PDA

View Full Version : H&K Tubemeister 18 ervaring?



pasqual
1 december 2014, 17:24
Ik heb afgelopen repetitie even een half uurtje gespeeld op een Tubemeister 18 over mijn 212 cab.
Mijn verwachtingen waren nihil omdat ik dacht dat 18 watt echt niet mee zou kunnen in een repetitie. Maar ik was aangenaam verrast mag ik wel zeggen! Echt een volwassen geluid komt er uit dit kleine kastje. Mooi helder clean met een piepklein randje wat net niet het geluid te modderig maakt en een erg lekker gainkanaal inclusief vette gainboost. Ook de effectsloop is erg goed bruikbaar.
Wie heeft hier ook ervaring mee en dan vooral in een band setting én houden de buizen zich goed na intensief gebruik? Je speelt dankzij het relatief lage vermogen dan ook met de volumeknop een stuk hoger als met een 50 watter dus dat zal invloed hebben op de levensduur denk ik.

telerocker
2 december 2014, 00:25
Ik speel tijdens repetities en kleine optredens regelmatig met een Blues Junior op een 1x12 of 2x12 cab. Het buizenverbruik valt echt mee. Eén keer in de drie jaar andere erin en klaar. Gaat je de kop niet kosten, denk ik.
De Tubemeisters zijn behoorlijk veelzijdig en lekker licht van gewicht. Heb je er met singlecoils over gespeeld en zo ja, blijft de toon op volume dan nog redelijk dik of is het dunne soep?

pasqual
2 december 2014, 06:51
Niks dunne soep, een vol geluid! Net als met die Statesman by the way...
En inderdaad met SC's;)

telerocker
2 december 2014, 12:05
Niks dunne soep, een vol geluid! Net als met die Statesman by the way...
En inderdaad met SC's;)

Dat wilde ik ff horen :)

pasqual
2 december 2014, 18:12
Ik speel zondag waarschijnlijk wat langer met de Tubemeister omdat ik dan wél de juiste footswitch erbij heb (fs 2). Zonder is erg onhandig. Ik denk dat ik even wat filmpjes maakt en dan post ik die hier wel!

aapddd
3 december 2014, 17:12
Ik heb er 1 gehad. Klinkt best lekker maar ik had na een tijdje toch echt genoeg van het fizz op het overdrive kanaal. Die bakkies zijn echt wel goed gemaakt. Ik vond de kwaliteit beter dan de Mesa boogie ta-30 die ik nu heb.

pasqual
3 december 2014, 22:15
Kun je die "fizz" iets duidelijker omschrijven? Ik had namelijk vrijwel meteen een lekkere sound op het gain kanaal. Zal ook aan speakers kunnen liggen...

Speeddemon
4 december 2014, 03:23
@pasqual; als ik voor mezelf spreek; de 'fizz' uitte zich voor mij door een soort fijn-'gravely' korrel, die extremer werd bij hogere gainstanden en zeker bij neck-humbuckers.
Mogelijk dat een tube-swap hier had geholpen bij de TM18; maar de overige 'tekortkomingen' weerhielden mij ervan er destijds meer moeite in te stoppen.
Nu is er zeker een prijsverschil, maar eenieder die de TM18 overweegt, raad ik toch eigenlijk wel aan een Engl Ironball ernaast te testen... hell, mogelijk dat de Engl Gigmaster 30 al interessanter is voor maar 130 euries meer.

arjanb01
4 december 2014, 06:03
En daar wil ik de oude engl gig master 15 wel aan toevoegen. Goeie tweedehands optie. Heb heb je de head versie doorlussen naar een 212 of 412 en je hebt een wereldsound. De oversturing van engl blijft altijd strak, iedere noot blijft ook bij hogere gain standen goed hoorbaar. Top ampje!

marter544
4 december 2014, 09:56
De Gigmaster heb ik vorige week getest op een Orange 112 (V30). In vergelijking met mijn Blackmore vond ik em erg donker en gruizig.. Clean bleef met channel volume op een derde en master op de helft niet meer clean. Betaalbare head maar kwa klank vond ik em erg matig.

pasqual
4 december 2014, 10:44
Ik de Engl Thunder gehad. Grootste nadeel en reden van wegdoen was de gedeelde eq voor beide kanalen. De Tubemeister 18 heeft dit ook maar bij deze versterker werkt het blijkbaar wél. Ik ben niet meer zo enthousiast over Engl.

Timotio
5 december 2014, 00:21
Ik heb de 18 watt top zelf in bezit - in combinatie met de 112 cab van H&K :-). Ik wilde iets handzamers hebben dan een Vox van bijna 30 kilo. Die staat nu dan ook stof te happen.

Ik gebruik het setje intensief (bijna dagelijks). De top heb ik een paar maanden geleden tweedehands gekocht - ik geloof dat hij uit 2011/2012 stamt. Tot zover geen technische problemen. Ik verwacht wel dat ik met een half jaartje de buizen een keer moet gaan vervangen.
Enige kleine 'mankementje' tot nu toe, is dat de plastic powersoak knop geen grip meer had op switch omdat het profiel binnenin het plastic versleten was door het draaien (de switch zelf is nogal zwaar). Stukje papier erin en het is weer opgelost.

bakkie heeft power genoeg; heb hem nog geen enkele keer vol open hoeven zetten tijdens bandoefeningen - en dan spelen we best stevig werk. Live staat er eigenlijk altijd een mic voor, dus dan staat hij max op halverwege.
Clean kanaal klinkt mooi - moderne, heldere clean sound, anders dan Fender. 'Slikt' pedalen goed.
Crunch en lead kanaal klinken best oke, maar ik gebruik ze eigenlijk nooit, heb een zooi pedalen ervoor staan. De redbox out werkt prima en klinkt bijna hetzelfde de sound over de cab, maar wel net iets minder mooi in mijn oren. Enige gemis is een reverb, maar daar heb je pedalen voor.

Edit: ik gebruik vooral single coils

telerocker
5 december 2014, 03:35
Een klein beetje offtopic. Iemand ervaring met de TM 2x12 cabinet?

pasqual
11 december 2014, 10:43
Even ter aanvulling: ik heb een halve repetitie met de TM 18 gespeeld en ik kan daarom ook melden dat de 18 voor mij te licht bevonden is (ook maar nét trouwens). Qua volume trekt ie het eigenlijk verbazingwekkend makkelijk maar op het gainkanaal wordt hij nogal modderig en klinkt erg verzadigd op repetitie volume (gain op de helft). Clean blijft ie beter overeind. Ik ga mijn ogen eens openhouden voor de 36 in de toekomst want de sound op zich bevalt me erg goed. Maar na het aansluiten van mijn Statesman head kan ik toch wel concluderen dat ik nog best wel een tijdje kan wachten...;)

arjanb01
11 december 2014, 12:49
Je kan beter vermogen over hebben, vind ik. Ik speel sindskort met een koch powertone 2 met 412 kast en op normaal volume heb je gewoon een lekker geluid zonder dat het knijpt, schel of modderig wordt.

Speeddemon
11 december 2014, 18:46
Je kan beter vermogen over hebben, vind ik. Ik speel sindskort met een koch powertone 2 met 412 kast en op normaal volume heb je gewoon een lekker geluid zonder dat het knijpt, schel of modderig wordt.
Zeer true -afhankelijk van welke muziekstijl je speelt-, maar eh, 'vermogen over' is niet per definitie 100W hè? (refererend aan je amp gezocht-thread. ;) )
En 30W-40W uit 4x EL84 gaat ook anders uitpakken dan hetzelfde wattage uit 2x EL34 (of 6L6).

Pepe
11 december 2014, 19:46
En 30W-40W uit 4x EL84 gaat ook anders uitpakken dan hetzelfde wattage uit 2x EL34 (of 6L6).

Dat snap ik niet Wat bedoel je?

pasqual
11 december 2014, 22:21
Dat snap ik niet Wat bedoel je?

Ik denk dat hij het heeft over "headroom". Hoe dan ook, iedere amp is anders.
Ik heb momenteel als main amp een Statesman el34 head (50 watt, 2 X EL34) die enorm veel headroom heeft en zeer duidelijk is zonder op oorlogssterkte te staan. Ik heb ook verschillende andere 50 watters gehad waaronder een Crate Stealth met 4 x EL84 die precies het tegenovergestelde had: onduidelijk geluid in bandverband en daarom erg veel volume nodig om "hoorbaar" te zijn.
Uiteraard is dit geen afgebakende regel maar eerder het karakter van de betreffende versterker. Zo ken ik nog wel een paar voorbeelden noemen en jij waarschijnlijk ook!;)

Anyway, de TM 18 gaat het wat mij betreft niet worden, eerder de 36. Maar je weet maar nooit! Als ik 'm tegenkom voor een habbekrats, zal ik 'm waarschijnlijk niet laten staan! Het is echt wel een leuk ding!

arjanb01
12 december 2014, 15:56
Inderdaad. 100 watt is 3db harder dus als je mijn el34 versterker met 412 kast naast jou 50 watt statesman zet zal je niet zoveel verschil horen. Hooguit het verschil in speakergeluid. Een 412 kast met jensens klinkt wat warmer/ronder dan een kast met 412 v30s, die wat meer tophoog en hogere mids heeft.

Speeddemon
13 december 2014, 16:02
Dat snap ik niet Wat bedoel je?

"bigger glass, bigger tone". Het is niet alleen headroom, maar ook hoe het laag, mid en hoog wordt weergegeven.
En dikkere/grotere trafo's zullen misschien hier ook hun steentje in bijdragen.

2X 6L6 (~40-50W) klinkt meestal grootser dan 4x EL84 (~36-45W). En dan heb ik het niet over puur volume, hoewel verzadiging bij hoge volumestanden dan ook mee gaat spelen. "Sag" valt dan meer op.

VinnieG
30 maart 2015, 11:26
Ik heb sinds dit weekend een TM18, en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben, dit is mijn eerste stap na een klein squier versterkertje wat ik ooit heb gekregen in zo'n combo deal 10 jaar terug.

Nu probeer ik er eigenlijk alleen achter te komen hoe ik mijn headphones op de amp aan kan sluiten, zou iemand dit misschien willen toelichten? Een mono plug aan de speaker output lijkt niet te werken.

Dien ik een mengpaneel aan te schaffen om via die 'redbox' (XLR?) een headphone aan te sluiten? Of is er een kortere weg?

@baker,

Gut, je moet ergens beginnen he, het was overigens niet mijn idee, en ook niet mijn oren waar het op geprobeerd is ;)

Baker
30 maart 2015, 12:05
Heb je serieus een koptelefoon op de speaker uitgang aangesloten? :seriousf:
Maar serieus, dan heb je mazzel dat je koptelefoon het nog doet, en dan heb ik het nog niet eens over je oren.

MjS
30 maart 2015, 13:26
XLR out -> mengpaneel of koptelefoonversterker -> koptelefoon.

Ik zou zeggen: kijk of je ergens een klein mengpaneeltje hebt liggen of op de kop kunt tikken. Voor dit doeleinde is zo'n beetje alles geschikt, dus kijk bijv. naar een goedkope Behringer, Mackie of Yamaha. Daarnaast dus een XLR kabeltje nodig. Heeft het mengpaneel alleen jack inputs? Dan kun je een XLR -> jack kabel gebruiken.

Wat ook een mooie oplossing is (ik vind de emulated outs altijd maar mwah) die ik tegenwoordig gebruik voor homerecording en oefenen:

1. FX send naar input van interface (bijv. een USB interface) om zo met computer te verbinden
2. Op computer DAW installeren, bijv. Reaper (gratis uit te proberen, goedkoop te kopen)
3. 2 plugins installeren; Ignite Amps TPA-1 en bijv. LePou LeCab
4. In LeCab laad je een speaker Impulse Response, bijv. van Ownhammer. Die zijn goedkoop en er is er zelfs 1 gratis: http://www.ownhammer.com/free/v3-mix/

Dit is (mits je een interface hebt) een extreem goedkope oplossing met resultaten die veel beter zijn dan de emulated out (naar mijn bescheiden mening).

harrie-beton
30 maart 2015, 14:10
Ik heb ook een tubemeister en die is stukken beter dan plugins, irig, pod hd pro en andere nét niet oplossingen.
Wel stom dat op een apparaat van 500 euro wel een XLR out zit maar geen koptelefoon plug.

Ik gebruik inderdaad een mengpaneel om de tubemeister 's avonds op een koptelefoon te horen. Iedere muzikant die wat langer speelt heeft wel ergens een mengpaneel liggen.

VinnieG
30 maart 2015, 15:19
Dank voor de reacties!

Is dit een goede om te kopen?
http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-302usb-pa-en-studio-mixer

deze kan zowel usb als koptelefoon uit, en kan ik dus beetje experimenteren met zowel geluid via de PC als via de headphones.

MjS
30 maart 2015, 15:20
Als je het hebt over puur plugins tov de versterker met emulated out, dan ben ik het met je eens. Hebben we het echter over de emulated out in vergelijking met de fx-send (en in de software een poweramp sim en impulse response erop), dan ben ik van mening dat de laatste optie stukken beter klinkt.

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar naar mijn mening zit er in de emulated out altijd wat rasperigs in het midden en hoog en zit er te veel en te wollig laag in. Ik heb een sample opgenomen om het te illustreren. Om het eerlijk te houden heb ik tegelijkertijd de fx send en de emulated out opgenomen. Ik switch ertussen. Je hoort ook volumeverschil (hoewel beide samples genormalized zijn) dus eigenlijk had ik het op perceived loudness moeten doen (want bij gelijke geschiktheid vinden we meestal het hardere geluid mooier).

https://soundcloud.com/mslooten/comparison-of-emulated-out-and-fx-loop-plugins

Beide stukjes zijn niet perfect, maar ik heb een duidelijke voorkeur voor fx loop.

Voordat iemand zegt dat de emulated out van de ENGL ruk is; ik had vergelijkbare ervaringen met de Tubemeister 5 die ik heb gehad. Naar mijn mening zijn beide outputs van goede kwaliteit.

MjS
30 maart 2015, 15:22
Dank voor de reacties!

Is dit een goede om te kopen?
http://www.bax-shop.nl/analoog-mengpaneel/behringer-xenyx-302usb-pa-en-studio-mixer

deze kan zowel usb als koptelefoon uit, en kan ik dus beetje experimenteren met zowel geluid via de PC als via de headphones.

Ja, dat lijkt me een prima instap optie. Met software erbij, USB en koptelefoon output kun je je hier geen buil aan vallen als je het mij vraagt.

Hendriks
30 maart 2015, 15:28
Wel altijd een speaker aansluiten , anders heeft hij geen lang leven.

VinnieG
30 maart 2015, 15:31
Geweldig! Dat voorbeeld!

Ik heb maar even ingeslagen bij bax shop, speeltjes worden morgen geleverd, ga ik er meteen mee aan de slag!
Ik zal mijn bevindingen over paar daagjes even delen.

@Hendriks, er zit een 'uit' switch op de versterker, zodat hij alleen geluid uit de XLR plug produceert.

Maar ik ga geen risico nemen, en laat de speaker er vanaf nu altijd in.

Baker
30 maart 2015, 16:15
@hendriks

dat was vroeger zo.
Ik ga er van uit dat die XLR output via de pre amp loopt, en dat de eindtrap gebypasst wordt zodra je de XLR icm met de genoemde "uit" switch gebruikt
Want, wat heb je nog aan een koptelefoon, als je ook een speaker aan moet sluiten...

marter544
30 maart 2015, 16:35
Uit de manual:

HEAD only: Please remember to always operatethe amp with a speaker connected. The onlyexception to this rule is when the POWER SOAKis set to the SPEAKER OFF position. Alwaysensure the connected cabinet’s impedance is no lessthan 8 Ω (see SPEAKER OUT for more on this).



De powersoak dus op "speaker off", dan is er niks aan de hand.