PDA

View Full Version : Twijfel tussen enkele beginnersgitaren



Wimvdb
25 december 2014, 18:09
Hallo iedereen,

10-tal jaar geleden was ik furieus gitaarspeler, toen alles verkocht...

Nu zou ik graag terug herbeginnen daar ik terug wat meer vrije tijd heb (kindjes zijn ouder). Ik ben dus wat gaan zoeken naar een leuk beginnerssetje. Het zou echt zijn om enkel thuis te spelen, enkele uurtjes per week gewoon voor het plezier. Indien iemand tips zou hebben voor een budget rond de 200-300€, laat maar iets weten:)

Nu twijfel ik tussen een aantal mogelijkheden die ik al ben tegen gekomen... Namelijk:

Ik zet ze even in volgorde van voorkeur, elk afzonderlijk testen is helaas geen optie omdat ik niet heel belgie wil door rijden...

-EARNIE BALL OLP luke gitaar met EMG set pickups en locking tuners, samen met een Create 65W amp in set voor 325€. Hier bevalt het mij wel dat de gitaar eigenlijk al een stuk beter zou moeten zijn dan de winkel versie... Vind het persoonlijk ook een zeer mooi ding.

-Epiphone Prophecy met een roland cube 15 amp voor 225 €. Deze heeft EMG set pickups, maar is wel 2 uur rijden van mijn deur :( Verzending is duur en verkoper reageerd zeer traag op zijn mails (laat er telkens 24u tussen ofzo) Amp schijnt wel goed te zijn

-Tokai Les paul alpine white met een fender mustang amp. Deze vind ik vooral zeer mooi, maar weet niet of die nieuwere chinese tokais nog de moeite zijn? Eigenaar heeft zich nu een epiphone LP gekocht, en vond dat al een verbetering tov de Tokai, dus vrees ik wat voor die kwaliteit? Deze set zou mij 250 kosten

-Epiphone Sg standaard met een Peavey rage amp voor 200€. Nota bene ook nog een gratis stagg acoustische gitaar bij. Ook een hele hoop accesoires wat ook wel mooi mee genomen is (kabels, plectrums, snaren, staander, gitaarband,...) deze zou mij 'slechts' 200€ kosten, maar bevind zich voorlopig in Luxemburg ergens. Verkoper ging is bekijken naar eventuele levering



Voor de rest nog wat losse gitaren en aparte amps op't oog, maar niets concreet.


Zoals jullie misschien wel zien zoek ik trouwens een gitaar voor het iet of wat stevigere werk. Daarmee bedoel ik niet per sé metal ofzo (hoewel dat er wel zal inzitten) maar toch geen tele's of andere denk ik. Hoewel een superstratje ook nog zou kunnen...


Iemand tips of bemerkingen uit de sets die ik op oog heb?

Alvast bedankt!

Hotpepper01
25 december 2014, 19:05
kan allemaal. Gewoon wat kiezen wat aanspreekt en weer kijken of het nog steeds even leuk is als 10 jaar geleden en of de vingers nog wel "willen"'. Een jaar of zes geleden was ik ook een herintreder. Ik kocht toen een Epi Lp en een cube. Nu hangt er een rij mooie gitaren aan de muur waar ik vroeger niet van durfde dromen. Dus wees ook gewaarschuwd. Het knap besmettelijk, dat virus.

kirito
25 december 2014, 19:40
mijn eerste gitaar was een ibanez grg. erg leuk, veelzijdig ding. probeer die wel even, want die ultradunne hals is niet voor iedereen weggelegd

munkie
26 december 2014, 12:00
Lijken me allemaal wel leuke setjes. Belgie is wat duurder dan NL in mijn waarneming. Je zou dus eens in NL Brabant of Limburg kunnen kijken. Afstanden , tja ik ben gek, heb dus altijd van die goedkope treinkaartjes liggen en trein desnoods voor 15 euro heel NL door voor een gitaar die ik echt wil hebben.

Qua versterking zou ik toch minimaal voor een 10 zo niet 12 inch speaker gaan. Power heb je thuis nix aan, 5 watt buizen kan al teveel zijn. Een goed clean en overstuurd geluid op huiskamer nivo daar gaat het om. Wat duurder maar Blackstar vind ik prima voor thuis.

Qua gitaar kan je je geen buil vallen met een Squier Strat of Tele of een Epiphone Les Paul, saai idd maar het houdt zijn waarde en is verkoopbaar. Slagje beter en duurder: Jap Squier/Fender Strat/Tele of Gibson LP Studio USA.

Tupelo
26 december 2014, 12:37
Ik doe niets anders maar... voor beginnend en gevorderd thuis gebruik, d.w.z. stoor geen anderen, koop een Roland Cube20X ideaal. Goed geluid, mogelijk om mee op te nemen, hoofdtelefoon aansluitbaar, aux-innetje, diverse crunches, delay, reverb, phaser, flanger, tremelo, chorus aan boord.
Echt !
Voor thuis goed genoeg, zo niet ideaal omdat het niet over de top is, zeker gezien de prijs van zo een ding.

Natuurlijk kan je ook naar een AC4 gaan kijken, of iets anders laag wattigs met buizen, en daar een zooi effecten bij kopen, maar dat is leuk voor later.
Probeer eens zo een Cube20X.
Nauwelijks te slopen en vast voor weinig geld op Marktplaats in de buurt op te pikken, altijd wel iemand die door gaat voor de 50watt buizen top.

Gezien je budget houd je dan zeg 200 euro over voor een gitaar.

postbus31
26 december 2014, 13:10
Gezien je budget houd je dan zeg 200 euro over voor een gitaar.

Genoeg voor een leuke London City Spitfire Mark II, én dan heb je nog over voor een kabel, tuner, gigbag, stander en draagband :-)

Riny
26 december 2014, 14:47
Ook ik was herintreder en zie wat er van komt als je niet uitkijkt.
Klik (http://www.mijnalbum.nl/Album=PYS6P8KD#EZAECDDN)

Bram46
26 december 2014, 15:56
Ik ook. Ik ben nu een jaartje geleden herbegonnen met gitaarspelen. Op voorhand wist ik niet in hoeveel tijd ik erin zou steken. Dus kocht ik een semi-akoestische gitaar, een Hudson voor 200,00. Dat was het niet echt dus toen een gebruikte Aria ProII met Marshall versterkertje en de Hudson weer ingeruild. Kort daarna een Boss GT8 effectenbak erbij. Ik mijn kop zat steeds een Fender Strat te wringen die er toen ook is gekomen. Ik heb de Marshall verkocht en een VOX buizenamp gekocht, de GT8 weggedaan en een Zoom G7.1ut ervoor in de plaats gezet. Dus, in een jaartje tijd is er veel veranderd.
En ik zit alweer te prakiseren om er een Gretsch bij te zetten.

allard85
26 december 2014, 16:06
Ook ik was herintreder en zie wat er van komt als je niet uitkijkt.
Klik (http://www.mijnalbum.nl/Album=PYS6P8KD#EZAECDDN)
Dan valt het bij mij nog wel mee. Mooie gretsch gitaren. Zelf heb ik ook na een aantal jaren het gitaar spelen weer opgepakt. Bij mij is het ook zo dat de collectie eerder uitbreid dan inkrimpt. Dus u is gewaarschuwd, blijkbaar is dit een voorkomend verschijnsel bij herintreders.

Riny
26 december 2014, 16:15
@ Bram,

Ik herken het als geen ander.
Ook ik ben thuis bezig met backingtracks maar neem inmiddels ook alles, qua instrumenten, op en bevalt mij prima.
1 maal in de veertien dagen zijn wij met een vriendenclub fijn aan het musiceren (60 plussers) strevend naar perfectie maar met heel veel plezier en lol onder elkaar.
Optreden doen wij niet want dat heeft iedereen hier meer als ruim voldoende gedaan in het verleden.
Verder geef ik ook weer muzieklessen op diverse instrumenten en ook dat is weer zeer leuk.

Riny
26 december 2014, 16:21
@allard85,

Wat er in de muziekkamer staat is aangeschaft van een mega modeltreinbaan (digitaal en computer gestuurd) welke ik samen met mijn kleinzoons deed.
Echter kwamen die op een leeftijd dat vrouwtjes toch leuker zijn dan modeltreinen en dat is gezond.
Dus alles verkocht en op aandringen van mijn vrouw de muziek maar weer opgepakt waar ik 10 jaar mee was gestopt.
Ben nu denk ik ruim 4 jaar weer bezig met muziek en ik moet zeggen, geen spijt en bevalt mij prima zo.

allard85
26 december 2014, 16:31
@ Riny mooie verzameling. Wees zuinig op uwes vrouw, die heeft begrip dat iemand een hobby nodig heeft. Maar zo te zien is muziek meer dan alleen een hobby.

Riny
26 december 2014, 17:23
Maar zo te zien is muziek meer dan alleen een hobby.

Vroeger als semi pro gewerkt, les gegeven op HZ (hoge school Zeeland), studiowerk en uiteraard als muzikant in diverse bands.
Dus heb destijds van mijn hobby mijn werk kunnen maken en nu van mijn werk weer terug naar hobby door lichamelijke beperkingen.
Gelukkig wel in de jaren dat er nog een goede boterham te verdienen was en dat is in de tegenwoordige tijd wel wat anders, minder dus.
Ben er dagelijks gemiddeld zo'n 5 tot 6 uur per dag mee bezig en de overige tijd met privé les geven.

raabje
27 december 2014, 11:57
Hallo Riny,

Heb je die Boss SX-700 van Marktplaats? Zo ja, dan heb je deze van mij gekocht incl. rack, denk ik, ik heb er 1 verkocht aan een Rini, begin dit jaar?

munkie
27 december 2014, 12:24
@Riny, leuke studio, sommige dingen komen bekend voor, Alesis drumcomputer, Roland GR20 GS. Het lollige van deze tijd is dat je zoveel thuis kan doen met de PC en software, BIAB, backing tracks op Youtube enz. Anderzijds: het circuit van zaaltjes en kroegjes waar je vroeger kon spelen voor 500 gulden en een kratje lauw bier is verdwenen.

Ik ben nog steeds dagelijks bezig met muziek, ben 3 jaar geleden begonnen op de sax, speel ook anderhalf uur per dag gitaar. Speel eigenlijk alleen nog maar jazz, probeer ik althans.

Riny
27 december 2014, 12:39
Hallo Riny,

Heb je die Boss SX-700 van Marktplaats? Zo ja, dan heb je deze van mij gekocht incl. rack, denk ik, ik heb er 1 verkocht aan een Rini, begin dit jaar?

Als je diegene bedoeld die op het bureau staat kan dat zo maar eens waar zijn want die heb ik incl. rack aangeschaft via MP.
Wel leuk om je spullen weer eens terug te zien toch? En ook dat ze goed terecht zijn gekomen.

@Munkie,

Inderdaad valt er buiten de deur niet veel meer te halen en ook zijn de technieken aardig veranderd.
Toen ik in het begin nog geen noot kon lezen moesten de solo's van een plaat afgehaald worden en maar iedere keer de naald weer terug op z'n plaats krijgen, maar het had ook zijn voordeel betreffende het muzikale gehoor.
Als deze technieken van deze tijd er vroeger was geweest dan hadden wij het een stuk makkelijker gehad.

In het verleden ook wel eens sax gespeeld (geprobeerd) maar had er te weinig lucht voor (roken destijds) maar het blijft het een fantastisch instrument.
Het belangrijkste vind ik, dat men plezier in het musiceren heeft en blijft houden ongeacht de muziekstijlen.
Zou mij geen raad weten wanneer dat er niet zou zijn.

Wimvdb
27 december 2014, 18:07
Even op topic : De SG prophecy en Cube zijn normaalgezien onderweg :rockon:

Tupelo
27 december 2014, 18:25
Oke, je bent voor het setje gegaan begrijp ik ?
Lijkt me een redelijke deal, en goed om mee van start te gaan.
Congrats !

mattihafler
27 december 2014, 23:33
Ben zelf weg van Hagstrom gitaren. Sommige gaan ook zeker voor de prijs die jij in gedachten hebt.
Ik speel er rock en metal georiënteerde muziek mee, met de stock pu's.

Riny
28 december 2014, 12:24
Heb ook een cube 20x staan voor leerlingen met elektrisch gitaar.
Dit om ze niet over buizenversterkers te laten spelen zodat het thuis niet anders dan hier zou klinken.

Wanneer een leerling geen gitaar heeft beveel ik ze altijd een Ibanez of Fender gitaar aan (akoestisch).
Deze zijn ook als sets te koop tot € 150,00 , goed genoeg voor de eerste paar jaar.
Willen zij een klassieke gitaar is dat aan hun, hierin is qua budget moeilijk te adviseren want er zijn hiervan zoveel verschillende kwaliteiten e.d.
Daarna zouden ze kunnen gaan sparen, in de periode dat ze lessen, voor iets wat ze graag persoonlijk aan zouden willen schaffen.

munkie
29 december 2014, 15:02
De SG prophecy en Cube zijn normaalgezien onderweg

Pix or it didn't happen :B

Ik heb een Cube 60, geweldig clean kanaal,goede effecten vooral de galm. Kanaal B met de modelling gebruik ik nooit. Ik heb wel een Blackstar pedaal, buizen preamp in pedaal vorm eigenlijk, Gewoon voor een willekeurige cleane amp en blazen maar.

http://www.jazzguitar.be/

Staat veel op over gitaren en amps maar ook over theorie, toonladders, akkoorden etc.

telerocker
29 december 2014, 15:09
Een Cube is gewoon een prima (oefen)ampje voor het geld. Ik heb er laatst nog op eentje gerepeteerd omdat ik te lui was mijn eigen gear mee te nemen. De Black Panel-stand met een paar pedalen ervoor klonk heel behoorlijk.

Wimvdb
29 december 2014, 16:57
Pix or it didn't happen :B



Het enige wat ik jullie kan tonen is hoe de meneer het heeft verzonden ;)

http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/unnamed7_zps36460430.jpg (http://smg.photobucket.com/user/rocknsad/media/unnamed7_zps36460430.jpg.html)
http://img.photobucket.com/albums/v661/rocknsad/unnamed8_zpsc68a3240.jpg (http://smg.photobucket.com/user/rocknsad/media/unnamed8_zpsc68a3240.jpg.html)

Nu hout vasthouden :(

Hendrik1970
29 december 2014, 17:16
Foto`s please.........
en hoe speelt ie?

Wimvdb
29 december 2014, 18:03
Hij is er nog niet... In't beste geval morgen. Indien niet moet ik er woensdag achter op de post :(

Mvg,
Wim

Wimvdb
30 december 2014, 12:22
De amp is toegekomen, de gitaar nog niet... Nogthans gelijktijdig opgestuurd :( Nu ben ik wel wat ongerust

munkie
30 december 2014, 12:47
Ik wil je niet opjutten maar ik ben wel eens bijna een gitaar kwijtgeraakt in een poging hem van NL naar BE te verzenden met PostNL. Leermoment: het adres op de doos zetten met een wit stuk papier waar je in GROTE letters het adres op hebt geprint.

Ik mag hopen dat verkoper de gitaar heeft ingepakt in bubbeltjesplastic en de snaren eraf heeft gehaald. Ik verzend nooit gitaren met 50 kg snaarspanning erop. Bolt-on gitaren liefst uit elkaar halen.

RS-Rik
30 december 2014, 13:04
Ook ik was herintreder en zie wat er van komt als je niet uitkijkt.
Klik (http://www.mijnalbum.nl/Album=PYS6P8KD#EZAECDDN)

Benijdenswaardige collectie moois

allard85
30 december 2014, 19:21
Heb dezelfde amp. Goed ding.

Wimvdb
31 december 2014, 08:44
31/12/2014 07:19 Zending onderweg voor levering AALST MAIL

We leven op hoop :)