PDA

View Full Version : John mayerish geluid/gevoel vraagje



tom1984
2 december 2014, 11:47
Hallo,

Ik ben op zoek naar een geluid en/of gevoel dat me heel erg aanspreekt in het live nummer belief van john mayer.

De intro heeft een super gevoelige/ballad klank.
Hij gebruikt dat in nog nummers maar hier ligt het er echt dik op.

Ik zou graag willen weten hoe hij die "melige" klank krijgt. Majeur klinkt altijd heel blij, maar dit is bijna euforisch 😜.

Volgens mij speelt hij dan ook niet gewoon een majeur progressie met de majeurtoonladder, maar wat dan wel?

Wie o wie kan mij helpen uit te leggen wat dit soort klank/gevoel maakt?

https://youtube.com/watch?v=QiFh26fwdSI

Alvast bedankt


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bazzey
2 december 2014, 14:28
Ik hoor alleen gefriemel met een blues ladder.
:D

tom1984
2 december 2014, 14:45
Vanaf 0.20 tot 0.30 ongeveer dat bedoel ik :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bazzey
2 december 2014, 17:26
Nog steeds gefriemel met een blues ladder.
:D

tom1984
2 december 2014, 17:57
Ok maar das geen mineurbluestoonladder als je het mij vraagt of wel?

Trouwens gefriemel, vindt jij blues te min misschien :-p?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Harald
2 december 2014, 19:01
Zoek dat stukje gewoon even uit. Het is niet zo moeilijk. En kijk welke akkoorden eronder liggen. Die zijn ook niet zo spannend.

Het is in het begin wat moeilijker. Maar je leert er zoveel van... trust me, you'll thank me later!

tom1984
2 december 2014, 19:11
Ok harald, ga ik straks proberen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bazzey
2 december 2014, 20:10
Ok maar das geen mineurbluestoonladder als je het mij vraagt of wel?

Trouwens gefriemel, vindt jij blues te min misschien :-p?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Blues is een van de eerste dingen die ik heb leren spelen jaaaaaaaaren geleden.
(12 bar blues anyone ;) )
Als gitaarspelen je grote hobby is,blijf je jezelf verbeteren.
En dan kom je er jaren later achter dat andere toonladders meer je-van-het voor jezelf zijn zeg maar.
Er is meer dan altijd maar die eeuwige blues ladder.
:D

Blues en penta ladders zijn voor mij funtioneel,ik houd gewoon niet van de klank.
Ja dat kan dus ook gewoon.
:p
Maar goede blues gitaristen kan ik dus wel degelijk waarderen.
Het blijven soortgenoten met een gitaar in hun knuisten he.
:D ;)

arjanb01
2 december 2014, 20:18
Binnen de penta tonische bluesladders kan je variëren met behulp van chromatiek en modulaties. Luister maar eens naar Robben Ford en Matt Schofield, de meesters van het spannend maken van de klassieke 12 bar blues.
Wedden dat jij hier nog voldoende uitdaging uit haalt? En wedden dat jij dit gaaf gaat vinden? Dat grooved de pan uit en vergeleken met deze 2 is Mayer.... Naja, bubblegum blues😉

jutter
2 december 2014, 20:39
Binnen de penta tonische bluesladders kan je variëren met behulp van chromatiek en modulaties. Luister maar eens naar Robben Ford en Matt Schofield, de meesters van het spannend maken van de klassieke 12 bar blues.
Wedden dat jij hier nog voldoende uitdaging uit haalt? En wedden dat jij dit gaaf gaat vinden? Dat grooved de pan uit en vergeleken met deze 2 is Mayer.... Naja, bubblegum blues��

Hmmm, ja inderdaad bubblegum blues; zijn hele bek staat er briek van!!!

arjanb01
2 december 2014, 20:43
Briek??? Is dat Fries?😂

jutter
2 december 2014, 20:51
Briek??? Is dat Fries?��

Yup! Echt Fries! Al weer wat geleerd Arjan!

jutter
2 december 2014, 20:54
Je hebt hier ook nog Briquebec (http://www.friestalig.nl/briquebec)

obiwanjacobi
3 december 2014, 08:58
Wat klank betreft: Een strat / Single coils op het neck element. Dan een amp met wat minder hoog en wat meer mids en een klein beetje dirty/crunchy. Misschien nog een klein beetje compressie (als je amp dat niet al doet - buizen?)...

Verder zit het in zijn vingers. Phrasing, bends en vibrato's en dergelijke is meestal waar je de artiest aan herkent.

apekop
3 december 2014, 09:41
Verder zit het in zijn vingers. Phrasing, bends en vibrato's en dergelijke is meestal waar je de artiest aan herkent.

Dit! veel belangrijker dan welke gear dan ook...ik wil hier nog notenkeus en creativiteit aan toevoegen.

Verder vind ik dar er hier (en andere topics) soms wel een beetje minderwaardig gedaan wordt over John Mayer. Iedereen mag ervan vinden wat ie wil, maar dat het goed gespeeld is en met een goede feel staat buiten kijf. Ik zou het geen bubblegum blues willen noemen. Misschien jaloezie voor zijn succes (en vrouwen)?

arjanb01
3 december 2014, 09:46
Bubble gum blues

tom1984
3 december 2014, 10:12
Bon! De gear en de vingers dat weet ik!
Het ging hem mij echt over de akkoordenprogressie met bijhorende toonladder voor deze "slijmerige" passage.

Gisteren even zelf uitgezocht Dmin met Dmin pentatonisch uiteraard.
Die melige klank had ik nog niet ontdekt in de mineur blues.

Op een half uurtje kon ik hem volledig meespelen.

Wat JM betreft vind ik hem een goeie gitarist, niet de beste maar zijn gitaarspel is voor mij een inspiratie. Sommige van zijn nummers zitten er qua bluesfeel voor mij boenk op! Ik heb het dan vooral over de nummers met Pino en Steve.

Ach een mens moet iets spelen toch?

Blues is op dit moment fun.
Alle andere toonladders arpeggio's zijn voor mij nog studie, dat doe ik voor de muziekschool.

Blues speel ik als ik geen zin heb in studeren maar in muziek maken.
Misschien verandert dat nog als ik wat verder sta ooit.

Merci voor de posts.




Sent from my iPhone using Tapatalk