PDA

View Full Version : Ibanez SC10 chorus vervormt



fastfolkert
8 december 2014, 22:44
Ik heb een SC10 chorus gekregen waarvan me nu pas opvalt dat deze met een Les Paul vervormt.
Als ik het pedaal uitschakel is er geen vervorming, maar bij effect aan klinkt het pedaal overstuurd als ik hard aansla. Volgens het schema is de ingangsbuffer common voor dry en wet signaal, dus daar ligt het probleem niet. Ergens bij de BCD trapjes misschien? Of is dit pedaal ueberhaupt minder geschikt voor humbuckers?
Als ik het volume op de gitaar terugdraai is de vervorming weg.

Dirk_Hendrik
9 december 2014, 16:17
Klopt. hebben ze allemaal. De CS9, en CS5 dus ook. Spelers als Scoofield en Stern maken er gebruik van.

Nee. Zijn niet de BBD's maar de ruwe limiter na de ingangsbuffer. Verwijder C5 even.

fastfolkert
9 december 2014, 20:52
Hee bedankt! Met C5 bedoel je dat 10u Elcotje wat voor de ac-koppeling naar gnd voor D3 en D4 zorgt?
Als je C5 verwijdert werkt dat limitcircuitje niet meer, overstuur je dan verderop niet iets?

Ik zal het binnenkort proberen. Trouwens, ik vind de SC10 bijna als een flanger klinken in sommige settings; ik krijg er maar moeilijk een mooi subtiel chorusje uit....

fastfolkert
28 februari 2015, 15:06
Even een bumpje: C5 verwijderd maar dat beviel niet. Weliswaar vervormt de chorus nu iets "later" maar dat klinkt meteen veel smeriger.
Dus elcotje weer teruggezet en leren omgaan met de relatief milde vervorming bij hard aanslaan (en evt. volumeknop ietsjes dicht).

Sander-H
28 februari 2015, 17:18
Omdat hij nu toch gebumped is gooi ik er ook even een vraag in over de sc10 :)
Heb jij last van ruis op het moment dat je het pedaal gebruikt? Hoe hoger ik de delay time opendraai hoe "erger" het wordt.

Heb al verschillende voedingen geprobeerd, en batterij uiteraard, maar dat maakt weinig uit. Heb ook al met op-amps zitten spelen: opa2134 en tl072 ipv de tl022 die er in zit maar dat hielp niet en met de opa2134 kreeg ik heel rare tikken.
Op zich kan ik er wel mee leven thuis op laag volume, zeker omdat ik hem toch niet altijd aan heb staan maar als iemand een top tip heeft om de ruis eruit te krijgen pak ik de soldeerbout wel weer :)

Ik moet wel zeggen dat de sc10 zelfs met mijn hoge output dimarzio humbuckers niet echt merkbaar vervormd.

fastfolkert
1 maart 2015, 11:27
Ruis heb ik niet echt last van; je hoort wel de "sweep" zachtjes door de versterker maar dat is minder dan bijv. mijn (Joyo) tubescreamer bijdraagt.
Ik probeer de chorus zo subtiel mogelijk in te stellen, maar zoals ik zei krijg ik er niet echt een geweldige sound uit. Mijn settings zijn nu (vlnr) 1 uur - 9 uur - 3 uur.
Ik gebruik 'm live eigenlijk maar voor 1 of 2 nummers. Gitaar is een Gibson LP studio met standard pickups. Vooral bij de brugpickup krijg ik de SC10 wel aan het clippen.

Solderen aan het ding is niet echt een feest, zelfs met m'n profi blauwe geregelde Weller station en spits puntje moet je erg uitkijken de pads niet van de PCB te branden....