PDA

View Full Version : is een te koude of warme tempratuur schadelijk voor een gitaar



mennen08
3 december 2014, 10:52
Hallo allemaal

Momenteel is het op mijn kamer 15 /18 graden met een luchtvochtigheid van 40 / 55 % (afhankelijk als er gestookt wordt of niet.) Van s avonds tot s morgens is dit 15 graden / 47 % (heb een hygrometer)

De luchtvochtigheid is dus zo goed als ideaal. Maar de temperatuur is vrij koud.
De hals van mijn gitaren voelen ook vrij koud aan. Kan dit kwaad? Of speelt temperatuur geen grote rol in tegenstelling tot de luchtvochtigheid ?

Groetjes

Tabula Rasa
3 december 2014, 11:00
Temperaturen doen niet heel veel zolang het niettemin abrupt gaat. Denk aan craquelé in nitrolak etc.
Droogte kan wel erg naar zijn.

mennen08
3 december 2014, 11:34
Hm, oke ik las op verschillende foras dat de neck getorteerd kan raken als het onder slechte omstandigheden wordt bewaart? Klopt dit

Little Jay
3 december 2014, 11:55
Voor zover mijn kennis reikt:

Niet goed:
- plotselinge abrupte grote temperatuur overgangen
- langere tijd bewaren in te lage luchtvochtigheid
- langere tijd bewaren bij extreme temperaturen (kofferbak auto in de zon)

Dus: extremen vermijden

Lagere temperaturen heeft een gitaar weinig last van zolang ze niet uitdroogt.
Dat een hals zou gaan torderen van lagere temperaturen heb ik nooit gehoord, noch ervaren.

Orpheo
3 december 2014, 18:23
vooral de luchtvochtigheid is een probleem. Ik zou dus ervoor zorgen dat het niet te droog is.

munkie
3 december 2014, 19:46
Planken kunnen wel wat hebben. Archtops en flattops niet vanuit de vrieskou zo bij de warme kachel zetten.

arjanb01
3 december 2014, 20:03
Als je ze in de koffer legt en deksel dicht kan er niks gebeuren.

Tabula Rasa
3 december 2014, 21:41
Tuurlijk wel.

Montecristo
3 december 2014, 21:51
Ik heb wel eens een mooie vuistregel gelezen: Bewaar je gitaren niet, waar je ook niet zou slapen.
Ik hou het simpel. In de winter met de cv aan zorgen voor wat doorluchten af en toe. In ruim 20 jaar nooit problemen gehad.

Tupelo
4 december 2014, 10:03
Ik bof met een open keuken en een slecht geventileerde badkamer, kom ik zelden onder de 45% luchtvochtigheid, gemiddeld zit ik dik boven de 55% zelfs.
En anders ga ik ff douchen, zet ik theewater op, of hang een wasje aan de lijn elders.
Temperatuur maak ik mezelf weinig zorgen over, mijn gitaren staan in mijn huiskamer, en de grens waar ik het koud krijg is sneller bereikt dan dat mijn gitaren er last van zullen krijgen, bovendien zijn die een veel koudere oefenruimte gewend als verblijfsplaats, en die hebben ze altijd overleefd.
Mijn solid bodies lijden sowieso niet of nauwelijks aan klimaat, merk ik, ontstemmen ook nauwelijks, mijn archtop daarentegen is een soort van barometer, die reageert erg heftig op luchtvochtigheid.

jasses
4 december 2014, 11:29
hmm, goed om eens over na te denken. Mijn gitaar verblijft tegenwoordig vast in de oefenruimte: onverwarmde niet geïsoleerde zolder. Zit wel in zn koffer, maar toch, ik vermoed dat het daar aardig gaat beginnen vriezen...

KingPin8
5 december 2014, 08:41
In onze oefenruimte kan het aardig koud worden in de winter en heel erg warm in de zomer.
Ik merk dat mijn bolt-on gitaren daar totaal geen last van hebben, neckthroughs daarentegen zie je bijna recht/kromtrekken. Hout werkt immers bij temperatuurverschillen als ik me niet vergis.

obiwanjacobi
5 december 2014, 10:11
De top van mijn Ovasion is mooi doormidden door het stoken (vorig jaar). Ik heb geen luchtvochtigheidsmeter, maar kwam ongetwijfeld door het stoken.

Ik heb nu een bakje water op de verwarming staan wat ik lekker laat verdampen en bijvul als het te leeg wordt...

[2c]

dagrim1
5 december 2014, 13:33
Even hier op inhakend... Ik lees dat vooral droogte een probleem zou zijn, en vochtigheid?

Op dit moment heb ik mijn gitaren in de woonkamer hangen. Nu had ik ze eerst in de hobbykamer maar daar hangt ook regelmatig de was te drogen en is de lucht juist vochtiger dan gemiddeld. Kan dat kwaad? Mocht ik daar alsnog wat op willen gaan hangen of neerzetten :)

arjanb01
5 december 2014, 13:45
Ik snap die angst echt niet, ik bewaar m'n gitaren in de koffer op zolder waar de wasmachine staat en de cv loeit, nooit problemen gehad. Sterker nog, hoef m'n gitaren nauwelijks te stemmen.

kwispelhond
5 december 2014, 14:40
Temperatuur?, we hadden laatst toch een topic over dat diepvriezen van een gitaar het geluid juist zou verbeteren......, nou, volgens mij kan een gitaar aardig wat temperaturen aan als het maar geleidelijk gaat, vooral de lak kan beschadigen door te snelle wisselingen maar sommigen vinden dat juist mooi.

Volgens mij hebben gitaren veel meer last van wisselingen in de luchtvochtigheid en wat mij betreft hoort er naast een mooie akoestische of holle elektrische gitaar zeker een hygrometer te hangen. Kost weinig en kan aardige rampen voorkomen dus waarom niet? Het is overigens niet zo dat de planken er geen last van hebben maar ze zijn gewoon sterker en hebben geen hout in verschillende richtingen liggen zoals b.v. een bovenblad versterkt met zangbalkjes. Ik heb een Telecaster gezien die te dicht bij de verwarming had gestaan en een spontaan gescheurde body had over de hele lengte.

Bij mij thuis staat de hygrometer nu op 55%, ideaal is tussen de 50% en 60% dus beter kan niet, ook voor jezelf want te droog of te vochtig is voor jezelf ook geen gezonde leefomgeving. Vooral tijdens het stookseizoen kunnen de moderne centrale verwarmingen onze huizen flink laten uitdrogen. Ik woon zelf in een oud huis dat op vochtige klei staat, als de luchtvochtigheid onder de 50% zakt vul ik van die stenen waterbakjes aan de verwarming, kosten 0,99 cent p/st. bij de Blokker en in mijn situatie is dat voldoende om het weer goed te krijgen.