PDA

View Full Version : Sneeuw



mountainman
22 december 2014, 19:29
Nee, niet hier in Nederland. En toen ik dit stukje schreef was er al helemaal geen sneeuw. Dat was namelijk afgelopen zomer toen het rond de 30 graden was.

Geen progrock uitspattingen deze keer maar gewoon een lieflijk deuntje. Moet kunnen zo vlak voor de kerst toch? Denk aan dartelende sneeuwvlokjes, blij spelende kinderen en eventueel nog wat dansende sneeuwpoppen om het kerstplaatje compleet te maken.

First Snow (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8951343/mp3/new/First%20Snow.mp3)


Alvast fijne kerstdagen!

MichaelSS
22 december 2014, 22:39
Ik ben nooit zo van dit soort synthesizer spul daarom reageer ik er niet vaak op. Mijn mening is vaak dusdanig negatief wat echt aan mijn smaak ligt want het is muzikaal (vaak) prima in orde.

Maar ik vind dit wel leuk. Bij mij schiet echter eerder een beeld door m´n hoofd van een (zonne)bloem die ontpopt vanaf zaadje tot complete bloem met steel en blad (duh). En dan zo'n versnellingscamera erop. Bij kerst en sneeuw hoor ik graag wat meer belletjes en wat meer mineur akkoorden. Misschien wat minder piano en wat meer violen. Wel grappig stuk muziek om eens bij jezelf te rade te gaan wat je hier nu eigenlijk bij kunt fantaseren. Leuk dat jij de kerst benoemd terwijl je het in de zomer hebt gemaakt ;).

Duhsjaak
23 december 2014, 07:52
@Michael
Wat Mountainman van je reactie vindt zal vanzelf blijken.
Ik ben blij dat je het hebt opgeschreven. Daarom wijken mijn reacties vaak wat af van de rest.
Hoe je een nieuw (of desnoods niet nieuw) lied ten gehore brengt, of het rammelt, of een snoertje bromt? Het zal me allemaal jeuken. Da's allemaal techniek.

Wat paramount is, is dat er een lied is, dat er daarvoor niet was. Dat heeft hetzelfde magische als in een doka kijken naar een wit vel papier waarop een foto zichtbaar wordt. Als het mooier moet (omdat het lied moet dienen als demo) dan wordt ie nog wel eens mooier gemaakt. Da's allemaal techniek.

Jij beschrijft hier los van techniek wat de muziek met je doet. Dat vind ik knap. Het is tegelijk ook de essentie.
Bij schilderen, keramiek, dansen, muziek? Als artiest kun je niet veel anders doen dan de gevoelens van je toehoorder of toeschouwer organiseren. Als er mensen voor gaan stilstaan en er blij van worden, is het werk de moeite geweest.

En in dit geval duidelijk gelukt. Hij heeft nu al twee mensen blij gemaakt. Niet gek op een dinsdag ochtend. Heel fijn M!
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
23 december 2014, 12:02
Ik hoor t wel! Die zachte, kleine, zachtmoedige vlokjes :)

+ mooie opbouw
+ ik hoor sneeuw! :)
+ de piano solo is (qua nootkeuze) mooi

- de sounds/het MIDI karakter, ik druk me netjes uit maar het klinkt nogal matig :) Zo'n leuke piano solo en dan zo'n geluid, zonder enige velocity response brrrrr
- vind de gekozen noten in het contine aanwezige tokkelstuk niet zo mooi

mountainman
29 december 2014, 15:12
Zo, ik ben weer terug van kerstreces. En toen was het ondertussen nog echt gaan sneeuwen ook.

Bedankt voor de reacties!

@Michael: Des te leuker dat je nu reageert. Ik reageer zelf ook alleen als ik iets zinnigs of opbouwends te melden heb, maar ik beluister wel alles wat hier wordt geplaatst.
De sneeuw die deze week is gevallen hier in de Randstad regio vind ik inderdaad mineursneeuw. Vieze natte modderzooi die daarna veranderde in ijzel. Bah. Maar dat is niet het soort sneeuw dat ik hierbij in gedachten had.

@Gus: Jouw vergelijking met beeldende kunst vind ik goed gevonden. Ik probeer met mijn muziek inderdaad beelden bij de luisteraar op te roepen. Dat het niet altijd dezelfde beelden zijn als er ik er zelf bij heb is dan pech voor mij maar uiteindelijk gaat het om de ervaring van de luisteraar.

@Fusion: Ja, het blijft natuurlijk midi hè. ;) Die piano solo vond ik zelf ook het beste gedeelte. Om Gus zijn vergelijking nog even door te trekken... midi geeft heel veel mogelijkheden om een muzikaal plaatje in te kleuren, maar daarbij bestaat het gevaar dat het allemaal te mooi en te perfect wordt. Zoals een schilderij met fraaie pastel tinten waarbij alle harde lijnen zijn weggepoetst.
Het tokkelstuk is trouwens de noot voor noot naar midi omgezette gitaarpartij. Oorspronkelijk gespeeld op de 4 hoge snaren en met de open D continu aanwezig als grondtoon. Misschien dat dat wat geforceerd aandoet?
Het grappige is dat het basisakkoord D pas helemaal op het eind van het (gemoduleerde) refrein wordt gespeeld. Een soort uitgesteld orgasme dus. Dat is denk wat het stuk een prettige spanningsboog geeft.
Die D wordt daarnaast gedubbeld door de bas. Dat mag dan meteen uitgeroepen worden tot de meest saaie baspartij ooit.

Fusion
29 december 2014, 16:34
Nee ik bedoelde niet de pedaalnoot. Ik kan t niet goed met woorden uitleggen. Lama :)

Duhsjaak
30 december 2014, 01:20
Saai?
95% van mijn muziek staat in D. Heerlijk.
Zoals alle John Fogerty in E stond.
Zoals..... Ken je Irving Berlin? Über relevant in deze kersttijd. Alles in F of F'. Zou ik eens op moeten halen die herinnering. Hij is uit mijn hoofd 20 jaar geleden overleden. Kon maar in een toonsoort schrijven en had een piano, waardoor hij door het inkorten van de snaren, op dezelfde toetsen, toch een andere toonsoort kreeg. Go figure.

Een van de componisten uit de Great American Songbook. Doe het m na!!!

Als jij, Mountainman, een van de Great Dutch Songbook kunt worden met een uitgesteld orgasme? Doe het dan maar gewoon.
WTF, geniet ervan.
En laat ons van de muzikale kant meegenieten.

Ik kan me wat slechters voorstellen.
Als je een bakkie drinkt, is het resultaat voorspelbaar; maar nog niet saai toch? Anders zouden we het niet steeds doen.
Heb er zelfs een liedje over geschreven.

Saai? Wippen.
Ahhhh..... don't get me started.
Nog niet genoeg liedjes over geschreven zelfs.....
Vriendelijke groet, Gus

Ernest01
2 januari 2015, 16:35
Leuk lied. Bijzondere klanken ook.
De 'tokkel' vind ik - net als Fusion - minder in dit stuk. Het staat naar mijn smaak ook te hard in de mix.
Neemt niet weg dat ik het goed in elkaar gezet vind. Solo is heel mooi.
Doet mij niet aan sneeuw denken.... meer aan iemand die op een zomerdag over de hei loopt.
(ach ja, zo heeft iedereen zijn kronkels.....)

mountainman
3 januari 2015, 14:29
Bedankt Ernest. Dat van die mix is een goede tip. Ik heb het aangepast. Het tokkelstuk staat nu zachter en heeft ook wat minder hoge boventonen.

De nieuwe mix staat onder dezelfde link: First Snow (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8951343/mp3/new/First%20Snow.mp3)
En de oude mix heb ik bewaard onder een andere link: First Snow - Mix 1 (https://dl.dropboxusercontent.com/u/8951343/mp3/new/First%20Snow%20-%20Mix%201.mp3)