PDA

View Full Version : Schermrooster weerstanden vervangen.



texasspecial
8 december 2014, 00:31
Hebben schermrooster weerstanden, als je deze vervangt voor exemplaren met een hoger wattage, zeg ipv 470/ 2 watt, 470/5 watt exemplaren, invloed op je uiteindelijke geluid?
De oorspronkelijke 470/2 watt exemplaren zijn doorgebrand en vervangen door 470/5 watt weerstanden en nu heb ik het idee dat de versterker wat anders klinkt of kan dit niet en verbeeldt ik het mij?

Gearjunkie
8 december 2014, 08:06
Heb je de betreffende buis of buizen wel vervangen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Tabula Rasa
8 december 2014, 08:24
Heb je ook gekeken waarom de weerstanden zijn doorgefikt? Wat betreft de klank... Geen idee, maar als leek heb ik vaker het idee gehad dat hele rare onderdelen toch wat met het geluid deden.

texasspecial
8 december 2014, 09:50
Ja, de betreffende eindbuizen zijn vervangen, 1 van de 2 gaf problemen en daardoor was er in ieder geval met het oog te zien dat er 1 weerstand was doorgefikt.Beide weerstanden zijn daarom maar gelijk vervangen.

jacky
8 december 2014, 10:57
Als je andere eindbuizen hebt gemonteerd kan dat zo wie zo anders klinken, verschillen in weerstand types bv metaalfilm tov koolcomposiet kan wel maar in vermogen denk ik nauwelijks

nico verduin
8 december 2014, 12:59
Als je andere eindbuizen hebt gemonteerd kan dat zo wie zo anders klinken, verschillen in weerstand types bv metaalfilm tov koolcomposiet kan wel maar in vermogen denk ik nauwelijks+1
Verder zal de temperatuur van de weerstand invloed hebben. Hoe hoger de de temperatuur hoe meer ze gaan verlopen (meestal hogere waarde). Maar dat is wel een minimale factor. (uitgedrukt in ppm/graad celsius).

Bij koolfilm kan dat oplopen tot wel 500ppm = 500 ohm per megaohm per graad celsius. Stel de weerstand is 1K dan is het verloop 0.5 ohm per graad. Meeste standaard temperaturen liggen op 25 graden celcius. Dus stel de weerstand wordt als hij lekker draait 50 graden....
Dan is het verloop 50 x 0.5 ohm is 25 ohm. Die afwijking heb je al met 5% weerstanden.... (5% van 1000 = 50).
Andere faktoren die spelen zijn inductie en capaciteit van het onderdeel alsmede materiaal (zoals Jack al aangaf).
Zo theoretisch.... met een scope erbij zou je het mogelijk zien.... maar dan zit je wel in het HiFi gebied vwb de inductie en capaciteit.

texasspecial
8 december 2014, 17:11
Dus gehoormatig zouden er ,te verwaarlozen, minimale verschillen zijn.
Bedankt !

cluseau
9 december 2014, 22:20
Misschien stomme vraag maar hebben de vervangende buizen dezelfde eigenschappen? Dat zou dan wel heel toevallig zijn. Ik neem iig aan dat je een correcte bias instelling hanteert.

Verder zou het natuurlijk makkelijk kunnen dat de originele weerstanden een heel eind verlopen waren en door het vervangen van de juiste waarde het karakter is veranderd.

texasspecial
11 december 2014, 10:58
De buizen zijn Tungsol 6L6's geselecteerd op Mesa's kleurcode rood.

cluseau
11 december 2014, 11:44
Zou natuurlijk mooi zijn als je de amp met de scoop kan beoordelen maar zelfs als hij nu goed presteerd kan het zijn dat je verschil ervaart als je gewent was aan een verrot klinkende amp. Beetje hetzelfde als het gewent zijn aan verlopen weerstanden.