PDA

View Full Version : Warmoth gitaren



rik-92
8 december 2014, 15:01
Ik heb een vraagje over Warmoth.
Op de site zijn allerlei losse gitaar onderdelen te bestellen zoals body's en halzen.

Als ik deze nou alle opties aanklik die ik wil bij het custom gedeelte, komt alles dan in elkaar gezet en al of krijg ik dan alle onderdelen los thuis en moet ik alles zelf in elkaar zetten?

Ook wat is de kwaliteit van de Warmoth onderdelen, want ik zit eraan te twijfelen om een gehele gitaar aan te schaffen daar.

Alvast bedankt!

Mr.Fingers
8 december 2014, 15:30
Warmoth levert (afgewerkte) onderdelen, dus je moet ze thuis nog in elkaar zetten (maar alle gaten zijn al voorgeboord). Qua kwaliteit is Warmoth een van de betere fabricanten, al is de prijs daar ook naar. Grootste nadeel is dat ze borderline autistisch zijn (ALLEEN hetgene wat de uitklapmenuutjes laten zien, is mogelijk, een custom aanpassing, of bvb een ander type trussrod: vergeet het!), en dat de maatvoering vaak NET een tikkeltje afwijkt van de standaard (bvb: de Warmoth Jazzmaster heeft een brugelement dat 1cm dichter bij de hals zit dan die van Fender, en de slagplaat loopt voor de brugstuds, ipv errond. Je kunt dus ook niet zomaar Fender-onderdelen op een Warmoth body kwijt, zonder (zwaar) te gaan aanpassen).

Ik weet niet wat je precies wil gaan bouwen, maar als het iets vintage-correct moet zijn (iets wat Warmoth niet levert/is), of om echte custom maatvoeringen gaat, zijn er veel betere alternatieven zoals USACG, Musikraft,...

groovieguitarguus
8 december 2014, 15:30
Er is al heeeeeel veel hier over Warmoth geschreven.
Hoge kwaliteit Parts...
Je moet alleen wel weten WAT je wilt bestellen... Hals profiel is b.v. nogal specifiek / persoonlijk.
Orpheo en Fred Dons... beide hier op het Forum, hebben de nodige goeie ervaring...

Wat voor gitaar wil je? Mss goed om dat even te posten... dan komt er wellicht nog erg nuttige info/tips over welke parts geadviseerd worden...

Let op, dat er naast shipping nog 20 - 25% belasting bijkomt. Dus b.v. hardware en PickUps kan goedkoop lijken... maar tel dit er nog wel even bij op...

Succes!

rik-92
8 december 2014, 15:34
Bedankt voor de snelle tips al. Ik zou graag een Jazzmaster in elkaar willen zetten. Al heb ik op dit moment nog niet zoveel geld dus wordt nog even wachten, maar dacht ik vraag vast wat hulp.
Deze zou niet helemaal precies hetzelfde hoeven zijn als de originele Fenders hoor, zo precies ben ik niet.

Dat van die belasting wist ik niet, dat is inderdaad een handig iets om even rekening mee te houden.

Mr.Fingers
8 december 2014, 15:47
Wat ik maar wou zeggen is, dat als je een body van Warmoth koopt, je (zeker bij de Jazzmaster) al verplicht bent om ook bij Warmoth hun eigen slagplaat te kopen. En stel dat je na X aantal tijd een andere slagplaat wil (of eentje uit een materiaal dat zij niet leveren), kun je er niet een aftermarket-plaat op zetten die de Fender-maten heeft (of dat nu van Fender zelf is, of WD music, of pickguardian, of...), omdat die helemaal niet passen.

Pepe
8 december 2014, 16:19
Warmoth's niche zit 'm in het leveren van exotische houtsoorten en duidelijke specificaties. Als je gewoon een lekkere niet al te dure gitaar wil waar je wat vrijheid wil hebben in onderdelen zijn er goedkopere alternatieven.

rik-92
8 december 2014, 17:33
Warmoth's niche zit 'm in het leveren van exotische houtsoorten en duidelijke specificaties. Als je gewoon een lekkere niet al te dure gitaar wil waar je wat vrijheid wil hebben in onderdelen zijn er goedkopere alternatieven.

En wat zouden die alternatieven dan wel zijn?

Mr.Fingers
8 december 2014, 17:38
allparts (http://www.allparts.com/search.asp?search=&keyword=jazzmaster)
(ook steengoed hoor)

Pepe
8 december 2014, 17:38
Fingers noemde al wat merken en zelf heb ik gewerkt met All Parts en MJT.

fred dons
8 december 2014, 18:08
ik gebruik zelf musikraft/warmoth en allparts en combineer daarbij.

- vintage "gewoon" hout; all parts (ook het meest goedkoop)
- vintage "mooi hout" (birdseye, quilt, flamed) musikraft

moderne specs; - warmoth

ben nu met deze bezig
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xaf1/t31.0-8/10714188_901324469880387_8347144697956079205_o.jpg

rik-92
8 december 2014, 21:00
Bedankt voor de tips, ik ga mijn opties nog eens goed overwegen en kijken waar ik op uitkom!

Brum
11 december 2014, 00:06
Grootste nadeel is dat ze borderline autistisch zijn (ALLEEN hetgene wat de uitklapmenuutjes laten zien, is mogelijk, een custom aanpassing, of bvb een ander type trussrod: vergeet het!), en dat de maatvoering vaak NET een tikkeltje afwijkt van de standaard (bvb: de Warmoth Jazzmaster heeft een brugelement dat 1cm dichter bij de hals zit dan die van Fender, en de slagplaat loopt voor de brugstuds, ipv errond. Je kunt dus ook niet zomaar Fender-onderdelen op een Warmoth body kwijt, zonder (zwaar) te gaan aanpassen).

Ik weet niet wat je precies wil gaan bouwen, maar als het iets vintage-correct moet zijn (iets wat Warmoth niet levert/is), of om echte custom maatvoeringen gaat, zijn er veel betere alternatieven zoals USACG, Musikraft,...

Sorry, maar in ieder geval het eerste is niet waar. Je kunt bij Warmoth wel degelijk je wensen aangeven, dat staat ook op de site. Ik wil bijv. een strat body met routing voor een Kahler trem laten bouwen door Warmoth. Staat niet bij het gedeelte van het zelf bepalen hoe je je gitaar wilt hebben, maar ik kan het wel aangeven bij Warmoth, met normale kosten voor een tremolo routing. De reden dat het lijkt dat daar geen keuze in is, is omdat ze hun opties hebben aangepast aan wat ze verkopen aan onderdelen. Maar geef je het aan bij de bestelling, dan is dat vaak geen probleem, mits niet al te gek natuurlijk. Zelfs custom lakken met bijv. een tekening in de lak doen ze, zonder problemen en van zeer hoog niveau.

Ik weet niet hoe het bij een Jazzmaster is, maar bij een strat kun je bijv. kiezen tussen een normale Warmoth strat, of een vintage correcte (tegen meerwaarde uiteraard). Daar passen alle bijbehorende vintage correcte onderdelen op, in principe.

Warmoth lijkt prijzig, maar als je dat afsteekt tegen bijv. de custom shop van Fender, waar Warmoth zeker niet voor onder doet, zo niet, beter is, dan is het een schijntje wat je voor een Warmoth neerlegt. Feitelijk heeft Warmoth standaard al veel meer keus qua opties dan bekendere, grotere merken.

Het enige nadeel bij Warmoth vind ik dat je de body niet nitro kunt laten lakken, maar verder kan ik erg weinig verzinnen aan nadelen. Ik heb zelf een tele uit Warmoth onderdelen en dat is de beste gitaar die ik ooit gehad heb en nooit meer weggaat (ja, dat durf ik met zekerheid te zeggen).

rik-92
11 december 2014, 12:10
Ik heb inderdaad nu begrepen dat Warmoth hoogwaardige onderdelen levert, maar is er ook een optie om alles door Warmoth zelf in elkaar te laten zetten?
Ik heb zelf nog nooit een gitaar gebouwd, weleens dingetjes veranderd en een beetje aan geknutseld, maar ik zou het sonde vinden om met zulke goede onderdelen niet het optimale er dan uit te halen.

Of is het gewoon een kwestie van naar een gitaarwinkel gaan en vragen of ze hem daar in elkaar willen zetten?

Malle Eppie
11 december 2014, 12:14
Voor zo ver ik weet levert Warmoth alleen de onderdelen. In elkaar zetten zal je zelf moeten doen (is niet moeilijk maar ik snap jouw standpunt ook), door een gitaarwinkel laten doen OF hier rondvragen. Er 'lopen' hier genoeg mensen die je er graag bij helpen zodat je het de volgende keer zelf aandurft.

rik-92
11 december 2014, 13:55
Ik heb mijn budget eens realistisch bekeken en denk toch dat ik op dit moment nog te weinig budget heb voor een Warmoth versie. Ik ga denk ik toch de Fender classic player versie uitproberen en als die niet bevalt spaar ik toch nog maar even door.

Want heb van de Warmoth Jazzmasters alleen maar goeie verhalen gehoord eigenlijk. Het hoeft van mij niet authentiek te zijn, ik ben namelijk van plan om hem toch in B te zetten en heb ook al andere jazzmaster elementen op het oog.