PDA

View Full Version : Akoestisch opnemen



MichaelSS
15 december 2014, 10:50
Hallo allemaal,

Er is al veel over gesproken, toch zijn enkele punten mij niet helemaal duidelijk.

Afgelopen week heb ik twee Audio Technica microfoons gekocht. Ik heb ze in de praktijk gehoord en ze waren waanzinnig. Voor 250 euro per microfoon mag je wel wat verwachten, neem ik aan.

De microfoons gebruik ik om mijn akoestische gitaar op te nemen. Daarbij maak ik gebruik van een Line6 UX2 interface en Audacity. Tot nu toe klinkt het echter negens na. Het rijke solide geluid van de gitaar (lakewood Custom) komt totaal niet over. Is de UX2 de bottleneck in mijn setup? Is een Focusrite echt zoveel beter, of is dit verschil nauwelijks hoorbaar? Wat doe ik verkeerd?

B~Rock
15 december 2014, 11:08
Wat voor microfoons gaat het om, en hoe gebruik je ze (opstelling)? Als het echt nergens naar klinkt dan zal het waarschijnlijk niet aan de kwaliteit van de interface liggen. Misschien kun je ook een soundsample bijvoegen zodat we kunnen horen hoe het nu klinkt.

MichaelSS
15 december 2014, 11:21
Audio Technica AT2050. Geluid is niet direct 'slecht' maar lang niet zoals ik het wil hebben (de boventoon, rijk, diep, solide). Ik zou binnenkort een sample plaatsen.

Baker
15 december 2014, 11:28
Wat heb je voor speakers?
Goed ge-experimenteerd met plaatsing?
Zit er geen "low cut" schuifje op de mic?
Het lijkt me dat je met een UX2 en twee van zulke mics toch wel een fatsoenlijke opname moet kunnen maken....
Wel (klein beetje) reverb gebruiken he.. anders is het ook geen natuurgetrouwe opname.

Harald
15 december 2014, 11:55
Je had tot nu toe met één microfoon opgenomen? Plaatsing kan veel schelen. Heb je geen faseprobleem?

Andere optie, er zitten 3 verschillende standen op. omni, cardioid, figure-of-eight Heb je die wel goed gekozen, op beide microfoons?

En als laatste, na ooit een half jaar internethelpdesk te hebben gedaan heb ik het afgeleerd om "the bleeding obvious" te negeren.... Je hebt de phantom power toch wel aangezet?

Als echt niets lukt... je zit in Meppel, niet helemaal om de hoek, maar goed te doen, maak desnoods eens een afspraak om met Lakewood, en microfoons (neem de statieven ook maar mee) hier te hobbyen. Kunnen we het eens via de Presonus preamp proberen.

Kan me overigens best voorstellen dat er een verschil tussen de Presonus en de UX2 is, maar dat zal ook weer niet zo groot zijn dat het onmogelijk zou zijn een goede opname met de laatste te maken.

karell
15 december 2014, 12:50
beste Michael
je heb wat fragmenten van je gitaar spel geplaatst
niemand heeft ooit kritiek op je geluid gegeven wel op je spel

ik heb het hier al vaker geschreven opnemen is een vak apart
zeker akoestische gitaar

heb je een maatje die als jij zin hebt om op te nemen altijd beschikbaar is ?
mic plaatsing. rec button indrukken. monitoren, terug luisteren. ect
is echt hell als je dat alleen moet doen
gaat zwaar ten koste van je spel vermoed ik zo


als het om je gitaarspel gaat zou ik de kritiek ter harte nemen en je geld gebruiken om semi profi demos te maken
zo niet .......ook goed :)

MichaelSS
15 december 2014, 13:28
@ Harald: Bedankt voor je aanbod. Ik hou het in gedachten. De settings op de microfoon zou nog interessant kunnen zijn, ga ik naar kijken.

@ Karell: Wie mag jij dan wel niet wezen? Naar mijn idee heb ik nooit kritiek gehad op mijn gitaarspel, enkel tips om het te verbeteren. Als jij het "hier al vaker" hebt geschreven vraag ik me af waarom je nog maar één bericht hebt geplaatst volgens de statistieken en je daarnaast nog nooit hebt gereageerd op één van mijn fragmenten.

Ik neem tips en kritiek van harte aan van gitaristen. Daarbij vind ik het echter wel belangrijk dat men weet waar hij/zij over praat.

karell
15 december 2014, 13:38
srry my bad
ik bedoelde tips

over opnemen
als je echt wat wil zul je je ruimte moeten behandelen voor zowel afspelen als afluisteren
ook heb je een geluidskaart nodig met de mogelijkheid om zeker 3 sporen op te nemen want het is zonde om je di geluid weg te gooien
++++ voorgaande

geen reactie op jouw fragmenten
omdat ik me wel in de tips kon vinden

edit
als daw zou ik zeker reaper aanraden hoeft ook niks te kosten (legaal) en is imho beter dan Audacity

maar doe vooral waar je zin in heb :)

Ernest01
15 december 2014, 13:38
MIsschien dat een kleinmembraam mic beter resultaat geeft ?
En eentje, waar minder 'opties' op zitten, misschien. Een mic die je meer moet richten dus.

Ik gebruik 2 Samson C02 mics in de zgn. ORTF opstelling (ff googlen) en dat geeft bij
mij een redelijk 'natuur getrouw' geluid. (neem op via de M-Audio fast track pro met als DAW Audacity)

Maar misschien komt Han S hier nog langs met meer professioneel advies.

Harald
15 december 2014, 13:59
Ik heb de Samson CO2, en een set RODE NT1A. Die laatste zijn grootmembraan. Als ik het bij twee microfoons houd pak ik de NT1A. Die klinkt toch duidelijk beter. Maar fair enough, stereo paar is ook een stuk duurder, dan het Samson stereo paar. Als ik veel zin heb neem ik met 4 microfoons op. Geen specifieke stereo opstelling. Ik pak dan verschillende stukken van de gitaar mee. Alle mogelijke varianten zijn denkbaar.

Bertman had trouwens bij een meeting bij Han ooit een Behringer microfoon mee die akelig dicht bij de Neumann van Han kwam. Scheelde slechts een paar duizend euro...

Maar een dun iel geluid, ik zet mijn geld op de opnamestand, of een faseprobleem.

XTZ
15 december 2014, 21:49
Begin met één mic op 40 cm afstand recht voor je 12e fret. Dit zou in de buurt moeten komen. Te donker? Mik hem meer naar je kop, te scherp? Meer naar het klankgat. Experimenteer ook met de afstand.

Klinkt dit goed, probeer dan een tweede mic erbij te plaatsen. Kun je eigenlijk overal neerzrtten, maar let op dat hij altijd op dezelfde afstand vd geluidsbron moet staan als microfoon 1.

Han S
15 december 2014, 22:07
Het zou idd een fasefout kunnen zijn en ja, een Neumann van 5 mille kan wat meer, maar er is weinig tot niks mis met de AT microfoons en ook de goedkoopste heeft me verbaasd.

We hadden een shootout in de Legacy Studio, met de duurste microfoons die je kunt vinden waaronder een Sony van 8 mille en een heruitgave van de Neumann U47. En Patrick, de eigenaar van de Legacy heeft een AT 4060, welke moeiteloos stand hield tussen die dure kanonnen.

Ik gok op een fasefout of een verkeerde plaatsing, of beiden. Ga eens naar de DPA site en zoek daar naar 'microphone university', alwaar je ongeveer alle stereo microfoonplaatsingen krijgt uitgelegd.

Met fig 8 kun je ook mooi MS of Blumlein plegen. Blumlein is een van de favoriete plaatsingen van de onvolprezen Bruce Swedien, die wonderbaarlijk mooie geluiden heeft opgenomen.

http://www.soundonsound.com/sos/apr09/articles/at20352050.htm

MichaelSS
16 december 2014, 10:31
http://picosong.com/4iZD/

Puur om het geluid. Even snel opgenomen ivm. weinig tijd. Speelwijze is even van minder belang.

Harald
16 december 2014, 10:51
Ik hoor wel wat vervorming. Weet niet of dat aan iets hier ligt of aan de opname. Snel even een mp3 beluisterd van pc, dan heb ik dat niet.

MichaelSS
16 december 2014, 11:48
Dit is direct via de Roland AC60

http://picosong.com/4Mhu

Zou ik ze beide kunnen combineren? Ik ben totaal leek op recording gebied. Ben mezelf aan het inlezen maar dat duurt even.

Han S
16 december 2014, 12:30
Het zou mooi zijn als je er even bij vermeldt hoe je de microfoon(s) hebt geplaatst. Een ORTF plaatsing geeft voor mij de meest realistische stereo weergave. Heb je een goed klinkende ruimte dan is Blumlein misschien nog wel mooier en wil je superbreed stereo dat ook mono goed klinkt dan is MS de aangewezen weg.

XY lukt alleen goed met hyper richtinggevoelige mics en DIN en NOS is mono moeilijker weer te geven.

karell
16 december 2014, 21:25
op deze fora zal je veel info vinden

http://www.homerecording.be/forum/
http://homerecording.com/bbs/

Han S
16 december 2014, 21:37
Ik kom alleen nog op gearslutz.

karell
16 december 2014, 22:31
Ik kom alleen nog op gearslutz.
had niet het idee dat jij een beginnend homerecorder bent :)

maar is zeker ook een aanrader

Han S
16 december 2014, 23:45
Na de zoveelste keer de vraag 'wat is de beste microfoon voor minder dan 100 dollar' heb je het wel gehad. Vroeger was het musicmaker forum de plek waar de meeste profs te vinden waren en nu is dat gearslutz, waar je heel veel kunt leren.

guhlenn
17 december 2014, 09:19
Dit is direct via de Roland AC60

http://picosong.com/4Mhu

Zou ik ze beide kunnen combineren? Ik ben totaal leek op recording gebied. Ben mezelf aan het inlezen maar dat duurt even.

Tsja, Michael, zoals je niet mag verwachten dat je met de gitaar van Tommy kan spelen als Tommy, zo is opnemen ook gewoon een vaardigheid die niet eindigt bij de mic aankoopn... Je opnames klinken helemaal niet verkeerd, nu nog mixen...

MichaelSS
17 december 2014, 16:01
Ik voel een connectie met die 'Karell' gast. Was ook al zo'n vreemde gozer in mijn optiek. We hebben in het verleden hier meer van die vage gasten gehad. Volgens mij is de volgende ban aanstaande.

Laten we het nu maar weer ontopic houden. Ik zou vanavond even een foto plaatsen van de MIC stand.

Swaag
17 december 2014, 16:33
ik ben gek en een lul volgens de mods ik denk dat de mods wijze mensen zijn :seriousf:

guhlenn
17 december 2014, 17:05
Ik voel een connectie met die 'Karell' gast. Was ook al zo'n vreemde gozer in mijn optiek. We hebben in het verleden hier meer van die vage gasten gehad. Volgens mij is de volgende ban aanstaande.

Laten we het nu maar weer ontopic houden. Ik zou vanavond even een foto plaatsen van de MIC stand.

Neem aan dat dat aan mij gericht is? Oeh jij hebt lange tenen zeg, of een wat hoge caffeien consumptie misschien? Ik voel trouwens ook wle die connectie, ik vond je nl nogal onbeschoft reageren op die Karell. Nou ja, good luck met de antwoorden op je vragen dan. :)

MichaelSS
17 december 2014, 17:15
Neem aan dat dat aan mij gericht is? Oeh jij hebt lange tenen zeg, of een wat hoge caffeien consumptie misschien? Ik voel trouwens ook wle die connectie, ik vond je nl nogal onbeschoft reageren op die Karell. Nou ja, good luck met de antwoorden op je vragen dan. :)

Ik had het niet tegen jou ;) Ik had hem tegen Carl1. Helaas heeft hij zijn post verwijderd.

Karell is inmiddels gebanned. Carl is zijn tweede persoon ;). De rest wat hij zij is niet voor herhaling vatbaar. Zie post Swaag.

MichaelSS
17 december 2014, 17:20
Overigens reageerde ik zo op die Karell omdat ik vanaf het begin al het gevoel had dat er wat niet klopte. Zijn ban moge het bewijs zijn.

Han S
17 december 2014, 17:21
Karell en Carel1 is het zoveelste account van een gast die steeds maar weer probeert om hier zijn mening te ventileren, maar niet heeft begrepen dat je hier maar een enkel account mag hebben.

guhlenn
18 december 2014, 15:39
Ik had het niet tegen jou ;) Ik had hem tegen Carl1. Helaas heeft hij zijn post verwijderd.

Karell is inmiddels gebanned. Carl is zijn tweede persoon ;). De rest wat hij zij is niet voor herhaling vatbaar. Zie post Swaag.

Ik snapte er al geen &*^ van, om eerlijk te zijn, ik ben eh, niet de liefste, maar dit leek me een normale en to the poitn post. Mou ja, misverstand, excuses, bier? :)