PDA

View Full Version : Wat is het erschil tussen gewone en Jumbo frets



motorhan
23 december 2014, 11:57
Hallo,

Wat is het verschil in spelen met een Fender voorzien van gewone of z.g jumbo frets.

En zijn jumbo frets een voordeel bij solo of slagwerk.

Er zullen wel reacties komen dat moet je zelf proberen/ervaren, maar mijn vraag is eigenlijk hoe ervaren jullie het.

Bedankt voor elke reactie

Met vr gr
Han

munkie
23 december 2014, 12:05
Dat is een kwestie van smaak en moet je zelf uitproberen.
:seriousf:

Ik had mijn rode samengestelde Strat weer eens van zolder gehaald, Nieuw setje snaren erop. Heeft een dikke Allparts maple/maple neck met hoge dunne frets. Mijn andere Strat heeft een dikke Allparts maple/maple neck met medium Jumbo's dus hoog EN breed. Die speelt toch lekkerder IMHO vooral voor de bluez dus snaren opdrukken.

Maar nogmaals zelf proberen ern ervaren.

Rizz
23 december 2014, 12:49
http://www.ruokangas.com/wp/wp-content/uploads/2011/01/fretsizes.png

barno
23 december 2014, 12:58
jumbo's voelt iets smooter aan mss. mij maakt het allemaal niet veel uit. ik speel iets liever op smalle fretjes denk ik. Hangt er ook vanaf hoe de frets gecrownd zijn. bij jumbo's heb je vaak dat ze niet echt rond gecrownd zijn, dat geeft meer snelheidsgevoel (cfr fretless wonder van Gibson in de sixties) maar dat kan uiteraard niet goed zijn voor tuning/intonatie

HaroldA
23 december 2014, 14:28
Mijn Ibanez SZ320 had zo'n grote frets dat ik bij een slide de hele tijd er tegenaan "botste" met mijn hand. Dat was reden genoeg om de gitaar te verkopen.

Oranjeaap
23 december 2014, 14:29
Het is natuurlijk een kwestie van smaak. Ken ook genoeg mensen die toch liever op van die mini fretjes spelen. Beetje kwestie van je speelstijl en je genre natuurlijk. Ik heb een gitaar met fretless wonder frets en een gitaar met jumbo frets en het heeft beide zijn voor en nadelen.
Op mijn fretless wonder hals kan ik sneller en accurater spelen, vooral bij muziek waar veel akkoorden snel achterelkaar gespeeld moeten worden. Ik kan er echter weinig op spelen waar veel bends in zitten want dat is gewoon super stroef.
Jumbo frets kan ik geweldig fijn lead op spelen, bends gaan extreem soepel. Ritme spelen gaat ook goed. Omdat het zo soepel speelt ga ik vaak wat slordig spelen bij het echt snelle werk dus daar gebruik ik dan weer lage frets voor. Denk aan metal etc

Al met al ligt mijn voorkeur bij Jumbo frets omdat je daar op meer gebieden prima mee uit de voeten kunt en ze niet echt een zwakke plek hebben zoals echt lage frets.

barno
23 december 2014, 15:37
Mijn Ibanez SZ320 had zo'n grote frets dat ik bij een slide de hele tijd er tegenaan "botste" met mijn hand. Dat was reden genoeg om de gitaar te verkopen.

snap niet goed waarom je bij smallere frets dat probleem niet zou hebben. lijkt me eerder kwestie van actie of van slidetechniek.

edit, je hebt het wsch niet over een bottleneck bedenk ik me nu. dan snap ik het idd

HaroldA
23 december 2014, 15:49
snap niet goed waarom je bij smallere frets dat probleem niet zou hebben. lijkt me eerder kwestie van actie of van slidetechniek.

edit, je hebt het wsch niet over een bottleneck bedenk ik me nu. dan snap ik het idd

Jep: was gewoon een beweging van mijn hand over de hals waarbij ik tegen de zijkanten van de fretten aan botste. Geen fijn gevoel.

motorhan
23 december 2014, 19:01
Bedankt voor jullie reacties. zoals gezegd ik ga het binnenkort eens proberen. dus op naar de muziekwinkel.



met vr gr
han