PDA

View Full Version : Convex nek?



cat's eyes
13 december 2014, 12:00
De nek van mijn gitaar (Strat type) staat een heel klein beetje bol in het midden (naar de snaren toe), zelfs met de (single action) truss rod moer losgedraaid (zodanig dat het rondsel vrij zit en speling heeft), dus geen spanning op de truss rod.

Is schaven/vlakken de enige oplossing? Of zijn er nog alternatieve herstellingsprocedures ?

PS ben al van "light" naar "medium" snaren gegaan, zwaarder wil ik niet gaan.

Terminus
13 december 2014, 20:14
Ik geloof dat een goede gitaarreparateur hem wer goed moet kunnen buigen. Het zal wel niet goedkoop zijn, maar dat gingen de andere opties ook al niet worden.

cat's eyes
14 december 2014, 00:04
Voor deze gitaar speelt de prijs weinig rol. Eigenlijk is ze momenteel vrij goed bespeelbaar, maar ik wil de mogelijkheid hebben ze naar keuze af te stellen, wat momenteel niet het geval is.

barno
14 december 2014, 01:44
Je kan het ook zelf; de hals afnemen en op twee blokjes leggen, in het midden een klem en 'm onder (over) spanning zetten. deze opstelling een maandje laten staan.

cat's eyes
14 december 2014, 08:44
Bedankt, fijne tip, het overwegen waard.

Een paar domme vraagjes:

-is dit een langere termijn oplossing? Of gaat de nek zich terug naar zijn huidige positie willen zetten, eens je hem ontspant?

-de klem die ik in het midden van de nek zou plaatsen, mag waarschijnlijk niet op de fretdraad drukken?

Zoiets?:
http://img.photobucket.com/albums/v208/jwells393/NeckClamp-Convex.jpg (http://smg.photobucket.com/user/jwells393/media/NeckClamp-Convex.jpg.html)

Riny
14 december 2014, 10:48
Zelf denk ik dat deze oplossing van korte duur zal zijn en hem niet gaat worden.
Er wordt gesproken over een "strat" model dus dan ook waarschijnlijk een budget gitaartje met geen top nieuwprijs.
Om die reden zou ik er niet veel tijd en kosten aan besteden.
Het enige wat ik persoonlijk zou doen is van een andere goedkope (tweedehands, een kleine paar tientjes) gitaar met halsje zien te bemachtigen en dan maar hopen dat alles goed blijft zoals het hoort.

cat's eyes
14 december 2014, 11:14
Er wordt gesproken over een "strat" model dus dan ook waarschijnlijk een budget gitaartje met geen top nieuwprijs.


Het is een '78 Tokai ST100, vrij zeldzaam, niet echt goedkoop, en voor mij persoonlijk van grote waarde.

arjanb01
14 december 2014, 11:34
Die met die mooie birdseye maple neck? Zou jammer zijn als het niet te verhelpen is door een gitaar dokter. Zeker voor zo'n gitaar zou ik het ervoor over hebben om hem helemaal misschien met een PLEK machine af te laten stellen, weet je gegarandeerd dat hij 100% wordt en de neck kaarsrecht is.

cat's eyes
14 december 2014, 11:41
Die met die mooie birdseye maple neck?

Yep (birdseye of flame?), ik ga die koste wat het kost in orde (laten) brengen. ;)

cat's eyes
5 april 2015, 12:14
Voilą, toets geschaafd, frets vervangen en nieuw lak laagje. Bedankt Stijn. ;)