PDA

View Full Version : interface voor positive grid



branko.nl
7 december 2014, 13:13
Hallo allemaal.
Na een hele tijd geleden wat gestoeid te hebben met jamvox, amplitube, en een fender mustang versterker icm een xp laptop ( wat me allemaal nogal tegen viel wat geluid betreft).
Wil ik het nu gaan proberen met positive grid software en een ipad.
De bedoeling is dat er een electrische gitaar op aan gesloten word.
Verder kan er in de toekomst een midi footboard ( behringer fc1010 o.i.d) aangesloten worden.

Vraag is welke interface raden jullie aan, die zowel voor ipad als ook laptop geschikt is?
Mijn lijstje tot nu bestaat uit:
Roland duo capture ex
Focusrite scarlett 2i2
Presonus audiobox
Harley benton table amp

En wat vinden jullie van de software van positive grid?
Is het bijvoorbeeld stereo?
Ik kan er in dit forum weinig over vinden.
Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Met vriendelijke groet: Branko.

Terminus
7 december 2014, 14:01
Als je niet vrolijk werd van andere modelers zul je ook niet vrolijk worden van Positive Grid. Wat was er mis met wat je eerder hebt gebruikt wat je nu anders wilt?

fhensen
8 december 2014, 17:23
Focusrite Itrack. Je schuift je Ipad erin en hebt dan een veilige aansluiting via de Lightning connector (dat de geluidskwaliteit ten goede komt).

Ik heb zelf een Eleven rack en ik gebruik Positive grid ernaast. PG is erg goed.....

branko.nl
8 december 2014, 20:26
Hallo Terminus.
Oei, moeilijke vraag, kan het ook niet onderbouwen,maar ik vond ze te kunstmatig klinken.
Zo van kijk eens hoe goed wij het origineel benaderen, en daardoor te ver doorschoten.
Zelfde heb ik overigens ook met de roland cmos cube's: clean mooi, maar veel van de overige geluiden vind ik te veel van het goede.
Let wel dit is mijn mening, gebaseerd op gehoor en gevoel, op laag volume.( het zou kunnen dat er hier het een of ander aan schort)
Wat ik weer wel een goed geluid vond was de amplitube fender tweed via de jamvox naar de stereo input van de mustang.
Nu weet ik dat moddelers kunstmatig zijn, maar is een electrische gitaar dit ook niet?
Ik kwam eigenlijk op positive grid uit omdat ik al berichten van een aantal mensen gelezen had, die er over denken om hun kemper te verkopen.

Hallo Fhensen.
Dank je voor je reactie.
Naar zo' n dock heb ik ook gekeken, maar mis daar de mogelijkheid hem ook voor een laptop te gebruiken.
Fijn dat PG goed bevalt.
Weet jij misschien of deze ( met name de jamup pro software) ook stereo is.

Dank voor jullie reacties.
Mvrgr: Branko.

Terminus
8 december 2014, 21:21
Mijn indruk van de geluiden die ik uit de apps van Positive Grid heb gehoord was meer in de richting 'niet zo slecht als verwacht' dan 'top of the range'. Ik heb nog niemand gehoord die zijn Kemper ervoor zou verkopen. De vergelijking is ook al krom omdat de tone matching van Positive Grid (zoals op een Kemper zit) alleen in de PC versie zit, en die is vijf keer zo duur als de iPad versie.

Modeling op de iPad is IMHO nog niet op het niveau van de PC, dus als modeling op de PC je al niet bevalt dan zal dat op de iPad alleen maar erger zijn. Als je al een iPad hebt en de geluidskaart ook voor je PC kunt gebruiken dan is het wel een goedkope oplossing.

fhensen
10 december 2014, 16:11
Ik weet niet of Jamup stereo is. Kan er niets over vinden.....

Kingfisher
15 december 2014, 09:20
Jamup is stereo: left-right pan, stereo chorus..

muziekschuur
18 december 2014, 16:52
Een beetje geluids interface is wel een aanrader. Misschien is een alesis jack naar usb interface een oplossing. Verder zou ik guitar rig aan willen raden. Daar is een gratis versie van die je uit kan proberen.

http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/guitar/guitar-rig-5-player/download/


http://www.bax-shop.nl/b-stock-aanbiedingen/b-stock-alesis-guitarlink-plus-1-beschikbaar

branko.nl
19 december 2014, 18:35
Dank voor jullie reacties.
Ik heb besloten een presonus i two aan te schaffen.
Wat de doorslag gaf ( buiten dat hij voor zowel desktop als ipad geschikt is) , is het feit dat ik geen extra ipad kabel hoef te kopen.
Ben benieuwd of het bevalt.
Kingfisher, dank je, ik kon nergens achterhalen of hij stereo is, is een gerust stelling.
Muziekschuur : guitar rig ga ik ook proberen, ken het nog van de windows versie.
Fhensen : dank je voor de moeite, volgens kingfisher is jamup dus stereo.
Mvrgr: Branko.

raabje
14 januari 2015, 13:35
Omdat er nog even een aanbieding was heb ik voor Ipad (Air 2) de apps BIAS en Jamup Pro gekocht, € 5 per stuk in plaats van ca. € 20. Jamup Pro werkt ook op Iphone (je hoeft dus niet opnieuw te kopen).

Om gewoon wat mee te oefenen vind de apps heel erg goed. Ik heb niet doorgelust terug naar een amp, of op hoog volume gespeeld. De amps in BIAS kan je doorsturen naar Jamup. Omdat BIAS al vol zit met amps heb je in Jamup geen expansie packs nodig voor de amps. Ik heb wel 2 effecten bundels gekocht voor € 5,- per stuk. Nu ik er wat langer mee werk denk ik dat ik beter alle effecten in keer had kunnen kopen (30,-).

BIAS gaat heel erg ver, je kan op component niveau tweaken in de versterkers. Ik heb in BIAS wel de drie expansie packs gekocht (5,- per set van 6 amps), niet omdat de amps veel toevoegen aan wat er al standaard inzit, extra amps geven wel weer extra componenten (o.a. speaker cabs). En met alle expansies kan je ook alle amps van internet door gebruikers probleemloos downloaden en gebruiken.

Jamup is ook prima, zitten wel leuke effecten tussen. Overdrive pedaaltjes e.d. vind ik niet nodig, met zoveel amps tot je beschikking moet de overdrive en crunch uit de amp zelf komen, niet uit een digitale versie van een stomp-box.

Ik gebruik een Apogee Jam, zeer goede gitaar input. De output gewoon de koptelefoonuitgang van de Ipad, is prima voor het oefenen. Geen latency, ik kan het niet horen. Dat is het grote voordeel van de Ipad/Iphone op PC's met ASIO drivers, op PC is er altijd wel een latency van 2 tot 10 miliseconden, afhankelijk van de kwaliteit van je computer en audio interface. Bij de Apogee Jam zit ook een kabel met USB stekker, je kan deze dus gebruiken op een PC. Echter zit er geen audio output op, om de Jam te gebruiken op een PC moet je software gebruiken die meerdere audio interfaces tegelijkertijd kan aansturen, en dat bestaat volgens mij niet. Alleen de ASIO4ALL driver kan dit, maar het blijft dan veel geklooi.


De korting die ik noem voor de apps was de kerstvakantie korting, ik denk dat de prijzen weer snel op het oude niveau zullen zijn.

Wat ik zelf lekker vind klinken is een metal versterker, met daarin de gain ver terug gedraaid, en een vintage speaker cabinet i.p.v. een "metal" speaker". Klinkt wat moderner dan al die vintage amps, die hebben in mijn oren (en Grado koptelefoon) soms wat "blikkerigs" in het geluid (wat je er ook wel weer uit kan draaien)

Enige nadeel vind ik dat je met nogal veel snoeren zit, gitaarkabel, interface, koptelefoon. Ik zit vaak in de knoop, of trek per ongeluk aan het koptelefoonsnoer omdat deze kabel klem zit of blijft haken.

Touchscreen vind ik heerlijk, beetje knoppen draaien i.p.v. met de muis klikken. En je zit niet achter een PC (met ventilator) of laptop gitaar te spelen, een Ipad is lekker compact.

Leuke van Jamup is dat je in de app kan meespelen met Itunes nummer, b.v. tracks die bij gitaar lesboeken zitten: blues licks, backing tracks etc. Je kan van deze tracks het tempo verlagen of versnellen.