PDA

View Full Version : Martin copy



motorhan
2 december 2014, 20:13
Hallo,

Bij het (nog steeds) zoeken naar een voor mij geschikte Martin kwam ik een site tegen met Martin copieën in China.

Deze kosten een fractie van de echte, uit nieuwsgierigheid geprobeerd wat meer informatie te vinden er staan op You Tube wel wat filmpjes de 1 is wat meer enthousiast dan de ander. Lijkt me ook wel logisch dat het niet met een origineel is te vergelijken.

Ik vroeg me af of iemand op het Forum ervaring heeft met zo'n Copy. en ik vroeg me ook af of zo'n gitaar minder zou klinken als ik er zelf 1 zou proberen te maken, wat me denk ik in ieder geval niet zou lukken om hem er zo uit te laten zien.

Ik lees ook in verschillende topics dat je weg moet blijven van de goedkope Martins, vanaf welk bedrag mag je dan wel kwaliteit verwachten in afwerking geluid en materiaal.


Met vr gr
Han

barno
2 december 2014, 20:27
als je Chinees wil, koop dat iets dat legitiem daar wordt gebouwd, zoals Blueridge of Eastwood. Beiden big bang for buck. Van een Martin copy met fake logo zou ik principieel weg blijven.

Mr.Fingers
2 december 2014, 20:38
En anders Sigma (http://www.sigma-guitars.com/index.php?id=233). Martin-licensed, en bovendien nog erg goed ook.

Bij de echte martins: alles wat geen stratabond hals heeft, is doorgaans wel de moeite.

jutter
2 december 2014, 20:46
Inderdaad Sigma! Heerlijke gitaar waar ik al een hele tijd op speel en dat is best lang voor Jutterse begrippen!:mmmm:

LaurentB
2 december 2014, 21:26
Het uiterlijk is inderdaad een van de moeilijkste aspecten van een zelfbouw gitaar. maar qua klank ben ik erg tevreden over mijn Stewart-MacDonald HD-28 kitgitaar: http://laurentbruning.bandcamp.com/track/mother-of-memories

motorhan
3 december 2014, 11:10
Wat is precies een stratabond hals. Ik heb even gegoogled maar zie daar alleen advertenties waar dit eigenlijk wordt aangeprezen.

En ik geloof zeker dat er meerdere goede merken zijn, maar je moet ergens van uit gaan anders wordt het keuze bereik wel erg groot.

Ik ben nog steeds redelijk tevreden over mijn Seagull maar vind ondanks dat ik de actie al redelijk laag heb gezet de bespeelbaarheid van de strat toch een stuk soepeler ligt misschien ook aan de snaren. Ik heb er nu elixer op en heb nu wat verschillende andere setjes gekocht oa martin en Dadario in verschillende dikte.

Ik zou overigens niet snel een gitaar kopen zonder dat ik hem heb vastgehouden.

Met vr gr
Han

muffstuff
3 december 2014, 11:18
Ik heb er een gekocht, kon de verleiding niet weerstaan.

Het betreft een versie met rosewood zijkanten en een solid spruce top. Ebben toest en brug.

Mijn bevindingen
+ Hij speelt lekker, lagere actie dan ik zelf heb op mijn eletrishe gitaren.
+ De hals is perfect gevorm voor mijn handen.
+ Hij klinkt gedefineerd, maar eerlijkheid gehalve, ik heb er de balle verstand van?
+ Goede tuners.
+ intonatie is spot on!

- Abolene inlay in de hals op twee plekken gewoon 4 mm teveel naar rechts.
- Nut erg kut gedaan, String spacing klopt van geen kant. Heb ik vervangen voor een graphtec
- Goedkoop maar je betaald wel import. In mijn geval 53 euro.
- Stukje lak was verdwenen maar geen dealbreaker.

Al met al had ik achteraf gezien een goedkopere variant moeten nemen (waarbij de abole inlay aan de zijkant niet echt is) en zonder het martin logo. Maar je kan ze gewoon vragen het logo achterwege te laten of met je eigen naam (ik had geen geduld, dit zou een maand extra tijd kosten)!! Verminderd ook risico dat de doane hem inneemt. Hoewel de mijne gewoon doorging en niet opengemaakt was. Vraag extra foto's van de gitaar voordat je hem aanschaft.

Ik ben erg fan geworden van de gitaren op aliexpress. de reden is heirom. ik doe het niet goedkoper en de kwaliteit is behoorlijkg oed. Je kan bv gewoon om een one piece mahony body vragen met een one piece neck ook met een custom logo er in en dat dan voor 250 dollar. Maar je neemt een risico. Hoewel ze best discounts geven. Ik kreeg bv 70 dollar terug. Sommige verkopers op aliexpress hebben zelfs een PLEK service voor $20. geen geld dus.

Mocht je vragen hebben, moet je mij maar pmen.
http://i.imgur.com/hsIob1r.jpg
http://i.imgur.com/PO4VIIX.jpg
http://i.imgur.com/pSuMH9x.jpg
http://i.imgur.com/8ugZlYs.jpg

Rizz
3 december 2014, 11:18
Je zegt er niet bij welke dikte snaren.. Maar ik zou zeggen: live with it, een akoest speelt nu eenmaal zwaarder, dikkere snaren en andere bouw als je stratje.. Eelt kweken noemen we dat.. :)

muffstuff
3 december 2014, 11:20
Als je wilt, mag je hem uitproberen hier in amsterdam.

Eko
3 december 2014, 15:59
Als je een gitaar voor ca 10% van de originele prijs koopt ( de Martin D45 is richting de 6000,-) mag je niet klagen over de gebruikte materialen en de afwerking. Ik heb regelmatig fimpjes op YT bekeken waarbij koffers niet geleverd waren ( en wel betaald ) dikke polylak gebruikt was , abalone alleen maar een sticker bleek enz. Jongens , niet klagen! Je koopt duizenden kilometers verderop een gitaar van meneer Pang Pang die het origineel alleen op een foto heeft gezien en die denkt : jij geeft meer aan een gitaar uit dan ik aan eten in een jaar. Jou keus......jou probleem.
Zolang hij geleverd wordt en er enigszins op lijkt , mooi meegenomen!

muffstuff
3 december 2014, 16:13
Als je een gitaar voor ca 10% van de originele prijs koopt ( de Martin D45 is richting de 6000,-) mag je niet klagen over de gebruikte materialen en de afwerking. Ik heb regelmatig fimpjes op YT bekeken waarbij koffers niet geleverd waren ( en wel betaald ) dikke polylak gebruikt was , abalone alleen maar een sticker bleek enz. Jongens , niet klagen! Je koopt duizenden kilometers verderop een gitaar van meneer Pang Pang die het origineel alleen op een foto heeft gezien en die denkt : jij geeft meer aan een gitaar uit dan ik aan eten in een jaar. Jou keus......jou probleem.
Zolang hij geleverd wordt en er enigszins op lijkt , mooi meegenomen!

Je hebt helemaal gelijk, je hebt dus geen 100 % zekerheid, vvandaar ook mijn toevoeging dat je echt heel veel fotos moet vragen van te voren met de vraag of ze er jouw naam naast willen leggen zodat je zeker weet dat ze de gitaar ook hebben.

Je kan het risico iets minimaliseren door goed naar de feedbacks te kijken van bepaalde verkopers.

muffstuff
3 december 2014, 16:13
Je zegt er niet bij welke dikte snaren.. Maar ik zou zeggen: live with it, een akoest speelt nu eenmaal zwaarder, dikkere snaren en andere bouw als je stratje.. Eelt kweken noemen we dat.. :)

Ik kreeg een setje elixers erbij(volgens mij ook gewoon nep hahaha) van 12-53. Inderdaad dat is wel even wennen.

chris c
3 december 2014, 22:11
Ik snap niet waarom je een Martin copy zou kopen als er genoeg legale en even goedkope alternatieven zijn. Alleen om het logo? Dat dus vals is, en nog slecht nagemaakt ook, zoals de hele gitaar. It stinks :-(.

muffstuff
4 december 2014, 11:25
Ik snap niet waarom je een Martin copy zou kopen als er genoeg legale en even goedkope alternatieven zijn. Alleen om het logo? Dat dus vals is, en nog slecht nagemaakt ook, zoals de hele gitaar. It stinks :-(.
Kwaliteit vand e gitaar is wel erg goed, ik wilde niet wachten op een versie zonder logo. Een solid spruce top , ebben toets, rosewood zijkanten en abalone inlays overal krijg je niet voor 300 dollar incl case(243 euro). Daarbij was ik erg nieuwschierig wat die chinezen kunnen maken, heb al heel wat positieve verhalen gelezen. Tuurlijk ook verschrikkelijke verhalen, maar het risico is wel wat te minimaliseren als je veel foto's etc vraagt.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen, ik heb weinig moeite met een nep gitaar en logo boeien mij eigenlijk vrij weinig. Ik besef me ook wel dat deze gitaren bij veel mensen irritatie opwekken dus ik zal hier niet al een evangalist optreden. Maar als je weet dta je die krengen ook gewoon zonder de logo kan bestellen is het best een interessante martk gezien de prijzen en alle custom aanvragen die ze accepteren. Als jij een les paul wilt met inche dikke maple cap en floyd rose met een rickenbacker headstock. Heb je die gewoon voor onder 300 dollar.

chris c
4 december 2014, 12:41
In China kunnen ze tegenwoordig zeker gitaren bouwen.
Maar dit is zo'n schimmig bedrijf heet "M" zie ik), en de prijzen zijn zo laag, dat er iets niet klopt.
Ik heb zelf onlangs een Sigma 000M-15 gekocht voor 260 euro, erg goed, maar heel sober van uiterlijk (wat me wel bevalt). Ik vind dat al weinig voor een goed gebouwde gitaar met Grover tuners en benen kammetjes.
Hoe ze voor nog minder geld een gitaar bouwen met wat abalone inleg zou moeten zijn, ebben toets, soms een Fishman preamp enz. is me een raadsel.

muffstuff
4 december 2014, 12:47
In China kunnen ze tegenwoordig zeker gitaren bouwen.
Maar dit is zo'n schimmig bedrijf heet "M" zie ik), en de prijzen zijn zo laag, dat er iets niet klopt.
Ik heb zelf onlangs een Sigma 000M-15 gekocht voor 260 euro, erg goed, maar heel sober van uiterlijk (wat me wel bevalt). Ik vind dat al weinig voor een goed gebouwde gitaar met Grover tuners en benen kammetjes.
Hoe ze voor nog minder geld een gitaar bouwen met wat abalone inleg zou moeten zijn, ebben toets, soms een Fishman preamp enz. is me een raadsel.

Ik ga ervan uit dat die fishman ook niet echt is en de elixer snaren die erbij zitten ook niet.

Maar het is een feit dat uurlonen daar veel lager zijn. De fabriek staan daar al een tijdje , epiphone etc laat daar ook zijn gitaren maken en sigma ook.

Je kan je ook afvragen hoe vaak een epiphone gitaartje qua prijs over de kop gaat?

jplm
4 december 2014, 14:33
Je kan je ook afvragen hoe vaak een epiphone gitaartje qua prijs over de kop gaat?

Er heeft ooit eens een verhaaltje in de Gitarist gestaan over een klassieke gitaar die de Blokker aanbood voor 25 euro. Kostte inkoop 2,47 euro (en géén 2,46 of 2,48 !), dus maak je over alles wat er tussen jou en de fabriek zit niet té veel zorgen, zou ik zo zeggen.

Groet, Jan.