PDA

View Full Version : HSS diagram met coil split en weerstand



Brrrtrock
2 december 2014, 11:36
Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om de pick-ups in mijn Fender Strat als volgt op te stellen:

- HSS setup(Seymour Duncan SH-4 JB, Texas Special, Texas Special)
- Coil split (push/pull en evt. een extra switch)
- De single-coils die 250 kohm ontvangen.
- De humbucker die 500 kohm ontvangt en wanneer gesplit, 250 kohm ontvangt.

5way switch:
-pos 1 neck
-pos 2 neck + middle
-pos 3 middle
-pos 4 middle + bridge(split of volledig)
-pos 5 bridge(split of volledig)

Het volgende diagram wat ik gevonden heb is al bijna wat ik zoek, alleen wil ik in plaats van auto-split, coil-split toepassen. Is dat mogelijk?

http://i276.photobucket.com/albums/kk20/testing1two/Wiring%20Diagrams/hss-1.jpg

Orpheo
2 december 2014, 15:18
ja. ik heb m'n bril niet op, dus ik ga uit van wat jij zegt, dat dit volledig is wat jij wilt behalve de split optie.

wat je dan moet doen is de midden aftakking van de humbucker, die nu op de switch gesoldeerd wordt, op de midden poot van een push pull solderen, de onderste poot op aarde en dan ben je er al. dan zit de coiltap dus onder de switch ipv automatisch.

Orpheo
2 december 2014, 15:22
bril toch maar gepakt en ja, ik had gelijk.

let je wel even op het volgende.

1: in de 2e stand (brug+mid) is de volumepot altijd 250k. Dus als ie humbucker is PLUS de single coil, heb je ook 250. gesplit? ook 250. geen verschil.
2: je hebt nu een aparte tonepot voor de brugpup (500k) en een aparte voor de hals en mid (250K). Is dat wat je wilt?
3. Volumepot heeft hier een treble bleed mod. Dat is ook wat je wilt?

Brrrtrock
2 december 2014, 18:48
Bedankt voor je reactie!

1. In die positie vind ik de 250k oké.
2. Een aparte tone voor de bridge vind ik fijn, maar schakelt deze 500k tone pot ook naar 250k wanneer ik de coil split inschakel als ik bovenstaande kabel aan een push/pull bevestig? En veranderd de 500k van de volume pot dan ook in 250k?
3. De treble bleed heb ik eigenlijk liever niet. Is dit makkelijk te veranderen? (Zo zie je maar hoe slecht ik ben in het lezen van elektrische schema's ;) )

TeleK
3 december 2014, 01:00
Ik heb deze ook gebouwd in mijn HSS Strat. Werkt prima!. Het is een (door Suhr?) gemodificeerde Fender Lonestar Strat schakeling. De Lonestar heeft een 250k vol pot en heeft niet de 2 weerstanden van 470 k (dus bij de Lonestar "ziet' ook de HB een 250k vol pot. Vandaar deze aanpassing.
In schakelaar positie 1 'ziet' de brug PU altijd een 500k vol pot en een 500k tone pot, ongeacht of deze op dat moment als full HB of als single coil geschakeld is dmv de push-pull switch. De 500k tone pot is direct met pos 1 verbonden en in pos 1 wordt er geen weerstand van 470k parallel geschakeld aan de vol pot, dus deze wordt 'gezien'als 500k.

En in schakelaar positie 2 'zien" de brug PU + mid PU altijd een 250k vol pot en een 250k tone pot, ongeacht of de brug PU op dat moment als full HB of als single coil geschakeld is dmv de push-pull switch. De 250k tone pot is direct met de posities 2 t/m 5 verbonden EN in deze posities 2 t/m 5 wordt telkens een weerstand van 470k parallel aan de vol pot van 500k geschakeld, wat resulteert in een vervangingsweerstand van 250k.

Als je wilt dat de brug HB in 'single coil stand' altijd een 250k vol pot ziet (ongeacht de schakelaar in pos 1 of 2 staat), moet je volgens mij een draad van pool 5 linksonder (dus waar R2 heen gaat) naar de pushpull schakelaar (die zijn meestal double pole) leggen en van de pushpull terug naar pool 1 linksonder (waar in het schema nu niets op aangesloten is). Deze moet dan gelijk inschakelen met de coil split.

EDIT: Treble bleed kan je gewoon weglaten als je dat wil. Dat zijn gewoon een weerstand en een condensator parallel tussen de 2 lipjes van de vol pot.

Brrrtrock
3 december 2014, 10:02
Orpheo, Heeft de humbucker op jouw manier 500k volume en tone en als hij gesplit is naar single coil 250k volume en tone? En is er een verschil tussen deze methode en die van TeleK?

TeleK
3 december 2014, 12:49
De pushpull in mijn verhaal is al de pushpull zoals door Orpheo beschreven. Een pushpull schakelaar heeft meestal 2 stel polen dus je kan 2 circuits tegelijk schakelen. Als het ene stel polen de humbucker aftakking aan massa schakelt, kan het andere stel polen met dezelfde 'throw' van de pushpull schakelaar de 470k weerstand inschakelen

Brrrtrock
3 december 2014, 13:48
Thanks! Dus als ik het goed begrijp wordt het ongeveer zo:

https://www.dropbox.com/s/1z5eo809u5uk56o/wiring%20hss.png?dl=0

TeleK
3 december 2014, 15:28
nee, als je de pushpull contacten zoals hieronder voorstelt:

[1] [2] [3]
[4] [5] [6]

[1] = leeg
[2] = naar p1 op 5-standen schakelaar linksonder
[3] = naar p5 op 5-standen schakelaar linksonder
[4] = leeg
[5] = naar mid aftakking HB
[6] = naar massa

EDIT: dus [3] en [6] NIET met elkaar verbinden

Brrrtrock
3 december 2014, 15:37
Aah oké, dus dan wordt hij zo:

https://www.dropbox.com/s/fe1wq6q83fa28x9/Wiring%20hss%202.png?dl=0

TeleK
3 december 2014, 15:48
ja zo is het OK

Brrrtrock
3 december 2014, 15:56
Oké heel erg bedankt!:)