PDA

View Full Version : Tommy Emmanuel, Saltwater



MichaelSS
20 december 2014, 15:34
Ok, dit nummer is niet makkelijk ;). Maar het is goed gegaan. Ik ben tevreden. Ik heb geen gebruik gemaakt van de microfoons maar gewoon met de AC60. Met een beetje geluk mag ik straks deze mooie nummers gaan spelen op een Maton :).


https://www.youtube.com/watch?v=vc_tQUJL27Q&feature=youtu.be

Ernest01
20 december 2014, 15:47
Knap gedaan man. Moeilijk nummer en dat is ook zeer goed te zien. (aan de handen, niet aan jouw gezicht...) Maar je hebt het er goed vanaf gebracht.
Iets minder reverb en de 'squeak' geluiden worden dan minder. Maar dat is ook het enige dat ik hier op te merken heb.
En die Maton.... die heb je absoluut verdiend. Is die al in bestelling ?

Duhsjaak
20 december 2014, 16:11
Een Baton is een dirigeerstok. En om met een gitaar te gaan dirigeren, lijkt mij niet überpraktisch.

Je hoort al weer dat ik mijn onmetelijke kennis op het gebied van acoustische spullen breed tentoon spreid....

Complimenten! De gelauwerde heer van dit liedheeft zijn oren behoorlijk laten hangen naar gasten als Bert Jansch. Ik kan je dan ook geen andere tip geven dan te gaan schatgraver in de Briste acoustische traditie. Je hebt zelfs een prachtprogramma gehad, dat snarenspel heette. Vraag eens na bij geluid en beeld in Hilversum. Schitterende dingen gezien. Geen idee wat daarvan bewaard is, want eveneens bescheiden artiesten die live hun kunstje mochten vertonen op TV zijn genadeloos gewist. Jimi H., om maar eens een voorbeeld te noemen.

Alors, je hoort hoe je een warm plekje hebt voor het materiaal dat je doet. En je vooruitgang is dan ook ergerlijk. Wat moeten mindere goden zoals bijvoorbeeld ikzelf als dat zo doorgaat?

Pet af vriend.
Vriendelijke groet, Gus


Effe checklist?
Ralph McTell
Bert Jansch
Gordon Giltrap
John Martyn
John Pease (je hebt al een bonuspunten als je John heet)
Martin Carthy
John Fahey
John Renbourne
Plus natuurlijk platen van The Pentangle, waarin Bert J en John Renbourne samen zaten

Kijk, dat houdt je wel even bezig hè......

Harald
20 december 2014, 17:08
John Pearse neem ik aan, ipv Pease. Zoekt wat makkelijker. En Renbourn zonder de tweede E volgens mijn platenhoezen. Pentangle is bij vlagen erg mooi inderdaad. Een link tussen Tommy en de Engelse traditie was me eigenlijk nooit echt opgevallen. Heeft James Taylor nog leentjebuur bij die gitaristen gespeeld? Dan zou het weer wat logischer zijn.

Wat de opname betreft, daar moet ik nog naar luisteren. Komt.

mountainman
20 december 2014, 19:11
Ik mis nog een naam: Julian Lennon, want die heeft dit nummer geschreven. Helemaal in de stijl van zijn pa. Al hoor je dat niet direct terug in de versie van Tommy die je hier heel mooi hebt uitgevoerd.

Ben je benieuwd naar het origineel? Kijk dan hier: https://www.youtube.com/watch?v=Ft-WVUgDP1I

guhlenn
21 december 2014, 14:33
Mooi, mooie toon heb je, al komt die nog niet helemaakl uit de opname denk ik, de bassen zijn nog wat zwak. En daar waar het moelijk wordt hoor ik je tempo reageren, zeg maar, maarf eh, nit-picking he.

Ik ben me al tijden suf aan het oefenen op de beroemde intro meldodietje dat tommy geherarrangeerd heeft. IN american dad hoor ej dan Roger weer de spaanse versie doen. Heerlijk om te oefenen., want je komt telkens de helft dichterbij het kunnen spelen if you catch my drift.

zoldergitarist
21 december 2014, 14:40
Knap hoor!

MichaelSS
21 december 2014, 16:45
Bedankt!

@Ernest. Nog niet ;). Komt nog. Ik twijfel nog een beetje over het type Maton. Ik vond de SRS70 erg goed spelen. Vooral met de AT5Pro pickup (als je dat niet kent.. zeker een keer proberen!) klinkt de gitaar geweldig. De AT5 heeft alleen piezo. De pro heeft daarnaast een microfoontje (buig microfoon) in de klankkast. Beiden kun je los van elkaar regelen. De microfoon schijnt ook goed te zijn om je gitaar op te nemen.

@Gus; met dat rijtje kan ik eerst wel even vooruit. De meeste namen ken ik, een paar zijn nieuw en de eerste indruk is goed ;)

@Guhlenn; welk melodietje bedoel je?

@Zolder; Thnx :)

Duhsjaak
22 december 2014, 08:16
Misschien is een kleine toelichting toch nog op zijn plaats. Mijn post kan wat hautain overkomen.
Het rijtje was een beetje snel getypt op een Apple ding. En ik moet nog steeds wennen aan de bemoeizucht van dat ding.

Ik heb het rijtje niet getypt om indruk te maken of om je te laten merken dat je nog veel te leren hebt.
Ik ben van nature geneigd om dingen anders te doen en aan te pakken dan de rest. Als iedereen probeert de ultieme Pink Floyd solo te spelen, zal ik dat ten koste van alles vermijden. Want die solo IS er al.

Dat geldt ook voor Tommy E. Daarvan hebben we er al één, daarvan hebben we bovendien iemand die zeker net zo goed is. 'Onze eigen' Harald. Die ik enorm waardeer.
Als je dat toch een Tommy-afgeleide wil worden, vind ik Harald een logischer keuze, omdat ie ook nog een killer plank speler is.

Vandaar mijn rijtje, waaraan Stefan Grossman (zal ook wel weer een typefout in zitten) nog ontbreekt. Luister ook eens naar wat Stefan met Jo Ann Kelly (die ook nog heerlijk zoende) heeft opgenomen. Zo wie zo, deze dame werd door Amerikaanse blues negers op handen gedragen wegens haar simpele, smaakvolle en effectieve spel. Ik heb nog ergens een opname van Jo Ann met Mississippi Fred McDowell. Die was zo oud, dat ie het niet meer voor elkaar kreeg om een van zijn grootste succes te zingen. En Jo Ann speelde met hem mee, en kreeg hem door het fluister-zingen van halve zinnen weer aan de praat.

Kijk, da's voor mij salt water.
Ah......, don't start me talkin'.....

Afijn, geen neerbuigendheid van mijn kant, maar meer een poging om je oriëntatie veelkleuriger te maken dan dat ie nu al is. Mijn suggestie dus in het kort: Focus je niet alleen op één held. En kijk ook eens waar je held zijn invloeden vandaan heeft. Dan kom je vanzelf op ideeën die jou uiteindelijk beter maken dan je held zelf.
En wij waren bij the humble beginnings.....
Vriendelijke groet, Gus

Harald
22 december 2014, 08:45
Net zo goed als Tommy... mocht ik willen. Overigens, Tommy is ook een uitstekende elektrische gitarist. Eén van de leukste dingen aan zijn akoestische stijl is dat hij veel van de kleine dingetjes die op een elektrische kunnen, naar akoestische gitaar heeft weten te vertalen. Vandaar ook de extreem lage afstelling waar hij mee speelt.

@Guhlen, vermoed dat je Classical Gas bedoelt. Tommy's versie is iig beduidend leuker dan het origineel. Dat is wat stijfjes.


https://www.youtube.com/watch?v=7y0rM1IjUQE

Gareth Pearson doet het thema trouwens af en toe. Leuk arrangement.


https://www.youtube.com/watch?v=_hu-UM2GNzw

Fusion
22 december 2014, 09:35
Wat guhlenn zegt allemaal. Maar vind dit al weer n verbetering tov je vorige post. Ik denk dat als je geeoon lekker doorgaat, het allemaal goed komt.

Harald
22 december 2014, 10:14
Ik ga ook mee met Guhlen. Wat de bassen betreft, die zijn er wel. Misschien een microfoon erbij. Paar timing issues, en hier en daar is de melodie wat staccato.

Er was ooit een film, losjes gebaseerd op het leven van Sonny Rollins, als ik me niet vergis. Round Midnight. In één van de scenes vertelt de saxofonist hoe belangrijk het is om de tekst te kennen van de nummers die je speelt. Tommy kent die teksten ook. Hij is zich erg bewust van de originele melodie. Als je de zangversie van het nummer opzoekt (Julian Lennon idd.) zou dat wel eens kunnen helpen.

Algemeen, bij dit soort arrangementen, altijd een goed idee om het origineel te kennen.

MichaelSS
22 december 2014, 16:54
Ah classical gas. Duidelijk. Goed nummer.

@Gus.
Bedankt voor je toelichting. Ik waardeer je complimenten maar net zo goed of beter als Tommy, helaas. Dat zit er waarschijnlijk niet in. Tommy is de meester van de akoestische gitaar wat mij betreft. Dit jaar waren er een aantal optredens in Nederland. Ik ben in Oosterpoort geweest en wauw... Live is hij echt meester. Ik ben redelijk fan :).

Ik speel Tommy ook niet na met de gedacht dat ik hem ooit zou kunnen benaderen. Mijn filmpjes moeten ook niet langs die meetlat worden gelegd, denk ik. Muziek maken is mijn passie en dat gaat verder als gewoon een hobby. Ik heb heel lang solo's gespeeld en ik denk dat ik daar wat betreft techniek wel het één en ander aan heb. dit soort spul. https://www.youtube.com/watch?v=EDguOhGK4K0 Ik speel nu 1.5 jaar akoestisch, al het elektrische spul de deur uit (althans, als ik het ooit verkoop... markt is slecht) en concentreer mij volledig op het akoestische. Ik weet niet waar ik sta als ik net zo oud ben als Tommy.

Ik waardeer net als jij Harald ook zeer. Iemand die wat mij betreft weet waar hij over praat en kan ook zeker goed spelen. Je vergelijking met Tommy ben ik het echter niet mee eens, maar dat is niks ter nadele van Harald. Ik ken niemand die zo goed kan spelen als Tommy.

@ de rest. Bedankt voor jullie reacties. Het doet mij altijd deugt als mensen reageren. Puur om het feit dat er akelig veel werk in zo'n nummer zit. Waardering is dan altijd prettig. En ja, er zit heus een foutje in en misschien hier en daar een tempo verschil maar het is dan ook geen simpel slagwerk of tokkeltechniek. Zelfs als ik de filmpjes van Tommy bekijk zitten er fouten in en zodra iets foutloos is is het vaak bewerkt. Niet dat daar iets mis mee is :)

Duhsjaak
22 december 2014, 17:05
Right. Maar dat was eerlijk gezegd ook niet exact het punt. In het enthousiasme raakt wel eens iets ondergesneeuwd. Verder was het ook een beetje een compliment aan het adres van Harald. Fijne en integere musicus. Dat vind ik geweldig.

Maar het punt is kort en goed, het is OK om je aan een held een beetje op te trekken. Qua niveau. Maar we hebben al een Tommy. Dus probeer zoveel mogelijk je eigen stem/taal te zoeken. En te ontwikkelen.
En maak kleine stapjes. Alleen de kleine stapje zul je blijvend in je spel opnemen.

En nog effe, en jij bent ook een fijne en integere musicus. Heel fijn!
Vriendelijke groet, Gus

MichaelSS
22 december 2014, 17:10
Ook, met iets andere woorden dan :cheerup:

"Mijn suggestie dus in het kort: Focus je niet alleen op één held. En kijk ook eens waar je held zijn invloeden vandaan heeft. Dan kom je vanzelf op ideeën die jou uiteindelijk beter maken dan je held zelf." Soms lees ik alleen wat ik wil lezen ;) niet altijd goed.

Cageman
24 december 2014, 00:25
De knisperige krekel is al grotendeels uit je geluid gekropen vergeleken met je vorige post. Zit hem ook in je naar mijn idee mooiere manier van spelen hier. Zie nu ook de hap uit je gitaar; mooi!

Het komt gelijk op me over als een volwaardig lied waar ik in meegenomen kan worden.

:ok:

Loeters,

Merijn

Stillborn
24 december 2014, 12:34
Ik ben fan van Tommy en deze renditie doet hem alle eer aan.
Misschien in de toekomst iets minder galm op je opname, maar voor de rest: netjes!

MichaelSS
24 december 2014, 14:42
De knisperige krekel is al grotendeels uit je geluid gekropen vergeleken met je vorige post. Zit hem ook in je naar mijn idee mooiere manier van spelen hier. Zie nu ook de hap uit je gitaar; mooi!

Het komt gelijk op me over als een volwaardig lied waar ik in meegenomen kan worden.

:ok:

Loeters,

Merijn

Dat bereikt te hebben... :) Mooi. Ach weet je, het geluid is nog niet top.
Onderstaand filmpje probeer ik al een tijdje te evenaren wat betreft geluid. Uiteraard zit er een stukje speeltechniek bij wat hij wel heeft en ik niet. Misschien komt dat nog, maar de noten zijn zo bloedzuiver.

https://www.youtube.com/watch?v=-op5cj6uknE

Ik denk dat als je de gitaar zelf zal bespelen je net als mij je dood zou ergeren als wat ik produceer op een filmpje en hoe hij in het echt klinkt.

@ Stillborn. Bedankt man :). Dat van die galm is wel een puntje inderdaad. Ik heb altijd wel wat gehad met een bak echo. Ik vind het zelf niet heel onprettig. Maar kan me voorstellen dat wanneer je een stel goede studio speakers hebt het heel anders overkomt als op mijn laptop speakertjes :).

thjeror
24 december 2014, 15:59
Ik denk dat als je de gitaar zelf zal bespelen je net als mij je dood zou ergeren als wat ik produceer op een filmpje en hoe hij in het echt klinkt.

als je de filmpjes en utube overslaat en .wavjes of flackjes upload zal de geluidskwaliteit stuken beter worden

Stillborn
24 december 2014, 16:48
@ Stillborn. Bedankt man :). Dat van die galm is wel een puntje inderdaad. Ik heb altijd wel wat gehad met een bak echo. Ik vind het zelf niet heel onprettig. Maar kan me voorstellen dat wanneer je een stel goede studio speakers hebt het heel anders overkomt als op mijn laptop speakertjes :).

Ik heb ook graag galm bij elektrische gitaren.
Bij akoestische instrumenten hoor ik graag zo min mogelijk effecten (smaak natuurlijk)