PDA

View Full Version : Chord progression I-Vb-vi-IV



Bart96s
15 december 2014, 16:28
Ik heb misschien een hele domme vraag, maar ik moet heb gewoon weten :p .

Ik ben de laatste tijd me eigen in chord progressions aan het verdiepen. (weet even niet hoe dat in het Nederlands heet).

Nu kom ik steeds meer een B tegen in een volgorden, maar ik kan nergens vinden wat die B betekend.

Paar voorbeelden;
I-Vb-vi-IV
I-Vb-vi-V
ii-Ib-IV-V
Ib-IV-V-vi


Bart.

terrasbeest
15 december 2014, 17:13
' B ' is de afkorting van ' bemol' of ' bes'. Wat wil zeggen dat je die bepaalde noot ( of in dit geval een akkoord) met een halve toon verlaagt.Die dingen worden als ' b' genoteerd omdat in een ' normale ' progressie enkel I ii iii IV V vi en vii voorkomen ( dat zijn de akkoorden die je krijgt als je een toonladder harmoniseert.Het gaat dus over akkoorden die niet uit die toonladder voortkomen.)

http://musictheoryblog.blogspot.be/2007/02/roman-numeral-chord-notation.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Roman_numeral_analysis

Bart96s
15 december 2014, 18:38
Ah top! Dankjewel voor de uitleg.

Nu is er een hoop duidelijk.

Bart96s
15 december 2014, 19:51
Veder had ik nog wel een vraagje.
Moet je altijd een chord progression volgen. of mag je er ook van afwijken al het niet lekker uitkomt?

edje kadetje
15 december 2014, 20:30
Veder had ik nog wel een vraagje.
Moet je altijd een chord progression volgen. of mag je er ook van afwijken al het niet lekker uitkomt?

Nee, dat is verboden. De chord-politie controleert streng. Zeker als het lekker klinkt, zijn de straffen niet mals.

Bart96s
15 december 2014, 21:02
Nee, dat is verboden. De chord-politie controleert streng. Zeker als het lekker klinkt, zijn de straffen niet mals.

Haha oke laat ze maar komen dan want ik ga de overtreding in ;-)

terrasbeest
15 december 2014, 21:12
Er zijn natuurlijk ook wel booswichten - meestal jazz musici- die die regels aan hun laars lappen, maar dat heeft ook te maken dat ze nooit fatsoenlijk harmonieleer hebben geleerd. Jazz mensen staan er om bekend dat ze niks van muziektheorie kennen.:)

Je kunt natuurlijk ook leren hoe je een progressie wèl goed laat klinken. Ik weet niet waar je de progressies in je OP vandaan hebt,ze zijn in ieder geval nogal ' origineel ', wat mogelijk een verklaring is dat ze niet goed klinken. En je ' oren' zijn nog strenger dan de chord-politie waar Edje zo bang voor is.

Bart96s
15 december 2014, 23:01
De chord progressies heb ik gevonden op ultimate-guitar.com omdat ik aan het zoeken was naar wat rock progressies.
Ik wist al een beetje van de theorie zelf maar had die gekke b nog nooit gezien ;-) Ik heb deze ook niet gebruikt in mijn nummer waar ik mee bezig ben.

Wat ik wel merk is dat sommige zinnen net te lang zijn waardoor ik een akkoord te kort kom of soms een ander akkoord moet gebruiken wil het beter klinken.

Als ik het goed begrijp is een progressie gewoon een richtlijn waar ja van af mag wijken als het niet goed klinkt?

Ik ben nog al nieuw in het zelf schrijven van liedjes dus daarom zouden mijn vragen een beetje dom kunnen over komen.

mvg

terrasbeest
16 december 2014, 09:59
Een akkoordprogressie is geen ' richtlijn', ik denk eerder dat je één en ander niet helemaal begrepen hebt.
Post eens een link naar de ' les' waar je die dingen gevonden hebt.

Bart96s
16 december 2014, 10:55
Dat het een richtlijn is heb ik er zelf uit de bovenstaande reacties gehaald. Omdat het een een schema is van een aantal akkoorden die bij elkaar goed klinken.
De volgorden is daarbij een richtlijn tochet? Zo als ik het heb begrijpen mag je hier van afwijken. Aldan een akkoord toevoegen die ook tot de zelfde toonladder behoort.

Het maken/lezen heb ik van YouTube geleerd (probeer de link dadelijk even op te zoeken.) En de chord progressies heb ik van verschillende site.

Mvg

Ernest01
16 december 2014, 12:40
.....Wat ik wel merk is dat sommige zinnen net te lang zijn waardoor ik een akkoord te kort kom of soms een ander akkoord moet gebruiken wil het beter klinken.

Als je eerst met de melodie begint, dan is dat de basis van jouw lied. De tekst pas je dan aan aan die melodie en niet andersom. Want dan wordt het snel een 'rommeltje', in die zin dat de melodie te geforceerd wordt.
Als je met de tekst begint, dan zou je de melodie kunnen 'bouwen' om die tekst heen. Maar dan nog kan het een "a-symmetrisch" lied worden. Maar dat is voor iedereen anders, hoe je een lied start.


.....Als ik het goed begrijp is een progressie gewoon een richtlijn waar ja van af mag wijken als het niet goed klinkt?

Ik ben nog al nieuw in het zelf schrijven van liedjes dus daarom zouden mijn vragen een beetje dom kunnen over komen.

Natuurlijk ben je vrij om van de progressie afwijken. Graag zelfs. Zolang het goed klinkt kan je alles gebruiken, qua akkoorden dan. (vind ik dan)

Je kent de uitdrukking toch ? Domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden......
Succes met het schrijven !

Bart96s
16 december 2014, 13:51
Oke duidelijk.. dankjewel voor je antwoord.

Dit was de link trouwens misschien ook interessant voor andere forum gebruikers.

How to Make Chords from a Scale: http://youtu.be/rt6zDOFNAdY

terrasbeest
16 december 2014, 15:17
Oke duidelijk.. dankjewel voor je antwoord.

Dit was de link trouwens misschien ook interessant voor andere forum gebruikers.

How to Make Chords from a Scale: http://youtu.be/rt6zDOFNAdY

Als je dit al snapt ben je op de goeie weg, en dan weet je waar die ' Roman Numerals ' ( = I ii iii IV enz ) vandaan komen. Hier wordt het nogmaals uitgelegd :
https://www.youtube.com/watch?v=DZEw2ApNhyk&spfreload=10

Zoals je al zelf hebt vastgesteld komen sommige akkoorden niet voor in dat rijtje, mogelijk verklaart dit één en ander :

https://www.youtube.com/watch?v=r1TXlTo7MqQ

En dit, iets meer ' gevorderd ' :
https://www.youtube.com/watch?v=T2ppdgYApUI

Bart96s
16 december 2014, 21:35
Thanks hier heb ik echt een heleboel aan!

Gesualdo
20 december 2014, 05:46
Nee, dat is verboden. De chord-politie controleert streng. Zeker als het lekker klinkt, zijn de straffen niet mals.

Haha, ik moest lachen :p

Progressies zijn aan geen ENKELE regel onderhevig. Doe wat goed klinkt. Er zijn natuurlijk wel door de jaren heen bepaalde progressies veel gebruikt omdat deze gewoon goed klinken. Ik noem maar een ii - V - I, een I - IV -V, een bVI - bVII - I (of i) etc. etc. Maar je kunt het zo simpel houden en zo gek maken als je wilt.

thjeror
20 december 2014, 12:27
pebber brown
University of La Verne
harmony class

als je op een een goed en "simple" manier iets van muziek theorie wil leren moet je ff z'n filmpjes gaan bekijken
staat geloof 30 uur matriaal op u tube
de man heeft kennis en kan les geven


maar theorie is maar theorie
gaat er om wat jij goed vindt klinken

Duhsjaak
20 december 2014, 16:35
Nee, strenge regels voor akkoord progressies zijn er niet.
Ja, conventies zijn er heel veel. En die afspraken zijn sterk afhankelijk van traditie en cultuur.
Bepaalde geintjes uithalen binnen de folkmuziek of country & western? En je wordt met de nek aangekeken.

Maar meer in het algemeen, er zijn veel onderliggende afspraken die cultureel zijn bepaald. Heb ooit in drie delig kostuum meegespeeld in de band van Warda, en dat kon omdat het op een feest was 'onder ons', maar luister eenmaal daarnaar en je weet dat de Arabische traditie een heel andere is dan de blues traditie waar wij 80% van onze ideeën over mooi! prettig in het gehoor en zuiver vandaan halen.

Jiddische toonladders? Zigeuner toonladders? Man, wat een schatkamer!

In principe mag je dus gewoon alles flikken wat je wilt. Je moet er alleen rekening mee houden dat bepaalde avonturen je snel zullen vervreemden van je publiek.
Kies maar.
Vriendelijke groet, Gus