PDA

View Full Version : guitar rig5 geluid problemen



marc s
10 december 2014, 19:06
hallo, heb mij onlangs guitar rig5 samen met de footcontroller aangeschaft alsook een nieuwe laptop alles geinstalleerd en dan samen met mijn gitaarleraar geprobeerd om er een deftig geluid uit te krijgen maar het wil niet lukken (hij gebruikt deze software al meer dan 8jaar aan de instelling van gitaarrig ligt het heel waarschijnlijk niet)het geluid is vervormd en kraakt .de laptop is van samsung type np550p7c
spec:

Intel Core i7-3630QM 2.4 GHz
8 GB DDR3
1 TB 5400 rpm Hard Drive
17.3-Inch Screen
Windows 8

wie kan mij verder helpen want bij de gitaarleraar klink guitar rig echt heel goed :rockon:

dml
11 december 2014, 15:58
wie kan mij verder helpen want bij de gitaarleraar klink guitar rig echt heel goed :rockon:

Wat dacht je van........ je gitaarleraar?

marc s
11 december 2014, 21:25
helaas die kan het probleem ook niet oplossen

denis.hermans
11 december 2014, 22:20
Losse gedachte :Heb je je standaard ingebouwde geluidskaart uitgeschakeld ? Misschien is er ergens een conflict .

denis.hermans
11 december 2014, 22:25
Kraakjes kunnen te maken hebben met "bufferinstellingen" dir niet correct zijn, probeer die instellingen eens te wijzigen ( je hebt toch correcte asio driver geïnstalleerd ?)

harrie-beton
12 december 2014, 09:57
Je laptop hoewel hij op papier krachtig genoeg lijkt is druk bezig met andere dingen waardoor de processor niet genoeg tijd heeft om guitar rig te verwerken. Is op te lossen door eens te kijken naar de services en de dingen die allemaal opstarten.
Probeer eens de buffer instellingen van guitar rig maar probleem is vast op de laptop.

MaBerY
12 december 2014, 10:36
Toevallig Kaspersky Antivirus (of andere virusscanner) op je PC?
Die kan ook een paar rare dingen doen heb ik gemerktbij bepaalde software bij ons op het bedrijf.

Wellicht helpt een uitzondering maken op de map waarin de software staat niet te scannen of even de scanner uit te schakelen tijdens gebruik van Guitar rig

harrie-beton
12 december 2014, 10:57
Wat voor geluidskaart gebruik je, of gebruik je een USB kaart die bij guitar rig geleverd is?

apekop
13 december 2014, 00:52
Ik zou het ook zoeken in de instellingen van de buffer van Guitar Rig of je geluidskaart. Als je die te laag zet krijg je kraken.

Nog een ander vraagje over Guitar Rig: zijn er hier mensen die het live gebruiken? en hoe gaan jullie om met de latency? Je hebt toch al snel enkele milliseconden latency (zelfs met de betere geluidskaarten) en dat lijkt me heel lastig spelen.

harrie-beton
13 december 2014, 10:31
Onder de 10 msec hoor je niet echt. Tegen de 20 wel, ik heb wel eens op een groot podium gestaan en als je 7 meter van je Stack af staat is het ook 20 msec. Dat hoor je.

5 meter van je amp is 14,6 msec,
10 meter 29.2 msec!

http://www.gbaudio.co.uk/data/time.htm BRON

Ik zou niet live of guitar rig spelen vanwege de onbetrouwbaarheid.

apekop
13 december 2014, 10:57
Ik speel zelf wel vaker live met gitaar en effecten uit de laptop (Ableton). Maar dan gebruik ik alleen de effecten als 100% wet. Dus mijn eigenlijke gitaarsignaal (met Axe fx) loopt parallel en niet via de laptop. Als ik dat niet doe en alles door mijn laptop laat lopen doe vind ik die latency op het gewone gitaarsignaal toch vervelend (ook al is het minder dan 15 ms). Dus ik kan me voorstellen als je alles via Guitar Rig laat lopen dat je daar last van hebt. Uiteindelijk zou ik wel een live setup willen waar ik alleen de laptop en geluidskaart hoef mee te nemen en eventueel een midi bord (of zelfs alleen mijn telefoon en dan effecten via apps), dus vandaar mijn vraag.

marc s
14 december 2014, 21:39
even voor de duidelijkheid ik gebruik de orginele footcontroller van guitarrig (daar zit de geluidskaart toch in dacht ik) en denk ook dat er iets fout zit bij de laptop
want als ik guitarrig open dan hoor ik mezelf praten over de speakers alsof er ergens een microfoon op staat .mijn vraag is hoe zet ik die geluidskaart af op de laptop ?ben nog niet vertrouwd met windows8 alvast bedankt voor de reacties :-)

marc s
14 december 2014, 21:41
hoe zet ik die af in windows8 ?

harrie-beton
14 december 2014, 23:59
Op je taakbalk rechtsonder met RECHTERMUIS op je speaker icoon klikken en dan de opties:
playback devices
recording devices

ACSlater
16 december 2014, 09:36
Jouw laptop is zeker snel genoeg, ook met de allerlaagste bufferinstellingen, dus daar kan het niet aan liggen. Met Guitar Rig moet je sowieso de allerlaagste buffer gebruiken omdat anders de latency (vertraging van het signaal) snel oploopt. Dit kan jouw processor met gemak aan want dit lukte mij ook op mijn oude laptop en die had een AMD cpu die maar half zo goed presteert als de jouwe.

Als ik jouw omschrijving zo hoor kom ik tot de volgende conclusie: Je hebt niet de juiste geluidskaart geselecteerd in Windows. Rechtsonder in beeld (systeemvak) zie je het luidsprekersymbool. Hierop doe je een rechtermuisklik en selecteer je "afspeelapparaten". Als jouw Rig Control goed geïnstalleerd en aangesloten is, dan kun je deze selecteren en "als standaard instellen". Hierna moet je in Guitar Rig zelf nog de instellingen veranderen. Kies de ASIO driver en stel de buffer in. Dan zou het moeten werken!

marc s
17 december 2014, 19:36
helaas het wil maar niet lukken :mad:,wat ik ook niet begrijp is waar ik guitar rig gekocht heb ze me ook niet kunnen helpen maar wel
verkopen en dan achteraf trek uw plan maar.daarom een oproep zijn er muziekwinkels of mensen waar ik terecht kan om mijn software deftig te laten lopen. alvast bedankt voor de reacties

apekop
17 december 2014, 19:53
Je kan onmogelijk verwachten dat een muziekwinkel van elke software pakket exact alles 100% weet. Vaak ligt het niet aan de software die ze hebben verkocht maar aan een externe oorzaak, zei het (andere) software- of hardwarematig. Ze kunnen niet al je computer problemen oplossen. Wel kunnen ze je tot op zekere hoogte verder helpen of adviezen geven. Wellicht dat je met je laptop inclusief geluidskaart kan langs gaan en het probleem daar kan laten horen? Zulke dingen zijn moeilijk op te lossen als je het niet direct in het 'echt' hoort of ziet. Succes in ieder geval!

marc s
17 december 2014, 22:16
hmm,zit wel iets in ben gewoon een beetje gefrusteerd ben helaas geen genie met de computer.als er mensen zijn die dit kunnen oplossen mogen zich altijd melden :)

roger
18 december 2014, 07:54
Als je je zelf hoort praten denk ik dat je bij instellingen de geluidskaart van de laptop hebt geselecteerd en dan als opnamedevice de ingebouwde microfoon. Ik heb dat volgens mij ook eens gehad bij guitarrig. Je moet echt je asio drivers selecteren, dan zou het moeten werken...

harrie-beton
18 december 2014, 09:38
Roger that

Het is echt niet moeilijk.

muziekschuur
18 december 2014, 13:53
Guitarrig 5 starten> file> audio & midi settings kies de asio driver van NATIVE INSTRUMENTS. Is die niet zichtbaar, installer dan de driver via de bijgeleverde cd. Of ga naar native instruments homepage en log in. Download dan daar de laatste driver.

muziekschuur
18 december 2014, 13:56
http://th04.deviantart.net/fs12/PRE/i/2006/268/3/5/Guitar_Rig_foot_controller_by_adventtr.jpg

Ik neem aan dat je deze controller hebt.
Zorg ook dat je alle Windows 8.1. updates heb gedraaid. updates die op de achtergrond worden gedownload verstoren audio playback. Maar e.e.a. zal ook beter worden met de juiste ASIO driver.

Volg deze stappen:

http://www.native-instruments.com/en/support/knowledge-base/show/1207/guitar-rig-5-setting-up-your-audio-interface/

En volg dit:

https://www.youtube.com/watch?v=MFCF-piLxIo

marc s
18 december 2014, 21:05
vandaag terug geprobeerd maar niks veranderd .heb rechter klik op geluidsicoontje gedaan en heb guitar rig geselecteerd maar niks
ook eens gekeken naar asio instelling staat op 44000 samples ook andere instellingen gebruikt maar geen effect.
moet ik nu de geluidskaart van mijn laptop helemaal uitzetten?

harrie-beton
18 december 2014, 22:37
Welk deel van Nederland woon je?

marc s
19 december 2014, 19:10
euh ik woon niet in nederland maar in belgie,maar als je me kan helpen wil ik gerust langskomen :-)

harrie-beton
19 december 2014, 22:26
350 kilometer maar ik krijg alles aan de praat

marc s
20 december 2014, 09:49
dat heb ik er voor over:-) ik zou vanaf 28 tot 30 december kunnen langskomen ofwel ergens in januari laat maar iets weten
alvast heel erg bedankt!

harrie-beton
20 december 2014, 14:52
Gaan we via de prive mail regelen, dan posten we hier te resulaten. Eigen gitaar meenemen want ik heb alleen lefty's

AoDf
20 december 2014, 20:43
Je wifi uitzetten bij gebruik van GuitarRig scheelt trouwens ook een stuk in je latency weet ik uit ervaring.

Als je DPC Latency Checker download (en mee laat lopen tijdens gebruik Guitar Rig) kun je zien wat je latency "doet". Het uitschakelen van de wifi adapter zorgde voor mij in een aanzienlijke verlaging in latency. Draai nu stabiel op 2ms, het laagste wat ik kan kiezen in ASIO.

Het is een klein simpel uitvoerbaar bestandje, dus geen uitgebreide installs enzo nodig.

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

Directe download: http://www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe

muziekschuur
21 december 2014, 17:14
Ik woon in Stavenisse en dat is vast niet verder dan een kilometer of 50.

Frans

marc s
21 december 2014, 18:15
hallo Frans,speel jijzelf ook met guitar rig?heb je ervaring met deze software?dit is inderdaad een stuk korter dan groningen .graag prive mail.

marc s
19 oktober 2015, 12:11
guitar rig werkt nu probleemloos had de in en outputs niet geselecteerd ! met dank aan muziekschuur die het probleem heeft opgelost !:)