PDA

View Full Version : Eerste probeersel met Superlooper



woldhek
21 december 2014, 19:41
Hoi,

Aan het testen geweest met SuperLooper op een oude laptop met Ubuntu Studio.
Gitaar: Ibanez Talman Tcy50
Effect + Drums: Korg Pandora Mini

Het is maar 1 loop, want ik krijg het nog niet goed voor elkaar, dat na de eerste record het geheel in sync is.
Technisch lukt het verder allemaal wel, nu nog fatsoenlijk gitaar leren spelen :noob:

https://soundcloud.com/woldhek/superloopertest1

Duhsjaak
22 december 2014, 08:42
De grootste kwaliteit die je ondertussen als musicus kunt hebben is je niet laten intimideren door de techniek.
Als er knoppen op zitten op die loopers, zijn er twee dingen mogelijk:
- er zit een gebruiksaanwijzing bij
- meestal is dat niet het geval

Zit ie erbij, dan is ie geschreven door dezelfde nerd die de effectdoos heeft bedacht. En snapt een normaal mens niets van zo'n gebruiksaanwijzing. Zit ie er niet bij, dan is dat een teken dat de nerd er ook niet meer uit is gekomen.

Ik neem een voorbeeld aan mijn jongste kind. Die pakt gewoon het ding op en gaat daar gewoon mee in de weer, net zolang totdat ie het snapt.
Zet een leuk muziekje aan het heb geduld.

Loop de loop, van de Beach Boys bijvoorbeeld. Als je dat twee keer hebt gespeeld gooi je je looper door het raam:


https://www.youtube.com/watch?v=7-hU2_FnYMI

Gewoon doorgaan, straks lachen we erom. Ik heb ook iets gekocht met knoppen. En jij bent slimmer dan ik!
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
22 december 2014, 09:37
Prima eerste stukkie toch? En heerlijke jazzy sound. En mooie noten. Niets mis mee.

MichaelSS
22 december 2014, 22:51
De grootste kwaliteit die je ondertussen als musicus kunt hebben is je niet laten intimideren door de techniek.
Als er knoppen op zitten op die loopers, zijn er twee dingen mogelijk:
- er zit een gebruiksaanwijzing bij
- meestal is dat niet het geval

Zit ie erbij, dan is ie geschreven door dezelfde nerd die de effectdoos heeft bedacht. En snapt een normaal mens niets van zo'n gebruiksaanwijzing. Zit ie er niet bij, dan is dat een teken dat de nerd er ook niet meer uit is gekomen.

Ik neem een voorbeeld aan mijn jongste kind. Die pakt gewoon het ding op en gaat daar gewoon mee in de weer, net zolang totdat ie het snapt.
Zet een leuk muziekje aan het heb geduld.

Loop de loop, van de Beach Boys bijvoorbeeld. Als je dat twee keer hebt gespeeld gooi je je looper door het raam:


https://www.youtube.com/watch?v=7-hU2_FnYMI

Gewoon doorgaan, straks lachen we erom. Ik heb ook iets gekocht met knoppen. En jij bent slimmer dan ik!
Vriendelijke groet, Gus

Mooie uitspraak Gus. Kon ik wel even om lachen. Zeer herkenbaar. Volgt een beetje de uitspraak van Theo

"Ik snap niet waarom we zoveel geld uitgeven aan onderzoek naar buitenaards leven. Als het er al is dan zijn ze OF dommer en wil ik niets met ze te maken hebben OF ze zijn slimmer dan ons, en dan vinden ze ons dus eerder dan wij hen."

Stillborn
24 december 2014, 12:37
Klinkt toch al best leuk, inderdaad.
Spelen, uitproberen, spelen uitproberen etc!

Klopt het dat ie op ongeveer 14s even gaat clippen?

woldhek
24 december 2014, 17:47
Bedankt voor de reacties, was wel even zweten, zo met de billen bloot.
Ik bedoel het heeft toch wel een beetje lef nodig om hier je eerste "productie" te laten horen.
En ik had verwacht om compleet afgeschoten te worden.....

Toch wel een hoop gedoe via de laptop en superlooper (o.a. Jack configureren enz.) om snel even iets in te spelen.
Ik overweeg toch een echt pedaal looper te kopen en qua referenties en mogelijkheden lijkt me de Boss RC-3 de mooiste.
Ik zie het nog even aan, zou ook zonde zijn, dat zo`n pedaal na een week in de kast verdwijnt, omdat het nieuwtje er af is....

Trouwens ik had ook nog iets opgenomen met Ardour3, een houseoftherisingsun dingetje, staat ook op mijn soundcloud.
Heb mijn keyboard uit 1982 van de zolder gehaald en ga eens kijken of ik die er leuk in gemixed krijg.

Ach zo zijn we lekker bezig, jullie horen nog van mij...:rockon:

Duhsjaak
24 december 2014, 19:55
Misschien is het een idee om Evert Z. even een PM te zenden?
Hij heeft een stuk of 20 loupezuivere loop based stukjes opgenomen en gepost.
Hij kan je zeker bijpraten over de vraag welke looper in de praktijk overeind blijft.

Zijn alias is Eezz.

Zeker als je Google zoekt vind je zo zijn oeuvre.
Je bent goed bezig. Ik wou dat mijn eerste poging zo klonk. Leg je oor eens te luisteren bij Evert.
Vriendelijke groet, Gus

woldhek
24 december 2014, 20:46
Gus,

Gevonden, wauw mooi hoor.
Nu op zijn website aan het kijken naar DEZE (http://www.evertzeevalkink.com/video/guitar-looping-22/)

Duhsjaak
25 december 2014, 01:54
Heel fijn, dat doe je gewoon heel goed. Altijd nieuwsgierig blijven.
Evert is retegoed, en verdraaid aardig.
Maar retegoed is ie niet geboren.
Dat heeft ie er helemaal zelf van gemaakt.

Dus gewoon geduldig zijn en je oren de kost geven. Dan kunnen wij straks trots zijn dat je aan ons je eerste poging hebt laten horen.
Ik ben dat nu al.
Eerst even sociaal met je kerststallen goochelen, en daarna er weer lekker tegen aan.
Een goede kerst en een nog beter 2015!
Vriendelijkegroet, Gus

woldhek
25 december 2014, 17:16
Pedaal gemaakt voor besturen van Superlooper. Alleen de A,G, L en Enter toets laten zitten. Gaat zeer gemakkelijk met een HP toetsenbord......


http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/25/d4565eb7d8157e360ccd589383100163.jpg

ErikH
29 december 2014, 09:59
Geinig gedaan zo met dat keyboard

woldhek
29 december 2014, 10:06
Geinig gedaan zo met dat keyboard

Ik heb nog van die witte stickers op de 4 toetsen geplakt (die je normaal onder een stoelpoot plakt), nu zijn de toetsen ook goed zichtbaar.
Werkt als een trein en kost helemaal niets (oud toetsenbord).

Duhsjaak
29 december 2014, 10:11
Grappig als je je realiseert hoe dit allemaal is geëvolueerd.
- Eerst echte tape loops (het gereedschap hiervoor heb ik nog - gratis af te halen Amsterdam/Amstelveen)
- toen Cd speler met A-> B mogelijkheid
- nu loop pedalen en
- naar nu blijkt aan de hand van het toetsenbord ook loopen in je compu

In mijn oude muziek hok had ik nog een houten Ikea kapstokje om mijn tape loops aan op te hangen. Het ligt hier nog ergens, maar in mijn nieuwe hok heb ik hem niet meer in de muur geschroefd.

Vreselijk leuk. De gereedschappen voor gebruik in de compu was ik me niet eens van bewust.

Een loop pedaal voor zang gebruik ik nu om de achtergrond koortjes voor bij mijn liedjes te kunnen loopen.

Leuk leuk leuk, iedere dag leer ik wat.
Vriendelijke groet, Gus

woldhek
29 december 2014, 22:47
Gus,
Voor jouw beeldvorming, dit is er allemaal mogelijk op de pc: (in dit voorbeeld Ubuntu Studio=gratis)

http://i61.tinypic.com/316lx8p.png

Duhsjaak
30 december 2014, 01:03
Ja, dank. Ubuntu ken ik. Of, beter, ik weet dat het werkt/bestaat.

Ik heb alleen een soort verloop van de geschiedenis willen geven.
En uiting willen geven aan mijn verbazing over de ultra snelle ontwikkeling op dit gebied.

Ik gebruik nog een harddisk recorder. Vreselijk modern een jaar of 7 terug.

Heerlijk die mogelijkheden, maak er uitbundig gebruik van!
En zet het naar je hand.
Je bent goed bezig.

Als je nu al bezig bent met je volgende lied, ben je nog beter bezig zelfs.
Ik ben alvast nieuwsgierig naar je volgende avontuur.
Komt door de fraaie klank van deze post. De post van dit draadje, bedoel ik dan. En ik weet zeker da'k nie de enige ben.
Keep on keepin' on!
Vriendelijke groet, Gus