PDA

View Full Version : Potmeters Stratocaster vs Jazzmaster



RockinRein
20 december 2014, 17:28
Hallo!

Een maand geleden heb ik een Squier Vintage Modified Jazzmaster gekocht. Kort gezegd: wat een lekkere plank, helemaal voor dat geld! Pick-ups zijn lekker, de hals is lekker, speelt goed, afwerking is goed... Wat wil je nog meer? Looks? Ook in orde!

http://i61.tinypic.com/4v0pwm.jpg

Toegegeven, de element kapjes zijn vervangen door iets minder witte en de knoppen zijn nu zwart.

Maar nu komt mijn issue, de potmeters doen niet echt wat ik wil. Die van het Lead circuit. Rythm vind ik wel prima, omdat ik die toch niet veel ga gebruiken.

Bij mijn Stratocaster gaat het volume geleidelijk naar beneden ten opzichte van de stand van de knop. Maar bij de Jazzmaster gebeurt er het eerste stuk bijna niks. De grote verandering zit in het allerlaatste stukje van de potmeter. Dit maakt hem slecht bruikbaar voor swells, in iedergeval in mijn ogen.

Voor de duidelijkheid, dit is wat ik bedoel:

http://i61.tinypic.com/348mt6r.png

Dus, ik wil nieuwe potmeters! Kopen en solderen is geen probleem. Alleen is de grote vraag welke moet ik hebben... Ik neem aan dat ik lineaire potmeters wil. Alleen wil ik fullsize of niet, met een korte of lange shaft, hoeveel K en welk merk is aan te raden? En wat betekend bijvoorbeeld No-Load? Dat zijn nu nog de (grote) vragen.

Ik hoop dat jullie daarbij kunnen helpen!

AC3D
20 december 2014, 22:24
Het menselijke gehoor is Logaritmisch.
Het is dus logisch om voor volumepots dus logaritmische te pakken

(correct me if i'm wrong!)

Mr.Fingers
20 december 2014, 23:01
250K log voor volume, 250K lin voor tone, beiden fullsize, short shaft, split axle. Best goede kwaliteit nemen (CTS is de standaard, bournes kan ook), en "while you're at it", vervang ook ineens de condensator door een 0.0047µF condensator (sprague orange drop is best bang4thebuck), doet ook veel met je klank.

RockinRein
20 december 2014, 23:08
Is 250k de waarde die ik nu ook heb?

En, als ik een logaritmische potmeter voor de volume zou kopen dan heb ik toch nogsteeds hetzelfde probleem?

Mr.Fingers
20 december 2014, 23:11
die pots die er nu in zitten zijn 250K, maar van een goedkoop merk (alpha, minipots), die hebben geen echt logaritmisch verloop, maar iets "dat daar op trekt als je voldoende gezopen hebt".

barno
20 december 2014, 23:58
koop twee CTS logaritmische pots. ik weet het, theoretisch zou Tone pot lineair moeten zijn, maar veel ervaring heeft mij geleerd dat je ook voor gelijkmatig tone verloop best gaat voor Audio Tapered (logaritmisch dus) en dat icm een orange drop.

Dirk_Hendrik
21 december 2014, 08:39
die pots die er nu in zitten zijn 250K, maar van een goedkoop merk (alpha, minipots), die hebben geen echt logaritmisch verloop, maar iets "dat daar op trekt als je voldoende gezopen hebt".

Baseer je dat nu ergens op of is het gewoon een dikke duim? Er zijn volksstammen gebruikers van Alpha pots (er zijn overigens 2 potmeter fabrikanten die Alpha heten) en daar totaal geen problemen mee hebben. Daarmee bevreemd bovenstaande claim me nogal. Waarom zou een fabrikant van formaat niet in staat zijn de karakteristieken van z'n produkt goed te krijgen.

En dus vermoed ik... een dikke duim en eventueel wat hearsay.

Mr.Fingers
21 december 2014, 10:25
Squier vm jazzmaster, jaguar, bass VI, telecaster en jazz bass, allen met die kleine aan-uit potmeters, dus ja: ervaring. Het is een budgetgitaar, daar gaat men geen topelektronica insteken.

NRJay
21 december 2014, 21:34
Deze kerel laat lin en log pots horen voor zowel de volume als de tone knop. Beiden zijn goed, het hangt gewoon van je persoonlijke smaak af!

http://www.youtube.com/watch?v=RdfIZEB2rdM

http://www.youtube.com/watch?v=7ANG3OrL5HI

barno
21 december 2014, 21:55
Deze kerel laat lin en log pots horen voor zowel de volume als de tone knop. Beiden zijn goed, het hangt gewoon van je persoonlijke smaak af!

http://www.youtube.com/watch?v=RdfIZEB2rdM

http://www.youtube.com/watch?v=7ANG3OrL5HI

goeie clips. hij stelt vast dat je best altijd logaritmisch neemt voor een gelijk verloop, ook voor Tone.

Verder hoor ik overigens een groot verschil tussen een logaritmische alpha en eentje van bournes of CTS, die eerste klinkt min of meer als een lineaire pot. net dat veroorzaakt het probleem waar TS het over heeft. dus Fingers heeft gelijk

RockinRein
21 december 2014, 22:55
Die filmpjes zijn fijn! Hartelijk dank!

Ik ga twee Logaritmische pots bestellen. Voor tone maakt het me niet zo heel veel uit, maar een wat gelijkmatiger verloop vind ik wel mooi. CTS lijkt me in orde.

Nog een vraagje, passen deze (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=universele-knop-zilver-_tone_&action=article&group_id=20000068&aid=3625&lang=nl) knoppen op die CTS pots?
Er staat namelijk een aparte afdeling voor CTS pot knoppen.

barno
21 december 2014, 23:41
ja, past. in theorie best US knoppen maar dit lukt ook wel.

Duhsjaak
22 december 2014, 06:28
Toen de Chinese Fenders net op de merkt kwamen, heb ik met een bevriende gitaartechnicus er 10 open geschroefd.
En er drie geprobeerd tegenover modelletjes die overal vandaan kwamen (bijv. Mex) en rond de €750 waren.

Het grootste verschil zat hem in de elektronica. Niet alleen de pups dus, maar ook de schakelaars, potmeters en vooral ook bedrading.

Zonder nou te pretenderen het definitieve oordeel in pacht te hebben, zeg ik tegen RockinR:
Kijk naar wat Mr. Fingers/Barno hebben gepost, daarin is veel te winnen als je tevreden bent over je pups. Ook als je geen Chinees hebt.

Geef ook aandacht aan de bedrading.
Een hoop geld uitgeven aan een goed snoer en in je gitaar alleen gammele draadjes die ook nog kloten zijn gesoldeerd, daarop kun je winnen.

Shielding was bij die serie maar helemaal wegbezuinigd. Zou voor mij ook een aandachtspuntje zijn.
Die Chinese dingen speelden niet eens helemaal zot rot. De pijn zat voornamelijk in het door Mr. F. geconstateerde deel.

Succes.
Vriendelijke groet, Gus

RockinRein
22 december 2014, 10:08
Okido, dan bestel ik die knoppen mee!

Gus ook bedankt voor de tips! Gelijk wat mooi kabelwerk voor in de gitaar bestellen. Shielden laat ik nog even voor wat het is.

Qua bespeelbaarheid, afwerking en pups doet hij echt niet onder voor mijn 50's mex Strat idd! Arme Strat...

RockinRein
24 december 2014, 18:42
Net, op mijn eerste vakantiedag, mijn Jazzmaster opengeschroefd.

Het eerste wat me opviel was drie aarde draden. Eentje gaat naar de brugpost, en twee zitten met een ringetje vastgeschroefd in de body, onder de pick-ups. Zoals te zien op de foto:

http://i60.tinypic.com/29qfaiw.jpg

Zou die zwarte verflaag een soort van shielding geven? Of is er iets anders aan de gang wat ik niet helemaal snap?

Het liefst trek ik nog een aardedraad naar de tremelo toe. Maar even kijken of ik het voor elkaar krijg om daar een tunneltje heen te boren.

Over de pots, het zijn idd kleine Alpha pots. De volume pot is 1Meg(!) en de tone kan ik helaas niet lezen. Ik vermoed 500k, omdat de volume pot van het rythm circuit 1Meg is, en de tone 500k. Weet iemand dit toevallig zeker?

En heeft het zin om de slagplaat aan de binnenkant te beplakken met stroken kopertape als shielding? Ik heb ooit ergens gelezen dat het persee elkaar moet raken, en verbonden zijn met de aarde..?

*EDIT* Ik weet ook niet hoeveel uF de condensator is. Er staat alleen maar 2A3331 op. Weet iemand dit? Of is het te meten?

barno
24 december 2014, 19:09
is idd shielding verf.
afscherming alu of koper: beste is idd een gesloten kooi maken maar open afscherming (enkel boven de pots bv) helpt ook al wat

Mr.Fingers
24 december 2014, 19:13
Die zwarte verf is shielding, dus bijplakken met koperfolie is niet nodig. Onder de slagplaat kan het wel.

Die extra aardedraden, dat is om de shielding te verbinden met de potmeters & pickups, en zo alles te aarden. Aarding via brugstuds of tremolosysteem is om het even, Jazzmasters van '58 tot '63 werden geaard via de brug, na '63 via de tremolo. Beiden werken evengoed.

FruscianteFan
24 december 2014, 20:47
Het liefst trek ik nog een aardedraad naar de tremelo toe. Maar even kijken of ik het voor elkaar krijg om daar een tunneltje heen te boren.
Zoals Mr.Fingers zegt is dit niet nodig. Tremolo en brug worden door de snaren met elkaar verbonden, dus om beide te aarden is onzin. Zeker als je daarvoor zou gaan boren.

RockinRein
18 januari 2015, 21:07
*blaast stof van topic*

Jaaa, de jazzmaster zit weer in elkaar! Blijkbaar zaten er geen stelmoertjes bij de nieuwe potmeters, dus m'n knoppen zweven nog meters boven de slagplaat. Maar daar kan wat aan gedaan worden!

Alleen zag ik dat de tone potmeter wel 1Meg was ipv 500k.

Mijn oor zegt me dat de gitaar nu feller/scherper klinkt. Meer hoog. Denk ik... Lastig, geluid omschrijven!

Wat is de 'theoretische' verandering als je je potmeter van 1Meg naar 500k veranderd? En dan de verandering tijdens de volledig open stand (veel hoog) van de potmeter.

RockinRein
22 januari 2015, 17:24
Kan iemand hier wat over zeggen?

Mr.Fingers
22 januari 2015, 17:43
Hoe lager de potmeterwaarde (in K), hoe warmer de klank. (heeft te maken met de demping van harmonischen door het minicircuit dat de weerstand & condensator vormen, een LPF, Low Pass Filter).