PDA

View Full Version : Dots plaatsen in fretboard, iemand tips?



Mijobo
22 december 2014, 00:36
Hallo beste peepz.

Een aantal maanden geleden kocht ik een bouwpakketje van een tele thinline om mezelf eens bezig te houden, en om te kijken of ik er een leuke gitaar van kon maken.
Aangezien ik het druk heb met school komt er van het projectje vrij weinig, maar lukt het me af en toe toch om er een beetje aan te pielen.

Maar sinds ik aan de hals werk zit ik met een kleine issue, en wilde ik eerst kijken hoe ik dit het best kon doen door het op dit forum te plaatsen.
De hals ziet er naar mijn mening mooi uit. Alleen de frets moeten nog gevlakt worden, maar dat is van latere zorg.

Toen ik de hals binnen kreeg, waren de plekjes voor de dots op het fretboard met een soort epoxy gevuld, met daaronder een geprint stukje ''abalone''. Deze heb ik er voorzichtig uitgeboord.
Ik heb daarna clay dots gekocht, maar kwam tot de ontdekking dat de diepte van deze lege ''gaatjes'' allemaal van elkaar verschillen.
Het gaat dan vooral om te ''te diepe''. Hoe kan ik het best deze gaatjes opvullen/boren om de dots er mooi in te krijgen?
Daarnaast ben ik ook benieuwd wat de beste manier is om ze er in te lijmen? Is hiervoor houtlijm geschikt? of juist superlijm? Of iets anders?

Groetjes,
Milan

(De dots die ik erin wil hebben zijn 2 mm diep)

barno
22 december 2014, 08:00
gewoon opvullen met schuursel. daarna met secondenlijm erin lijmen. houtlijm kan ook (wat langer wachten wel). normaal doe je dit voor je de hals fret. dan kan je de dots mooi gelijk afschuren. kan nu ook nog, is alleen wat meer gepruts omdat je tussen de frets moet schuren

Enra
22 december 2014, 08:17
Epoxy heeft - zeker voor dit soort kleine projecten - een groot vullend vermogen. Ik heb dit soort klusjes altijd gedaan met epoxy. Als het gat te diep is, dan vult de epoxy de ruimte op. Stevig aftapen bij wijze van klemmen en laten drogen. Schrapen en schuren (of andersom). En het zit voor eeuwig en ever.

Groet,
Arne

Mijobo
22 december 2014, 15:49
Dankjewel!
Ik ga even kijken wat ik in huis heb liggen, en dan probeer ik het op zo op te lossen met behulp van jullie tips ;)

Groetjes Milan

barno
22 december 2014, 15:57
toch opletten met epoxy als vuller, gaat uiteraard langs de dot op de toets terechtkomen. met wat schuurweg haal je dat weg, maar als je tussen de frets moet gaan schuren, zou ik er liever niet aan beginnen.

Enra
22 december 2014, 16:31
toch opletten met epoxy als vuller, gaat uiteraard langs de dot op de toets terechtkomen. met wat schuurweg haal je dat weg, maar als je tussen de frets moet gaan schuren, zou ik er liever niet aan beginnen.

Opletten is natuurlijk verstandig en tussen frets werken is inderdaad lastiger. Maar ook tussen de frets is het best weg te krijgen, ik heb dat talloze keren gedaan. Ga anders eens experimenteren op een stukje afvalhout wat voor jou het beste werkt.

Groet,
Arne