PDA

View Full Version : oud karkas nieuw leven in geblazen



wietse
23 december 2014, 13:30
jawel kocht dit ding als een leeg karkas, hals, body, brug en tuners verder niks, ben de afgelopen dagen effe creatief geweest met wat ik aan onderdelen had liggen en de slagplaat en elementringen uit roestvrijstalen ikea placemats geknipt waarvan ik laatst een stapel kocht in de kringloop.
ben tevreden over het resultaat slagplaat zelf maken was niet zo moeilijk, mooi passende uitsparingen in de elementringen dat kostte veel meer tijd, maar met geduld en een dremel kom je ver.
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/tonikamercy.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/tonika.jpg

op de kop zit een plaatje waar op staat muziekhuis tonika emmen-assen, dus van voordat er een tonika in groningen zat, hij heeft een gelijmde hals waar vreemd genoeg wel een neckplate achter zit, de bespeelbaarheid is nadat ik hem geherfret heb uitstekend, superlage actie, en de hals is kaarsrecht en dat voor een oude hals zonder halspen die niet eens overdreven dik is, zal wel snel weer in de verkoop gaan ben ik nog niet over uit, ik hou nu eenmaal van origineel voor m'n eigen collectie.

Oranjeaap
23 december 2014, 14:18
Wat een absurd lelijk apparaat :seriousf:

beruk
23 december 2014, 16:03
Wacht maar tot Jack White em ziet. Is er van, dit soort dingen

wietse
23 december 2014, 16:15
smaken verschillen sommige details konden wat beter, alles op de gok gemaakt met handgetekende mallen en niets uitgemeten, hij klinkt trouwens verbazend twangy richting telecaster, zou de keuze van slagplaatmateriaal daar soms debet aan zijn?

Tupelo
23 december 2014, 18:22
Wacht maar tot Jack White em ziet. Is er van, dit soort dingen
Lijkt me ergens ook heerlijk, van die microfonische piepplanken, helemaal prima.
En dan in plaats van drie of vier goede gitaren, gewoon een dozijn van dit soort dingen, om met allerlei stemmingen te experimenteren, die je liever niet doet op je eindelijk goed afgestelde en geintoneerde betere gitaren.

macwilliams
23 december 2014, 21:17
Ik zelf houd wel van een dergelijke grove afwerking, functie boven schoonheid.
Lijkt het zo door de foto of is dat RVS echt zo glimmend?


smaken verschillen sommige details konden wat beter, alles op de gok gemaakt met handgetekende mallen en niets uitgemeten, hij klinkt trouwens verbazend twangy richting telecaster, zou de keuze van slagplaatmateriaal daar soms debet aan zijn?
Het zou inderdaad kunnen dat het RVS Er voor zorgt dat de gitaar nu extra twangy klinkt.

wietse
23 december 2014, 21:39
dat rvs glimt inderdaad zo, is de kant waar de foam op zat, de andere kant heeft hele lichte strepen ala teisco maar dan luistert het erg nauw in welke richting je de slagplaat aftekent, die strepen moeten wel goed in lijn staan namelijk als je die wilt gebruiken.
hem net nog even geintoneerd dat was ik nog vergeten, vond hem al wat anders dan anders klinken kwa zuiverheid zat er net wat teveel naast de E was een F# op de 12e fret en dat merk je toch wel.
precies krijg je de boel toch niet, is het klassieke tele brug idee 3 zadels voor 6 snaren, dat krijg je nooit spot on.

munkie
24 december 2014, 11:45
Hehe weer een echte "Wietse Special". De hobby is wat over vrees ik, prutsen aan gitaren, al heb ik nog een tas vol elementen en wat gitaren waar nog wat aan moet gebeuren. Ik heb laatst nog een GFS humbucker en P90 in HB formaat in een Westone Spectrum gezet, daar zaten de foute UBC pickups in. Vooral de Dream 90 deed het prima bij de neck.

Ik ben al tijden bezig de verzameling wat af te slanken, valt niet mee je moet alles naar Belgie sturen. Anderzijds, het heeft wel wat, muren vol gitaren en dan eens wat anders dan de mainstream G/F/I planken.

wietse
24 december 2014, 13:26
onderdelen en project gitaren zijn altijd welkom, dus mocht je ze kwijt willen, vooral elementen, zit nu bijna zonder namelijk, elementen niet projecten :D.
heb nu nog 3 projecten, gerrinez artist moet ik alleen nog bedraden compleet met 4 microswitches voor phase, coiltap etc, dus een vrij ingewikkeld schema.
en een goedkope washburn ook daarvan moet eigenlijk alleen nog de electronica, beide heb ik goldtop van gemaakt.
en nog een mooie japanse bas heb er alleen nog een tuner voor nodig, dogear met dikke schacht, nieuw setje tuners is me wat te prijzig die dingen zijn vrij duur.
maar ik ben er ook vooral winters mee bezig zomers heb ik het vaak te druk met markten.
maar ik doe tegenwoordig wel redelijk vaak wat fretwerk ook voor anderen, word er steeds beter in, een klassieke gitaar laats in iets meer dan 2 uurtjes tijd inclusief levelen, crownen en verder afwerken, dat de originele frets er bijna uit zichzelf uitvielen scheelde ook wel.
heb nog wel wat meer opknappers staan maar sommigen daarvan zit zoveel werk aan oa om het fretboard weer te herstellen dat ik er tegenop zie.

Tunes
24 december 2014, 16:07
Euh serieus ? ?

wietse
24 december 2014, 16:24
Euh serieus ? ?

wat bedoel je ??

Tunes
26 december 2014, 12:05
Goede vraag, welke ik eigenlijk aan jouw had kunnen stellen (m.b.t. de titel).

guitarkid
26 december 2014, 22:26
Tonika Assen was een klein muziekwinkeltje dat gerund werd door Nico Koenders, die daar ook muziekles gaf. Als geboren en getogen Assenaar heb ik daar o.a. mijn eerste gitaar gekocht: een Marvin Telecaster voor fl 275,-. Best heel veel geld toen. Als iemand daar nog wat info over heeft, graag, maar dat terzijde. Hij verkocht ook vrijwel alleen maar LaBella snaren, maar die vond ik wel heel stoer, dus dat kwam goed uit. Zijn leerlingen kwamen soms langs om hun gitaar te laten stemmen en dat was iets waarvan ik als 13-jarige al dacht: "Dat nooit!!!". ;)
Overigens hadden deze twee Tonika's niets te maken met de huidige Tonika in Groningen. Die zit er overigens al aanmerkelijk langer dan menigeen weet, want die winkel werd ooit gerund door dhr. Oost (als ik het goed heb) en is pas later overgenomen door de huidige eigenaar, die daar overigens ook lang heeft gewerkt!

Pontimic
2 januari 2015, 20:27
Mooi gedaan!!
Ik kreeg net een aanbod om een gitaar over te nemen. Weet jij wat dit voor een gitaar is, Wietse?
http://i1293.photobucket.com/albums/b587/pontimic/10885010_417332785089293_6835043828000928259_n_zps 2bbada8e.jpg (http://s1293.photobucket.com/user/pontimic/media/10885010_417332785089293_6835043828000928259_n_zps 2bbada8e.jpg.html)

wietse
2 januari 2015, 23:34
iets uit de kawai stal als ik de elementen bekijk, als de prijs maar leuk is dan kan je er wel lol aan hebben, een 4 elements uitvoering wil ik nog wel eens 100 euro voor geven, zoiets vind ik niet meer dan 70/80 waard het is en blijft een multiplex plankje, die je niet kan intoneren en waar ook niet naadloos een tom brug op past.

Tabula Rasa
3 januari 2015, 04:39
Hier heb ik dus vorige week een telecaster van in huis gehad voor wat reparatiewerk. Wat een teringzooi. Als ik 70 a 80 te besteden had, dan zou ik een squier kopen.

Pontimic
3 januari 2015, 10:04
Ok thanx... ik had ook gezien dat de input eruit is...25 euro gitaartje dus. Ga straks ff kijken. Misschien de elementen gebruiken voor een ander projectje....

Tabula Rasa
3 januari 2015, 10:30
Elementen kunnen wel lekker zijn. Persoonlijk zou ik de rest wegflikkeren. Snap niet waarom deze zooi steeda gepromoot wordt.

beruk
3 januari 2015, 11:02
Elementen kunnen wel lekker zijn. Persoonlijk zou ik de rest wegflikkeren. Snap niet waarom deze zooi steeda gepromoot wordt.

Omdat crappy gitaartjes hipster zijn?

barno
3 januari 2015, 11:25
Mooi gedaan!!
Ik kreeg net een aanbod om een gitaar over te nemen. Weet jij wat dit voor een gitaar is, Wietse?
http://i1293.photobucket.com/albums/b587/pontimic/10885010_417332785089293_6835043828000928259_n_zps 2bbada8e.jpg (http://s1293.photobucket.com/user/pontimic/media/10885010_417332785089293_6835043828000928259_n_zps 2bbada8e.jpg.html)

heb exact zo'n exemplaar ooit in orde gezet voor iemand die 'm nu al twee jaar op podia in heel Europa gebruikt als slide gitaar. oa de tremolo arm was weg en het ik vervangen door de steel van een grote lepel. prima hals ook.

Trouwens, de crappy gitaartjes hype komt door bekende, goede muzikanten die de manco's van dit soort gitaartjes compenseren met goed spel.

Pontimic
3 januari 2015, 11:31
heb hem net opgehaald....voor 10 euro kon ik hem niet laten liggen. Hier zit ook een zelfgemaakt tremoloarm en slagplaat van rvs op. heeft wel wat aandacht nodig. Topkam zit los, de input is eruit (is voor iets anders gebruikt). Zodra ik mijn andere projecten klaar heb, ga ik deze maar eens onder handen nemen. Het is wel een mooi model....

wietse
3 januari 2015, 14:50
heb hem net opgehaald....voor 10 euro kon ik hem niet laten liggen. Hier zit ook een zelfgemaakt tremoloarm en slagplaat van rvs op. heeft wel wat aandacht nodig. Topkam zit los, de input is eruit (is voor iets anders gebruikt). Zodra ik mijn andere projecten klaar heb, ga ik deze maar eens onder handen nemen. Het is wel een mooi model....


bij kawai hoeft de rvs slagplaat niet zelfgemaakt te zijn, zo rolden sommige modellen uit de fabriek en een tientje is een koopje, ik bied je altijd 25 :D.

Dirk_Hendrik
3 januari 2015, 19:45
Omdat crappy gitaartjes hipster zijn?

Eerder omdat velen hopen een vintage pareltje te pakken te hebben. In plaats van het absolute brandhout dat het normaliter is...

Pontimic
4 januari 2015, 20:04
Ik weet dat deze wel zelfgemaakt is (de slagplaat), de gene waar ik hem van kocht heeft hem meer als 30 jaar geleden 2e hands gekocht.
Ik heb er vandaag een paar uurtjes werk in gestoken....Alles schoongemaakt, een aantal soldeerpunten opnieuw gedaan, nieuwe input erin gezet, nieuwe kluson style tuners erop gezet, topkam gelijmd en een setje nieuwe snaren erop gezet.
Hij klinkt lekker vies, een kruising tussen qotsa en oude surf/garage!!
Hij speelt ook nog eens verrassend licht.
Ik denk dat ik er nog wel een mustang style brug op zet omdat de intonatie voor geen meter klopt en niet afgesteld kan worden.

Verder ben ik een happy camper!!

Pontimic
4 januari 2015, 20:07
bij kawai hoeft de rvs slagplaat niet zelfgemaakt te zijn, zo rolden sommige modellen uit de fabriek en een tientje is een koopje, ik bied je altijd 25 :D.

Bedankt voor je aanbod ;) maar ik denk dat ik deze zelf hou....:D

wietse
4 januari 2015, 20:17
I
Ik denk dat ik er nog wel een mustang style brug op zet omdat de intonatie voor geen meter klopt en niet afgesteld kan worden.


wat ik nog wel eens doe bij zulke gitaren, de brugplaat loshalen en dan hem er los onder zetten dan kan je er wat mee schuiven net zoals je bij een jazzgitaar doet om de intonatie juist te krijgen vaak is iets schuiner zetten van de brug al voldoende.
je kan de brug na de tijd natuurlijk vastzetten op de juiste plaats maar los laten is ook geen probleem, hij valt er echt niet tussenuit.