PDA

View Full Version : Probleem met FENDER cd-140sce Electrisch-akoustisch



BasGoodboy
11 december 2014, 00:34
Hallo allemaal!

Ik hoop dat ik in het goede forum zit want mijn vragen betreffen een ELECTRISCHE akoustische gitaar.

Ik ben sinds eergisteren de trotse eigenaar van een Fender CD-140SCE black.
Betreft een electrisch akoustische gitaar. Ik had hiervoor een vol akoustische budgetgitaar, de Squier SA-105, maar wilde graag met een versterkertje werken vandaar electrisch akoustisch.
Allereerst wilde ik wel even zeggen dat mijn nieuwe Fender lichter speelt dan de Squier, en dat is natuurlijk lekker, maar dat mag ook wel voor het prijsverschil (Squier 70 euro vs Fender 270 euro).

Nu had ik twee vragen.

1)Is het altijd zo dat een electrisch akoustische gitaar minder output heeft als je akoustisch speelt (door het element in de klankkast ofzo), omdat ik het gevoel heb dat mijn ouwe budget Squier van 70 eurootjes een voller geluid heeft (is ook iets grotere gitaar).

2)Als ik mijn Fender versterk (en daar moet ik bij zeggen dat de versterker een oud beestje is die ik van mijn schoonvader gehad heb), hoor ik volle open akkoorden vaak met een flinke brom er doorheen. Deze brom is logisch te verklaren, een open G akkoortje bijvoorbeeld doet mijn Fender namelijk ook zonder versterker wat kraken.. heb ik dan wat verkeerd ingesteld op mijn gitaar ofzo? Mijn oude Squier doet dit brommen ook maar door de versterker wordt dit brommende/krakende geluid versterkt waardoor het toch wat krakerig klinkt.

Dus ligt het aan een verkeerde instelling? Herkennen jullie dit probleem bij versterkte akoustische gitaren? Het is de eerste keer dat ik hiermee werk.

Wie kan me helpen?

Groetjes,

Bas.

barno
11 december 2014, 00:56
welkom

vollere geluid komt door de grotere body

brommen mogen acoustische gitaren niet doen. deze gitaartjes zijn very budget en de kans is groot dat de afstelling niet optimaal is, no offence maar je klinkt niet erg ervaren, dus ik zou ze eens laten afstellen door een tech.

Er bestaan geen regels maar eigenlijk is het niet de bedoeling dat je met een versterkte acoustische gitaar door een gitaaramp gaat spelen, dat gaat nooit mooi klinken. zo'n gitaar gaat best in een zanginstallatie/PA of in een versterker specifiek voor acoustische gitaren.

BasGoodboy
11 december 2014, 11:59
Hey @barno,

Okee duidelijk, maar wat bedoel je precies met
'eigenlijk is het niet de bedoeling dat je met een versterkte acoustische gitaar door een gitaaramp gaat spelen, dat gaat nooit mooi klinken'.

Een guitar amplifier is toch speciaalvoor akoustische gitaren bedoeld??
En wat bedoel je met een PA?

Grtz,

Eko
11 december 2014, 13:13
BasGoodboy

Er zijn versterkers die speciaal geschikt zijn voor acoustische gitaren. Die hebben veelal tweeters er bij in om de hogere frequenties beter weer te geven. Ook zijn de speakers anders. Vaak zijn de versterkers transistor waar de betere versterkers voor electrische gitaren veelal buizen versterkers zijn.
Een P.A. is een geluidsinstallatie waar je bij een optreden gebruik van maakt. Vaak zie je dan aan de zijkanten van een podium grote zuilen van boxen staan. Het mengpaneel , versterker en boxen samen wordt vaak aangeduid als P.A. Het mengpaneel heeft een uitgebreide toonregeling en de boxen zijn geschikt om allerlei instrumenten weer te geven.
Als je gewoon wilt oefenen kan dat best met een kleine versterker , maar je hoort alleen niet goed hoe de gitaar in het echt kan klinken via een goede versterker.

BasGoodboy
11 december 2014, 19:46
Superduidelijk mannen. Maar ik heb een akoustische gitaarversterker in gebruik (oud beestje, en eigenlijk bedoeld voor basgitaren)! Dus dan blijft het gebrom vreemd.

Rizz
11 december 2014, 20:32
Dus voor basgitaren en niet voor akoestisch gitaar.. :) Iedere elektrische (bas)gitaar versterker is minder geschikt voor akoestisch gitaar.

Het gebrom is idd vreemd, heb je m in een geaard stopcontact zitten?

Plant
11 december 2014, 20:45
1)Is het altijd zo dat een electrisch akoustische gitaar minder output heeft als je akoustisch speelt (door het element in de klankkast ofzo), omdat ik het gevoel heb dat mijn ouwe budget Squier van 70 eurootjes een voller geluid heeft (is ook iets grotere gitaar).

Er zit bij deze gitaar een element onder het brugzadel? Die zit m.i. de direkte overdracht van de snaartrillingen op het bovenblad in de weg (al zijn er hele volkstammen die roepen dat dit niks uit maakt).

Verder worden EA gitaren vaak zo geconstrueerd dat de kans op feedback (rondzingen) bij versterking minimaal is. Dat kan een net wat stijver of dikker bovenblad zijn. Het akoestische geluid levert daar op in, maar de fabrikant gaat ervan uit dat je de gitaar voornamelijk koopt om elektrisch te gebruiken.

Alle EA gitaren die ik in handen krijg vind ik akoestisch maar vrij 'weekjes' klinken, alleen daarom al koop ik er geen meer.

BasGoodboy
15 december 2014, 13:43
@Rizz, ja in een geaard stopcontact.
@Plant, duidelijk verhaal. Al moet ik zeggen dat ik hem nu akoustisch toch voller vind klinken dan eerst, misschien moest ik er ff aan wennen ofzo.

Ik begrijp uit alle antwoorden dat ik het eens moet proberen met een akoustische gitaarversterker ipv basgitaarversterker!