PDA

View Full Version : Koude lucht en frets lopen aan?



muffstuff
3 december 2014, 21:26
ik pak net mijn gitaar op en alle fretjes van 6 t/m 12 lopen zwaar aan, gisteren was alles gewoon prima. Is dit door de droge koude lucht van vandaag? Ik speel met de gedachte om de trussrod wat aan te draaien om het relief te verkleinen maar vraag me of dat gaat helpen?

LaurentB
3 december 2014, 21:32
Het kan idd door droge lucht komen, waardoor het bovenblad zich wat vervormt en de brug kantelt. Je zou inderdaad de trussrod kunnen verstellen, maar die moet je dan juist iets losse draaien, zodat de hals wat holler komt te staan. de trussrod trekt de hals juist naar achteren, als je hem vaster draait, namelijk. kleine stapjes nemen, en de gitaar de tijd geven zich bij te stellen. 1/8 draai per keer, ongeveer.

synapse
4 december 2014, 08:48
Ik zet altijd een luchtbevochtiger aan, werkt prima!

muffstuff
17 december 2014, 12:53
Bleek dus al een hoog fretje te zijn. Ik heb de boel eens fatsoenlijk gevlakt en gedressed en een neiuwe brug er in geknald en hij werkt weer naar behoren. Blijkbaar was de actie spot on en door de droogte is hij ietsjes lager gekomen waardoor de boel weer begon aan te lopen.

Plant
17 december 2014, 19:53
Aan de trussrod zou ik niks doen als de top door droogte gaat werken. Dat zijn toch heel verschillende zaken.
Daarbij gaat een losser gedraaide trussrod een probleem met aanlopende snaren rond de 12de fret op een akoestische gitaar (dus nabij de hals-/kastovergang) niet oplossen vrees ik.