PDA

View Full Version : HNAD: een MEYER amp!!



the sure thing
6 december 2014, 17:11
In mijn eeuwige zoektocht naar een cleane amp met veel headroom en tegelijkertijd een pedalenvreter kwam ik uiteindelijk via via uit bij Meyer amps terecht. Erik van Meyer amps is een fijne vent, makkelijk in het maken van contact en heeft veel verstand van zaken.

Ik kwam daar in 1e instantie om mijn VOX AC30HW te laten servicen en legde uit dat ik het cleane kanaal van de VOX erg mooi vond, maar ruzie had met de toonregeling en ik eigenlijk maar 1 kanaal van de VOX gebruikte. Na wat gebabbel en getest ben ik uiteindelijk overstag gegaan. Ik heb een custom amp door Meyer laten bouwen! En met een fantastisch resultaat!
Mijn wensenlijstje:

1- clean met veel headroom, geschikt van Jazz tot Country
2- volledig buizen
3- één kanaal, geen kanaalschakeling o.i.d.
4- dik vol en rijk geluid (geen pinnig of scherp geluid), een LEVENDIGE amp (niet stug)
5- PTP (meest betrouwbare kwaliteit)
6- belletjes in het geluid (zoals bij VOX)
7- natuurlijke compressie (geen Fender dynamiek)
8- uitgebreide EQ (veelzijdig instelbaar) die ook ècht iets doet (geen Marshall EQ)
9- makkelijke amp die goed op pedalen reageert (geen kieskeurige amp)
10- losse head (geen combo)

Uiteindelijk is het een custom amp geworden, gebaseerd de op de Meyer Brighton.
2x 6L6 in de eindtrap, gelijkrichtersbuis en zowel een EQ in de voortrap (treble, middle, bass) als in de eindtrap! De resonance regelt de hoeveelheid laag in het geluid en de presence de hoeveelheid hoog. En ALLE regelaars werken ook hoorbaar. Met name de resonance regelaar is prettig: zo kan bij het aansluiten op een 4x12 de bas behoorlijk worden teruggedraaid. En bij een 1x12 kan er lekker wat bas worden ingedraaid, al is dat niet echt nodig.

In één woord: de amp klinkt VET. Heerlijk veel boventonen, en door de natuurlijke compressie speelt de amp makkelijk. Een cadeautje is de lichte crunch die op het hi-input kanaal al vrij snel ontstaat.

Zoals iemand op het forum treffend zei: de brug-pickup van een tele (of strat) is de achilles hiel van die gitaar. En op deze amp klinkt het brugelement niet schel of dun, maar dik en rijk aan (boven)tonen. Deze versterker LEEFT.

Ik ben er blij mee!!

Hieronder de PICS:


http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/B2_zpsb9c8ef06.jpg (http://s76.photobucket.com/user/thesurething/media/B2_zpsb9c8ef06.jpg.html)

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/B3_zps7f5e4409.jpg (http://s76.photobucket.com/user/thesurething/media/B3_zps7f5e4409.jpg.html)

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/B5_zps3aea030f.jpg (http://s76.photobucket.com/user/thesurething/media/B5_zps3aea030f.jpg.html)

arjanb01
6 december 2014, 17:30
Errug mooi! Supermooie afwerking ook. Duur geintje zeker?
Beetje gebaseerd op een jtm?
Congrats!👍

telerocker
6 december 2014, 17:55
Superchique amp. Mooie beschrijving, thx. Ik ben benieuwd hoe dit zich nou verhoudt tot een Hook R40.

Rinze
6 december 2014, 19:04
Erg mooi! Clips?

D3nnis
6 december 2014, 19:20
Supersjiekdefriemel! Alleen jammer dat het een cleane amp is ;-)

the sure thing
6 december 2014, 20:54
thnx voor alle reacties! De amp is wel duidelijk gebaseerd op het geluid van een VOX. Het is eigenlijk een gemodificeerd kanaal van de Meyer Brighton amp. Maar dan met modificaties volgens mijn wensen. Hij klinkt wel anders dan een JTM45, maar de FEEL van de JTM45 heeft ie zeker. Ik heb lange tijd een Hook R40 gehad en vond ik ook een geweldige amp. De R40 is echter 2 kanaals waarvan ik het 2e kanaal nooit gebruikte. De Hook klinkt ook iets directer/moderner dan deze amp. Ik moet zeggen dat ik de vroege Hooks qua levendigheid goed vond klinken. Qua sound is deze Meyer amp zeker wel met de R20 (en dus R40) te vergelijken. De Meyer gaat toch meer richting oude Fender dan de Hook.
Oude Fenders zoals de blackface Super Reverb KUNNEN ook dik en romig klinken. Er blijft alleen bij Fender altijd iets irritants in het hoog zitten, wat deze amp zeker niet heeft.

Qua kosten: de kosten zijn het zelfde als de stock versies van Meyer amps. Prijzen staan op de site dus check zelf maar. Is het duur? Ik vind van niet. Ik heb een versterker geheel naar MIJN wensen laten bouwen. Eventueel modificeren in de toekomst (door Meyer amps) is een eitje. Ik ben teruggekomen van boetiek merken als Two Rock, Hook, Matchless, Bad Cat, Bogner, Brunetti... ik heb ze allemaal bespeeld en een deel ook in mijn bezit gehad.

Ik wist wat ik mooi qua geluid vond en dat was de VOX AC30. Dat wist ik, vooral achteraf gezien al zo'n 20 jaar lang. Het clean van die amp vind ik het mooiste wat ik ooit gehoord heb. En datzelfde geluid heb ik nu in een handzame betrouwbare head, met een normale toonregeling.

arjanb01
6 december 2014, 21:43
Super man!
Ach, ik heb ook weer een Nederlandse amp (koch powertone 2, el34) waar ik dik tevreden mee ben! Nederlanders bouwen geen misselijke spullen!

pasqual
7 december 2014, 00:12
Als het ding al eens half zo klinkt als ie er uit ziet, kan het niet misgaan!;)

Misery Signals
7 december 2014, 14:07
Super mooi en zal vast vet klinken.
En die 2300-2400... Valt goed mee voor je custom made droomamp vind ik.

MS

the sure thing
7 december 2014, 16:57
Ik ga in de kerstvakantie wel wat soundclips maken als ik er aan toe kom!

allochthomas
7 december 2014, 19:21
Zie er lekker uit! Als ik het lijstje zo bekijk doet hij me wat denken aan mijn giablo c-type(jtm-45 als basis met 6L6 buizen)

telerocker
7 december 2014, 23:44
Heeft de Brighton nou ook een loop of niet?

the sure thing
8 december 2014, 09:45
De mijne in elk geval niet.

master99
10 december 2014, 16:32
Nee, de versterkers uit de Brighton serie hebben geen effectloop. De Blackpool serie heeft een actieve loop.

telerocker
10 december 2014, 20:14
Jammer, een loop kan er voor die prijs toch wel af.

the sure thing
10 december 2014, 21:20
Ben ik niet met je eens. Als je ziet hoe hij van binnen is opgebouwd: alles ECHT PTP (dus op turret board) vind ik het een zeer goede prijs.

tillens
11 december 2014, 11:42
Gefeliciteerd man, hopelijk is dit een blijver! Ziet er goed uit, strak gezicht zo!

telerocker
11 december 2014, 13:57
Ben ik niet met je eens. Als je ziet hoe hij van binnen is opgebouwd: alles ECHT PTP (dus op turret board) vind ik het een zeer goede prijs.

Ik twijfel ook niet aan de bouwkwaliteit, die zal dik in orde zijn, maar zou een loopje hem zoveel duurder maken?

arjanb01
11 december 2014, 14:26
Loopje inbouwen kost je misschien 200 eu extra. Zou ik meteen laten doen.

FruscianteFan
11 december 2014, 14:38
Jammer, een loop kan er voor die prijs toch wel af.
Als hij zo aardig is om voor de stock-prijs een versterker van hem naar wens aan te passen, dan kun je vast ook overeenkomen dat er een fx-loop in komt...

Gefeliciteerd trouwens! Ondanks mijn tevredenheid over mijn eigen amp heb ik GAS voor die dingen, zal komen door Navarone. Maar goed, dat geld heb ik gewoon niet.

Wat ik me wel afvraag: je zegt dat-ie enorm veel headroom heeft, maar in de hi-input wel snel opbreekt. Hoe groot is die headroom dan?

ErikE
11 december 2014, 15:34
@Frusciantefan: headroom = power amp, hi-input opbreken = preamp lijkt me.

the sure thing
11 december 2014, 15:49
Een loop erin laten klussen/ extra bestellen bij Meyer amps lijkt mij geen enkel probleem.

Ware het niet dat ik eigenlijk nooit een loop heb gebruikt...

Toaster
13 december 2014, 15:33
Gefeliciteerd! Ziet er mooi uit! Ben benieuwd naar de soundclips!

bagheera
1 februari 2015, 09:36
Zelf speel ik al een paar jaar op de stock brighton 45 . Het zijn gewoon heerlijke dingen . ik heb nog steeds regelmatig voor dat het haar op men armen omhoog gaat staan van dat geluid . Ze zijn hemels .