PDA

View Full Version : Death metal probeersel



Fusion
20 december 2014, 15:10
Ik maak eigenlijk nooit echt harde metal, maar dit is mijn eerste echt beetje harde stukkie. Gisteren in één keer ingespeeld dus rammelt nog.

Zijn de drums nu realistischer dan mijn vorige metal shizzle? Zijn de gitaren wep gedefinieerd genoeg? Hoe is de mix?

http://www.soundclick.com/bands/page_songInfo.cfm?bandID=864258&songID=13001207

Bedankt!!

Ernest01
20 december 2014, 15:27
De 'link' werkt niet als link. Maar met copy-paste wel kunnen beluisteren.

Niet mijn ding - hé verrassing - het eerste deel klinkt best aardig. De laatste seconden voor de 'solo' loopt het allemaal wat uit de maat. Maar kan ik verkeerd hebben, want daar vind ik de mix nogal 'op elkaar zitten'.
Vind die snelle riedeltjes wel mooi gedaan. En gelukkig niet te lang om het interessant - nou ja, misschien alleen voor mij dan - te houden.

Goed gespeeld, heb je meer gedaan zo te horen. :soinnocent:

mountainman
20 december 2014, 19:41
Het klinkt wat mij betreft als echte harde metal, maar ik zeg er meteen bij dat ik geen kenner ben. De drums passen er goed bij. Nu nog die keelklanken van braaksel rochelende demonen erbij en het is helemaal af.

thjeror
20 december 2014, 20:06
ik weet het nog niet wat ik hier van moet vinden

maar

bfd drums ???

Fusion
22 december 2014, 17:42
Dank allen :) Nee, geen BFD maar Metal! EZX.

Nog commentaar van metaalhoofden?

arcane
22 december 2014, 17:56
Hier een metaalhoofd.

Ik vind de compositie erg vet. Ik vind alleen het gitaargeluid wat wollig en bassig.

MichaelSS
22 december 2014, 22:48
Eens met Arcane. Geluid is te digitaal. Wel lekker strak, het is mij iets 'te' heavy maar je speelwijze is goed. Het is wel een goede basis om een vette solo op te arrangeren maar leent zich er net niet lekker voor met die vele tussenstops tussendoor.

Ja, verder wel prima : - )

arcane
22 december 2014, 23:29
Eens met Arcane. Geluid is te digitaal. Wel lekker strak, het is mij iets 'te' heavy maar je speelwijze is goed. Het is wel een goede basis om een vette solo op te arrangeren maar leent zich er net niet lekker voor met die vele tussenstops tussendoor.

Ja, verder wel prima : - )

Zo zie je maar, iedereen beleeft het anders. Ik vind het geluid dus niet strak. Iets te ongedefinieerd.

Duhsjaak
23 december 2014, 07:32
Ik heb er de ballen verstand van. Heb zelfs BFD drums op moeten zoeken.
Sudden death lijkt mij meer op zijn plaats omdat het acuut na het intro wordt afgekapt. Wat zeg ik nou weer?
In ieder geval vind ik het een super aparte post, want ik heb mijzelf echt moeten trainen om zo snel te kunnen luisteren.
Het lijkt mij vreselijk leuk dit een week per jaar ook te kunnen. Sjemig Fu, mijn bek zakt open!

Maar goed, ook het gegeven dat hieronder een knop 'snel reageren' staat moet voor mij toch wel een aanwijzing zijn dat niet jij bent die te snel gaat, maar dat ik te langzaam ga.
Vriendelijke groet, Gus

Fusion
23 december 2014, 07:44
Dank voor de reacties weer mannen :)

@Arcane: vind je t gjtaar geluid te bassig of de totaal mix? Met dat wollige ben ik t helaas wel n beetje eens. Tips? Mijn speelstijl veranderen lukt niet meer (bem 42 ;) ) dus als je tips hebt over instellingen etc graag!

@Gus: het nummer is ook niet af he :) Het is eigenlijk gewoon precies dat wat ik scrijf, een 'probeerseltje'. Geen liedje nog. Als ik n goede grunter zou kennen die wat wil inzingen, ja dan zou ik er misschien n liedje van maken :)

arcane
23 december 2014, 10:14
Dank voor de reacties weer mannen :)

@Arcane: vind je t gjtaar geluid te bassig of de totaal mix? Met dat wollige ben ik t helaas wel n beetje eens. Tips? Mijn speelstijl veranderen lukt niet meer (bem 42 ;) ) dus als je tips hebt over instellingen etc graag!

@Gus: het nummer is ook niet af he :) Het is eigenlijk gewoon precies dat wat ik scrijf, een 'probeerseltje'. Geen liedje nog. Als ik n goede grunter zou kennen die wat wil inzingen, ja dan zou ik er misschien n liedje van maken :)

Ik heb het zojuist nogmaals beluisterd. Dit maal echter met een hoofdtelefoon. Dan moet ik terugkomen op het bassige, via de hoofdtelefoon klinkt het veel gedefineerder.

Jasper.
23 december 2014, 14:58
Vet hoor! Ik hoop niet dat het kinderachtig overkomt als ik commentaar lever nadat jij wat kritiek op mijn werk had, zo is het niet bedoelt, maar ik zeg het toch:

Ik vind persoonlijk het riffje dat staccato riffje dat bij ong. 30 sec begint wat misplaatst. Het haalt het duistere, wat bombastische sfeertje dat je de eerste halve minuut creëerde weg voor mij. Dat duurt 6/7 sec volgens mij en daarna pakt het wel weer lekker op.

En ik zou zelf het geluid van de synth toch wat anders kiezen denk ik. Hoewel die wel wat begint te wennen na een paar luisterbeurten.

De beste stuurlui staan uiteraard aan wal, maarja :D

Edit: Nog iets onbelangrijks: ikzelf vind het niet echt helemaal death metal. En persoonlijk zou ik een soort black metal grunt eroverheen heel erg vet vinden denk ik. Soort black/death. Het doet me een heel klein beetje aan Cradle Of Filth denken met de synths.


https://www.youtube.com/watch?v=RtcIBIOsKYc

Fusion
23 december 2014, 16:03
@Arcane: mmmm interessant. Maar ik hoor wel wat je zegt hoor, ik zal er eens aan gaan sleutelen.

@Jasper: nee man, kritiek, graag! :) Ik snap wel wat je bedoelt van dat staccato riffje op 00:30, misschien haal ik t wel weg idd. En die synth moet een kerkorgel voorstellen haha. Ik ken Cradle of Filth uiteraard, maar luister het om religieuze redenen niet hehe. Ik hoor hier toch echt wel een echte onvervalste death grunt op (hoewel ik persoonlijk meer van een hogere scream hou).

Jasper.
23 december 2014, 18:01
Haha, lekker je eigen ding doen. Kritiek moet je nooit te serieus nemen, maar soms is het wel heel handig om op dingen te komen die je anders over het hoofd ziet of zelf niet op komt. Heb je zelf niet een beetje een leuke grunt? Grunten kan iedereen wel leren, de een heeft er wat meer aanleg voor, of een andere toon dan de ander. Maar volgens mij met wat oefening kan iedereen het wel aardig goed leren.

Cageman
23 december 2014, 23:58
Septicflesh en Nightfall! Ik sluit me dus bij Jasper aan over het blackened death.
Oh en.. puur toeval allicht (:soinnocent:), maar je intro heeft wel wat weg van dit intro van Becoming the Archetype. Op 1.09:
https://www.youtube.com/watch?v=sL_xOkiPhMc&list=PL0866AC0BF59DFBD5&index=1

Zonder die riff op 0.30 zou ik getwijfeld hebben of jij dit echt gespeeld had en ik vind 'm daar zeker niet misplaatst. Een glooiend vals krakend viooltje erover zou het helemaal lijmen aan de rest, maar dan nog. Een blackened death djent hybride. Ik zeg ja.

Verder vind ik het lekker dat ik de bas goed hoor en je het ondanks dat toch goed strak houdt. Sowieso vind ik de mix eigenlijk best fijn. Stuk opener dan vorige djentstukken zo lijkt het.

De drums kunnen wel wat harder. Dat is ook m'n enige echte puntje.

Tenslotte zou ik inderdaad niet schromen om er gewoon zelf een grunt overheen te gooien.
De grootste kunst ervan is (volgens mij; shoot me :hide:) om te kunnen grunten zonder schade aan je stem ook al doe je het vaak. Als je het behalve voor dit nummer nooit doet, kan je met een paar oerkreten een eind komen ;).

Loeters,

Merijn

Fusion
24 december 2014, 09:33
Ha! Vast geen toeval dat je n christelijke band post ;)

Nee ik ben niet bepaald gezegend met n mooie zang- danwel gruntstem. Ik heb laatst n tutorial of 2 gekeken op JoeTjoep en t geprobeerd (zowel grunt als scream) en geloof me, de resultaten waren niet bemoedigend haha.

Ik zal nog eens goed naar de mix luisteren en kijken of we eea kunnen bijwerken. Ik vind de totaal mix ook te wollig en te dof eerlijk gezegd.

Cageman
24 december 2014, 10:01
Ha! Vast geen toeval dat je n christelijke band post ;)

Ik moet er wel bij zeggen dat ik eerst dacht aan het muziekje en daarna pas besefte dat het een christelijke band is. Overigens luister ik die cd ook regelmatig, dus het is niet geheel vreemd dat ik eraan moest denken.

Vreemd genoeg ben ik wel bemoedigd om die niet bemoedigende resultaten te horen :seriousf: :hide:.

Jasper.
24 december 2014, 11:17
Gewoon lekker oefenen in de auto. Zo ben ik ook begonnen, niemand die je dan hoort haha. Telkens 10 minuutjes ofzo. Stoppen als het zeer gaat doen en de volgende dag je techniek misschien wat aanpassen en weer proberen. Het belangrijkste voor mij was dat ik door kreeg dat je hetzelfde moet doen als dat je een hele diepe, geërgerde, zucht slaakt. En dan proberen er steeds meer 'stem' bij te krijgen.
Zingen kan ik ook niet, maar een beetje grunten lukt als snel.

Stillborn
24 december 2014, 12:31
Ik vind het best een goeie compositie.
Die intro is heel knap gedaan en brengt je meteen lekker in de muziek.
En inderdaad: hier moet nog een flinke grunt over om alles tot z'n recht te doen komen.

Fusion
24 december 2014, 13:14
Gewoon lekker oefenen in de auto. Zo ben ik ook begonnen, niemand die je dan hoort haha. Telkens 10 minuutjes ofzo. Stoppen als het zeer gaat doen en de volgende dag je techniek misschien wat aanpassen en weer proberen. Het belangrijkste voor mij was dat ik door kreeg dat je hetzelfde moet doen als dat je een hele diepe, geërgerde, zucht slaakt. En dan proberen er steeds meer 'stem' bij te krijgen.
Zingen kan ik ook niet, maar een beetje grunten lukt als snel.
Ja een soortgelijke tip kreeg ik ook via e.o.a. YouTube tutorial. Heb t ook nog niet echt veel geprobeerd hoor, heb ook niet echt tijd en gelegenheid. Zal t misschien onder de douche proberen haha.

FNaRK
24 december 2014, 14:03
VET !!

:rockon:

Zou het alleen geen death-metal noemen, hoor toch ook weer je djent-invloeden terug.
Break op 0:30 - blijvertje ;-)
En wellicht de drums iets harder / duidelijker / meer aanwezig ?

MichaelSS
24 december 2014, 14:52
Dank voor de reacties weer mannen :)

@Arcane: vind je t gjtaar geluid te bassig of de totaal mix? Met dat wollige ben ik t helaas wel n beetje eens. Tips? Mijn speelstijl veranderen lukt niet meer (bem 42 ;) ) dus als je tips hebt over instellingen etc graag!

@Gus: het nummer is ook niet af he :) Het is eigenlijk gewoon precies dat wat ik scrijf, een 'probeerseltje'. Geen liedje nog. Als ik n goede grunter zou kennen die wat wil inzingen, ja dan zou ik er misschien n liedje van maken :)

42 is toch nog niet zo oud? Ik ken zat mensen die zouden willen dat ze op hun 40e begonnen waren met gitaarspelen. Als je er aanleg voor hebt, en dat heb jij, zou het geen probleem moeten zijn. Gelukkig hoef je niet met gitaarspelen te stoppen als je 60 bent ;)

Fusion
24 december 2014, 14:54
Ha FNaRK! U hier? Bedankt voor je kritiek, wel in lijn met de rest van de mensen (qua drums etc). Ik ben ook wel benieuwd wat jij tegenwoordig muzikaal allemaal uitspookt? :)

Fusion
24 december 2014, 14:56
42 is toch nog niet zo oud? Ik ken zat mensen die zouden willen dat ze op hun 40e begonnen waren met gitaarspelen. Als je er aanleg voor hebt, en dat heb jij, zou het geen probleem moeten zijn. Gelukkig hoef je niet met gitaarspelen te stoppen als je 60 bent ;)Ja hebt wel n beetje gelijk hoor, maar ik zie mezelf meer als mmmm muziekmaker dan gitarist. Een *echt* gitaarheld ben ik niet, gitaar is voor mij meer een middel. En ik heb mijn speelstijl al 2x radicaal omgegooid, dat kost zo veel tijd... ik durf t gewoon niet aan haha.

FNaRK
24 december 2014, 15:19
Dude !!

had je deze wel eens gepost hier ? Briljant !!


https://www.youtube.com/watch?v=w9NaSI6vwYc

Bloodline
25 december 2014, 13:33
Mooi trackje, hier wat feedback:

Compositie: Intro gaaf, leuk orgel.

Zelf zou ik persoonlijk de basgitaar weglaten 0:20 (bij introductie van riff waar de ene gitaar links speelt, en daarna de herhaling rechts). En ik mis een goeie kick + crash choke als die riff erin komt op het begin :)! Het is nu 4x hi-hat en dan op eens drums dood.
Skank beat @ 0:40 zou ik de hi-hat niet op de tel (kick) programmeren maar op de snare, nu klinkt het zo boer-achtig, of als we echte thrash doen: 8ste hi hat :)! Zorg er dan wel voor dat de up tel een minder harde hi hat slag is, maakt het super realistisch.

Waarom zo'n gave riff introduceren @ 0:21 en vervolgens een breakdown? Zonde!
Zou de hi-hat aanpassen bij de hammer blast @ 0:55.
Mix: Is al aardig op weg, gitaren staan wel te hard, trek die wat omlaag en dat de drums beter uit hun verf kopen.
Hoor ik reverb op de gitaren? Zou ik er persoonlijk afhalen om het wat strakker te maken.

Zo, genoeg gezeurd :)!

Fusion
28 december 2014, 08:58
Ah tips van de master himself!Thanks man. Ja een choke kan best, en ik zat ook over de bas wel/niet meedoen te twijfelen. Ik zal je tips zeker eens overpeinzen! :)

zoldergitarist
29 december 2014, 13:43
Je sound vind ik gewoon altijd lekker daar ben ik wel jaloers op, maar ik vind wat je nu hebt gemaakt niet verschillen met wat je anders altijd doet.