PDA

View Full Version : piezo-element maken



gertgert
21 december 2014, 21:49
De K&K mini pure is een populair element want je onder het brugzadel plakt.
Te koop voor 115 euro.
Het bestaat uit drie piezo's met een jackouput.

http://s18.postimg.org/uxp09rcv9/maxresdefault.jpg[/url]

Dan denk ik: bij Conrad koop ik een piezo elementje voor 0,75 cent.

http://s18.postimg.org/mqx0i6msl/710397_BB_00_FB_EPS.jpg[/url]

Drie stuks in in serie schakelen, jackoutput eraan, en wat zou klanktechnisch het verschil zijn?
Piezo=piezo. Of is dat te simpel gedacht??

barno
21 december 2014, 22:30
het is alleszins goedkoop genoeg om het gewoon es uit te proberen. ik zal het niet doen want zelfs van een dure piezo wordt ik niet blij qua klank.

flatline
22 december 2014, 14:45
Het ergste is dat dat element van 115 € helaas ongeveer zo goed klinkt als dat van 3 x 75 ct ... piezo is helaas piezo ;
denk eraan om je piezo's "los" te plaatsen, dus op een laag Tec-7 ipv met een stugge lijmverbinding;
Zal het dan goed klinken ... ? neen, maar wel iets beter.
maar piezo blijft helaas piezo.
F

gertgert
22 december 2014, 19:14
ja. knerp knerp.
het is hier ook goed te horen: https://www.youtube.com/watch?v=riQk4WHZSR0

je vullingen trillen spontaan uit je kiezen.
wil er niet te veel aan uitgeven, dus misschien beter zo'n schaller klankgatelement kopen, of een dean markley.
piezo-test ga ik alsnog wel uitproberen in een ukelele.

barno
22 december 2014, 19:46
ja. knerp knerp.
het is hier ook goed te horen: https://www.youtube.com/watch?v=riQk4WHZSR0

je vullingen trillen spontaan uit je kiezen.
wil er niet te veel aan uitgeven, dus misschien beter zo'n schaller klankgatelement kopen, of een dean markley.
piezo-test ga ik alsnog wel uitproberen in een ukelele.

zo'n passieve dean markley klinkt heel goed, alleen live moeilijk bruikbaar door lage volume. ik heb onlangs twee actieve klankgat pu' gekocht: een fishman en een baggs. beide goed, maar baggs is net iets meer mijn smaak.

Plant
22 december 2014, 20:08
Is dat K&K element zonder preamp? Passieve piëzos moet je echt hoogohmig afsluiten als je wat geluid wilt overhouden, een buffer / preamp moet je wel incalculeren. Ook denk ik dat je ze niet in serie maar parallel moet schakelen.

Ik meen me te herinneren dat forumlid aaronstonebeat (hier lang niet meer gezien overigens) zelf iets met van die Conrad piëzos gemaakt heeft. Ik kan geen topic vinden, maar je kunt eens per PM informeren hoe hij het heeft gedaan.

D3nnis
22 december 2014, 20:23
Het is alweer een jaar of 8 geleden, maar heb toen wel wat gitaren gehoord die een "element" aan de binnenkant van de het bovenblad, in de buurt van de brug geplakt hadden. Was van Schatten design geloof ik en klonk allerminst beroerd en niet gek duur. Vraag me af of het systeem wezenlijk anders is dan de piezo plakkers als hierboven beschreven. Is wel een andere benadering dan een piezo strip waar de snaarkracht op staat. Iemand ervaring hiermee?

gertgert
22 december 2014, 22:45
Is dat K&K element zonder preamp? Passieve piëzos moet je echt hoogohmig afsluiten als je wat geluid wilt overhouden, een buffer / preamp moet je wel incalculeren. Ook denk ik dat je ze niet in serie maar parallel moet schakelen.
.

Een pre-amp bouwen we dan ook zelf natuurlijk: http://tagboardeffects.blogspot.nl/2014/04/acoustic-piezo-preamp.html

Plant
22 december 2014, 23:00
:ok: Helemaal goed.

En ook dat kost maar een fraktie van die 115 Euro.

gertgert
22 december 2014, 23:23
zojuist de spullen besteld.
wordt vervolgd!

Hedge
23 december 2014, 18:45
Het is alweer een jaar of 8 geleden, maar heb toen wel wat gitaren gehoord die een "element" aan de binnenkant van de het bovenblad, in de buurt van de brug geplakt hadden. Was van Schatten design geloof ik en klonk allerminst beroerd en niet gek duur. Vraag me af of het systeem wezenlijk anders is dan de piezo plakkers als hierboven beschreven. Is wel een andere benadering dan een piezo strip waar de snaarkracht op staat. Iemand ervaring hiermee?

Ik heb pas een schattendesign ingebouwd in een OM-achtige gitaar. Klinkt goed, maar wel vrij veel Bas. Ik heb hem geplaatst op foam, als je hem in kneedgum zet schijnt de Bas minder te worden.

Hedge
23 december 2014, 18:46
Ben benieuwd hoe dat gaat klinken


zojuist de spullen besteld.
wordt vervolgd!

Rizz
23 december 2014, 18:57
Zou het echt zo simpel zijn? Is er ook niet iets als kwaliteit van materiaal? Of worden we zo vreselijk in de maling genomen?

D3nnis
23 december 2014, 19:08
Of worden we zo vreselijk in de maling genomen?

Dat sowieso!

Plant
23 december 2014, 20:05
Zou het echt zo simpel zijn? Is er ook niet iets als kwaliteit van materiaal? Of worden we zo vreselijk in de maling genomen?

Net als dat je veel verschil hebt in luidsprekers (alleen de frequentiekarakteristieken al) heb je dat ook bij piëzo's. In feite gebruiken we die veel als speaker (buzzer) maar hetzelfde ding kan dus geluidstrillingen omzetten in signaal.

http://marblar_data.s3.amazonaws.com/uploads/editor-cvrr4xpu6g-ed4aecc5137cade32baa22f69dc96ff3.png

Als je deze grillige karakteristieken met in het 'conventional' geval een flinke resonantiepiek ziet, vraag je je sowieso af waarom iemand een piëzo als serieuze en natuurlijk klinkende pickup inzet. De karakteristieken zijn dan voor weergave, maar als 'microfoon' is dat ook echt niet neutraal.

K&K gebruikt vast niet het 'conventional' type dat je waarschijnlijk wel in je Conrad winkelwagentje hebt gelegd. En je moet ook niet gek opkijken als er in het bijbehorende K&K preampje wat frequentiecorrecties (EQ dus) zijn toegepast om het eindresultaat dragelijk te maken. Niets let je natuurlijk om zelf ook de boel 'recht' te trekken met een EQ.

gertgert
23 december 2014, 22:13
Piezo's zijn nog onderweg, maar de preamp is alvast gesoldeerd.

http://i62.tinypic.com/znvpe8.jpg

Javaca
23 december 2014, 23:43
Die truc met goedkope piëzotjes werkt prima. Heb er in het verleden wat experimenten mee gedaan op zowel gitaar als viool.
Helaas blijft het een piezo klank, maar met een preamp/eq is er zeker wat van te maken. Weet alleen niet zeker of ze in serie willen werken, ik heb ze destijds paralel gezet.

in de jaren 60 kwam Valco (Supro/Airline) al met gitaren en bassen waar zo'n piezo in de brug verwerkt was.

De piezo elementjes zijn in verschillende formaten te krijgen.

-Martijn-
24 december 2014, 11:23
maar piezo blijft helaas piezo.


Daar ben ik het niet mee eens. Zo'n metalen strip die ingeklemd zit tussen de brug en het kambeentje vind ik qua klank niet te vergelijken met drie stickers die je op het bovenblad plakt en de trillingen van het bovenblad opvangen.

timmerman118
13 januari 2015, 16:26
Heb zelf al wat geëxperimenteerd met piëzootjes: snel gemaakt: kabeltje solderen op piëzo en een jack solderen aan de andere kant(gewoon puur natuur zonder pre-amp). Geprobeerd op mijn zelf gemaakte barokgitaar: resultaat was verrassend voor zijn prijs (in totaal 4€ ofzo). Enkel opletten voor de kristallen van de piëzo: deze kunnen loskomen bij verkeerd gebruik :p