PDA

View Full Version : Hoe werkt Koch 2x12 cab inputs? (2x 8ohm)



Lukealike
15 december 2014, 10:50
Hey daar,

ik ben even in verwarring,

Ik heb een koch 2x12 cabinet gekocht en deze heeft 2 8 ohm ingangen zonder verdere tekst en uitleg.

Hoe werkt dit? Ik heb mijn amp getest op beide inputs. Bij de ene deed 1 speaker het, bij de andere allebei.
Betekend dit 2x 8ohm stereo en 1x 8ohm allebei?

Lijkt mij raar omdat je van mono naar stereo toch in impendantie zou veranderen?
Iemand ideeen?

gr marc

cluseau
15 december 2014, 12:01
Lijkt mij raar omdat je van mono naar stereo toch in impendantie zou veranderen?

Dat gebeurt toch ook.

Het is heel simpel, je kan kiezen tussen 4 of 16 ohm mono. Heb je twee eindtrappen kun je gebruik maken van 2 x 8 ohm.

In het cabinet zitten dus twee 8 ohm speakers die je afzonderlijk kan gebruiken (2x8 ) of in serie (8+8 ) of parallel (8/2)

Lukealike
15 december 2014, 13:13
Nou mijn verwarring komt doordat er niks staat over 4 of 16 ohm,
alleen dit:

http://www.gitaar.net/forum/index.php/file/17/16089/Koch_TS212Hc.jpg

Ik dacht simpel, er mag dus niks anders 'in' dan 8 ohm. Maar zoals jij het schets is het een kwestie van zelf
kiezen? En ik wist niet dat series/parallel en stereo allemaal tegelijk kon. Dacht dat daar een schakelaartje voor nodig was?

(Ik zeg sorry, ben verre van een techneut;)

cluseau
15 december 2014, 13:20
Ik snap je verwarring en heb daar nu ook last van :(

Ik ging namelijk uit van deze (http://www.koch-amps.com/uploads/2/4/0/4/24048927/koch-custom-cabinets-manual-connection-options.pdf) omdat ik geen type van je had gezien. Als ik het zo bekijk komt elke speaker afzonderlijk met een jack naar buiten en moet je dus zelf bepalen hoe je daar mee omgaat.

Bij nader inzien lijkt het toch wel te kloppen. Als je een ohmmeter hebt kun je het zelf checken door er een kabel in te prikken en dan de DC weerstand te meten. Die weerstand ligt iets lager dan de impedantie. bv 3 ohm voor een 4 ohm impedantie of 12 ohm voor een 16 ohm impedantie. Deze getallen zijn niet zaligmakend maar wel een goede indicatie.

cluseau
15 december 2014, 13:36
Bij de ene deed 1 speaker het, bij de andere allebei.


Dit snap ik dus ook ff niet en als ik de uitleg lees zou het zo moeten zijn dat bij mono gebruik de ene jack beide speakers parallel gebruikt en de andere jack beide speakers in serie. Gebruik je dan beide jack's tegelijk zou je twee keer 8 verwachten. Mogelijk is dus een van jouw mono mogelijkheden defect. Ik kan dat niet met zekerheid zeggen omdat ik geen manual kan vinden van een TS212. Misschien kan iemand anders hier een licht op werpen?

Lukealike
15 december 2014, 14:01
Haha, mysterieus he?;-)

Lijkt me niet dat er iets defect is, kast is wel tweedehands, maar zgan. Ik ga nog even heeeeeel goed luisteren of ik mij niet vergis
met wat ik hoor. Heb Koch zelf ook maar even een mailtje gestuurd.

Bedankt voor je meedenken zover!

cluseau
15 december 2014, 14:50
Ehhh graag gedaan hoor.

Ik blijf toch altijd wel voor meten is weten. Je kan op internet lezen, info opvragen tot je een ons weegt maar je eigen bevindingen zijn toch meer waard vind ik. Er kan wel van begin af een bedradingsfout in zitten, wie zal het zeggen.

dml
15 december 2014, 15:14
Hoe werkt dit? Ik heb mijn amp getest op beide inputs. Bij de ene deed 1 speaker het, bij de andere allebei.


Als bovenstaande het geval is, is één van de twee inputs van het schakelende type.
Stel dat de linker input de schakelende is, dan is dit het geval:
1. bij gebruik rechter input, doen beide speakers het = 8 ohm
2. bij gebruik linker input, doet alleen de linker speaker het = 16 ohm. Sluit je dan ook nog eens de rechter input aan, dan doet ook die speaker het. Gebruik je een stereo amp, dan kun je de cab stereo gebruiken (2x 16 ohm).
Gebruik je echter een mono-amp, dan kun je alsnog van beide inputs tegelijk gebruik maken. Je hebt dan wel twee kabels nodig en die sluit je aan op de twee 8 ohm outputs van je amp (mits de amp zo uitgevoerd is).

Pepe
15 december 2014, 15:41
Dat laatste heeft alleen maar zin als je mono amp enkel een 16 ohm uitgang heeft?
Dat lijkt me een vrij onhandig design.

dml
15 december 2014, 15:59
Hoezo onhandig? Mijn amp heeft 1x16 ohm, 2x8 ohm en 2x4 ohm uitgangen, zoals zovele mono amps.

Rick trodat
15 december 2014, 16:17
Kan je niet even bellen met koch. dan weet je het zeker. Verder kan je ook even de kast open maken en kijken naar de bedrading. Op de speakers staat vrijwel altijd de impedantie. Aan de bedrading kan je dan vervolgens zien hoe deze bedraad is en dan weet je het ook.

cluseau
15 december 2014, 18:36
Voor een niet technisch iemand zijn de aansluitingen niet even te volgen omdat er wordt geschakeld met de jack contacten. Je moet dan wel goed kunnen redeneren hoe alles loopt. Makkelijkste oplossing is een ohmmeter pakken, dan weet je zeker wat voor vlees je in de kuip hebt ongeacht wat er wordt beweerd.

Pepe
15 december 2014, 19:51
Hoezo onhandig? Mijn amp heeft 1x16 ohm, 2x8 ohm en 2x4 ohm uitgangen, zoals zovele mono amps.

Precies. Enkel staat er. Als in slechts of alleen maar.

dml
16 december 2014, 09:11
Precies. Enkel staat er. Als in slechts of alleen maar.

Noem dan eens een paar amps die een enkele 16 ohm uitgang hebben.