PDA

View Full Version : Buiten optreden (winter) gevolgen voor het hout?



mennen08
15 december 2014, 23:34
Hee allemaal,

A.s donderdag avond moet onze band buiten op de markt spelen vanuit de gemeente..
Niks mis mee, lekker druk enzo vanwege koopavond etc
Maar wat ik me nu dus afvroeg kan dit weer kwaad doen aan je spullen?

Buiten is het natuurlijk koud en de luchtvochtigheid zal niet echt optimaal zijn.
het gaat over een optreden van een half uur.

Kan dit nare gevolgen hebben voor mijn gitaar (strat) want rosewood heeft het risico op scheuren niet? Anders neem k mn strat met mn maple halsje mee.

Wat betreft de amp, k neem mn oude hotrod deluxe mee met een losse ts808 meer heb k niet nodig. Dus daar maak k me geen zorgen om.

En voor de duidelijkheid het optreden is inderdaad buiten (geen overkapping of verwarming) Alleen wat lampen enzo

Hoor t graag

Groetjes

Mitch
16 december 2014, 08:12
donderdagavond gaat 't niet vriezen of zo toch? Zou ik me over schade niet zo snel zorgen maken. Ik zou wel fast fret of zo'n ander goedje meenemen want vocht en kou is een ideaal recept om niet meer vooruit te komen op je toets. En lang genoeg laten acclimatiseren anders blijf je stemmen...

munkie
16 december 2014, 12:30
Wantjes kopen en daar de vingertopen uit knippen. Dikke muts op. Winterjas aan. Gluehwijntje naar binnen gooien. En spelen maar!

Harald
16 december 2014, 13:03
Geen overkapping... houd buienradar dan wel in de gaten! Wel eens meegemaakt dat we bij een optreden in het Oranjepark in Apeldoorn de PA van de band die er ook speelde zouden gebruiken. Wij stonden in de muziekkoepel. De mengtafel stond ergens erbuiten. Klein buitje, en niets werkte meer dankzij kortsluiting. Zogauw ze stroom kregen klapten de stoppen eruit. Gelukkig hadden we in de kiosk wel nog stroom. Zangeres over mijn AER, ik over mijn Fender Hotrod. Moet dan maar, als niks anders werkt.

Zorg dus iig dat je iets hebt om je spullen droog te houden in geval van regen.

En geef je spullen de kans te acclimatiseren. Eerst even in koffer laten staan voordat je het uitpakt. Zorg ook dat je zelf iig warme handen hebt. Liefst helemaal warm bent.

XTZ
16 december 2014, 13:10
Vergis je niet in het feit dat de organisatie vaak geen kaas heeft gegeten van audioapparatuur en de waarde hiervan. Om maar niet te spreken v/d gevaren die optreden bij regen/onweer.
Zelfs bij grote evenementen meegemaakt dat op een buiige dag er geen overdekte plaats was (b.v. Bavaria City Racing). Wij zijn hier heel simpel in; kans op regen? Dan óf een overdekking of we gaan niet spelen.

Aca Ilic
16 december 2014, 19:41
maa nee joh , geen probleem hoor. Edge heeft ook New Years day videoclip met strat opgenomen , dikke pak sneeuw, min 15 graden, en nog steeds heeft ie hem...;-)

arjanb01
16 december 2014, 19:48
Ik heb vorig jaar in december tijdens het glazen huis in dedemsvaart opgetreden, gewoon dikke winterjas aan, sjaal om en gaan. Ging nog behoorlijk goed. Gewoon voor elke set stemmen en je topkam goed insmeren met graphite. Gitaar heeft er niks onder te lijden gehad, maar kan me voorstellen dat een gitaar met een opener kast, zoals een archtop of een semi akoestische gitaar er meer last van heeft.

Eko
17 december 2014, 15:21
Voor je gitaar meestal geen probleem , maar zorg er voor dat de temperatuur zo voorzichtig mogelijk omhoog en omlaag kan. Ineens van 25+ naar -4 is geen goed idee. Denk aan batterijen in pedalen die bij 0C toch ineens veel minder stroom leveren. ( ook belangrijk bij een actieve set op je electrische gitaar of preamp in de acoustische).
De stroomvoorziening is meestal zwaar kXX geregeld en zeker de aarding. Denk daar aan bij het spelen.

mrweird
17 december 2014, 20:22
Ik heb ooit in februari buiten in een tent gespeeld, met als verwarming een hete luchtkanon.. Een stap naar voren en ik stond in de straal van dat hete luchtkanon en dat was te heet, een stap naar achteren ik stond in de vrieskou tocht door de achterkant van de tent. We moesten na elk nummer stemmen!! Maar de gitaar heeft er niets aan overgehouden..

hessepes
23 december 2014, 09:58
Denk aan batterijen in pedalen die bij 0C toch ineens veel minder stroom leveren. ( ook belangrijk bij een actieve set op je electrische gitaar of preamp in de acoustische).
De stroomvoorziening is meestal zwaar kXX geregeld en zeker de aarding. Denk daar aan bij het spelen.

Ik stond afgelopen zaterdag een half uur te spelen met ons bandje bij het Glazen Huis/Oosterwolde. Op buienradar kon ik zien dat een donkerrode bui op weg was en ja hoor, we kregen een enorme bui met hagel en windstoten over ons heen.We speelden in een tent die aan de voorkant open was, het publiek ging gezellig en intiem bij ons in de tent staan. Door de wind werden de zijkanten weggeblazen en hagelde het in de tent trouwens ook. Het eerste wat ik trouwens merkte toen ik mijn akoestische gitaar wilde stemmen, was dat ie aangaf dat de batterij leeg was. Dus maar een andere ingedaan. Verder heeft de gitaar het goed gehouden, maar was blij dat ik me niet ook nog zorgen moest maken over een versterker
Toen we bij het laatste nr waren beland, kreeg ik ook weer gevoel in mijn vingers.

Tupelo
23 december 2014, 10:02
Buiten nooit, wel in een gammele half open SRV wagen, en in kraakpandjes zonder verwarming.
Uiteindelijk vooral een geval van acclimatiseren, zelf en je gear, en goed opletten dat er geen zooi gejat wordt.