PDA

View Full Version : HNGD: Fender Modern Player Thinline Deluxe P90



Little Jay
12 december 2014, 10:47
Ik had op eBay een bod geplaatst voor een complete Fender Modern Player Thinline Deluxe P90 body zonder hals. En tot mijn verassing was ik daarna voor 160 euri eigenaar van een Tele-body! (Vooruit, nog wel invoerrechten en verzendkosten, uiteindelijk zo'n 240 euro..). Daarna ook via eBay een Squier-hals met vintage mechanieken en palisander toets (wilde ik persé) gekocht (verkoper accepteerde mijn bod onder de nu-kopen-prijs, altijd leuk). Uiteindelijk voor iets meer dan 300 euro een nieuwe Telecaster!

Dit is 'm:
http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/03b73afefcc897e8dfcccf2822985470.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/03b73afefcc897e8dfcccf2822985470.jpg.html)

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/25a333b790035acdde914b62367daffc.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/25a333b790035acdde914b62367daffc.jpg.html)

http://i272.photobucket.com/albums/jj164/jazzper31/832c09ddb3b58cda251d986970b1b820.jpg (http://s272.photobucket.com/user/jazzper31/media/832c09ddb3b58cda251d986970b1b820.jpg.html)


Ik liep al een tijdje met het idee rond een soort gooi-en-smijt gitaar aan te schaffen voor de gelegenheden waar ik m'n Gibson ES-333 niet wil meenemen, maar die qua sound een beetje vergelijkbaar is. Mijn gedachte was dat m'n ES-333 een combinatie van thinline uitvoering, mahonie, palisander en esdoorn is en deze gitaar ook. En inderdaad zitten ze qua sound in dezelfde richting. Uiteraard zorgen de 25.5" scale, de P90s en het Telecaster-ontwerp voor aanzienlijke verschillen, maar toch vind ik de overeenkomsten ook opvallend! Grappig genoeg is het speel-gevoel ook niet zo anders als je op grond van de verschillen zou verwachten. Wellicht helpt het feit dat ik op beide gitaren dikke flatwounds heb zitten daaraan mee.

Het oordeel: voor deze prijs een uitstekend gitaartje! De hals paste er zonder aanpassing zo in (Squier is tenslotte ook MIC en wellicht zelfs uit dezelfde fabriek als de oorspronkelijke hals?). De hals is erg lekker: niet te dik niet, niet te dun. Geen dode plekken en na wat afstelwerk aan de halspen (mindstens een halve slag strakker) en de zadels (tikkeltje omhoog) 'viel' de gitaar in z'n sweetspot qua afstemming. De vintage stemmechanieken doen hun werk prima en voelen ook degelijk maar ik prefereer de Klusons van de ES-333.

De sound is erg goed: resonant en donkerbruin maar wel met een tikkeltje Telecaster bite. De P90s hebben minder output dan de Classic 57s in de ES-333, klinker overall wat helderder (maar nauwelijks niet dunner) maar gaan minder ver door in het hoog; de ES-333 kan zelfs scheller klinken dan deze Tele. Een nadeel vind ik wel de bijgeluiden van de P90s, maar gelukkig zijn ze in de middenpositie hum-cancelling en dan ook daadwerkelijk doodstill. Hoogte-afstelling van de P90s is niet mogelijk, de schroeven komen enkel omhoog, misschien dat wat schuimrubber onder de elementen daarbij kan helpen.

Ergonomisch is ze ook zeer fijn: vederlicht en handzaam, maar je onderarm vindt gemakkelijk de perfecte positie op de body voor de juiste houding.

Kortom: tot dusver erg blij mee, maar de vuurdoop op het podium moet natuurlijk nog komen en de ES-333 blijft wel superieur in mijn oren (zowel qua klank als spelgevoel).

postbus31
12 december 2014, 11:04
Goeie deal lijkt me. Mooie plank!!!
Maareuh, zijn het P90's of Jazzmaster pickups ;-)

barno
12 december 2014, 11:17
tof when a plan comes together. mooi gitaar ook.
de P90 hum, tja, maakt voor mij deel uit van de sound. als je de hele handel grondig shield, zal het zeker nog een verschil maken.
Laat je niet verleiden er P100's in te steken (de humcancelling versie van P90), geen hum, maar ook geen P90 sound.

hoogteafstelling: idd schuimrubber, liefst van hardere soort. schroeven zitten wsch rechtstreeks in het hout, dus je moet veel spanning onder de pu hebben, wil je de pu's nog hoger kunnen afstellen

telerocker
12 december 2014, 11:26
Toffe tele. Die hum krijg je er grotendeels uit met betere pickups en een goede shielding, al blijven het P90's en die hummen altijd een beetje.

benwave
12 december 2014, 11:38
Ik heb de indruk dat je hals scheef staat.

Eko
12 december 2014, 11:40
yep , hals staat naar de rechterkant scheef. De hoge E staat dichter op de rand van de hals.
Wel een mooi geheel geworden!

barno
12 december 2014, 12:58
niet scheef, denk eerder halspocket of brug iets off center. als de dunne E niet van de toets springt, no biggie. Al goed dat het een brug is met gibson spacing, met een fender brug zou het wsch problemen geven

telerocker
12 december 2014, 13:02
Gewoon een klein tikkie geven.

Little Jay
12 december 2014, 13:08
niet scheef, denk eerder halspocket of brug iets off center. als de dunne E niet van de toets springt, no biggie. Al goed dat het een brug is met gibson spacing, met een fender brug zou het wsch problemen geven

Klopt, jullie hebben een scherpe blik! Het baarde me aanvankelijk zorgen, maar het blijkt gelukkig dat ik de hoge E niet van de toets afspeel, dus no biggie idd. Is de brug Gibson-spacing? Wist ik niet, zou maar zo kunnen.

Je ziet het niet op de foto's maar de pocket is ook gefreesd (hé, uitzondering op 't kofschip?!?) voor een 22-fret hals (zonder 'overhang') dus er zit een kiertje. Maar je ziet het nauwelijks en doet geen afbreuk aan de functionaliteit, dus voor mij ook geen biggie :)

Wat me wel verbaasde is dat de brugzadels voor de hoogteinstelling een Amerikaanse inmbus nodig hebben (had ik gelukkig liggen, destijds speciaal aangeschaft voor m'n US std Strat), dus die zijn mss niet Chinees?!?

Pepe
12 december 2014, 13:44
Ziet er goed uit hoor. Ik kan het wel vinden met thinlines, net wat meer attitude dan de solid versies -wat ook lastiger kan zijn-
Ik heb net de USA reissue binnen met de wide range dingese.

http://imageshack.com/a/img538/9923/zCeHR8.jpg

Little Jay
12 december 2014, 14:06
Ziet er goed uit hoor. Ik kan het wel vinden met thinlines, net wat meer attitude dan de solid versies -wat ook lastiger kan zijn-
Ik heb net de USA reissue binnen met de wide range dingese.

http://imageshack.com/a/img538/9923/zCeHR8.jpg

Ook heel mooi! Ik vind een rosewood toets lekkerder, maar dat zal wel psychisch zijn. Zijn dan nou humbuckers of twee halve enkelspoelers (als een P-bass element) in een grotere behuizing?

Pepe
12 december 2014, 14:19
Humbuckers met een heel verhaal erbij.
Ik heb ook de Japanse versie gehad -die in principe hetzelfde is- maar daar kon ik weinig mee.
Raar dat met dezelfde specs je toch een andere gitaar kan krijgen.

D'r is ook een Jay hier uit Brabant met al die SG's he? Ik haal jullie steeds door elkaar.

Tupelo
12 december 2014, 14:56
Uhm, als die van Pepe eruit zag als die van LJ, dan zou 't een droomplank zijn voor me, met maple toets overigens, dat liever wel.

barno
12 december 2014, 15:17
pepe, ik heb es een deluxe tele gebouwd voor iemand, daarvoor had ik ook widerange dinges, ik geloof dat die ri pu's altijd japan made zijn? naar verluid zijn ze niet te vergelijken met de originelen. soit, desondanks is de eigenaar is nog steeds laaiend enthousiast over die pu's.

Pepe
12 december 2014, 15:30
Je hebt, begrijp ik, een US/Mex versie en een updated US versie en de Japanners hebben nog een eigen variant ontwikkeld. De Japanse zijn te hard, de US/Mex is teveel een gewone humbucker en de updated versie, sinds 2011 in de US reissue's, komt pretty closse maar mist nog net dat warme organische van de originele Cunife.
Er zijn een paar custom wikkelaars die claimen een spot on copie te kunnen maken maar deze pickups zijn prima, dat organische doe ik zelf wel.

muziekschuur
12 december 2014, 17:34
Ha, jij hebt die hele discussie ook doorgeploegd lees ik. Ja. De WRHB is ook voor mij een zeer interessante pickup.

Mitch
12 december 2014, 20:40
Wauw, ik krijg ineens het gevoel dat ik nog een gitaar mis :eek: Wat een f*cking lekkere partscaster heb je daar zeg! Alles klopt eigenlijk. Oké, ik heb het nooit zo op dat soort bruggen, maar jongens wat een lekkertje! Congratz!

Zelfs leuker dan Pepes nieuwe aanwinst, visueel gezien. Nooit gedacht dat ik dat nog eens zou zeggen op dit forum :D

Little Jay
12 december 2014, 21:47
Thanx Mitch... ik word er verlegen van..... :D

Stillborn
13 december 2014, 14:36
Knáppe gitaar. Heel veel plezier ermee, maar dat zal ongetwijfeld lukken.
Ga er maar lekker mee smijten ;)

Little Jay
13 december 2014, 15:00
Ik heb ondertussen de halsschroeven even wat losser gedraaid en lichte druk op de hals uitgeoefend (door 'm op z'n kant op de vloer te leggen) en toen de boel weer vastgedraaid en daarmee heb ik inderdaad een mm aan ruimte bij de hoge snaar gewonnen, yeah! Snaren niet eens losser gedraaid en ze was niet eens ontstemd na die actie.