PDA

View Full Version : Octa ...



frenske
11 juli 2003, 11:40
Een vraagie: Met zoŽn Octa of octaviser, zoŽn apparaat om een octaaf lager of hoger te spelen kun je daar mee ook zeg maar je basgitaar een paar tonen lager spelen.
In plaats van EADG speel je dan in CFBE tuning.

Veel nummers zijn in een andere tuning geschreven en ik wil niet iedere keer de tuning van de gitaar verandere, je kunt natuurlijk het nummer herschrijven maar idealer is dat gewoon met een druk op de knop!

Venomer
11 juli 2003, 13:15
Een octaver verlaagt de toon standaard een heel octaaf.

Mijn Zoom BFX708 multi-effect heeft wel een zogenaamde pitch shifter. Hiermee kun je de toon een willekeurig aantal stappen lager laten klinken. Met behulp van het voetpedaal kun je dat zelfs traploos doen terwijl je speelt. Geeft wel een grappig effect, hoewel niet echt bruikbaar als je in een band speelt. Je kunt ook bepaalde "verlagingen" programmeren en die met een druk op de knop inschakelen.

Overigens klinkt de pitch shifter van de BFX708 niet echt mooi. Dat zal wel aan het low-budget-karakter van het apparaat liggen...

basswasp
11 juli 2003, 15:53
Met een octave divider of octaver kan dit niet, deze kan alleen octaafverschillen maken. Er zijn wel pedalen die dit wel kunnen, maar welke precies weet ik niet. Ik geloof dat de Bass Whammy zoiets dergelijks moet kunnen.

Laus
11 juli 2003, 20:19
volgens mij is het heeel moeilijk om dat goed te doen met zo'n pitch shifter.

als je dat echt wil moet je zo'n midi gitaar met GK8 element en floorbox van roland hebben. Volgens mij kun je daarop per snaar de hoogte instellen.

Voor de rest lijkt het me een onmogelijke taak omdat het analoog hoe dan ook je geluid verneukt.

bassopotmus
11 juli 2003, 22:26
Zie laatste bassmagazine voor laatste optie