PDA

View Full Version : Gezocht: Lessen op het internet



Ynnck1
10 december 2014, 19:44
Hallo

Ik ben sinds kort even gestopt met mijn gitaarlessen omdat de leerkracht enkel covers deed en me niet echt 'leerde' spelen, hiermee bedoel ik dus m'n eigen ding leren doen zoals riffs schrijven en solo's spelen.
Ik wil graag een beetje in de stijl van metallica/heavy metal gaan maar hier vind ik weinig echt goede uitleg over op het net...
Heeft er iemand toevallig een goede link of een aanrader naar lessen in deze trend?

D3nnis
10 december 2014, 20:08
Mijn bescheiden mening, maar een leraar kan je techniek leren, historie, en theorie. Misschien zelfs een goede inschatting geven wat je het beste ligt zonder dat je het zelf al weet, maar ik kan niet bedenken hoe een leraar jou je eigen stijl moet gaan geven?

Ynnck1
10 december 2014, 20:49
Mijn bescheiden mening, maar een leraar kan je techniek leren, historie, en theorie. Misschien zelfs een goede inschatting geven wat je het beste ligt zonder dat je het zelf al weet, maar ik kan niet bedenken hoe een leraar jou je eigen stijl moet gaan geven?

Ik bedoel er mee hoe dat ik te werk ga om m'n eigen weg te gaan, niet alleen coveren. Ik heb ondertussen een goede basis techniek maar hoe ik dit allemaal gebruik om dan m'n eigen ding te doen weet ik niet. En die leerkracht wou dat ook niet echt begrijpen ondanks vele pogingen van mijn kant.

D3nnis
11 december 2014, 17:31
Begrijp ik het goed als je vraag eigenlijk is hoe je nummers moet schrijven in de muziekstijl die je wilt?

barno
11 december 2014, 17:46
je noemt het zelf "je eigen ding doen": dat wil dus zeggen dat je zelf aan de slag moet...

Harald
11 december 2014, 19:09
I'm with van Halen... mijn eigen speelstijl is vooral een gevolg van mijn onvermogen om dingen letterlijk na te spelen.

Inmiddels kan ik ook dat laatste wat beter, maar dat heeft echt even geduurd.

Een eigen stijl is een mengelmoes van alle invloeden die je onderweg oppakt. Of je moet gelijk de grote Ingvée beweert alle gitaristen links laten liggen en alleen naar andere instrumenten luisteren. Of dat bij hem nu echt gewerkt heeft (en of hij dat echt gedaan heeft... strat, scalloped fretboard, en een voorkeur voor melodisch en harmonisch mineur... doet dat aan iemand denken?) is denk ik een leuke discussie voor gitaristen.

Gewoon alles spelen wat los en vast zit, wat blijft plakken leidt dan uiteindelijk tot een eigen stijl. Kun je bijna alleen verpesten door of heel anaal alles echt perfect te willen kopiëren, of door alleen maar één muzikant te kopiëren. In dat laatste geval, kies die muzikant dan zorgvuldig. Ik vermoed dat tribute bands voorlopig wel populair blijven.

Ynnck1
11 december 2014, 19:57
Begrijp ik het goed als je vraag eigenlijk is hoe je nummers moet schrijven in de muziekstijl die je wilt?

Ja dat bedoel ik inderdaad, maar ik heb een beetje een duwtje nodig om op weg te geraken.

Ynnck1
11 december 2014, 19:58
I'm with van Halen... mijn eigen speelstijl is vooral een gevolg van mijn onvermogen om dingen letterlijk na te spelen.

Inmiddels kan ik ook dat laatste wat beter, maar dat heeft echt even geduurd.

Een eigen stijl is een mengelmoes van alle invloeden die je onderweg oppakt. Of je moet gelijk de grote Ingvée beweert alle gitaristen links laten liggen en alleen naar andere instrumenten luisteren. Of dat bij hem nu echt gewerkt heeft (en of hij dat echt gedaan heeft... strat, scalloped fretboard, en een voorkeur voor melodisch en harmonisch mineur... doet dat aan iemand denken?) is denk ik een leuke discussie voor gitaristen.

Gewoon alles spelen wat los en vast zit, wat blijft plakken leidt dan uiteindelijk tot een eigen stijl. Kun je bijna alleen verpesten door of heel anaal alles echt perfect te willen kopiëren, of door alleen maar één muzikant te kopiëren. In dat laatste geval, kies die muzikant dan zorgvuldig. Ik vermoed dat tribute bands voorlopig wel populair blijven.

Klinkt als een goede tip, zal het in m'n achterhoofd houden!

Harald
11 december 2014, 20:16
Bedacht me nog iets...

Heb je een beeld van die eigen stijl? Weet je, in je hoofd, hoe dat klinkt?

Zo ja, dan moet je proberen die stijl daadwerkelijk te spelen. Zo nee, dan kun je ook van een leraar, forum, het internet of wat dan ook, niet verwachten dat die jou laten zien hoe je 'jouw' stijl speelt.

En los van het spelen, verdiep je ook in de gedachtenwereld van de muzikanten die je te gek vindt. Dus, waarom ze spelen, zoals ze spelen. De handen voeren alleen uit als het goed is...

Bazzey
12 december 2014, 13:55
, of door alleen maar één muzikant te kopiëren. In dat laatste geval, kies die muzikant dan zorgvuldig.

Hoi Harald.
Ik kan hierover ook uit ervaring spreken.
Heb ook een ¨van Halen¨ uitzoektijd gehad.
Was op een moment zo erg dat ik van toenmalige bandleden te horen kreeg tijdens het improviseren van solo´s dat ze mijzelf wilden horen spelen i.p.v. van Halen.

Duurde een tijdje voordat dat uit mijn systeem was.

:D

Ben er in niet slechter door gaan spelen,dus nut had het wel.
;)