PDA

View Full Version : HNAD Engl Ritchie Blackmore



arcane
21 december 2014, 14:41
Na een aantal jaar in een progressieve metalband gespeeld te hebben viel deze helaas uit elkaar. De drummer en ik zijn meteen verder gegaan met een nieuwe band. Nu spelen we deathmetal. En voor death metal wil je natuurlijk een dikke sound. Nou kon mijn Bogner Alchemist prima meekomen qua volume en gain, maar ik miste de compressie. De Bogner heeft een wat opener high gain geluid. Wat ik altijd al een heerlijke sound vond is de sound van de Engl versterkers. Dus ik hield marktplaats dagelijks in de gaten, op zoek naar een 2e hands fireball. Welke 2e hands dus nog steeds redelijk aan de prijs zijn.
En op eens kwam deze Blackmore voorbij voor een hele schappelijke prijs, en ook nog eens op maar 15 km afstand rijden.

Wat een fantastisch ding. Precies het geluid wat ik nog heb voor de band. Ik begrijp niet dat blackmore een signature amp heeft met zo'n hoeveelheid gain. Helaas heb ik thuis geen cabinet om er nu mee te kunnen spelen. En ik wil het niet wagen om mijn speaker van de Bogner te gebruiken, dat is immers een v30 met een maximaal vermogen van 60 Watt. Nu is het even behelpen met mijn basversterker cabinet. En ook daarop valt me het gitaargeluid helemaal niet tegen. Gelukkig is er een 2x12 cabinet onderweg vanuit Thomann.

en een hnad zonder foto kan natuurlijk ook niet:
http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/collectie/IMG_20141221_141557_zps8e60076b.jpg (http://s492.photobucket.com/user/_arcane_/media/collectie/IMG_20141221_141557_zps8e60076b.jpg.html)

Nu nog een vraag aan jullie. Ik heb nog een footswitch nodig voor deze versterker. Daar is natuurlijk de z4 voor bedoeld. Maar is toch vast wel een goedkopere optie. Ik vind 80 euro voor een simpele footswitch nogal aan de prijs. Iemand een idee?

telerocker
21 december 2014, 14:42
Gefeliciteerd. Schijnt een van de fijnste Engls te zijn.

macwilliams
21 december 2014, 14:48
Gefeliciteerd met je ENGL!
Ik ben ook nog steeds blij met de mijne.

arcane
21 december 2014, 14:49
hmm, zo deze misschien werken met de Engl?

http://www.thomann.de/de/hughes_kettner_fs2.htm

Die is een heel stuk goedkoper dan een z4.

macwilliams
21 december 2014, 14:56
Zou moeten kunnen even opletten of het latching of non latching is wat je nodig hebt.

arcane
21 december 2014, 14:58
Zou moeten kunnen even opletten of het latching of non latching is wat je nodig hebt.

Wat betekent dat precies?

macwilliams
21 december 2014, 15:01
Latching is schakelend net als een lichtknopje, non latching lijkt het meest op een belknopje qua functioneren.

arcane
21 december 2014, 15:06
Latching is schakelend net als een lichtknopje, non latching lijkt het meest op een belknopje qua functioneren.

Ik begrijp het.

Ik kom bij thomann een b-stock z4 tegen voor 59 euro. Ik denk dat ik die maar bestel. Op zich toch wel mooi natuurlijk als je een matchende footswitch hebt :p En ik weet dan tenminste dat het werkt.

arcane
21 december 2014, 15:09
Ik heb de footswitch besteld.

arjanb01
21 december 2014, 15:13
Mooie amp topgeluid! Let goed op welke cab je erop aansluit. Maat van me heeft deze amp ook en sloot hem eerst aan op een Harley Benton cab met 212 v30s van thomann en daarna op een 212 met v30s. Een wereld van verschil. Matchende cabs klinken altijd anders dan wanneer je er verschillende merken op aansluit.

macwilliams
21 december 2014, 15:19
Tsjah, verschillende merken op elkaar aansluiten hoeft echt geen probleem te zijn. Ik vind de originele ENGL cab nou net niks voor mijn situatie. Dus hangt er bij mij een Marshall 1960BX aan met Greenback speakers en dat is afdoende.

macwilliams
21 december 2014, 15:25
Ik begrijp dat je nog een cabinetje zoekt voor thuis?
Mocht dat zo zijn dan wil het toeval dat ik net een 2x12 op gitaarmarkt heb gezet die weer voor weinig weg mag.
En ja..... Ik maak me schuldig aan vieze spam. Eraan verdien doe ik helaas niet.

arcane
21 december 2014, 15:52
Thnx voor het aanbod, maar ik heb al een cabinet besteld bij Thomann.
Deze: http://www.thomann.de/nl/jet_city_amplification_24s.htm

Ik zat eerst ook nog te denken aan de Harley Benton met v30's. Maar in een eerdere band van me had de gitarist een Fireball met die Harley Benton, en dat klonk wat schel. Nu heeft hij zelf op dit moment een jet city, en hij wist me te vertellen dat deze wat minder schel is.
En gezien het feit dat Jet City verder prima spul maakt, heb ik het er maar op gegokt.
Mocht het echt niets zijn, dan kan ik het altijd nog terugsturen.

Maar geld voor een Engl 2x12 heb ik nu gewoon niet meer.

Oja, en bij dit cabinet kun je makkelijk switchen tusen closed back en half open back. Dat vond ik zelf wel een interessante optie.

Gate
21 december 2014, 16:12
Gaaf man! Ben benieuwd hoe die klinkt met de eminence speakers!

macwilliams
21 december 2014, 16:37
Oke, zal best een leuk cabje zijn voor het geld. Ik had je de helft kunnen besparen.
Had je eerder geld gehad voor een beter cabinetje.

Maar nu kap ik met spam.

Misery Signals
21 december 2014, 16:51
Los van jouw gespam kon hij toch niet ruiken dat jij iets te koop had? En Zo'n Jet City ziet er wel qua uiterlijk mooi uit. Bevalt het geluid niet, kan hij gewoon terug gestuurd worden (wel verzendkosten zelf te betalen gok ik).

En over passende cabs... De bedoeling van heads is net dat je er van alle cabs op kan aansluiten, zonder dat het merk er wat toe doet. En OK, Harley Benton kan een downgrade zijn tov een Engl, er zijn andere cabs genoeg die als upgrade kunnen worden beschouwd. En dan heb je nog zoveel speakers die leuk kunnen klinken maar die Engl niet in zijn cabs aanbiedt...

:ok:

MS

Thiez
21 december 2014, 17:01
Nice, gefeliciteerd met de amp. Ik heb de blackmore nu ongeveer een jaar of 6 thuis staan, heerlijke allround versterker.
Zou wel aanraden om uiteindelijk door te sparen voor een tweedehands Z5 footswitch, maakt hem nog veelzijdiger. Ik vind de contour switch ideaal voor een solo 'boost'.

Had de amp eerst met V30 speakers. Zeker weten een lekkere strakke metalsound. Voor mijn hardrock band toen destijds ben ik overgegaan naar een 1960AX met greenbacks.

macwilliams
21 december 2014, 17:24
'knip'
En over passende cabs... De bedoeling van heads is net dat je er van alle cabs op kan aansluiten, zonder dat het merk er wat toe doet. En OK, Harley Benton kan een downgrade zijn tov een Engl, er zijn andere cabs genoeg die als upgrade kunnen worden beschouwd. En dan heb je nog zoveel speakers die leuk kunnen klinken maar die Engl niet in zijn cabs aanbiedt...

:ok:

MS

Dat is wat ik bedoel.

arcane
24 december 2014, 13:02
Zojuist is mijn Jet City cabinet afgeleverd samen met de z4. :)
Ik las in reviews over dit cabinet bij Thomann dat iemand een cabinet had gekregen die afweek van de afbeelding. Op de afbeelding is het cabinet zwart met blauw, met een rond 333 logo. Hij kreeg een zwart cabinet, zonder blauw, met een rechthoekig logo.
Dat is bij mij ook het geval. En stiekem had ik daar ook op gehoopt. Dus ik ben helemaal blij.

De z4 doet uiteraard wat hij moet doen.

http://i492.photobucket.com/albums/rr284/_arcane_/collectie/PC240381_zps6b74a61e.jpg (http://s492.photobucket.com/user/_arcane_/media/collectie/PC240381_zps6b74a61e.jpg.html)

marter544
24 december 2014, 23:35
Nice, fijne amp is dat! Beetje mosterd na de maaltijd, maar de Thomann leadfoot footswitch van 12 euro werkt ook perfect. Zit alleen een beetje een korte kabel aan.

arcane
28 december 2014, 11:55
Zo net terug van de repetitie. De Blackmore is echt een beest. Ook het jet city cabinet doet het prima. Het is een goede combinatie. Mocht je niet te veel geld willen besteden aan een cabinet kan ik deze zeker aanraden. Zeer solide gebouwd.

Gate
29 december 2014, 08:11
Dat is mijn ervaring ook met de Jet City cab. Prima kwaliteit hout, en kan altijd voorzien worden van een andere speaker hoewel de Eminence voor mijn doeleinden prima is. :) Die Harley Benton vond ik ok voor het geld maar JC voelt steviger aan en dat zal natuurlijk ook wel invloed op het geluid te hebben.

arcane
29 december 2014, 08:23
Ik denk zelf niet dat een speakerswap nodig zal zijn, ik vond het erg fijn klinken. Maar de speaker zijn uiteraard net nieuw en zullen nog ingespeeld moeten worden. Maar of de klank daardoor nou zoveel verandert?