PDA

View Full Version : Cheap Fender Strats... en toch een 'dikke' sound...



groovieguitarguus
16 december 2014, 21:57
Ik heb het nodige aan gitaren... sinds kort is daar een Mex (Splatter) Strat bijgekomen.
10 jaar oud ongeveer... vind het een cool ding voor mijn zoontje...
Voor de 500 euro... een meer dan prima gitaar. Hardware is mss wat minder... maar bespeelbaarheid etc.

Ook ben ik verbaasd over de Pick Ups... Zijn van dier Keramische, met extra mageneten eronder.
Dikke sound.
Had dit gevoel ook met een andere Cheap Fender Strat die ik hier kort heb gehad.

Als ik de gitaar vergelijk, hebben mijn 2 Strats met O.a. LeoSound en een Rumplestilskin (boutique) set
minder output... dus klinken op hetzelfde volume 'dunner'.
Met overdrive klinken ze wel beter gedefinieerd...

Wat zijn jullie belevingen...???

Pepe
16 december 2014, 22:18
Ik heb die grote bedragen voor zogenaamde boutiek dingesen altijd al een beetje komisch gevonden omdat er geen enkele rechtvaardiging voor is. Een goedkoop stratpickup kost een tientje bij de chinees en gebruik je goede materialen en de moeite van een scatterwound dan vooruit, drie tientjes. Alles daarboven is marketing. En bovendien geen garantie dat de duurdere pickup ook werkelijk beter is voor jouw applicatie.
Ik denk wel dat wanneer je 300 euro neerlegt voor een set pickups dat je oprecht denkt het elke cent waard was want zo werkt dat.

beruk
16 december 2014, 22:39
Ik heb een Mex uit 2002, daar vond ik de pickups niet fijn van. Ik miste iets, met name als ik met veel gain speelde. Nu was ik niet op zoek naar vintage of iets dergelijks maar naar minder ruis en een 'breder' geluid en ben al jaren blij met de Hot noiseless Fender pickups (10.4k ohms).
Krijg ik met de juiste tweed versterker zelfs een fijne jazz toon uit de neck pickup.

telerocker
17 december 2014, 00:50
Ik vind mijn BKP's in elk geval beter dan wat er stock in mijn gitaren zat: Rio Grandes, Fender Atomic/Tex Mex, standard USA tele-set en de factory humbuckers in een Saint Blues. Maar als stock werkt, lekker zo laten.

FruscianteFan
17 december 2014, 11:50
Als ik de gitaar vergelijk, hebben mijn 2 Strats met O.a. LeoSound en een Rumplestilskin (boutique) set
minder output... dus klinken op hetzelfde volume 'dunner'.
Met overdrive klinken ze wel beter gedefinieerd...

Wat zijn jullie belevingen...???
No shit, Sherlock.

Minder output = minder volume uit de gitaar. Dus bij dezelfde instellingen klinkt dat luider, dus vetter.

jutter
17 december 2014, 11:53
No shit, Sherlock.

Minder output = minder volume uit de gitaar. Dus bij dezelfde instellingen klinkt dat luider, dus vetter.

En dat is soms wat je net niet wilt omdat dat net niet bij je muzieksoort past.

FruscianteFan
17 december 2014, 12:20
En dat is soms wat je net niet wilt omdat dat net niet bij je muzieksoort past.
Inderdaad, ik had het ook absoluut niet over mijn eigen voorkeur ;)

Ik denk ook dat hoe beter/groter de versterker, des te meer je juist kunt met lage output.

Eko
17 december 2014, 15:17
Hoe lager de output des te beter het geluid qua frequenties veelal. Een singlecoil heeft meer tophoog en bottemend bij een minder aantal windingen. Naarmate de windingen toe nemen neemt het middengebied toe en verlies je iets aan de onder en bovenkant. Door met andere magneet soorten te werken kun je dit wat beinvloeden , maar volgens mij werkt het wel zo.
Bijeffect is wel dat bij een lage output je geneigd bent om je versterker iets verder open te zetten , wat bij een buizenbak nu eenmaal beter werkt dan knijpen. Je pick-ups lijken dan beter , maar het wordt deels veroorzaakt door een beter werkende amp...

Pepe
17 december 2014, 16:02
Volume output van een pickup heeft niks te maken met prijs en of het iets te maken heeft met definitie betwijfel ik ook ten zeerste.
Bill Lawrence pickups zijn niet duur, klinken enorm gedefinieerd en hebben ook veel output om maar eens wat te noemen.

Tabula Rasa
17 december 2014, 16:04
minder output... dus klinken op hetzelfde volume 'dunner'.
Met overdrive klinken ze wel beter gedefinieerd...

Wat zijn jullie belevingen...???

Raar. Ik heb juist steeds het idee dat elementen voller klinken naar mate de output lager wordt. Geluid wordt ruimer, minder aanwezig mid. Ja, je moet het volume op je versterker aanpassen voor hetzelfde totaal volume. Maar in mijn "beleving" wordt het geluid juist niet dunner.

telerocker
17 december 2014, 16:53
Mijn middy BKP Crawler klinkt niettemin voller dan mijn Mule-bridge. Ik vind overigens low(er) output elementen lekkerder klinken op een grote amp. Het geluid is open en met een hoop gain makkelijker te controleren.

munkie
18 december 2014, 12:03
Ik heb een samengestelde Strat met Allparts neck, zitten ook van die pickups op met een staafmagneet eronder. Komt vrij veel output en mid uit. I.c.m. het hout klinkt het lekker vet IMHO met veel sustain. Een andere Allparts neck Strat daar zitten Van Zandts op, komt veel hoog uit, wat minder output, dan mis ik toch wat de "push" van die andere Strat overstuurd. Maar ieder zijn ding.