PDA

View Full Version : Fender Jazzmaster



Arie-Kees
12 december 2014, 13:51
Ik heb een Fender Blacktop Jazzmaster uit 2011 met humbucking pickups. single-coil halspickup en humbucking brugpickup (beide van Duncan)
De afwerking van de gitaar blijkt zeer matig. De pick-ups en de schroeven roesten en er zit speling op de stemknoppen.
Ik overweeg om e.e.a. te reviseren maar ben nogal a-technisch. Schroefjes zal wel lukken, maar pickups?

Heeft iemand een voorstel voor nieuwe pickups (merk/soort/.......). Genre:pop. Ik hou van een clean sound (Roland JC55)

rik-92
12 december 2014, 14:03
Wil je er humbuckers in of wil je toch gaan voor de echte jazzmaster pickups?

Arie-Kees
12 december 2014, 14:08
Klinkt misschien stom, maar ik weet het verschil niet tussen humbucker of echte. Ik weet hoe deze eruit zien, maar daar houdt het ook wel mee op. Verschil in sound weet ik niet.
Doordat jij het woord "echte" gebruikt lijkt me dat meest origineel.

rik-92
12 december 2014, 14:19
Klinkt misschien stom, maar ik weet het verschil niet tussen humbucker of echte. Ik weet hoe deze eruit zien, maar daar houdt het ook wel mee op. Verschil in sound weet ik niet.
Doordat jij het woord "echte" gebruikt lijkt me dat meest origineel.

De originele jazzmaster elementen zijn single coil, deze klinken wat dunner/scheller, humbuckers klinken wat dikker.

https://www.youtube.com/watch?v=yudXHR6agaM

Zo zijn er nog wel wat video's op youtube te vinden.

Ik weet niet wat voor muziek je ermee wil gaan maken.

Arie-Kees
12 december 2014, 14:35
Ik hou wel van een wat dikker/ronder geluid. Anderzijds gebruik ik ook nog wel eens Nile Rodgers achtige sound.
Muziekgenre pop.
Bij googlen naar Humbuckers blijkt wel dat er heeeeel veel verschillende zijn. Hoe moet je hier uit kiezen

Tabula Rasa
12 december 2014, 14:42
Eindeloos proberen is wat de meeste van ons doen. Wat mis je exact in je huidige elementen?

rik-92
12 december 2014, 14:50
Ik hou wel van een wat dikker/ronder geluid. Anderzijds gebruik ik ook nog wel eens Nile Rodgers achtige sound.
Muziekgenre pop.
Bij googlen naar Humbuckers blijkt wel dat er heeeeel veel verschillende zijn. Hoe moet je hier uit kiezen

Heel veel proberen inderdaad, je hoort toch pas echt hoe het klinkt als ze in je gitaar zitten. Daarna erachter komen dat het toch niet helemaal is wat je wil en weer andere kopen. Dit herhalen tot je de goeie hebt gevonden.

Arie-Kees
12 december 2014, 16:46
Bedankt voor de reacties. Is er nog een groot verschil in merken. Er zitten nu "Duncans" in. Is prijs een houvast?

Mitch
12 december 2014, 20:56
Google leerde me welke JM je bedoelt :) Leuk ding!
Paar dingen: "originele" Jazzmaster elementen gaat vooral over het formaat, da's net effe anders. Zo te zien is dat wel gewoon het formaat dat je bij de hals hebt zitten ( of ik moet me wel heel erg vergissen). Dun/schel? No fucking way! Ja, er zijn veel matige versies, maar een echt goed Jazzmaster hals element, da's de vetste Fender sound die er in mijn oren bestaat. Er is één absolute koning en dat is Curtis Novak. Google maar effe. De JM-V als hals element is echt fabelachtig goed. Helderheid en toch vol in het laag, da's gewoon knap.
Humbucker bij de brug, sja, daarvan zijn er duizenden. Hangt er vanaf wat je wil. Als je wil gaan voor iets moois als een JM-V, zul je wel een lower output humbucker erbij moeten nemen om de boel een beetje in balans te houden.

Arie-Kees
15 december 2014, 17:15
Mitch, dat is makkelijk, als je merk en afkortingen er al bij zet. Ik wil inderdaad gewoon maar gaan proberen, en zoals jij voorstelt een Curtis Novak JM-V als hals-element.
Heb je ook nog een suggestie voor een lower output humbucker bij de brug?

Mr.Fingers
15 december 2014, 18:36
https://www.youtube.com/watch?v=jd_Wa-3vVkA

Een jazzmaster met de standaard singlecoils klinkt erg neuzig en romig, zonder aan articulatie te verliezen. Gezien de gitaar zijn de Duncan SJM-1 denk ik een van de beste alternatieven. Moet je het gat in de slagplaat voor het brugelement wel wat aanpassen, want de jazzmasterpickup is een beetje dikker & breder dan een standaard singlecoil.

Arie-Kees
16 december 2014, 09:28
Ik heb inmiddels rechtstreeks contact gehad met Curtis Novak. Die adviseerde naast de JM-V :I have done a lot of pickup for these gutiars as most people do not like the stock ones. If you are wanting more of a Fender tone I suggest getting the Hum-WR in the bridge.

Mitch
16 december 2014, 14:52
Ja, da's een mooie als je humbucking wil. Ik heb zelf een JM90 gehad (waren velen lovend over, ik vond het te neuzig) en later de JM Fat. Erg goeie single coil maar dan dikker. Maar goed, jij hebt een humbucker nodig. Keus te over, maar ik denk als je bij Novak blijft met één van zijn modellen in de brug dan kan het niet fout gaan.
Maar voor de duidelijkheid: je hebt toch het model waar een 'standaard' humbucker bij de brug zit hè?

Arie-Kees
16 december 2014, 16:36
deze is het. Dat is volgens mij inderdaad een standaard humbucker bij de brug, maar ik heb nog niet het gevoel dat ik er al veel van weet. Pffff.
http://www.rockpalace.com/product/Fender-Blacktop-Jazzmaster-3-Tone-Sunburst

Mitch
17 december 2014, 21:11
Ah oké, toch de goeie voor me. Ziet eruit als standaard humbucker, maar dan met een andere ring er omheen. Het lijkt wel een tupperware bakje :D Check anders de afmetingen eens en doe een googletje op 'humbucker dimensions', zal vast wel goed zijn.

Lantern Tree
15 januari 2015, 13:39
+100 for Curtis Novak

Vrijwel al mijn JM pickups daarvandaan gehaald. Ontzettend fijne service (en wellicht belangrijker) mooi klinkende pickups. Mocht je eens iets anders willen proberen dan de standaard alnico humbuckers, dan raad ik je zijn cunife widerange humbuckers aan.

Heb er twee in mijn Jazzmaster '66 reissue en klinken VET! Precies tussen een humbucker en een singlecoil in qua toon :D

Zie dit artikel : http://curtisnovak.com/Articles/GB98.pdf (2e pagina)

Was voor mij de bevestiging dat ik het mezelf niet aansprak dat ie heel anders (maar fijn anders) klonk.

Arie-Kees
1 februari 2015, 09:44
Inmiddels heb ik toch maar een Seymour Duncan hot rodded humbuckerset aangeschaft.
Het "tupperwarebakje" waarin de neck pickup zit heb ik eruit gehaald. Om nu de nieuwe er in te zetten zal ik een dragend bevestigings iets moeten hebben. Heeft dit een naam en weet iemand een zaak in de buurt van rotterdam waar ik dit kan halen of er in laten zetten.

Arie-Kees
1 februari 2015, 10:03
Heb op forum al zaak gevonden in vlaardingen (vox humana) en die gemaild.