PDA

View Full Version : Catalinbread Belle Epoch?



telecastermaster
17 december 2014, 13:38
Heeft er al iemand ervaring met het Mooie Tijdperk?
Ik zit er een beetje op te gassen, namelijk.
(Wie niet?)

Cheers

http://www.catalinbread.com/belle-features

https://soundcloud.com/catalinbread/betestlong




https://www.youtube.com/watch?v=ZUsQVGomUI8&feature=player_detailpage
(https://soundcloud.com/catalinbread/betestlong)

hoofd
17 december 2014, 14:31
Haha, hoeveel delays wil je hebben, Peter? Laat het me weten als je het in huis hebt, dan wil ik 'm wel eens horen. :ok:

telecastermaster
17 december 2014, 15:30
Tsja, je kunt nooit genoeg delays hebben, denk ik dan maar.:)

apekop
17 december 2014, 17:14
Ja, ik heb hem al een tijdje. Fijn ding. Zie ook dit topic voor een korte review, er staat daar ook ergens een filmpje dat ik heb gepost toen ik hem pas had:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?163867-Catalinbread-Echorec-of-Belle-Epoch&highlight=belle+epoch

Enige punt van kritiek is dat je de sustain vrij hoog moeten zetten (tegen oscillatie aan) om de repeats goed te horen. Ze sterven iets te snel uit.

Mooi, die rode Japanse versie trouwens! is ie verder exact hetzelfde?

telecastermaster
17 december 2014, 17:37
Ah, bedankt voor deze draad. Die was me ontgaan.

Die rode Japanse versie heeft een iets langer delaytijd (900 ms ipv 800 ms).
Verder identiek.

Ik zit eens een beetje te kijken of ik mijn El Capistan misschien niet eens moet vervangen.
Die klinkt (uiteraard) heel goed maar ik vind de interface van de EC een beetje omslachtig.
Ik ben blijkbaar niet zo'n tweaker.

Heb je hem ook wel eens vergeleken met een El Capistan?

apekop
17 december 2014, 18:10
Heb je hem ook wel eens vergeleken met een El Capistan?

Nee ik heb de El Capistan zelf nooit gehad. De reden waarom ik juist de belle epoch heb gekozen is dat ik bij mijn Axe fx nog een extra delay zocht die ik live makkelijk ter plekke spontaan kan tweaken, zonder dat ik dat van te voren al vast moet leggen in een preset. daar is ie zeer geschikt voor. De sound is ook heel goed en de oscillatie doet ie ook prima. Om eerlijk te zijn vindt ik hem mooier dan de tape delay uit de Axe fx. De Axe fx tape delay is daarentegen weer veelzijdiger.

Mitch
17 december 2014, 22:17
Ik vind het een prachtig ding en zou 'm acuut kopen als ik geld teveel had, maar helaas :chicken:

telecastermaster
18 december 2014, 13:10
Nog even een vraagje over de plaats in de fx chain: waar heb jij hem staan Apekop?
Want ik begrijp dat ie eigenlijk voor de de voorversterker hoort en zelfs ook wel voor de dirt pedalen kan.
Dat komt op mij een beetje counter-intuitief over, maar ik begrijp dat dat vroeger zo ging.
Heb je hem ook wel eens in de fx loop geprobeerd?

Thx

apekop
18 december 2014, 16:53
Ik heb hem inderdaad voor mijn Axe fx staan. Ik zit hem liever niet in de effect loop en na de Axe kan ook niet want ik speel stereo. Voor je dirt heeft ook wel zijn charmes voor wat ranzigere old school delays.

Pepe
18 december 2014, 17:02
Ik vind dat Catalinbread maar een raar merk met zijn doosjes die je moeten laten klinken als Page, Iommi en May of je amp moeten omtoveren in een tweed, Hiwatt of Ampeg. Beetje puberaal allemaal.

Je delay voor je amp plaatsen heeft niks met vroeger te maken maar meer met de aanwezigheid, of afwezigheid, van een effectloop.

muziekschuur
18 december 2014, 17:09
Lijkt me een mooi ding. Wel denk ik dat in de Zoom doosjes je ook dit soort effecten kan vinden. En dan heb je er een heleboel. Dit is typisch iets wat met modeling heel goed benaderbaar is. Ook de line6 m5 lijkt me een mooi ding voor dit soort effecten....

tommus42
18 december 2014, 17:09
Ik prefereer delay voor de versterker, maar heb dan ook schurft aan 'landscapes', vind ik voor mietjes of het metalgenre:D. Evt een hifi delay voor 20ms tussen links en rechts maar dat is het dan ook.
U2 en Pink floyd vind ik af en toe wel leuk, maar alleen het origineel, vandaar.

telecastermaster
18 december 2014, 17:27
Ik heb ook nog zitten kijken naar de Alter Ego v2 van TC E. Dat lijkt me een apparaat die heel veel heeft wat ik graag zie (True Bypass, stereo I/O, kleine footprint, eenvoudige bediening, weinig stroom, redelijke prijs en nog een looper ook). Maar ik denk toch dat daar een ontwerpfout in zit: er hadden nog twee draaiknoppen bijgemoeten voor de modulatie (depth en speed). De modulatiediepte van die effecten lgt vast en het lijkt me dat je dat steeds meer als een bezwaar zult gaan merken.

@ Muziekschuur. De Zoom MS-70 CDR is een heel fijn pedaaltje. Hij heeft twee tape delays (en twee modulated delays) maar als je die vergelijk met de El Capitan zie je dat ze toch wel een behoorlijk gat moeten overbruggen om daar een beetje in de buurt te komen.

apekop
18 december 2014, 19:25
Ik vind dat Catalinbread maar een raar merk met zijn doosjes die je moeten laten klinken als Page, Iommi en May of je amp moeten omtoveren in een tweed, Hiwatt of Ampeg. Beetje puberaal allemaal.

Je delay voor je amp plaatsen heeft niks met vroeger te maken maar meer met de aanwezigheid, of afwezigheid, van een effectloop.

haha...puberaal, hoe kom je erop? :) Dan kun je ongeveer 76% van alle pedalen en modellers meteen afschrijven.

De Echoplex werd vroeger ook bijna altijd voor de versterker geplaatst. Je delay door een beetje drive heeft wel wat voor bepaalde geluiden vind ik. Zo ook een reverb voor je drive, klinkt wat viezer. Ik vind Catalinbread wel een fijn en goed pedalen merk. De meeste van hun pedalen klinken erg lekker.

Pepe
18 december 2014, 19:52
Ja puberaal als in, ik wil lijken op, jonge doelgroep.
Maar als ze een Pepe pedaal op de markt brengen sta ik vooraan, dat dan weer wel.

Mitch
18 december 2014, 23:21
Haha, goeie marketing hebben ze inderdaad. Toch ben ik wel fan van ze, ze maken namelijk altijd behoorlijk waar wat ze beweren. Marketing is 1 ding, holle praat iets anders. Wat ik juist van ze waardeer is dat ze een duidelijke keuze maken in wat ze op de markt brengen, niet klakkeloos kopiëren, behoorlijk representatieve demo's maken, etc.
Uiteraard, ze hypen lekker op fora, ze koppelen het simpele concept van treble booster +pre amp graag aan een artiest (May, Iommi) maar ach. Delay en modulatie zijn wel écht vet en die Karma Suture fuzz verdorie :mmmm:

apekop
21 december 2014, 22:40
Mee eens! Ik vind de meeste pedalen van CatalinBread wel goed klinken en ze maken net wat originelere dingen dan de meeste anderen. Vaak is het toch veel van hetzelfde wat er uit komt. De Montavillion is ook een leuke delay. Earthquake Devices vind ik ook zo'n soort 'nieuwe' speler in de pedalen markt die leuke GAS opwekkende pedalen zoals de Dispatch Master uitbrengt.