vergelijken met
-Tubemeister 18
-Carvin V3M
-Mesa Mini Rectifier

Ben wel benieuwd naar die nieuwe Peavey 6505MH, maar die is misschien weer minder geschikt voor Zeppelin/G N' R etc. wat de TS ook zocht.

Dus nu is het niet de karakteristiek van de 10 inch en zijn resonantie punt maar het aantal speakers en open of closed back? hehehe. Verder wat Kim zegt. Oh, er is wel een plek voor gelul over inches, maar dat is niet mbt bass response m ;)

Speeddemon
29 januari 2015, 11:43
Goed lezen vriend.
die resonantiepiek was een vergelijking wanneer je ENKELE speakers met elkaar vergelijkt.
Dus 1x10" openback, vs 1x12" openback. En open back vs. closed back heb ik van meet af aan aangehaald.
Waarom denk je dat zoveel Fender Princeton gebruikers hun 1x10" vervangen met 1x12"?

Leuk dat je mij te kakken wilt zetten, maar jouw 'bassist op 1x10" kom je tactisch ook niet op terug. :stop:

@Kim, wat klopt er 'niet helemaal' van mijn verhaal?

En voor de rest, ben er een beetje klaar mee. Ik probeer hier praktische, constructieve adviezen te geven en krijg een stel azijnzeikers over me heen die menen me te moeten verbeteren op de vierkante mm. Soit.
Postbus 31 slaat de spijker op de kop. :ok:

Koop lekker een Marshall MG15+ ofzo, maar kom niet bij me klagen dat het niet zo vet klinkt als Metallica. :soinnocent:

arcane
29 januari 2015, 11:54
Eerder in dit topic adviseerde ik een Blackstar ht-5. Ik heb zelf een 10 inch versie gehad. En ik stond echt versteld van de hoeveelheid druk die uit dat ding kwam. Voor thuis heb je met dat ding echt wel genoeg oemph voor metal.
Echter als je in een grotere ruimte komt (zoals een oefenruimte), tja dan mist het ding uiteraard heel veel druk. Natuurlijk ook door het lage vermogen, maar ook door die 10 inch speaker.

Maar zoals gezegd, voor thuis, ook voor dikke metal, werkt een ht-5 met een 10 inch speaker prima. En dat ding is te gebruiken van blues tot metal.

harrie-beton
29 januari 2015, 11:57
De Engl Ironball is 877 euro en de tubemeister 500, dat is nogal een verschil. Plus alle demo's van Engl allemaal metal en rock. De Tubemeister heeft ook een mooi "fender" clean kanaal. Ik speel ook clean.

Speeddemon
29 januari 2015, 12:02
De Engl Ironball is 877 euro en de tubemeister 500, dat is nogal een verschil. Plus alle demo's van Engl allemaal metal en rock. De Tubemeister heeft ook een mooi "fender" clean kanaal. Ik speel ook clean.
Harrie, weet ik, maar er staan er een paar 2e hands voor 550-600 euries. En de Engl *kan* ook mooi clean. ;-)
Tubemeister 18 mist (tov Ironball):
-presence control
-reverb
-schakelbare master volume boost.
-headphones out (als 't toch zachtjes thuis moet).
-boost die ook op clean kanaal werkt.

Neemt niet weg dat de Tubemeister ook een lekker ampje is, maar om er bijv. Testament en Arch Enemy uit te halen, zou je er waarschijnlijk al een pedaal voor moeten zetten.
Ik had destijds ook het bijbehorende H&K 1x12 ported Vintage 30 cabje er bij. Klonk lekker.
Ik miste alleen dat 'Slash-achtige' als ik op een neck pickup van een Les Paul speelde. De Tubemeister werd dan een beetje zingend/fizzy. De Ironball blijft dan opener klinken.
Qua voicing verschillen ze iets; Engl gaat meer de (hotrodded) Marshall kant op; H&K drive is wat droger. Clean was de Tubemeister wel heel erg goed ja. Iets meer karakter dan dat van de Engl.

guhlenn
29 januari 2015, 12:09
Goed lezen vriend.
die resonantiepiek was een vergelijking wanneer je ENKELE speakers met elkaar vergelijkt.
Dus 1x10" openback, vs 1x12" openback. En open back vs. closed back heb ik van meet af aan aangehaald.
Waarom denk je dat zoveel Fender Princeton gebruikers hun 1x10" vervangen met 1x12"?

Leuk dat je mij te kakken wilt zetten, maar jouw 'bassist op 1x10" kom je tactisch ook niet op terug. :stop:

@Kim, wat klopt er 'niet helemaal' van mijn verhaal?

En voor de rest, ben er een beetje klaar mee. Ik probeer hier praktische, constructieve adviezen te geven en krijg een stel azijnzeikers over me heen die menen me te moeten verbeteren op de vierkante mm. Soit.
Postbus 31 slaat de spijker op de kop. :ok:

Koop lekker een Marshall MG15+ ofzo, maar kom niet bij me klagen dat het niet zo vet klinkt als Metallica. :soinnocent:

Godsamme, je lijkt wel een wijf! ;) Ik was geinteresseerd waarom een 10" niet zou deugen. Je hebt me totaal overtuigd met je natuurkundige uitleg :). edit: dit was een grap. :D

harrie-beton
29 januari 2015, 12:51
"om er bijv. Testament en Arch Enemy uit te halen, zou je er waarschijnlijk al een pedaal voor moeten zetten"

Ik ken geen gitaristen zonder pedalen. Met een 7 string kan de Tubemeister denk ik best wel als een Djent grommen.

Geen headhone op de tubemeister is inderdaad suf.