PDA

View Full Version : Hughes and Kettner triamp mk1



mattihafler
28 december 2014, 11:39
Gegroet!

Aangezien mijn huidige versterker ( Hughes and kettner tube 100) kaduuk is was ik eens rond gaan kijken wat er nog meer te verkrijgen is in versterker land.
Aangezien de tube me wel redelijk beviel ben ik ook in de kettner hoek verder gaan kijken.

Ik kwam uit op een Hughes and kettner triamp mk 1. De mk1 omdat de mk2 gewoonweg boven mijn budget zit.

Wie heeft ervaring met mk1?
Hoe zijn de cleans ?
Kan ie een goeie scheur aan? (Met beetje ballen in de sound)
Is het gewicht echt enorm vervelend?
Is ie veel groter dan andere versterkers?
Wat is een redelijke prijs voor een mk1.

Mocht er iemand zijn die een vergelijk kan trekken tussen tube 100 en mk1...(Mocht die persoon überhaupt bestaan) dan hou ik me aanbevolen.

Dank alvast weer!

D3nnis
28 december 2014, 12:03
Hier geen ervaring met de mk1, wel met de mk2 (7 a 8 jaar gehad). Kan me zo voorstellen dat de mk2 niet fundamenteel anders is dan de mk1.
Voor de mk2:
Clean (kanaal 1a): wel echt clean, maar vlak qua geluid, niet zo "3d"
Kanaal 1b: Fenomenaal "met een randje" geluid. Er zijn mensen die een hele Triamp kochten vanwege dit kanaal.
Kanaal 2a en 2b: instant ac/dc, marshall achtig.
Kanaal 3a en 3b: meer dan gain genoeg, superstrak, maar alles blijft netjes en heel gedefinieerd. Heeft wel wat weg van het karakter van een diezel vh4.
Fx loop: op 1 of andere manier kritisch, een G Major klinkt bijvoorbeeld voor geen meter in de loop van de mk2, maar geen idee waarom.
Fx loop schakelbaar tussen serieel en parallel, via de msm 1 midi module is dit ook schakelbaar tussen presets.
Gewicht heb ik nooit als storend ervaren, maar ben geen pro die er 5x per week mee sleept.
De Tube 100 is heel lang geleden dat ik die gehoord heb, maar wat mij ervan bij staat is "schel".

Tunes
28 december 2014, 14:34
Heb er een tijdje 1 gehad, een combo 2x12. Heerlijke versterker alleen die 2x12 was niet te tillen.

mattihafler
28 december 2014, 15:11
Gewicht heb ik nooit als storend ervaren, maar ben geen pro die er 5x per week mee sleept.

Wel gehoord dat tussen mk1 (zo'n 37kg) en de mk2 (22kg) nogal n verschil zit....
Weet niet in hoeverre die gewichten kloppen..

Tristan
28 december 2014, 15:18
Ik weet het niet, het is al een hele tijd geleden dat ik een Triamp gehoord heb maar zelfs toen vond ik het al een vrij slap geluid.
Een maat van mij heeft een Tube 100 top, ik heb het idee dat die veel beter klinkt, meer ballen en directer qua sound.

cluseau
28 december 2014, 22:34
Als de tube100 je beviel waarkm laat je die dan niet fixen. Moet wel heel gek lopen wil dat ongunstig uitpakken. Ik weet zeker dat je met een nieuwe amp veel duurder uit bent en je moet nog maar zien of het je bevalt.

mattihafler
28 december 2014, 23:11
Plan is ook wel om m te laten maken, maar dit was voor mij n moment om eens verder te kijken...benieuwd naar wat er nog meer is. Dikke kans dat ik gewoon bij de tube 100 blijf...

Maar Iemand een van richtprijs van mk1?

D3nnis
28 december 2014, 23:39
Wel gehoord dat tussen mk1 (zo'n 37kg) en de mk2 (22kg) nogal n verschil zit....
Weet niet in hoeverre die gewichten kloppen..

Volgens de manual weegt de mk1 top 27kg, en de mk2 inderdaad 22kg.



Ik weet het niet, het is al een hele tijd geleden dat ik een Triamp gehoord heb maar zelfs toen vond ik het al een vrij slap geluid.
Een maat van mij heeft een Tube 100 top, ik heb het idee dat die veel beter klinkt, meer ballen en directer qua sound.

Kan me die indruk wel voorstellen ja, een Triamp klinkt zo uit de doos wat transistor achtig (bij gebrek aan een betere omschrijving) in verhouding tot diverse buizenversterkers. Dat ie zo strak en netjes is helpt daar niet echt aan mee, maar met een goede afstelling en (in mijn geval bij de mk2) JJ EL34 buizen kwam er toch serieus wat druk uit.
En hij gaat echt loei en loeihard, dus ben je (ik tenminste) geneigd de mastervolume laag te houden, wat hem geen goed deed. Experimenteren met kanaalvolumes tov master dus.
Maar denk dan nog steeds dat de Tube 100 een ruigere amp is.

Trouwens, die mk1 Triamps waren er toch in EL34 en in 6L6 uitvoering?

mattihafler
30 december 2014, 08:08
Die waren er inderdaad in 2 uitvoeringen. Als de tube 100 ruiger is, moet ik daar voorlopig maar bij blijven denk ik. Heb m gister maar even naar G.A.Parts gebracht.

pasqual
30 december 2014, 08:21
Als je graag bij H&K blijft zou je eens kunnen kijken voor de Statesman EL34 Head. Die 50 watt minder ga je geen seconde missen! Mooi helder clean en een lekker gain kanaal met een boost functie (gain) én een second volume die je kunt gebruiken als volume boost op het gain kanaal.
Kost bijna niets deze versterker maar is een serieus goed ding.

mattihafler
30 december 2014, 09:32
Heb gister een evh 5150 III 50w aan de tand gevoeld...errug lekker dingetje.

Zo'n statesman kan ook een zware grom aan?

pasqual
30 december 2014, 09:56
Heb gister een evh 5150 III 50w aan de tand gevoeld...errug lekker dingetje.

Zo'n statesman kan ook een zware grom aan?

Hmmmm....dat denk ik wel maar ik ben waarschijnlijk niet het beste referentiekader want ik speel louter met singlecoils.

telerocker
30 december 2014, 15:01
Heb gister een evh 5150 III 50w aan de tand gevoeld...errug lekker dingetje.

Zo'n statesman kan ook een zware grom aan?

Ik heb twee van deze Statesman-tops. Net als Pasqual speel ik ook overwegend singlecoils, maar ik gebruik ook af en toe humbuckers. Met highoutputelementen kom je een heel eind, al zit het drivekanaal met mijn gitaren bij maximum gain meer in de hardrock-hoek. De gast van wie ik mijn tweede head kocht, zat erop te shredden met een Les Paul Gothic, wat behoorlijk metal klonk. Dat was overigens door een 4x12-kast. Ik heb de 2x12-cab.
De kracht van deze amp zit hem in het totaalpakket: lekker Fender/Voxy-clean, een goed drivekanaal dat met de boost behoorlijk heavy kan worden, een solovolume en een alleszins redelijke reverb die je kunt blenden, dus meer clean en weinig of niet op je drivekanaal. Dat tegen belachelijk lage tweedehands prijzen. Ik vind de Statesman persoonlijk fijner en warmer klinken dan de Tubemeisters.

Misery Signals
30 december 2014, 15:43
De MK I Triamps zijn absoluut geweldige bakken die je tweedehands al voor even belachelijke prijzen op de kop kan tikken. Een tijdje geleden kon ik er een scoren voor 700 als ik had gewild, maar was geen prioriteit toen.
Ik zou zeggen: zeker doen. Zoveel mogelijkheden en het klinkt gewoon heel goed.

En transistor-like klinken? Dan lag dat toch aan iets anders denk ik. Een Triamp heeft 8 preamp lampen of zo... Wel een heel eigen geluid, net zoals een Rivera. Van clean tot rock tot bruut, maar altijd veel definitie. Al kan je hem lomp laten verzadigen als een 5150 hoor.

MS

D3nnis
30 december 2014, 16:45
En transistor-like klinken? Dan lag dat toch aan iets anders denk ik. Een Triamp heeft 8 preamp lampen of zo...

Ging over de mk2; weet niet hoe anders te omschrijven. (Te) "goed", of "lineair" of iets dergelijks. Bij een Diezel VH4 hoor ik datzelfde "iets" ook. Bij Mesa, marshall, Soldano of Koch (om eens wat te noemen) over het algemeen niet.
Is niet slecht, maar gewoon anders of zo.

Speeddemon
3 januari 2015, 14:26
Eej Matti, is een Koch Powertone II niks voor je?
Ik zie er diverse aangeboden voor hele schappelijke prijzen (500-700 euries).

Ik ken je referentiekader een beetje en ik vond destijds de PTII iets te direct en droog, maar waarschijnlijk redelijk wat jij zoekt.
3 kanaals en wat ik wel tof vond, dat de footswitch de reverb *of* de fx-loop schakelt! Geen fx aangesloten, dan schakelt ie de galm, en anders fx bypass. En 2 master volumes (voetschakelbaar).

Wat ik me wel kan herinneren -kan aan het winkelexemplaar hebben gelegen- is dat het cleane kanaal verschrikkelijk GING klinken met teveel gain; echt goedkope transistorbakken dunne krasserigheid. Maar puur clean was prachtig breed.
I.i.g. tegenwoordig qua 2e hands prijzen heb je met een Koch PTII veel amp voor je geld.


Bij diezelfde zaak waar ik de PTII testte, was ik gelijk verkocht toen ik de Engl Invader heb gehoord en die daar dus ook gekocht.

arjanb01
3 januari 2015, 16:00
Ik heb sindskort de koch pt 2. Geweldige bak, en icm les Pauls haal ik er echt gave crunch leadsounds uit. Heb incl 412 er 900 eu voor betaald.

mattihafler
3 januari 2015, 16:27
Mijn pijlen zijn van koers veranderd en stevenen nu heel hard op de 5153 50w af.
Goed veelzijdige amp. Die ik mooi via midi kan combineren met m'n m13...

Ben benieuwd!

Thnx voor de info allen!

D3nnis
3 januari 2015, 17:14
Grappig, de EVH 5150 50w kan inderdaad wel direct midi ontvangen, en de 100W versie niet...

e!
15 mei 2015, 00:06
Weet niet of je nog op reacties zit te wachten, maar ik heb een MK1 met MIDI module. Ik heb er altijd een haat-liefdeverhouding mee gehad. Hij weegt overigens idd. 27 Kg, wat een hoop is, maar te doen.

Qua sound, 3 preamps met 2 kanalen per preamp, dus 6 kanalen. 2 clean, die nog flink kunnen worden overstuurd, 2 crunch tot medium high gain, 2 high gain. Allemaal hun sterke punten en hun makken. Ik vond uireindelijk alle kanalen bij vlagen erg goed, maar geen enkel kanaal helemaal top.

Probleem was punt 1 sowieso dat alle preamps de EQ over de twee kanalen delen en ik heb nooit EQ settings kunnen vinden waardoor beide kanalen optimaal klinken. Ik heb in het algemeen altijd het gevoel gehad dat de parametrische EQ van mn Replifex meer noodzaak dan luxe was. Bij vlagen was het geluid gewoon geniaal en onovertroffen, zolang ik de Replifex goed gebruikte. Vaak had ik ook wel weer het gevoel dat ik daar wat te hard voor moest werken. Naast het benodigde tweak werk is de amp nl. zo dynamisch gevoelig dat ieder nuance in je spel zich vertaalt naar behoorlijke klankverschillen. Dat stelt best eisen aan je spel.

Ik heb het gevoel dat de amp een soort bizar compromisloos compromis is, met enorme kwaliteiten en tegelijk de meer uitdagingen dan me lief is. Ik heb vaak ervaren dat ik meer met het tweaken van mijn sound bezig was dan met spelen.

Ik heb samenvattend nooit volmondig kunnen zeggen dat het een ideale amp is, terwijl je dat voor dat bedrag toch wel hoopt.

Ik heb sinds enkele jaren een tweedehands Fender The Twin. Ik heb de afgelopen jaren ook een aardige collectie pedaaltjes verzameld. Sinds een half jaar heb ik een splinternieuwe Hot Rod Deluxe 3 erbij. Ik wil graag een loop switcher om wat programmeerbaarheid te creëren en mogelijk dat ik het Hot Rodje nog van een andere speaker wil voorzien, maar een ding is zeker, met deze gear speel ik veel meer dan dat ik aan knopjes zit te draaien en de sound doet in mijn optiek niet onder voor die Triamp. Zeker het clean vind ik beter en met alleen al m'n EHX English Muff'n en Marshall Shredmaster heb ik én het dynamische clean én het het vuige scheurwerk on demand. Gas terug op de Shredmaster en de crunch is ook dik in orde. Aanbod aan goeie crunch pedaaltjes is ee genoeg. Momenteel gebruik ik zelf nog een TS7 en een SD1. Het klinkt allemaal super op zo'n bakkie.

Mijn Triamp is momenteel defect, maar ik heb geen enkele haast om em te fixen. Mijn mening: als het je ding is, veel plezier! Ik zou er niet meer dan € 700,- voor over hebben, tweedehands. Als je niet helemaal overtuigd bent, kijk dan even goed of je geen beter alternatief kunt vinden.

Het schijnt overigens dat de voicing van de MKII een stuk verbeterd is, maar ik ben er niet meer door geprikkeld.

e!
15 mei 2015, 00:08
Mijn Triamp was overigens een 6L6 versie. Ik heb geen ervaring met de EL34, maar kan me voorstellen dat de preamps daar beter voor gevoiced waren. Geen idee.

D3nnis
15 mei 2015, 07:21
Typisch dat je zo veel aan het tweaken bleef met je mk1. De mk2 die ik had, had een toonregeling die helemaal niet zo veel deed, meer aanpassen aan de ruimte dan een ander geluid zeg maar

e!
15 mei 2015, 09:34
Ik heb idd. altijd begrepen dat een belangrijke verbetering aan de MK2 de voicing en EQ was, ja. Bij de MK1 kreeg ik het felle hoog/hoog mid er nauwelijks uit, althans niet zonder te veel overall top end op te offeren.

Ik ben op zich altijd wel benieuwd geweest naar de MK2 wat dat betreft, maar uiteindelijk wilde ik eerst een Fender combo, omdat Fender clean voor mij een ultieme sound is. Daarbij dan een goed matchende distortion en dan kom je een heel eind. Ik heb daarna nooit meer zo sterk de behoefte gehad aan een multichannel amp, wel aan een loopswitcher :)

Wie weet. Komt het GAS ooit weer opborrelen. Een gearhead blijft een gearhead :D

Speeddemon
15 mei 2015, 09:37
@e! Je zou voor de grap eens (als je een 3/6 kanaals switcher wilt) een Fryette/VHT Sig:X moeten proberen dan.

Ik heb hier op het forum een uitgebreide review van staan; 3 kanaals, met per kanaal 3 voicing-modes en een schakelbare Gain II (welke instelbaar is) per kanaal (behalve het cleane kanaal, daar is het een vaste boost, welke té is overigens).
Heeft veel knopjes en switches, maar er is bijna geen slechte sound uit te halen, en naast geweldige high-gain en NMV clean tones, doet ie alle 'in-between' (crunch/medium gain) tones ook fantastisch. Het is ook dat ie zo zwaar en groot is, anders zou het momenteel zo maar m'n main gigging amp kunnen zijn (nu de EVH 5150 III 50W, die Mattie ondertussen ook heeft trouwens).

e!
15 mei 2015, 09:44
Klinkt goed. Ga ik zeker checken. Wat weegt ie?

Die 5150 III's zijn trouwens ook te gek. Niet helemaal mijn stijl, maar wel echt moddervet.

Speeddemon
15 mei 2015, 10:04
Hmm, volgens diverse Amerikaanse sites 37lbs; +/- 17kg. Maar volgens mij wel 20+;

Fryette_Sig_X_100_Watt_3_Channel_Tube_Head (http://www.pedalspluseffectswarehouse.com/Fryette_Sig_X_100_Watt_3_Channel_Tube_Head_p/fryt-g100sx.htm)

e!
15 mei 2015, 10:24
O, dat valt mee. Mn The Twin weegt 34 :D

Fryette/VHT maakt sowieso wel mooi spul. Ga t zo ff checken.

e!
15 mei 2015, 10:37
Ziet er uit als een heel erg coole versterker! De 100/40W optie is ook ontzettend handig!

Ben nu ff wat speakers aan t checken. Ik zal zo zeker even wat sounds van die amo checken. Zeer benieuwd!!

mattihafler
15 mei 2015, 15:43
Heb inderdaad inmiddels de 5150 III 50W aangeschaft.
Maar heb ook de H&K Tube 100 laten fixen en daar ben ik toch ook nog wel van gecharmeerd.
Ben iets meer gecharmeerd van distortion uit amp ipv uit pedal.
Voor m'n ene band had de Tube 100 iets te weinig Oomph...dat heeft de 5150 wel.
Voor andere band is de Tube 100 juist precies goed.

Dus niet in 1 amp m'n geluiden gezocht, maar netjes verdeeld over 2.
Scheelt ook een hoop sjouwen :seriousf:


@Speeddemon: Zo'n VHT/Fryette heb ik ook n keer geprobeerd...de Sig X dacht ik...
Ik was er toen niet heel tevreden over had ik al n keer aangegeven....maar wel echt te kort getest ook.