PDA

View Full Version : Tips voor soleren?



liannemusic
1 december 2014, 21:36
Weten jullie misschien een paar tips waardoor je beter gaat soleren?

jutter
1 december 2014, 21:48
Weten jullie misschien een paar tips waardoor je beter gaat soleren?

Jawel,maar eerst ff voorstellen Lianne!

liannemusic
1 december 2014, 22:41
Jawel,maar eerst ff voorstellen Lianne!

Gedaan! :)

budje
1 december 2014, 22:46
Jezelf verdiepen in wat je mooi en niet mooi vind bij anderen, niet teveel in een keer willen, en veel oefenen

En vooral je niet laten afschrikken door de techneuten met hun prigische, macrobiotische en antipolynesiche toonladders :)

(je hoort het al, ik snap ze niet, die toonladders)

Welkom!

Pepe
1 december 2014, 23:40
Wat budje zegt, je begint met iets na te spelen, de lat niet te hoog leggen. Als je maar lang genoeg fanatiek bezig bent komt vanzelf het punt dat je verbanden gaat zien, je gaat verdiepen in die verbanden (de macro en antipolynesische) en je eigen solo's gaat maken.

Mijn tip zou zijn, dont cheat.
Ik zie genoeg gitaristen die zwijnen met lastige stukjes, delays en distortion gebruiken om een en ander te verbloemen. Als je echt goed wil worden moet je dat allemaal weer afleren.

barno
2 december 2014, 00:03
kwestie van zoeken wat voor jou werkt. ik ken iemand die als beginner zo zot was zich een jaar lang kapot te werken op een solo van charlie parker. En ja, hij kon 'm spelen na een jaar (en had dus en passant een heel pak techniek in de vingers) maar dat zou voor mij never werken.

en ja, iets dadelijk juist leren, later weer afleren is vaak nog lastiger dan aanleren.

Duhsjaak
2 december 2014, 10:16
Toen ik heel jong was zong ik wekelijks met dementerende oudjes.
Die wisten werkelijk trefzeker tekst en muziek te zingen van toen ze 13 waren. Of 14.
Je muzikale geheugen (dat heb je hè) is dus zo sterk, dat je niet meer weet wie je kinderen zijn, maar de muziek blijft.

Je zal dus gek zijn als je daarvan geen gebruik maakt. Probeer eerst te zingen Wat je wilt spelen en als je het sneller wilt verankeren in dat geheugen, ga daar dan bij ijsberen.

Als je je solo mooi vindt (dus als JIJ hem mooi vindt) dan ga je kijken of je hem vanuit je muzikale geheugen na kunt spelen. Je zult merken dat je dan effectieve en melodieuze solo's gaat spelen. En dat je, als je je solo een paar keer hebt gespeeld, vanzelf je zangmelodie wat vrijer gaat omspelen. Improviseren op je zangmeldodie dus.

Kijk naar de oude blues en jazz negers. B.B. King, Errol Gardner etc. Je ziet ze altijd zingen tijden hun solo's.
Zelfs sax spelers deden dat.

Je durft met je stem (meer vertrouwd) eerder het avontuur uit te dagen dan met zo'n betrekkelijk nieuw ding als je gitaar.

Kortom, probeer het simpel te houden. Is al gezegd, meen door Pepe. Een mooie kleine solo is veeel indrukwekkender dan een potje bluffen. Want iedereen prikt daar doorheen. Je wordt daar alleen maar slechter van.

Zorg dat je er plezier in houdt. Alleen als je met plezier je gitaar pakt, wordt het een succes.
Heb je er alleen maar corvee van gemaakt, zijn er iedere dag honderd redenen om je gitaar te laten staan.

Post op Sounds hier op GN, je zult versteld staan van de hoeveelheid vriendelijke en praktische tips die je krijgt.
En dat is je menu kaart: Daaruit pik je die tips die je leuk lijken.
Want om perfect te worden heb je meerdere levens nodig (zeggen ze in India), of in ieder geval geduld.

Succes en veel plezier dus.
Vriendelijke groet, Gus

Joland
2 december 2014, 13:06
verspil je tijd niet met het leren van soleren
99% van de tijd is het een tussenstukje van een liedje wat opgevuld moet worden en in 99% is dat hooguit matig
zeker nu ik lees dat je pas 1 jaar speelt
hou je bezig met het maken van goede licks en begeleidende partijen
denk ritme en aan je 'rechter" hand en leer daar mee spelen
dat zijn iig de skills die je zullen onderscheiden van vele notenpoepers
kijk bv naar ac/dc de stones en waarom is metttallllica beroemd geworden ?

kijk wil je "echt" gitaar spelen
like mr vai,john scofield joe satriani,allan holthworth en anderen

dan..................pffff sta je aan het begin van een lange weg :)


suc6

Joland
2 december 2014, 13:38
Dat zijn dan weer van de absolutisms die misschien voor iemand persoonlijk werken maar als generaal advies mank gaan.
Onderscheid tussen solo en slag is vrij achterhaald hoor. Misschien zijn er een paar muziekgenres waar dat onderscheid zo strikt is maar in roots muziek bijvoorbeeld loopt alles door elkaar.

En zelfs als een solo louter een klein opvul tussenstukje zou zijn heb je meer kennis nodig dan alleen die paar noten om dat goed te kunnen spelen. Alsof gitaarspelen alleen reproductie is van iets wat je hebt ingestudeerd.

in pricipe is gitaar muziek achterhaald
maar ik schrijf ook niet voor niks "licks en begleidings partijen"

en ik leg met name nadruk op de slaghand omdat men in den beginne(later ook) nogal geneigd is om naar vingervlugge fretboard actie te kijken

maar toch nog lekker ongenuanceerd te wezen denk dat er maar weinig niet gitaristen ooit een plaat hebben gekocht 'vanwege de gitaar solo

ok behalve de fusion en jazz fanaten:)

Pepe
2 december 2014, 15:56
Is Joland na deze post nou gebanned?
Dat komt er van als je PP gaat tegenspreken :D

Buxtra
2 december 2014, 16:31
Zal het ip adres van Jannnis, Jannnus geweest zijn.

Buxtra
2 december 2014, 16:34
Beetje vergelijkbare zure toon in zijn reactie.

Buxtra
2 december 2014, 16:35
Zie het onlangs gevulde draadje voor tips bij het soleren:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?166938-Hoe-maak-ik-een-goede-solo&highlight=maak+solo

The Bertman
2 december 2014, 16:51
Joland was Jannus, die allang geband is. Hij blijft terugkomen met allerlei vage accounts en plaats dan vieze plaatjes, of soms serieus bedoelde verhaaltjes, zoals hierboven. Het is een soort dom kind.

Pepe
2 december 2014, 17:10
Een ban voor PP tegensputteren leek me ook overreacted. Maar ik begreep het wel.

Duhsjaak
5 december 2014, 06:56
Een ban voor PP tegensputteren leek me ook overreacted. Maar ik begreep het wel.

Iemand die PP tegensputtert heeft er zelf om gevraagd.
Je mag mijn Russische vriendin wel even lenen voor het inspreken van je telefoon:

Jij wiel PP aan telefooon? Drrroek Noel!
Jij wiel PP's taait verrrrprrroetsen? Drrroek Drrrie. Jij merrrkt zelf waat keboerrrt!
Zeg maar wanneer het je gelegen komt.

Voorstel: Niet 's nachts. Ze is wat luidruchtig. Zeker na het derde glaasje.
Vrrriendelijke grrroet, Goes

Jan US
5 december 2014, 13:53
en wat krijg ik dan ?
behalve weer een ban
de roe ?