PDA

View Full Version : Gitaren met roestvast stalen frets...



muziekschuur
18 december 2014, 13:37
EVH gitaren kwam uit met roestvast stalen frets. Waar dit tot op dat moment alleen terug te vinden was op handgebouwde exemplaren. Zijn er andere serie gebouwde gitaren met " stainless steel" ?

Bij de goedkope China EVH modellen, is daar ook het fretwerk van dit materiaal?

Orpheo
18 december 2014, 14:04
zover ik het weet niet, of in ieder geval heel, heel weinig. SS frets zijn verschrikkelijk om mee te werken, dat ten eerste. Ten tweede vreet het je snaren op. De fret is zoveel harder dan de snaar dat je snaar binnen no time dode plekken gaat vertonen. Normale 'silver nickel' frets goed onderhouden, schoon houden, jaarlijks even een opfrisbeurtje geven en je bent dan net zo goed uit als met SS frets, minus de nadelen. En je gitaar moet je toch immers onderhouden...

Tabula Rasa
18 december 2014, 14:08
Vind het mooi spul, maar heel slecht voor mijn gereedschap. Zal dus vrij duur zijn. Ik ken geen goedkopere gitaren met deze frets. Dat van die snaren herken ik zelf niet zo.

muziekschuur
18 december 2014, 16:04
Thanks guys. Ik zie de EVH gitaren nu ook in het betaalbare segment opduiken. En ik vroeg me af of roestvast stalen frets een voordeel zou zijn (alleen bij de USA modellen). Ik denk dat het wel meevalt dus.

Thanks.

denis.hermans
18 december 2014, 21:33
Mijn gitaarlerares heeft een parker fly. Deze gitaren hebben rvs fretten. Deze slijten idd. niet. Over het snel slijten van snaren heb ik haar nog niet horen klagen.

Mitch
18 december 2014, 22:06
In theorie zeg je: hardere frets, daar slijten je snaren harder van want die zijn zachter. Ik heb er geen ervaring mee, maar ik las toevallig vorige week nog een topic waar veel gitaristen juist het idee hadden dat hun snaren langer mee gingen op gitaren van RVS. Ik vermoed zo maar dat de linkerhand techniek (of beter: mate van knijpkracht) hier veel verschil in zou kunnen maken en dat het niet per se zo is dat ze korter of langer mee zouden moeten gaan.

denis.hermans
18 december 2014, 22:12
Lijkt me idd. Dat de speeltechniek (vb. ook veel benden of niet) hier een invloed op kan hebben.

fred dons
18 december 2014, 22:23
mijn suhrs hebben stalen frets en ik heb wat warmoth nekken met stalen frietjes en snaren gaan net zo lang mee bij mij als bij normale frets maar nu heb ik ook geen agressief zweet dus dat zal ongetwijfeld helpen

RoelSmoel
19 december 2014, 02:26
Thanks guys. Ik zie de EVH gitaren nu ook in het betaalbare segment opduiken. En ik vroeg me af of roestvast stalen frets een voordeel zou zijn (alleen bij de USA modellen). Ik denk dat het wel meevalt dus.

Thanks.

Mijn Jap heeft ook nog RVS frets, hoe dat bij de Chinese variant zit durf ik je niet te zeggen.
Weet wel dat ze niet meer uitgevoerd worden met birds eye maple, er geen koffer meer bij zit, hardware naar zwart is veranderd en ook geen RVS frets meer op zitten sinds ze uit Mexico komen.

Maar RVS: ik ken een gitarist die redelijk wat frets heeft versleten die erbij zweert. Schijnt een totaal andere feel te zijn.
Ik merk het zelf, om eerlijk te zijn, helemaal niet. Een setje Elixir snaren gaat al snel 9 maanden mee op mijn EVH, maar of het daar aan ligt..

Oranjeaap
19 december 2014, 14:40
Heb een stratocaster met RVS frets en ik vind het echt wel wat hebben.
Ik heb niet het gevoel dat snaren sneller slijten. Het voelt juist tegenovergesteld. Misschien om dat de frets zo hard en glad zijn dat zelfs met oude / dode snaren het nog best wel soepel speelt. Op mijn Gibsons gaan het zelfde setje snaren in iedergeval minder lang mee

muziekschuur
19 december 2014, 15:42
Zijn er dan serie gebouwde fenders met RVS? Of is het een custom gitaar? Of Warmoth neck?

Oranjeaap
19 december 2014, 23:09
Zijn er dan serie gebouwde fenders met RVS? Of is het een custom gitaar? Of Warmoth neck?

Ik weet niet of het een reactie op mijn post is?

Mijn strat is een Fender CS waar de vorige eigenaar RVS frets op heeft laten zetten. Ben blij dat hij dat gedaan heeft want dat ding speelt echt als een TIERELIER. Ik zit er zelfs aan te denken om van 10's naar 11's te gaan want snaren hebben haast te weinig weerstand :supercool:

hugo
20 december 2014, 12:55
Ik heb een warmoth strat met RVS frets en voor mij niet anders meer, zeker bij het benden is het zo heerlijk soepel. Ik merk niet dat me snaren sneller slijten.