PDA

View Full Version : Grand Suzuki 'Les Paul', Waarde en informatie ? (linkshandig)



Thetakman
7 december 2014, 19:25
Goeiedag allemaal, ik heb recent via een soort antiek/rommelmarkt een gitaar gekocht het gaat hier om een Grand Suzuki les paul model, nog nooit van gehoord maar soms moet je goken aangezien deze er goed uitziet en alles kwalitatief erg goed eruit zag behalve de snaren.

Na wat informatie te hebben opgedaan vermoed ik dat het gaat om een Grand Suzuki uit de jaren 70/80 met ik vermoed de orginele pick ups erin genaamd GOTOH. Er zit wel een beschadiging in de body. De front plaats is bij de rechteronder hoek iets losgekomen maar wel op een plek waarop deze nog makkelijk te repareren moet zijn. Het gaat hier wel om een Linkshandige gitaar waar ik nu nieuwe snaren op heb gezet. De akoestiek van de gitaar klinkt echt prachtig, versterkt nog niet geprobeerd wat ik morgen wil uittesten. In ieder geval vindt ik het jammer dat hij niet rechtshandig is aangezien hij zeer goed klinkt en heerlijk aanvoelt tot nu toe (tot dusver ik het kan proberen)

Nu vraag ik me af wat er nog meer te achterhalen valt over deze gitaar aangezien ik weinig informatie kan vinden op het internet en wat de prijs van deze gitaar zou zijn als ik hem ooit mocht verkopen.
Aangezien het een linkshandige gitaar betreft en ik zelf rechtshandig ben is verkopen een optie maar aangezien me vriendin wilt leren spelen en zij linkshandig is ben ik nog aan het dubben. In de tussentijd vindt ik het wel zeer leuk om wat meer te weten te komen over deze gitaar.

Ook direct de vraag hoe ik het beste de schade kan repareren wat te zien is op de eerste foto die ik gepost hebt. Het lijkt erop dat ik het niet terug kan klemmen met wat lijm aangezien de body bijna massief is.

Met vriendelijke groet Kevin en meer informatie wordt gewaardeerd. Mocht er iets niet duidelijk zijn laat het even weten en foto's zal ik via me telefoon zometeen proberen in het topic te zetten. Alvast bedankt

Thetakman
7 december 2014, 19:33
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/07/abda2f3c880e0fbfeec7707e4328047b.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/07/f7a083c7af213d6f6d5b8cc96e1d0d13.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/07/1e154cee5ce67f07023de4a4c2f8bdfd.jpg
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/07/9431711ee88cff1304b2b98828449d63.jpghttp://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/07/1a8f1dc739716280f191c415871547fd.jpg

Foto's zijn gemaakt voor ik de snaren erop had zitten. Maar zoals gezegd is dit de gitaar waar ik het over hebt ik me topic

Heusinkveld
7 december 2014, 19:58
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?105924-Gezocht-Grand-Suzuki-Les-Paul-Linkshandig

Misschien weet hij er meer van? :-P

Thetakman
7 december 2014, 20:03
Ik heb toevallig dat topic gelezen en was inderdaad de reden om hier een topic te maken. Ik heb wel direct onder de slagplaat gekeken maar deze is geheel origineel en aangezien ik verder niks kan vinden ben ik bang dat het niet deze gitaar is. Geen Crack in de head. Maar ik zal voor de zekerheid even de backplate eraf halen en hier over me vondst even vertellen vanavond. Mocht degene die hem ooit gestolen hebben hier nog zijn reageer dan even als ik kan helpen dan graag.

Thetakman
7 december 2014, 20:13
Ik zou wel graag alsnog wat willen weten over de gitaar en de waarde dus als iemand hier wat over kan vertellen dan is alles welkom

munkie
8 december 2014, 12:53
http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Grand%20Suzuki/000_4189.jpg

Ik heb deze GS gehad, erg goede gitaar, heel uitgebreide actieve electronica. Ik heb hem aan ene Belg verkocht die hem meteen op 2dehands.be zette voor de dubbele prijs... We zijn dus zelfs t.o.v. Belgie een goedkoopte eiland geworden...

Mysterieus merk, weinig over te vinden. Waarde: WDGEVG (Wat De Gek Er Voor Geeft :))

Thetakman
8 december 2014, 13:50
Ik heb de backplate eraf gehaald en helaas voor iemand van het forum dit is niet zijn gitaar die 22 jaar geleden is gestolen (onderhand 29 jaar) geen headstock breuk of naam geschreven op de backplate.

Om terug te komen op het onderwerp Munkie wat heb jij toen voor jou gitaar gekregen? dan heb ik een grove indicatie (erg grof weet ik aangezien ander model maar toch)
De kwaliteit vindt ik inderdaad ook niet misselijk. De body, de knoppen alles voelt degelijk aan en hoe de snaren op de hals voelen is ook zeker niet verkeerd. Ik heb zelf een London City Dakota en moet zeggen dat ik ervan baal dat de Grand Suzuki linkshandig is want de LC kan er kwa kwaliteit niet aan toppen alleen al het akoestische geluid onversterkt is al malen beter.
Beetje jammer dat er weinig over te vinden is aangezien ik erover zit te denken om hem te verkopen en er een mooie gitaar voor mezelf bij te nemen als de prijs leuk is natuurlijk. Misschien hier mensen met intresse?

Thetakman
8 december 2014, 14:17
Ik heb de backplate eraf gehaald en helaas voor iemand van het forum dit is niet zijn gitaar die 22 jaar geleden is gestolen (onderhand 29 jaar) geen headstock breuk of naam geschreven op de backplate.

Om terug te komen op het onderwerp Munkie wat heb jij toen voor jou gitaar gekregen? dan heb ik een grove indicatie (erg grof weet ik aangezien ander model maar toch)
De kwaliteit vindt ik inderdaad ook niet misselijk. De body, de knoppen alles voelt degelijk aan en hoe de snaren op de hals voelen is ook zeker niet verkeerd. Ik heb zelf een London City Dakota en moet zeggen dat ik ervan baal dat de Grand Suzuki linkshandig is want de LC kan er kwa kwaliteit niet aan toppen alleen al het akoestische geluid onversterkt is al malen beter.
Beetje jammer dat er weinig over te vinden is aangezien ik erover zit te denken om hem te verkopen en er een mooie gitaar voor mezelf bij te nemen als de prijs leuk is natuurlijk. Misschien hier mensen met intresse?

Ik heb de gitaar aangesloten en ik schrik er eerlijk gezegd van, de tweede rij met pick ups moest even op gang komen leek het wel maar het geluid is schrikbarend mooi. Het is jammer dat ik niet linkshandig ben zodat ik hem echt goed kan testen. Ik ga er denk ik even mee naar de gitaar winkel hier in leeuwarden om te kijken of ze me meer kunnen vertellen over de gitaar of kwaliteit en geluid (hopelijk is iemand daar linkshandig). En misschien kennen ze iemand die er meer over kan vertellen.

wietse
8 december 2014, 16:44
verrek ik ben dus niet op die rommelmarkt geweest anders had ik hem wel ingepikt, de grand suzuki's waren hoogwaardige instrumenten, gemaakt in japan door de kiso suzuki violin company, ze maakten vooral akoestische gitaren van hoge kwaliteit.
het is echt wat de gek er voor geeft en vaak weten ze bij gitaarwinkels amper iets van vintage gitaren, ben bij de musicstore al eens binnen gestapt met een voor mij onbekende gitaar, dit was voordat ik internet had, werd afgedaan als een leuk huisvlijt projectje, niet dus, bleek later door gherson te zijn gemaakt, zoeken op ebay naar de eventuele waarde is je enige hoop.

is die suzuki van jou met gelijmde of geschroefde hals?
duidelijk een 70er jaren gitaar met dat logo, het lijkt trouwens net of de top los zit vandaar de schade.
mocht je er zelf niet uit komen met reparaties e.d wil ik er best eens naar kijken pm me maar in dat geval.

Thetakman
8 december 2014, 17:22
PM zit in de mailbox :) de suzuki is gelijmd (schijnt van een paar verzamelaars het beste) zoeken op eBay heb ik al gedaan en dat is ook Nada. het enigste zover ik ben gekomen is dat de gitaar soms wel rond de 700 (us dollars) op eBay gaat maar zelfs dat zijn geen kenners dus geen zekerheid of dit ook echt klopt

Pepe
8 december 2014, 17:49
Pickups zijn waarschijnlijk Gotoh?
Waarde is inderdaad wat de gek. Een gelijmde neck was vroeger een teken van kwaliteit maar tegenwoordig is een schroefneck bij een budget meer uitzondering dan regel. Budget gitaren zijn vandaag de dag met al die geautomatiseerde processen ook wel beter dan vroeger. Voor 700 euro koop je gewoon een goede amerikaanse Gibson Les Paul en daaronder goede Epi's.

Thetakman
8 december 2014, 18:00
Je hebt gelijkt het zijn Gotoh pickups zie de fout nu pas sorry. En inderdaad tegenwoordig wel maar kan me voorstellen dat verzamelaars interesse kunnen hebben in zo'n gitaar vanwege het verhaal. Zal de tekst aanpassen in het topic als ik thuis ben

wietse
8 december 2014, 20:24
PM zit in de mailbox :) de suzuki is gelijmd (schijnt van een paar verzamelaars het beste) zoeken op eBay heb ik al gedaan en dat is ook Nada. het enigste zover ik ben gekomen is dat de gitaar soms wel rond de 700 (us dollars) op eBay gaat maar zelfs dat zijn geen kenners dus geen zekerheid of dit ook echt klopt

amerikanen zijn gek, die geven absurde prijzen voor iets wat zeldzaam is, voorbeeld, ik zelf sta altijd met speelgoed op rommelmarkten en heb een heleboel petshops (kleine beestjes met een wiebelhoofd) verkoop ze voor 1 euro per stuk en 3 voor 2,50 dingen kostten nieuw 6 a 7 euro per stuk.
laatst zat ik bijna zonder en kon ook niks vinden dacht laat ik eens op ebay kijken blijkt dat er beestjes zijn de meer dan 100$ per stuk opbrengen extremely rare! staat er dan bij 20 a 30 dollar is vrij normaal voor wat minder zeldzame beestjes.
verbaasde me daar over, toevallig trof ik laatst een kennis die diezelfde beestjes op ebay verkoopt en zulke prijzen vangt let wel alleen amerikaanse, canadese en aziatische klanten, vooral japanners. (ook wel russen maar die betalen niet was haar ervaring)
de verzameldrang is daar veel groter, en de prijzen dus ook zulke shows als auction hunters zijn wel wat over the top maar zit er vreemd genoeg kwa prijzen niet veel naast.
ik denk dat je toch wel rond de 300 er voor moet kunnen krijgen als hij weer gerepareerd is, linkshandig is lastiger te verkopen maar aan de andere kant de linkspotige gitarist heeft veel minder keuze en wil vaak wel wat meer geven want vintage lefty's zijn nu eenmaal zeldzaam.
je kan hem ook ombouwen tot rechtshandig, andere topkam en een wide travel brug.

Mitch
8 december 2014, 20:44
Eens met 'wat de gek er voor geeft', maar het is wel zo dat er maar een erg bescheiden markt is voor dit soort gitaren. En dat zijn niet de mensen die denken: "Hé, een kwalitatief goed gebouwde gitaar, daar ga ik eens flink knaken voor neerleggen". De geïnteresseerden in 70s Japanners zoeken vooral een redelijke gitaar voor een redelijke prijs. Die 700 kun je halveren als je in NL wil verkopen.

heinz3110
10 december 2014, 00:41
Nou, mijn hart bonkte even in mijn keel toen ik de PM en deze posts van Tetakman las! Maar helaas, inderdaad , volgens mij is het 'm (ook) niet, maar goed, heb toch even een pm gestuurd . Lijkt me leuk om in het kader van mijn "midlifecrisis" (niks dramatisch, gelukkig :) ) toch weer een Grand Suzuki te bezitten!

munkie
10 december 2014, 15:18
Exacte prijzen ga ik hier uiteraard niet publiceren maar ik heb al zo'n 5 gitaren naar Belgenland gestuurd. Mijn favo klanten, zeuren niet over de prijs of over VZK. De prijzen zijn daar gewoon hoger voor bijv. Matsu gitaren. Dus of het gaat economisch beter in Belgie dan in NL of ze weten daar bepaalde vintage gitaren beter op waarde te schatten.

wietse
10 december 2014, 18:05
Exacte prijzen ga ik hier uiteraard niet publiceren maar ik heb al zo'n 5 gitaren naar Belgenland gestuurd. Mijn favo klanten, zeuren niet over de prijs of over VZK.

nederland is nu eenmaal het koopjesland voor vintage gitaren, kijk maar eens naar de prijzen die ze in frankrijk vragen dat is gewoon absurd.