PDA

View Full Version : HNAD Orange TH30C



Kakihara
5 december 2014, 16:03
Vandaag gescoord voor €400 een Orange TH30C:

Had effe getwijfeld of ik hem in het tips-topic zou gooien, maar er uiteindelijk toch maar zelf voor gegaan :D

https://lh5.googleusercontent.com/-wGKRzuLYWuU/VIHCT4xcDoI/AAAAAAAAAkE/GjCWxBx_8uY/w480-h360-no/Orange%2BTH30.jpg

En naast de Blackstar HT1:

https://lh6.googleusercontent.com/-Q-k_qUF9FJE/VIHCTx-juiI/AAAAAAAAAkI/fHTGnNzod7I/w901-h676-no/Orange%2BTH30%2BBS.jpg

Ik vind het een veelzijdige amp, met een eigen karakter.

Lekker clean-kanaal met ongelooflijk veel headroom: hij breekt pas op met de volumeknop rond 3u, en dat opbreken doet-ie overigens heel erg mooi, maar dan gaat hij wel al behoorlijk luid. Voicing is niet Marshall en niet Vox, maar wel 'anders Brits', de belletjes van een Fender zitten er niet echt in, ook al doet de toonregeling (bas en hoog) zijn best. Maar het is wel prima geschikt voor alles van jazz tot country.

Drive-kanaal: Drive staat bij mij nu rond 11u, met de shapeknop op 8 à 9u wederom een ontzettend gaaf geluid, het geluid waar ik eigenlijk naar op zoek was. En wederom een geluid met een eigen smoel. Het drivekanaal gaat van haast clean naar een Metallica-hoeveelheid gain, maar is - naar mijn mening - niet strak genoeg in het laag om zware metalen te kunnen spelen. Ideaal voor alles van blues tot classic rock zou ik zeggen. Ik kan begrijpen dat Orange een echt love it or hate it-merk is. Heb voor de gein ook es de gain vol open gedraaid, met de shapeknop ook helemaal naar rechts voor een mid-scooped sound, en dat klonk echt nergens naar: deed me eerder denken aan een slechte transistor van 20 jaar geleden met de gain vol open. Doe ik dus niet meer :) Overigens vond ik de overdrive met de gain op alles na 1u minder bruikbaar, heeft een korrel waar je echt van moet houden. De gustibus et coloribus...
Maar het is een echte allrounder die net wat anders klinkt dan de grote spelers op de markt.

Soit, ben er dolgelukkig mee :D

Pepe
5 december 2014, 16:29
Ja, ik snap helemaal niks van Orange Amps, het tegenovergestelde van wat ik uit een amp wil horen hoewel ik merk dat in bandverband het allemaal wel een plek krijgt. Maar gefeliciteerd natuurlijk.

Kakihara
5 december 2014, 17:05
Tja, ik was eigenlijk helemaal niet voor de Britse sound te vinden: had de Guttlin Olive getest over de SF Vibrolux (denk ik) van Barno met een tubescreamer-achtig iets ervoor. Was meteen verkocht en die sound is me altijd bijgebleven. Blues Jr deed het niet voor me, de Blues Deluxe zat al wat meer in de richting maar was het ook niet. Tweedehands sites in België staan ondertussen bol van de deluxe en twin reissues (vooral de 65, Brownface-versie), maar dan wel voor prijzen die net onder de nieuwprijs liggen. Toen ik deze zag, vond ik het de moeite waard om het toch es te proberen. En het pakte wonderwel uit. 't Is zeker niet een allemans vriend.
Ik heb ook al gemerkt dat het cleane kanaal echt begint op te leven als het volume rond 12u staat. Maar het klinkt dan ook wel erg goed, als een eenkanaals versterker clean. En zoals gezegd, het drivekanaal na 1u is ook niet mijn ding, het klinkt als smoelpap waarbij vergeten werd goed te roeren, met als gevolg dikke brokken erin, maar gain is sowieso overrated :) Ben echt wel benieuwd wat de Orange in een band zou doen, kan haast niet anders dan fantastisch zijn. Eerst maar es een bandje zoeken dat me wil natuurlijk.

tommus42
5 december 2014, 17:28
Mooi ding lijkt me. Heb vroeger eens een 120W EL34 Orange uitgeprobeerd, zo één met schakelbare koppelcaps, prachtig ding. Toen waren ze tamelijk Marshall geënt volgens mij, iig wist ik toen hoe een buizenamp klonk. Vervolgens een Guyatone Bassman aangeschaft:D.

arjanb01
5 december 2014, 17:44
Inderdaad aparte amps, die orange dingetjes. In jouw geval zou ik, net als met elke andere amp, de gain op 50% zetten, mids op 3/4, bass op 1/3 en treble op 1/3. Volume op 1/3 tot de helft. Wedden dat je dan een lekker geluid hebt voor bandgeluid? Zelfs met die orange geen brei maar gewoon alles mooi hoorbaar!

the sure thing
6 december 2014, 07:19
He Kakihara, dank voor je uitgebreide review. En gefeliciteerd met je aankoop. Persoonlijk houd ik erg van de sound van Orange amps.

telerocker
6 december 2014, 12:54
Gefeliciteerd! Ik snap wel iets van Orange. Ik heb een Rockerverb 50 watt head gehad en die klinkt lekker als je de master wat verder open kunt draaien. Meestal is dat te hard voor de gemiddelde band.

rudolf
12 december 2014, 12:02
durf jij het volume op het clean kanaal op 12u te zetten? Lefgozert!

ik kom meestal niet verder dan standje 1,5. Soms denk ik, kom ik doe eens gek. Zet ik 'm op 2. Piep in je oor. En dat is met repetities.
Gaat echt kneiter hard. Alleen het dirty kanaal knal ik wel ver open. Zit veel verschil in volume helaas.

Heb zelf de losse top en een ppc112 en de ppc212. Overigens heb je op met de 212 al wat meer laag om zwaardere metalen te spelen. de 112 is net wat scheller. Prikt wat beter door de mix met repetities. Voor optredens gebruik ik de 212.

Ben na meer dan een jaar nog steeds super tevreden over mijn aankoop. Ik ga wel een keer de lampen vervangen. De stock buizen schijnen van mindere kwaliteit te zijn.

Veel plezier ermee!